useless useless skrev:
Tar de där testerna hänsyn till den kalla och fuktiga miljön billampan utsättsför?
Man behöver inte åka många mil för att se hyfsat moderna bilar med bakljusramper där några LED-segment har lagt av. Det borde inte förekomma om den förväntade livslängden verkligen var 40 000 mil.
Detdär är säkert labbtester.

Kallt trivs ju LED bättre i, fukt låter som designfel.

Vad är en hyfsat modern bil? SAAB ng9-3 kom med övre bromsljus i LED såvitt jag vet, och det är 22år sedan.

Frågan är om själva LEDen gått sönder eller om det är något annat i konstruktionen som gett upp.
Tänker mig också att man lärt sig en del under de 20år som gått sedan man började peta in LED i lysena på bilar.
 
Ska man vara krass, vi kan tycka mycket om det men inte stoppa utvecklingen i nya bilar med elektronik.
Det man kan göra är att välja äldre bilar så länge som de finns kvar.
 
  • Gilla
galento och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Detdär är säkert labbtester.

Kallt trivs ju LED bättre i, fukt låter som designfel.

Vad är en hyfsat modern bil? SAAB ng9-3 kom med övre bromsljus i LED såvitt jag vet, och det är 22år sedan.

Frågan är om själva LEDen gått sönder eller om det är något annat i konstruktionen som gett upp.
Tänker mig också att man lärt sig en del under de 20år som gått sedan man började peta in LED i lysena på bilar.
det är ju rätt stor skillnad på ett bromsljus och ett helljus i effekt...

på en 15 år gammal bil vill man inte köpa en ny integrerad LED strålkastare som inte går byta ljuskälla på, men sannolikt kommer det finnas 3e part eller skroten har. Redan idag är strålkastare rätt utsatta, så de repas, spricker av stenskoll eller andra skador. Så på ett sätt kass, men jag tror man får leva med det helt enkelt... Mycket annat kommer vara dyrt att laga på en bil fullpackad med elektronik. Många bilar kommer nog skrotas pga detta, då finns å andra sidan delar på skroten. Problemet blir om någon dyr del som är felkonstruerad och går sönder i förtid slutar tillverkas eller är jättedyr. Då finns de inte heller på skrotade bilar.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
det är ju rätt stor skillnad på ett bromsljus och ett helljus i effekt...

på en 15 år gammal bil vill man inte köpa en ny integrerad LED strålkastare som inte går byta ljuskälla på, men sannolikt kommer det finnas 3e part eller skroten har. Redan idag är strålkastare rätt utsatta, så de repas, spricker av stenskoll eller andra skador. Så på ett sätt kass, men jag tror man får leva med det helt enkelt... Mycket annat kommer vara dyrt att laga på en bil fullpackad med elektronik. Många bilar kommer nog skrotas pga detta, då finns å andra sidan delar på skroten. Problemet blir om någon dyr del som är felkonstruerad och går sönder i förtid slutar tillverkas eller är jättedyr. Då finns de inte heller på skrotade bilar.
Det är just detta som gör att jag tror det kommer finnas en marknad för andra lösningar än svindyr originaldel från tillverkaren.

Det kommer troligtvis finnas tredjepartsdelar där man byter enklare delar som går sönder, nya LED-moduler osv. Man kanske kommer kunna köpa refurbished-delar där någon reparerat defekta enheter.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
J JohanLun skrev:
det är ju rätt stor skillnad på ett bromsljus och ett helljus i effekt...

på en 15 år gammal bil vill man inte köpa en ny integrerad LED strålkastare som inte går byta ljuskälla på, men sannolikt kommer det finnas 3e part eller skroten har. Redan idag är strålkastare rätt utsatta, så de repas, spricker av stenskoll eller andra skador. Så på ett sätt kass, men jag tror man får leva med det helt enkelt... Mycket annat kommer vara dyrt att laga på en bil fullpackad med elektronik. Många bilar kommer nog skrotas pga detta, då finns å andra sidan delar på skroten. Problemet blir om någon dyr del som är felkonstruerad och går sönder i förtid slutar tillverkas eller är jättedyr. Då finns de inte heller på skrotade bilar.
Detta får mig att tänka på en amerikansk artikel jag läste, den handlade om att de hårdkört Tesla-bilar som taxi, 24/7 med bara snabbladdning, det som höll sämst var inredningen och tydligen finns det en pilot där de byter denna och skickar ut bilen igen. Bara ett exempel på en tjänst som, om den kommer, vi inte sett tidigare ifrån bilindustrin.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Detta påminner mig den SAAB 9-5 farsan hade för ett tag sedan, där hade man underdimensionerat en arm till ett spjäll i klimatanläggningen som vreds sönder.

Verkstadslösningen var den klassiska, riv hela skiten och byt halva klimatanläggningen.

Tredjepartslösningen? Du kommer åt armen via en lucka, trä på denna detalj som håller ihop och förstärker delarna.

Detta var före 3D-printing, så det hade varit än enklare idag.

Ha, finns tydligen att köpa på Skruvat för 250kr idag.

Förstärkningsdetalj för spjällarm i klimatanläggning, ersättningsdel i metall på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Man kan ju undra över hur dessa tredjeparts delar och liknande påverkar garantin om bilen är ny nog att ha det. Jag tänker på Tesla som förbjudit kunder att rostskydda bilarna på egen hand för annars gäller inte rostskyddsgarantin. Fabriksskyddet är ganska undermåligt enligt norska medier så kanske det inte är något värt att förlora, men stoppar de där tro. Kanske man kan nekas annan garantiservice och de pekar på eget bytta delar eller tredjeparts delar, eller eget rostskydd, det har förmodligen sabbat den här delen så det får du inte på garanti t.ex. Ja detta sitter de säkert och tänker på vid bilföretagen, hur man ska få ett "captive market".
 
D
DennisCA DennisCA skrev:
Man kan ju undra över hur dessa tredjeparts delar och liknande påverkar garantin om bilen är ny nog att ha det. Jag tänker på Tesla som förbjudit kunder att rostskydda bilarna på egen hand för annars gäller inte rostskyddsgarantin. Fabriksskyddet är ganska undermåligt enligt norska medier så kanske det inte är något värt att förlora, men stoppar de där tro. Kanske man kan nekas annan garantiservice och de pekar på eget bytta delar eller tredjeparts delar, eller eget rostskydd, det har förmodligen sabbat den här delen så det får du inte på garanti t.ex. Ja detta sitter de säkert och tänker på vid bilföretagen, hur man ska få ett "captive market".
Gissar att bilköp ändras till abonnemang ändå och då spelar sånt här ingen roll.
 
Ja förmodligen blir det så
 
DennisCA DennisCA skrev:
Man kan ju undra över hur dessa tredjeparts delar och liknande påverkar garantin om bilen är ny nog att ha det. Jag tänker på Tesla som förbjudit kunder att rostskydda bilarna på egen hand för annars gäller inte rostskyddsgarantin. Fabriksskyddet är ganska undermåligt enligt norska medier så kanske det inte är något värt att förlora, men stoppar de där tro. Kanske man kan nekas annan garantiservice och de pekar på eget bytta delar eller tredjeparts delar, eller eget rostskydd, det har förmodligen sabbat den här delen så det får du inte på garanti t.ex. Ja detta sitter de säkert och tänker på vid bilföretagen, hur man ska få ett "captive market".
Fast har jag garanti så behöver jag ju inte tredjepartslösningar, jag trodde vi pratade om eftermarknaden när man varken har garanti eller kan maskinskadeförsäkra.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D djac skrev:
Gissar att bilköp ändras till abonnemang ändå och då spelar sånt här ingen roll.
Vi får väl se, jag tror väldigt många känner sig brända på leasingen idag och kommer kika på eget ägande igen.

Men visst, bilpooler kommer också ha sina användare, hade en kollega som bodde i centrala Malmö och pendlade kollektivt till jobb, de använde sin bil så sällan att de gick över till bilpool.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Eller varför inte blunda helt
[bild]
Blindstyre😹
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Fast har jag garanti så behöver jag ju inte tredjepartslösningar, jag trodde vi pratade om eftermarknaden när man varken har garanti eller kan maskinskadeförsäkra.
Garantier täcker väl inte allt, så det finns väl scenarion där du kan ha garanti på bilen och ändå behöva stå för reservdelar och reparation själv. Eller som i Teslas fall, fabrikslösningen var så dålig folk ville lägga eget.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Man kan ju undra över hur dessa tredjeparts delar och liknande påverkar garantin om bilen är ny nog att ha det. Jag tänker på Tesla som förbjudit kunder att rostskydda bilarna på egen hand för annars gäller inte rostskyddsgarantin. Fabriksskyddet är ganska undermåligt enligt norska medier så kanske det inte är något värt att förlora, men stoppar de där tro. Kanske man kan nekas annan garantiservice och de pekar på eget bytta delar eller tredjeparts delar, eller eget rostskydd, det har förmodligen sabbat den här delen så det får du inte på garanti t.ex. Ja detta sitter de säkert och tänker på vid bilföretagen, hur man ska få ett "captive market".
På volvo så får du inte heller själv applicera rostskyddsmedel. Det måste vara gjort av ett företag. Dock inte krav på att Volvo själva ska göra det.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Garantier täcker väl inte allt, så det finns väl scenarion där du kan ha garanti på bilen och ändå behöva stå för reservdelar och reparation själv. Eller som i Teslas fall, fabrikslösningen var så dålig folk ville lägga eget.
Har du något konkret exempel utöver teslas rostskydd?

Det är ju inte speciellt konstigt att rostskyddsgarantin inte gäller om du gör åverkan på rostskyddet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.