Fairlane
Chiliplanta med en vit blomma och gröna blad i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En till chiliplanta som blommar...
 
  • Gilla
  • Älska
GladanS och 7 till
  • Laddar…
Det växer över bord
Odlingsbord med växande plantor under LED-lampor, inklusive tomater och paprikor, i inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Under bord
Flera krukor med tomater och andra grönsaker som växer inomhus under ett växtljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I fönster
Orkidé och andra plantor i krukor på fönsterbrädan och golvet vid skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I tvättstuga
Inomhusodling med växtlampa över olika krukor och plantor på ett trägolv med blommig tapet i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och som vanligt kommer jag att till sensommaren säga att nästa år ska jag minsann inte sätta så mycket 😇
 
  • Gilla
  • Älska
GladanS och 9 till
  • Laddar…
Fairlane
Lill72 Lill72 skrev:
Och som vanligt kommer jag att till sensommaren säga att nästa år ska jag minsann inte sätta så mycket 😇
Jag förstår inte vad du menar....
Jag har under senaste åren kört med två sådana här miniväxthus:

Ett inomhus miniväxthus med flera hyllor fyllda med plantor i krukor och plantbäddar belysta av växtlampor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I år råkade jag köpa ett tredje...

Jag sa något om det till en kollega och sa "Mina barn tror jag är lite knäpp" och fick till svar "Har du funderat på om de kanske har rätt?". 😎
 
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
Snigla och 7 till
  • Laddar…
Maria T
Fairlane Fairlane skrev:
Jag förstår inte vad du menar....
Jag har under senaste åren kört med två sådana här miniväxthus:

[bild]

I år råkade jag köpa ett tredje...

Jag sa något om det till en kollega och sa "Mina barn tror jag är lite knäpp" och fick till svar "Har du funderat på om de kanske har rätt?". 😎
Snyggt! Jag funderar (har gjort i flera år) om jag ska skaffa nåt liknande. Vad har du kompletterat med för belysning? För det är också en "issue".Tänkte schabraket skulle stå i tvättstugan och där finns bara ett fönster så kommer inte bli mycket ljus.
 
Fairlane Fairlane skrev:
I år råkade jag köpa ett tredje...
Precis så! Det bara råkar hända 😆
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Jag har mässat för väninnan på andra sidan gatan om hur otroligt roligt det är att odla så nu lyser det fint hos henne med 🤩
Tänkte inte på att nackdelen med det är att jag kanske inte kan kila över dit med överskotts-plantor.
Kvällsbild tagen genom fönster med utsikt över grannens belysta fönster och trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
GladanS och 2 till
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Jag har mässat för väninnan på andra sidan gatan om hur otroligt roligt det är att odla så nu lyser det fint hos henne med 🤩
Tänkte inte på att nackdelen med det är att jag kanske inte kan kila över dit med överskotts-plantor.
[bild]
Nu kan ni byta överskottsplantor med varandra
😅
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Nu kan ni byta överskottsplantor med varandra
😅
Det hade varit perfekt men tyvärr är det jag som försett henne med mina frön.
Men det väcker ju en tanke att nästa år ge henne frön från de sorter jag vill ha men inte har plats för 👍😉
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Fairlane
Maria T Maria T skrev:
Snyggt! Jag funderar (har gjort i flera år) om jag ska skaffa nåt liknande. Vad har du kompletterat med för belysning? För det är också en "issue".Tänkte schabraket skulle stå i tvättstugan och där finns bara ett fönster så kommer inte bli mycket ljus.
Jag har lite olika varianter.
Jag har köpt ledslingor som går att klippa i rätt längder och satt några rader på en plastglasskiva från Biltema. Det fungerar, men är lite halvkrångligt att få bra kontakt (löda går ju, men jag testade kontakter de sålde som skulle passa) och sen släpper gärna limmet som jag använt. Vet inte riktigt vilket lim som är mest lämpat.

I övrigt olika former av lysrör i rätt längd, 60 cm brukar vara lagom för de där växthusen. Sen går de på timer. Belysningen värmer det lilla utrymmet till viss del iallafall, så det växer bra.

Sen kör jag mycket på brickor, typ dessa från Jula. 40 kr, tror inte det är lätt att hitta billigare och lagom stora för att kunna ha två på hyllplan. Enklare att vattna, man kan lyfta ut brickan, och det är också möjligt att hälla vatten på brickan.
 
Jag lyckades bra första året jag odlade tomater. Jag funderar ofta på vad jag gjorde rätt då som jag missat senare. Jag tror inte bara att det är ett förhärligat minne. Men det måste främst ha varit i ett senare skede som något blev bra. Eller så är förklaringen att man inte skall så för tidigt. Så här ser mina plantor ut idag.

Odling av tomater inomhus med flera krukor och plantor på ett bord framför ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så här såg de ut den 24 mars 2013.
Tomatplantor i små krukor inne vid ett fönster med snötäckt trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
sinuslinus och 2 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Jag lyckades bra första året jag odlade tomater. Jag funderar ofta på vad jag gjorde rätt då som jag missat senare. Jag tror inte bara att det är ett förhärligat minne. Men det måste främst ha varit i ett senare skede som något blev bra. Eller så är förklaringen att man inte skall så för tidigt. Så här ser mina plantor ut idag.

[bild]

Och så här såg de ut den 24 mars 2013.
[bild]
Jag är på din linje från 2013. Mina odlingar ser ut som bild 2. 🙂
 
Jag har precis sått mina tomater för en vecka sedan. Jag brukar så tomater v 8 men det blev inte så i år pga hälsoskäl. Jag har växtlampor och skolar om plantorna ett par gånger innan jag sätter ut dem. (Odlar på friland) Med tidig sådd brukar jag få rejält med tomater men jag räknar med att få en rejäl skörd i år också.

Förra året hade jag problem med sorgmyggor som åt tomatrötter. Jag körde nematoder och då löste sig det. I år har jag skållat jorden men uppenbarligen lite slarvigt för nu såg jag ett par myggor på mina klisterfällor igen.

Dålig tomatskörd kan bla bero på ljusbrist, näringsbrist, vattenbrist, ohyra, för kallt och framförallt blåsigt uteklimat - om man odlar på friland, och allmän otur.
 
DAHLIA
Plastpåse funkar utmärkt för mig.. se vad tydligt man ser när rötterna vaknat och det är dags att plantera dem i jord - och börja ge dem vatten för första gången 😊👍

Plastpåse hållen i hand visar växtrot utveckling före plantering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ung dahlia som vuxit upp i svart kruka med synligt fuktig jord och en rosa etikett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De flesta härhemma har vaknat.. några får stå var i påsarna ett tag till dock.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
S
Idag sådde jag ett tråg kålfrön och ställde ut i växthuset. Det blev spetskål, vitkål, grönkål, Romanesco och brysselkål så nu blir det nog platsbrist i kållandet (som vanligt). Vem kom idén att sälja kålfrön om 75-150 st per påse i konsumentförpackning..

Tittade på mina tomater. Är nog lagom att plantera om men det verkade så jobbigt med tanke på mängden så det får bli någon annan vecka..

Unga plantskott av tomater under växtbelysning i inomhusodling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand som håller plasttråg med småplantor av tomat, redo för omplantering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
GladanS och 4 till
  • Laddar…
Alltså, man måste inte använda hela påsen 🙄
 
  • Haha
  • Wow
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.