MrJay MrJay skrev:
Nu är det på G…
[länk]
Så, man behöver byta dörr för att använda det låset och det är ett extra tillhållarlås? (utan koppling till dörrvredet?)

Jag är inte såld fullt ut får jag erkänna.
 
M magnil skrev:
Tror du har rätt. Yale Durus heter det.

[länk]
OK, då är fortfarande Danalock det bästa alternativet då.
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
richardtenggren
pacman42 pacman42 skrev:
OK, då är fortfarande Danalock det bästa alternativet då.
På pappret är ju Dorma D-key bra och trevligt, men kanske inte i verkligheten 🤓
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Så, man behöver byta dörr för att använda det låset och det är ett extra tillhållarlås? (utan koppling till dörrvredet?)

Jag är inte såld fullt ut får jag erkänna.
Fortfarande inte så mycket info ute om det här, men här finns en liten video på Linkedin som visar mer. https://www.linkedin.com/posts/marc...illsammans-activity-7168972606560284673-FESh/ Ser ut att vara en sladd mellan huvudlåset och tillhållarlåset. Och man kan välja fritt om man vill ha låscylinder, vred eller bara app. Låter väldigt vanskligt att inte ha varken vred eller nyckel om nåt skulle gå sönder inuti. Det där med att låsa med app från insidan låter som en ingenjörslösning. Vem i sitt rätta sinne vill plocka fram telefonen, logga in biometriskt eller med kod, hitta rätt app och sedan klicka sig fram till en låsknapp där? Låter ju vansinnigt oanvändarvänligt. Tacka vet jag ett vred. Jobbet klart på 1 sekund. Om tillhållarlåset styrs av huvudlåset, blir det inte lite mer hackervänligt och mindre säkert då? Varför två låskistor som ändå styrs som en enhet? Eller så är det inte så det funkar, ska bli intressant att läsa mer...
Som det ser ut nu verkar det vara liknande Dorma D-key, förutom integrationen med tillhållarlåset förstås.
Hur som helst så tror jag det är den här sortens produkt som marknaden söker, ett enkelt digitalt lås som också är snyggt och integrerat och man kan välja handtag själv.
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Nu är det på G…
[länk]
Verkar ju sämst då det kommer med en dörr :)
 
pacman42 pacman42 skrev:
OK, då är fortfarande Danalock det bästa alternativet då.
Det tycker jag.
Bibehållen mekanisk lösning som reservförfarande, och smart låsning via många olika system.
Och så kan man enkelt administrera tillfälliga koder.
Enkelt och ändå smart!
 
pacman42 pacman42 skrev:
OK, då är fortfarande Danalock det bästa alternativet då.
Länk? Hittar bara fula externa lösningar?
 
perjar perjar skrev:
Fortfarande inte så mycket info ute om det här, men här finns en liten video på Linkedin som visar mer. [länk] Ser ut att vara en sladd mellan huvudlåset och tillhållarlåset. Och man kan välja fritt om man vill ha låscylinder, vred eller bara app. Låter väldigt vanskligt att inte ha varken vred eller nyckel om nåt skulle gå sönder inuti. Det där med att låsa med app från insidan låter som en ingenjörslösning. Vem i sitt rätta sinne vill plocka fram telefonen, logga in biometriskt eller med kod, hitta rätt app och sedan klicka sig fram till en låsknapp där? Låter ju vansinnigt oanvändarvänligt. Tacka vet jag ett vred. Jobbet klart på 1 sekund. Om tillhållarlåset styrs av huvudlåset, blir det inte lite mer hackervänligt och mindre säkert då? Varför två låskistor som ändå styrs som en enhet? Eller så är det inte så det funkar, ska bli intressant att läsa mer...
Som det ser ut nu verkar det vara liknande Dorma D-key, förutom integrationen med tillhållarlåset förstås.
Hur som helst så tror jag det är den här sortens produkt som marknaden söker, ett enkelt digitalt lås som också är snyggt och integrerat och man kan välja handtag själv.
Det som ser ut som ett tillhållarlås tolkar jag bara som ett fack för batteriet.
 
MrJay
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Verkar ju sämst då det kommer med en dörr :)
Absolut. Mistänker Yale släpper det som fristående produkt inom 1 år
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Länk? Hittar bara fula externa lösningar?
Ful och extern, ja. Men fortfarande det bästa alternativet.
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Ful och extern, ja. Men fortfarande det bästa alternativet.
Och en helt integrerad och batteridriven lösning har gissningsvis en smal kundgrupp.
Om man måste demontera låset för att byta batterier, så kommer många att välja bort det, om det är det minsta krångligt.
Och ska den strömförsörjas på annat sätt, via kabel, då blir det ju "fult" ändå, så det går ju också bort.
Men framtiden får väl utvisa om det finns en marknad för en helintegrerad och trådlös produkt.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
richardtenggren
richardtenggren richardtenggren skrev:
Bästa alternativet är väl ändå ett motorlås, men de kostar ~10 kkr extra bara i jämförelse med Yale Doorman. Slippa batterier också, även om man kan ha backup då.

Typ denna(?) har jag suktat efter:
[länk]
Elslutbleck kan man göra "smarta" på flera olika sätt. Jag har en Shelly-puck kopplad till mitt.

Tillägg: det syns inte och det kostade typ 2-3 tusen
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.