C
L Liljeros skrev:
verkade väl framförallt vara puts/fasad och tak som hon hade hjälp med.
Just fasaden är det jag verkligen inte får ihop. Här i Mälardalen kan man börja putsa utomhus i Maj.
Nog för att det är varmare i Malmö, men det såg inte särskilt frostfritt ut...
Som sagt - trolleri!
 
  • Gilla
carl fabian
  • Laddar…
B
A AndersS skrev:
Tyckte diskussionen om vad som var ut eller insida på ett fönster var underhållande.
Dessutom såg man att de verkar ha satt fönstret upp och ner de små rutorna var längst ner.
Men i slutet av programmet när Gert var där var fönstret vänt med smårutorna längst upp. Dessutom var byggställningar kvar på baksidan, som vi inte fick se om det var putsat eller om taket varfärdigt. På vindan var det ingen isolering överhuvudtaget i tak öppet rakt upp mot råspont inga värmeelemant såg man i köket eller i stora vardagsrummet (golvvärme kan det knappast ha varit),. Ingen köksfläkt, noterade inga eluttag ovanför arbetsbänken i kök mm
Strömbrytare satt halvägs inne i dörrfoder.
Måste haft många timmar med hantverkare sista tiden. tvivlar på att budgeten höll?
Fick inget förtroende på den kvinnan som byggnadsingenjör eller Besiktningsman..
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
Lovisasj och 4 till
  • Laddar…
B Bror9 skrev:
Dessutom såg man att de verkar ha satt fönstret upp och ner de små rutorna var längst ner.
Men i slutet av programmet när Gert var där var fönstret vänt med smårutorna längst upp. Dessutom var byggställningar kvar på baksidan, som vi inte fick se om det var putsat eller om taket varfärdigt. På vindan var det ingen isolering överhuvudtaget i tak öppet rakt upp mot råspont inga värmeelemant såg man i köket eller i stora vardagsrummet (golvvärme kan det knappast ha varit),. Ingen köksfläkt, noterade inga eluttag ovanför arbetsbänken i kök mm
Strömbrytare satt halvägs inne i dörrfoder.
Måste haft många timmar med hantverkare sista tiden. tvivlar på att budgeten höll?
Fick inget förtroende på den kvinnan som byggnadsingenjör eller Besiktningsman..
vad spelar det för roll om det var färdigt eller inte flera av husen i programet är ju inte färdiga
 
  • Gilla
Tom_N och 1 till
  • Laddar…
C
B Bror9 skrev:
Dessutom såg man att de verkar ha satt fönstret upp och ner de små rutorna var längst ner.
Men i slutet av programmet när Gert var där var fönstret vänt med smårutorna längst upp.
Hon nämnde det, att gångjärnen var felvända = fönstret hade tidigare varit monterat upp-och-ner.
Och att de skulle montera det så så länge och vända på det sen, vilket hon uppenbarligen också gjorde.

Men hantverkarnas diskussion om ut- resp. insida var ju episk. Praktiskt med fönsterhakarna på utsidan 😂
 
  • Gilla
TobbeP och 9 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Det var något om det där stora bakbordet med marmorskiva i mitten.
Nja, det måste väl vara den stora gasspisen som hon köpte till ett bra pris, men jag visste inte att de har gasledingar tillängliga på den skånska landsbygden?
 
  • Haha
Grod4n och 2 till
  • Laddar…
T Tuffen-1 skrev:
Nja, det måste väl vara den stora gasspisen som hon köpte till ett bra pris, men jag visste inte att de har gasledingar tillängliga på den skånska landsbygden?
Får man inte köpa gasol på flaska där nere?
 
  • Gilla
TobbeP och 9 till
  • Laddar…
T Tuffen-1 skrev:
Nja, det måste väl vara den stora gasspisen som hon köpte till ett bra pris, men jag visste inte att de har gasledingar tillängliga på den skånska landsbygden?
jag har gas spis och jag har inga gasledingar
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Får man inte köpa gasol på flaska där nere?
😬
 
  • Gilla
Promiscuos Monkey
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
S Stuff skrev:
Alla vill inte ha nya hus.
Varför? För det känns inte charmigt slitet? Man kan ju bygga i gammeldags stil.
 
  • Arg
SuperMarius83
  • Laddar…
Hon skapade verkligen ett stilfullt, supersnyggt hem! Helt klart imponerade, så driven & lösningsfokuserad. 🤩
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
jag har gas spis och jag har inga gasledingar
Det har jag alltid undrat , hur löser ni det?
 
  • Haha
yonna
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Varför? För det känns inte charmigt slitet? Man kan ju bygga i gammeldags stil.
Man kan bygga i gammaldags stil men det kan för många ändå uppfattas som hus utan själ.
Det kan lätt behöva ta 50-100 år innan det infinner sig nån form av själ i ett hus. Men du känns lite för kantigt för att ta i sådana argument?

Egentligen kan nog räkna upp lika många motiv som det finns människor som bor i gamla hus.
Ekonomi, miljö, charm etc etc.

OM det alltid vore ekonomiskt bättre att bygga nytt och att alla vill bo i nya hus. Varför är vi då fortfarande flera miljoner som sitter i gamla hus?

Tillbaka till din ursprungsfråga så tror jag att detta hus är rejält mycket billigare än att bygga ett nytt motsvarande. I runda slängar halva priset skulle jag gissa.
Det räcker ju att kika tillbaka på förra veckans avsnitt och se hur "billigt" det unga paret fick till ett riktigt fint hus genom att han hade kunskapen och plöjde in massvis med eget arbete. Där var budgeten 3,5 miljoner för ett rätt lyxigt hus med många dyra val. Skulle de köpa samma hus nyckelfärdigt så skulle det säkert närma sig 7 miljoner.
Hoppar vi fram till denna veckas projekt så handlar det ju om både en massa eget arbete och rätt mycket återbruk istället för dyra nya material.

Det är ett stort murat hus med viss stil och ska ju inte jämföras med minsta möjliga älvsbyhus.
 
  • Gilla
  • Älska
Den ofrivillige klåparen och 5 till
  • Laddar…
U
B Bror9 skrev:
Dessutom såg man att de verkar ha satt fönstret upp och ner de små rutorna var längst ner.
Men i slutet av programmet när Gert var där var fönstret vänt med smårutorna längst upp. Dessutom var byggställningar kvar på baksidan, som vi inte fick se om det var putsat eller om taket varfärdigt. På vindan var det ingen isolering överhuvudtaget i tak öppet rakt upp mot råspont inga värmeelemant såg man i köket eller i stora vardagsrummet (golvvärme kan det knappast ha varit),. Ingen köksfläkt, noterade inga eluttag ovanför arbetsbänken i kök mm
Strömbrytare satt halvägs inne i dörrfoder.
Måste haft många timmar med hantverkare sista tiden. tvivlar på att budgeten höll?
Fick inget förtroende på den kvinnan som byggnadsingenjör eller Besiktningsman..
Med tanke på att det var spårad spånskiva i vardagsrummet så är det med största sannolikhet golvvärme. Väldigt mycket antaganden från din sida…
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Det är väl ändå upp till utförande elektriker att avgöra? Är ju mycket möjligt att dom trådades i innan igenputsning.

Nu ska jag villigt erkänna att jag inte är insatt i juridiken men tror knappast det är förbjudet att hjälpa en elektriker, har hjälpt min elektriker med dragning av flexslang och att tråda i enligt hans instruktioner flertalet gånger typ i krypgrund och på vind, ibland närvarande och andra gånger har jag löst det tills han är tillbaks nästa gång. Det är ju fortfarande upp till elektrikern att säkerställa att det blivit korrekt utfört.
Detta har stötts och blötts länge här på forumet. Ingen vet (baserat på vad som visades i programmet) om hon hade någon överenskommelse med en elektriker eller i övrigt vad hon utförde i el-väg eller när slangen byggdes in. "Worst case" som jag antar att det ursprungliga inlägget avsåg skulle vara att hon knackar in slangen och putsar över den utan att ha fått OK av sin elektriker. Det är inte tillåtet.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Grymt imponerande tjej!

Men tjänar man verkligen så mycket på att renovera? Varför inte bara bygga nytt då? Hon bytte ju ut allt typ.
Ja, verkligen korkat. Man kan ju bygga ett nytt stenhus på 200 kvadrat för tre miljoner så varför renoverade den dumma tjejen?


Obs: Ironi.
 
  • Haha
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.