F
DennisCA DennisCA skrev:
Också att systemet inte är tillräckligt avancerat eller kapabelt för att verkligen göra på det viset och det är väldigt vårdslöst att göra så, han tog en risk med andras liv.
Om man är så utstuderat hänsynslös ska man inte ha sitt körkort kvar.
 
D
MathiasS MathiasS skrev:
Well, det påverkar även en leasing eftersom restvärdet blir en katastrof om inte bilarna går att sälja. Det är ju redan ett problem idag, till den grad att det finns exempel där tillverkaren fått garantera restvärdet (var det möjligen tesla vs Hertz?).

.,.....så att tillverka bilar som har livslängd och kan fungera på en eftermarknad borde fortsätta vara viktigt.
Det jag tänker är inte leasing utan olika former av tillgång till bil, dvs köpa funktionen istället för att köpa produkten. Detta kommer dels efterfrågas pga kostnaderna och dels behövas för att få ner antalet fordon i vår miljö, då kommer nyttjandegraden gå upp och bilarnas liv bli kortare i tid.

Den största kostnaden i bilägandet kommer från kapitalet och jag har läst att en bil används i snitt 4% av sin livstid, dvs 96% av tiden har man ingen nytta av den, det är ganska dyr tid det där.
 
D djac skrev:
Det jag tänker är inte leasing utan olika former av tillgång till bil, dvs köpa funktionen istället för att köpa produkten. Detta kommer dels efterfrågas pga kostnaderna och dels behövas för att få ner antalet fordon i vår miljö, då kommer nyttjandegraden gå upp och bilarnas liv bli kortare i tid.

Den största kostnaden i bilägandet kommer från kapitalet och jag har läst att en bil används i snitt 4% av sin livstid, dvs 96% av tiden har man ingen nytta av den, det är ganska dyr tid det där.
Mycket möjligt vi är på väg åt det hållet men det ligger nog ganska många år i framtiden innan det blir riktigt vanligt. Så det hjälper inte så mycket ännu
 
D djac skrev:
Det jag tänker är inte leasing utan olika former av tillgång till bil, dvs köpa funktionen istället för att köpa produkten. Detta kommer dels efterfrågas pga kostnaderna och dels behövas för att få ner antalet fordon i vår miljö, då kommer nyttjandegraden gå upp och bilarnas liv bli kortare i tid.

Den största kostnaden i bilägandet kommer från kapitalet och jag har läst att en bil används i snitt 4% av sin livstid, dvs 96% av tiden har man ingen nytta av den, det är ganska dyr tid det där.
Ja ok, men principen blir den samma. Dagens hyrbil och leasingpriser bygger på att den som levererar tjänsten till dig, oavsett form, inte behöver täcka HELA bilens värde de första 1-3 åren eller vad det nu handlar om. Det blir samma sak om du som slutkund köper funktionen bil, det är ändå någon som är beroende av att bilen som producerar funktionen har ett restvärde, annars kommer funktionen bli väldigt dyr.
 
Dyrare blir det i alla fall
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
G
D djac skrev:
Det jag tänker är inte leasing utan olika former av tillgång till bil, dvs köpa funktionen istället för att köpa produkten. Detta kommer dels efterfrågas pga kostnaderna och dels behövas för att få ner antalet fordon i vår miljö, då kommer nyttjandegraden gå upp och bilarnas liv bli kortare i tid.

Den största kostnaden i bilägandet kommer från kapitalet och jag har läst att en bil används i snitt 4% av sin livstid, dvs 96% av tiden har man ingen nytta av den, det är ganska dyr tid det där.
"behövas för att få ner antalet i vår miljö"
Det är din åsikt och inte fakta. Ett fordon som inte används belastar inte miljö men det kan skapa en frihet. En bil som står på uppfarten redo att användas precis när som helts har man visst nytta av.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Problemet är nog inte "uppfarten" utan storstadsmiljö, utanför lägenhetskomplex.
 
Ja det är inte alls bra att värdet dyker okontrollerat av diverse orsaker.

Ta denna Audi Etron tex. Ett par år gammal är den värd 400kkr med nypris på över 900kkr. Ungefär. Vem vågar köpa den bilen? Otroligt mycket pengar som 2årsbil för något som kanske tappar halva värdet på ytterligare ett år. Räckvidd på 30 mil en sommardag är inte svincoolt längre....

För 150kkr kan man ju ha den som "andrabil" och åka lyxigt i många år och den lär nog hamna i den prisklassen relativt omgående.

Dieselbilen jag åker nu har tappat 150kkr på de 6 år jag haft den.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Apropå tappa värde så såg jag en gubbe i en BMW iX på lunchen som masserade alla hörnen på bilen mot några granitstolpar, mysigt
 
  • Haha
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
G
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Problemet är nog inte "uppfarten" utan storstadsmiljö, utanför lägenhetskomplex.
Är det ett miljöproblem?
 
G OMathson skrev:
Är det ett miljöproblem?
"Miljö" kan vara en synonym till "omgivning", så tolkar jag det i alla fall.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
G OMathson skrev:
"behövas för att få ner antalet i vår miljö"
Det är din åsikt och inte fakta. Ett fordon som inte används belastar inte miljö men det kan skapa en frihet. En bil som står på uppfarten redo att användas precis när som helts har man visst nytta av.
Det är ett faktum att bilarna har svårt att rymmas i stadsmiljö och att det skapas köer som gör att transporter tar längre tid.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D
MathiasS MathiasS skrev:
Ja ok, men principen blir den samma. Dagens hyrbil och leasingpriser bygger på att den som levererar tjänsten till dig, oavsett form, inte behöver täcka HELA bilens värde de första 1-3 åren eller vad det nu handlar om. Det blir samma sak om du som slutkund köper funktionen bil, det är ändå någon som är beroende av att bilen som producerar funktionen har ett restvärde, annars kommer funktionen bli väldigt dyr.
Kanske, eller inte, bilar blir billigare och det finns mer effektiviseringar på horisonten, både i fråga om tillverkningsmetoder och i design, dessutom kan det bli avsevärt billigare för den enskilde användaren även om kostnaden per fordon blir något högre.

Jag tror inte restvärdet spelar någon roll i en sån modell, man skriver av bilen på kanske 5-7år, förmodligen kommer det erbjudas olika produkter, premiumbil osv, efter den tiden har de kanske rullat tillräckligt ändå, alternativt skeppas ut till någon annan marknad.
 
D
MathiasS MathiasS skrev:
Ja det är inte alls bra att värdet dyker okontrollerat av diverse orsaker.

Ta denna Audi Etron tex. Ett par år gammal är den värd 400kkr med nypris på över 900kkr. Ungefär. Vem vågar köpa den bilen? Otroligt mycket pengar som 2årsbil för något som kanske tappar halva värdet på ytterligare ett år. Räckvidd på 30 mil en sommardag är inte svincoolt längre....

För 150kkr kan man ju ha den som "andrabil" och åka lyxigt i många år och den lär nog hamna i den prisklassen relativt omgående.

Dieselbilen jag åker nu har tappat 150kkr på de 6 år jag haft den.
Restvärdena påverkas av externa faktorer, eTronen av att andra bilar blivit bättre antar jag och våra dieselbilar av att bränslepriserna är låga, det är svårt att förutse och omöjligt att påverka.
 
D djac skrev:
Kanske, eller inte, bilar blir billigare och det finns mer effektiviseringar på horisonten, både i fråga om tillverkningsmetoder och i design, dessutom kan det bli avsevärt billigare för den enskilde användaren även om kostnaden per fordon blir något högre.

Jag tror inte restvärdet spelar någon roll i en sån modell, man skriver av bilen på kanske 5-7år, förmodligen kommer det erbjudas olika produkter, premiumbil osv, efter den tiden har de kanske rullat tillräckligt ändå, alternativt skeppas ut till någon annan marknad.
Ok, jag är ingen ekonom men jag förstår inte hur ett restvärde inte kan spela någon roll. Det är ju helt avgörande. Vi kan släppa det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.