hsd hsd skrev:
Oljetrycksgivare brukar vara on-off funktion, dvs vid ett visst tryck bryts kretsen (å lampan slocknar)
Körde runt en hel del idag, och lampan tändes först när motorn blev varm, men sen slockande den och var fortsatt släckt, trots varm motor och flera stopp/starter... Ska börja med att köpa en ny givare och se...
 
hsd
Hmm, har Du kollat oljan
En bekant som köpte en vw, golf tror jag de var, råkade ut för liknande fel men det visade sig vara oljepumpen som var sliten och dessutom kostade skjortan, både pump och jobbet att byta överskred vildaste fantasier
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Led lamporna behöver inte bytas utan håller bilens livslängd
Gäller det alla ledlampor i bilar menar du, eller bara hel och halvljus?
 
hsd hsd skrev:
Hmm, har Du kollat oljan
En bekant som köpte en vw, golf tror jag de var, råkade ut för liknande fel men det visade sig vara oljepumpen som var sliten och dessutom kostade skjortan, både pump och jobbet att byta överskred vildaste fantasi
Japp, nivån är bra, och det är ingen bensin eller vatten i den...

Pump verkar kosta runt 1000-lappen, tror jag ska passa på att köpa ett T och sätta dit en oljetrycksmätare när jag ändå byter givaren...
Är pumpen dålig så får jag se om jag byter den (inkl kamrem och allt sånt) som ett litet "lär-projekt" eller om man har tur och hittar en lågmilare på skroten....
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Japp, nivån är bra, och det är ingen bensin eller vatten i den...

Pump verkar kosta runt 1000-lappen, tror jag ska passa på att köpa ett T och sätta dit en oljetrycksmätare när jag ändå byter givaren...
Är pumpen dålig så får jag se om jag byter den (inkl kamrem och allt sånt) som ett litet "lär-projekt" eller om man har tur och hittar en lågmilare på skroten....
-08. Du har väl inte Eco Boost motorn ?? Den där kamremmen går i bitar och sätter igen pumpen ??
 
D
RoTe RoTe skrev:
Så du menar att Tesla INTE haft problem med dörrhandtagen? För det är vad jag menar, samt att Tesla väljer att behålla dessa totalt poänglösa handtag som fortsätter att krångla trots nya revisioner på designen. Eftersom Tesla invändigt älskar touch påvisade jag att en annan tillverkare lyckats med touchknappar utvändigt i dörren för jättelängesedan. Vad du nu håller på med för jävla påhopp på mig förstår jag inte alls.
Det mesta du skriver om just Tesla verkar bara uppsnappat och inte speciellt insiktsfullt.

Jag tänker intensivt och försöker komma på något som inte Tesla haft problem med men kommer inte på, då skulle de inte tillverka fler bilar öht, och vid närmare eftertanke inte någon av de andra heller för de har också haft problem med allt på sina bilar, nu blev det tråkigt :(
 
Isakare Isakare skrev:
-08. Du har väl inte Eco Boost motorn ?? Den där kamremmen går i bitar och sätter igen pumpen ??
Nej, det är den "gamla" 1,25 DOHC motorn..
Har inte hört att det ska vara ett problem på den.. men man kan ju titta under kåpan... Simmar det runt kamrem i oljetråget kan ju trycket komma och gå lite som det vill... 😂
 
  • Haha
galento och 1 till
  • Laddar…
RoTe
D djac skrev:
Det mesta du skriver om just Tesla verkar bara uppsnappat och inte speciellt insiktsfullt.

Jag tänker intensivt och försöker komma på något som inte Tesla haft problem med men kommer inte på, då skulle de inte tillverka fler bilar öht, och vid närmare eftertanke inte någon av de andra heller för de har också haft problem med allt på sina bilar, nu blev det tråkigt :(
Så nu är inte din teori aktuell längre utan bara min uppfattning om Tesla? Snygg fokusskiftning bara för att du råkade ha fel.
 
D
RoTe RoTe skrev:
Så nu är inte din teori aktuell längre utan bara min uppfattning om Tesla? Snygg fokusskiftning bara för att du råkade ha fel.
Hade fel i vad, jag hänger inte med?
 
RoTe
D djac skrev:
Deras strategi gällande komponenter är lite densamma, kan de tas bort så ska de väck, minskar kostnad, vikt och antalet felkällor.
D djac skrev:
Hade fel i vad, jag hänger inte med?
Se ovan.
 
D
RoTe RoTe skrev:
Se ovan.
Nej, det är rätt, de minskar i antal hela tiden.
 
RoTe
D djac skrev:
Nej, det är rätt, de minskar i antal hela tiden.
Märkligt då att motoriserade dörrhandtag är kvar ännu, samt att man valde måsvingedörrar med en ohyggligt avancerad konstruktion osv osv. Jag hävdar att det är häftighetsfaktorn som styr, inte ekonomi och borttagande av pryttlar primärt. Folk tycker touch är häftigt, alltså blir det mer touch, folk tycker handtag som åker ut och in är häftigt, alltså är dom kvar. Måsvingedörrar är häftigt osv osv. Häftigt säljer bilar.
 
D
RoTe RoTe skrev:
Märkligt då att motoriserade dörrhandtag är kvar ännu, samt att man valde måsvingedörrar med en ohyggligt avancerad konstruktion osv osv. Jag hävdar att det är häftighetsfaktorn som styr, inte ekonomi och borttagande av pryttlar primärt. Folk tycker touch är häftigt, alltså blir det mer touch, folk tycker handtag som åker ut och in är häftigt, alltså är dom kvar. Måsvingedörrar är häftigt osv osv. Häftigt säljer bilar.
Att de inte följer de prioriteringar som du önskar är säkert korrekt men det ändrar inte fakta, varje ny hårdvara innehåller mängder av förenklingar och komponenter bantas bort hela tiden.

Touch är billigt och saknar mekaniska risker, det kan dessutom enkelt ändras funktion vid framtida uppgraderingar, helst ska ju antalet reglage minska över tid, då är det dumt att ha mekaniska och statiska knappar.
 
RoTe
Då ser jag fram emot en bra Tesla om 10-20 år.
 
D
RoTe RoTe skrev:
Då ser jag fram emot en bra Tesla om 10-20 år.
Det kommer nog aldrig finnas någon sådan för dig, vad som är en bra bil är tydligt subjektivt och jag kan inte tänka mig att Tesla kommer "gå din väg" men det finns ju många andra bilar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.