Hittade du några isolationsfel i utegruppen med infra?

Nollskruven i ladugårdens elcentral är inringad. Men det förutsätter att utgående kabel till Semkocentralen är TN-S. Det kanske den är. Men i vilket fall bör du koppla ur denna kabel. För övrigt ser det ut som att alla nollor sitter på undre plinten under nollskruven. Då kan du isolationsmäta.

Elcentral med inringad nollskruv och anslutna kablar, indikering av potentiell isolationsfråga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A avh67f skrev:
Jadå det finns. Skulle något sådant här kunna fungera? Det finns många olika varianter.

[länk]
Ja något sådant skulle kunna funka! Tack! Till både TN-S och TN-C såg det ut som.

Dock skulle den ju matas från diazedcentralen som matar nuvarande Semko-17 styggelse.

I nuläget matar diazedcentralen även 2 grupper med uttag och belysning runtom i ladan. Och om det ska fortsätta vara så, så skyddas isf inte dessa av JFB om jag förstår det rätt.

Kanske läge att byta även diazedcentralen.

Men ursäkta mig, blir lite off topic, jag kanske startar en separat tråd när det blir dags att ta tag i den biten.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Hittade du några isolationsfel i utegruppen med infra?

Nollskruven i ladugårdens elcentral är inringad. Men det förutsätter att utgående kabel till Semkocentralen är TN-S. Det kanske den är. Men i vilket fall bör du koppla ur denna kabel. För övrigt ser det ut som att alla nollor sitter på undre plinten under nollskruven. Då kan du isolationsmäta.
Nja… felsökning pågår.

Jag tog ur de bägge infravärmarna, men det inverkade inte mycket på mätningarna. så det måste städas upp i uterummets el.

Felsöker nu i en separat byggnad som matas från samma grupp, ett hundhus.

Det jag mäter upp, men inte förstår riktigt än, är att med en apparat (en stereo) inkopplad i ett jordat grenuttag i hundhuset, så blir det usla värden (mätning direkt från central = 2.31Mohm, mätning direkt från dosa i hundhus = 22,3Mohm).

Drar jag ut stereon blir det bättre (139Mohm från central, 180Mohm från hundhus vid 250V).

Drar jag ut hela grenuttaget så blir det 470Mohm mätt direkt från dosan i hundhuset.

Stereon kan mkt väl ha nåt fel även grenuttaget eller vägguttaget enl. mätningarna. Men stereon har euro-kontakt. Varför blir det då skillnad på mätningarna? Mäter mellan L+N ihop och PE.

Vad är det som jag inte förstått än?

Planen är iaf att elsanera uterummet, syna övriga kopplingspunkter (utomhusuttag och belysning) och sen ta nya mätningar.
 
MultiMan
Hur många byggnader finns det egentligen på fastigheten med el tillkopplat?
 
Den grendosan har uppenbarligen redan lite fukt och smuts i sig, inte så mycket att föranleder åtgärd. Men något händer när man stoppar i en stickpropp. Det kan vara mekaniskt. Radion går att utesluta genom att dra ur apparatkontakten (C7) om det finns en sådan, och genom att prova radion i ett fast uttag.

Det kan också vara felkopplat i det uttag som används, att nolla och skyddsjord kastats om.

Det är nog bättre om du börjar med att mäta med alla apparater urkopplade så att du får ett kvitto på hur den fasta installationen ser ut först.
 
  • Gilla
Vardagsrum
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Hur många byggnader finns det egentligen på fastigheten med el tillkopplat?
3/4 stycken beroende på hur man ser det.

Mangårdsbyggnad (där huvudcentralen finns).

Ladugård (med undercentral).

Modulbadrum som sitter ihop med mangårdsbyggnaden (med undercentral).

Hundhus (anslutet via markförlagd kabel från kopplingsdosa under uterum till kopplingsdosa i hundhus).

Förhoppningsvis finns inga hönshus anslutna till anläggningen.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Den grendosan har uppenbarligen redan lite fukt och smuts i sig, inte så mycket att föranleder åtgärd. Men något händer när man stoppar i en stickpropp. Det kan vara mekaniskt. Radion går att utesluta genom att dra ur apparatkontakten (C7) om det finns en sådan, och genom att prova radion i ett fast uttag.

Det kan också vara felkopplat i det uttag som används, att nolla och skyddsjord kastats om.

Det är nog bättre om du börjar med att mäta med alla apparater urkopplade så att du får ett kvitto på hur den fasta installationen ser ut först.
Tack, jag ska öppna uttaget som grendosan var ansluten till och kontrollera att allt sitter som det ska.

Håller helt med om att det vore bättre att börja mätningarna med alla apparater urkopplade. Trodde att det aktuella grenuttaget var ur. Men tro får man ju inte göra när det gäller el, så vid närmare granskning såg jag att det var i.

Radion ska också synas närmare framöver.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Den grendosan har uppenbarligen redan lite fukt och smuts i sig, inte så mycket att föranleder åtgärd. Men något händer när man stoppar i en stickpropp. Det kan vara mekaniskt. Radion går att utesluta genom att dra ur apparatkontakten (C7) om det finns en sådan, och genom att prova radion i ett fast uttag.
Apparatkontakt finns inte, den är fast ansluten.

Det visade sig att det blir dåliga värden med radion i, oavsett om det är i fast uttag eller i grendosa. Med grendosa i fast uttag och radio i grendosa, så mäter jag 3,24-3,82Mohm.

Med grendosa i fast uttag och en annan apparat (en subbas) i grendosan, mäter jag 218-300Mohm.

Med grendosa ur och radio i fast uttag mäter jag 3,6 - 4,3Mohm.

Med både grendosa och radio ur, mäter jag 500Mohm.

Allt vid 250V, samt mätt direkt från kopplingsdosan i byggnaden.

Hur kan en ojordad radio påverka isolationsmätning som utförs mellan L+N och PE. Det har jag inte lyckats klura ut ännu.

Flyttade apparaterna mellan alla 3 uttag i grendosan, och alla 4 i det fasta uttaget.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det kan också vara felkopplat i det uttag som används, att nolla och skyddsjord kastats om.
Det såg ut som det skulle inne i uttaget..
 
Jag kan inte förklara det. Vi pratar strömmar i µA-området, så jag skyller på kappasitanser... Det kan spela roll ifall du håller i radion eller inte.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag kan inte förklara det. Vi pratar strömmar i µA-området, så jag skyller på kappasitanser... Det kan spela roll ifall du håller i radion eller inte.
Skönt att läsa att du inte kan förklara det. Det kan förstås inte jag heller, men då behöver jag inte känna mig helblåst iaf.

Strömmarna från mätaren ska dock vara ”Ungefär mindre än 1,8mA”, enligt manualen till mätaren.

Kapacitans finns det f.ö gott om, det är sällan jag sett mätaren stanna på ett stabilt värde. Det brukar stiga, stiga, stiga.. Ibland snabbt, ibland långsamt. Oavsett vilken grupp jag mäter på. Förutom 3-fas grupperna, några av dessa har visat stabilt värde.

På vilket vis skulle det ev. kunna spela roll om man håller i radion eller ej? Det har jag inte gjort under mätning. Är rädd för att få en sketing av testapparaten. Men offrar mig gärna för vetenskapens skull.

Radion i sig kommer till stor sannolikhet att öppnas framöver, när jag är klar med sanering av elen i uterummet.
 
Jaaaa. Du skriver att det är en "stereo". Är det mao en större, äldre pryl? Hölje i metall? Har den någon mera permanent antenn med bra jord inkopplad? Står den fuktigt på väl jordat underlag?

Om du håller eller inte i radion har att göra med just kapacitiv koppling. "Att lägga handen på" är ett gammalt sätt att avgöra om man har just problem med kapacitiv koppling mellan olika komponenter eller mellan komponenter och moder jord.

Så en handflata kan påverka. Men frågan är om det skulle göra det här.
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Jaaaa. Du skriver att det är en "stereo". Är det mao en större, äldre pryl? Hölje i metall? Har den någon mera permanent antenn med bra jord inkopplad? Står den fuktigt på väl jordat underlag?

Om du håller eller inte i radion har att göra med just kapacitiv koppling. "Att lägga handen på" är ett gammalt sätt att avgöra om man har just problem med kapacitiv koppling mellan olika komponenter eller mellan komponenter och moder jord.

Så en handflata kan påverka. Men frågan är om det skulle göra det här.
Tack Lars Stefan!

Det är en ngt större och ngt äldre pryl ja! En Yamaha RX-V470.

Definitivt metallhölje. Den står på en trähylla, som verkligen inte borde vara jordad.

Hög luftfuktighet kan det dock bli där inne mellan varven, eftersom det är ouppvärmt (om än isolerat).

Antenn har den, en hemmabyggd dipol, men utan kontakt med jord.

Handflatetestet får provas! Men det finns ingen risk för att få sig en smäll..?

Håller på och felsöker ladugårdens grupper nu (ett fruktansvärt arbete) och passade på att plugga in stereon i ett jordat uttag där. Värdet blev sämre (260Mohm med den i, 442Mohm med den ur.

Således bra mkt bättre än då den satt i hundhuset. Men det gör mig inte klokare för det..

I ladan har jag än så länge mätt usla värden på den ena gruppen, med stickproppsanslutna gammellysrör i. 5-9Mohm. Med lysrören ur, så mäter jag 418-442Mohm. Solklar indikation på att dessa lysrör ska väck alltså.

På andra gruppen mäter jag 3.53Mohm och detta kommer bli mer än besvärligt att felsöka då det finns en jädra massa dosor från olika tidsepoker och mycket hempul. De flesta dosorna sitter också på riktiga skitställen, men jag ger mig inte! 🙂

Tack igen alla ni som engagerat er, ni är guld värda
 
V Vardagsrum skrev:
Handflatetestet får provas! Men det finns ingen risk för att få sig en smäll..?
Jo! Det gör det naturligtvis. Så därför så mäter man med fördel med en multimeter mellan bra jord och höljet innan man lägger labbarna på det! :)

Om man misstänker att något är spänningsförande så är det naturligtvis ingen bra idé att pröva med fingrarna först. Och även om man är säker på att man kopplat ifrån så rör man först med utsidan av högerhandens fingrar, typ första knogen (samtidigt som man har vänsterhanden fri). Ifall man då får en stöt så tenderar man att krampa ihop handen och rycka bort den. Risken att man fastnar blir alltså mindre.

Och med vänsterhanden i fickan/luften så minskar risken för strömgenomgång hand-till-hand vilket naturligtvis är farligare eftersom hjärtat ligger på vägen.


Och trä är ofta en bra isolator, men om det är fuktigt så leder det naturligtvis bättre. Dock en högoddsare.
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Jo! Det gör det naturligtvis. Så därför så mäter man med fördel med en multimeter mellan bra jord och höljet innan man lägger labbarna på det! :)

Om man misstänker att något är spänningsförande så är det naturligtvis ingen bra idé att pröva med fingrarna först. Och även om man är säker på att man kopplat ifrån så rör man först med utsidan av högerhandens fingrar, typ första knogen (samtidigt som man har vänsterhanden fri). Ifall man då får en stöt så tenderar man att krampa ihop handen och rycka bort den. Risken att man fastnar blir alltså mindre.

Och med vänsterhanden i fickan/luften så minskar risken för strömgenomgång hand-till-hand vilket naturligtvis är farligare eftersom hjärtat ligger på vägen.


Och trä är ofta en bra isolator, men om det är fuktigt så leder det naturligtvis bättre. Dock en högoddsare.
Tack Lars_Stefan för ditt förtydligande och dina ”knep” vad det gäller beröring av misstänkt strömförande föremål. Verkligen bra tips, gällande knuten näve och knoge! Tack.

Men såklart är det ”Att mäta är att veta” som gäller.

Kan uppdatera tråden med att ladugården har fått en rejäl uppdatering. Gamla plåtdosor är borta, gamla kablar med blått ärg på nollan är borta, lysrör från 50-talet (SIC) är borta.

Mätte 3.47Mohm på grupp 2 från början, efter åtgärder så mäter jag 824Mohm.

Ladugården har dock inget att göra med grundproblemet, dvs att JFB löste tidigare. Ladan är inte inkopplad/skyddad via JFB.

Så jag kommer att fortsätta i uterum och hundhus, särskilt i uterummet behövs det städas upp.

Ang. ladugården så ser jag det här som att det verkligen var hög tid att det blev bytt en del där. Så all den här felsökningen har gjort stor nytta.

Är väldigt glad för att jag köpte isolationsprovaren, tack @elmont @MultiMan som rekommenderade den som jag köpte!

Och tack alla andra som skrivit, det är väldigt uppskattat! Er kunskap är imponerande.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Tack Lars_Stefan för ditt förtydligande och dina ”knep” vad det gäller beröring av misstänkt strömförande föremål. Verkligen bra tips, gällande knuten näve och knoge! Tack.
Tack, men det blev nog dumt skrivet av mig. Jag menar utsidan på t ex pekfingret med öppen hand (alltså utsidan av första leden på fingret). Då både drar man undan handen och knyter den, vilket bara det får undan fingret.

Det funkar väl med knuten näven och knogen med, men jag tror det blir lite långsammare.
 
Har snyggat upp rejält i uterummet och rivit bort gammal kabel och ersatt. Håller nu på och ska lägga tillbaka den trilskande gruppen på centralen, men gjorde först mätning av hela centralen. Mätte mellan alla faser ihoplagda med N och PE.

82Mohm ca, så inte jättenöjd även om godkänt. Drog då ur alla säkringar och värdet steg då raskt till 150Mohm.

Satte i säkringarna till grupp 7 (spis) och det dök till runt 80Mohm när den översta säkringen sattes i.

Om jag drar ut spisen och sätter i säkringarna så landar det på 150Mohm. Spisen var kall vid mätning och har inte använts på länge.

Kan väl tyda på ett mindre isolationsfel i själva spisen..? Spisen saknar dock nolla, bara 3L + PE.

Kan jag mäta direkt på själva spiskontakten om jag lägger ihop de tre fasstiften och mäter mellan dessa och jordstiftet. Eller riskerar jag att blåsa någonting då?

Samt att spisen är utan nolla funderar jag på, tyder det på att det isf är mellan en av faserna och jord som ett ev. isolationsfel kan finnas?

Ska öppna det 5-poliga Perilexuttaget och kika. Att N-ledare inte är ansluten är ju fel. Borde väl sitta ett 4-poligt uttag egentligen. Visst, funkar till den nuvarande spisen men sen när den dött och man köper ny så är det ju risk för att man bränner den om den behöver nolla.

Nuvarande spis ser dessutom ut att vara kopplad på ett annat vis än som jag tolkar schemat. Ser ut som att det är 3 och 4 som ska byglas, snarare än 4 och 5 som det är gjort. Samt att det i mina ögon är fel färger på sladdstället.

Mätte att L1 från sladdstället går till 4/5, L2 till 1/2, L3 till 3. PE till PE.

Men det kan väl omöjligt ha ngn betydelse, är ju bara tre faser rätt upp från centralen, så ngt problem med någon fasföljd kan det ju inte vara tal om?

Spisen har iaf funkat bra, ev. är den från 2015 eller strax efter, sladdstället är iaf stämplat så. Men kan förstås ha bytts. Spisen är en Electrolux EKC8000W med S/N 550 24805. Kanske något att fråga @electroluxaren om han vet ngt om den modellen 🙂

Och JA! Det behöver städas bakom spisen.

Grejen till höger om Perilexuttaget är en spisvakt som inte används.
Elektriskt gruppcentral med schemaetikett och kablar anslutna till säkringar, Perilexkontakt i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gamla Perilexuttaget bakom spisen, synligen smutsig med felaktig kabelinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En uppriven vägg med ett fem-poligt Perilexuttag och synliga anslutna kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av ett öppet 5-poligt Perilexuttag med byglade kontakter och anslutna kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.