Hon har en underbar energi och kämparglöd
Man kan det mesta om man vill.
 
  • Gilla
torplover_3000 och 6 till
  • Laddar…
👏👍👀
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
B Bengths skrev:
SVT och byggnadsingenjören borde skämmas genom att visa att en obehörig gör elinstallationsarbete.
Detta är inte första gången som SVT torgför sådant.
Du behöver inte skydda ditt skrå. Det hon gjorde var att lägga kabel i rör, om hon gjorde installationen eller inte har du ingen aning om så chilla lite.
 
  • Gilla
Trallalaaa och 6 till
  • Laddar…
Det hon gjorde med den budgeten var riktigt imponerande. Hoppas att de besöker henne igen i något av de uppföljningsprogram som de brukar ha.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Tyckte diskussionen om vad som var ut eller insida på ett fönster var underhållande.
 
  • Gilla
Tom_N och 4 till
  • Laddar…
Med den inställningen som hon visar kommer hon komma långt i livet. Tänk så mycket man kan göra själv när det kommer till renovering om man bara försöker och har ett driv. Älskar det när hon konstaterar att om det blir fel så får man väl bara göra om det.
 
  • Gilla
torplover_3000 och 3 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Grymt imponerande tjej!

Men tjänar man verkligen så mycket på att renovera? Varför inte bara bygga nytt då? Hon bytte ju ut allt typ.
Alla vill inte ha nya hus.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ja, jag fattar ingenting. Först så var det typ december och totalt kaos, sen vips var allt inrett och klart!?
Värsta trolleriet 😮
Önskar att ens egna renoveringsprojekt närmar sig samma punkt snart 😄
Tveksam till att hon gjorde allt själv,från totaltrivningskaos och helt färdigt på några månader ,det är ju massor av timmar för ett sådant projekt ,kan inte 1 person klara
 
  • Gilla
Bror9 och 1 till
  • Laddar…
Det har funnits hantverkare med under hela resan. Inte bara de som visas upp utan det skymtar förbi även inomhus. Skulle aldrig ha fungerat annars tillsammans med ett heltidsjobb.
Hon säger ju själv att byggaren blev irriterad över att allt förändrats över tid, nämns t.ex. skafferiets placering.
 
  • Gilla
Tom_N och 1 till
  • Laddar…
C carl fabian skrev:
Tveksam till att hon gjorde allt själv,från totaltrivningskaos och helt färdigt på några månader ,det är ju massor av timmar för ett sådant projekt ,kan inte 1 person klara
Det var ju inte så att dom smusslade med att andra också var där och jobbade, verkade väl framförallt vara puts/fasad och tak som hon hade hjälp med. Och det enda som färdigställdes var ju hall, kök, vardagsrum så vet inte om det är så omfattande när det främst handlade om ytskikt.

Det enda anmärkningsvärda jag inte riktigt fick ihop är hur man som till yrket byggledare kan misslyckas så totalt med ett takbyte, det var ju bland det första som hände i programmet att dom rev av taket. Det ska inte behöva ta så många dagar att byta skadad råspont och lägga tillbaks takpappen alla fall.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Lotta.
Jag är så imponerad av henne!

Jag undrar hur det fungerar med bygglov när man håller på och ändra fönsterplaceringar på huset så gång på gång. Får man göra det hur som helst utanför detaljstyrt område? Känns dyrt att behöva söka ändring på bygglov varje gång man hittar ett nytt storlek på fönster. Kan någon förklara hur detta med bygglov för den typen av ändringar fungerar?
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Lotta. Lotta. skrev:
Jag är så imponerad av henne!

Jag undrar hur det fungerar med bygglov när man håller på och ändra fönsterplaceringar på huset så gång på gång. Får man göra det hur som helst utanför detaljstyrt område? Känns dyrt att behöva söka ändring på bygglov varje gång man hittar ett nytt storlek på fönster. Kan någon förklara hur detta med bygglov för den typen av ändringar fungerar?
Japp, så kan det vara och även bygga till. För oss var det upp till 50% av befintlig byggnad så länge du inte gjorde förändring av toa, badrum, etc.
Men kolla vad kommunen har för regelverk.
 
  • Gilla
Lotta.
  • Laddar…
Lotta.
A AndersS skrev:
Japp, så kan det vara och även bygga till. För oss var det upp till 50% av befintlig byggnad så länge du inte gjorde förändring av toa, badrum, etc.
Men kolla vad kommunen har för regelverk.
Så så avgör man själv om det är mer än 50 %?
Får man tex gjuta golv utan att det automatiskt blir ett bygglov? Det är kanske skillnad på om man tex ändrar från krypgrund till gjutet eller om man bara gjuter ny platta på redan gjuten platta också?
 
C carl fabian skrev:
Tveksam till att hon gjorde allt själv,från totaltrivningskaos och helt färdigt på några månader ,det är ju massor av timmar för ett sådant projekt ,kan inte 1 person klara
…. Håller med och budgeten verkar vara väl tight om man tar med hantverkare. Reducerar man budgeten med kostnaden för värmepump och nytt tak så blir det inte mycket kvar för hantverkare?
 
  • Gilla
  • Wow
Bror9 och 1 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Min gamla mormor hade ett väldigt bra uttryck. Ni som inte förstår det vackra spåket skånska kan be om en översättning 😎
"Sälgjort är välgjort om än aldrig så dållit"
En ingenjör måste väl ändå ha kunskap om ett jobb som denne utför
Nu framgår det inte av artikeln vilken typ av ingenjör det handlar om
Kanske hon är kemist eller något annat som inte har med el att göra
Även om hon är elingenhör så ifrågasätter jag hennes praktiska kunskaper vad gäller installationsbiten
Står byggnadsingenjör, KA och besiktningman i första inlägget!
 
Redigerat:
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.