Dessa fonder med inriktning är aktivt förvaltade och ofta dyra, dvs de snor dig på 1-2% av kapitalet och över tid blir det mkt. All forskning visar att väldigt få förvaltare faktiskt slår ett brett eller globalt index över en längre tidsperiod.
Det bästa strategin är att att ligga med majoriteten i en passiv global bred index fond och i tillägg en homebias med tex en passiv Sverige index fond och krydda tex en småbolagsfond. Man köper hela säcken istället för att leta efter russin. Att tajma marknaden är ofta svårt.
Den är en svårslagen strategi för den som vill ha en bra tillväxt med låg risk om än jävligt tråkig.
 
  • Gilla
Bamboozled
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Också viktigt inte bara lägga i Sverige.
Anders du håller dig inte till min frågeställning. Sparande och råd i detalj kommer få denna tråd att spåra ut.
 
M
nattugglan11 nattugglan11 skrev:
Anders du håller dig inte till min frågeställning. Sparande och råd i detalj kommer få denna tråd att spåra ut.
Vad förväntar du dig? Du har lagt tråden på byggahus, det mesta spårar ur här, ibland spårar det in igen. Och du har ju redan fått ett antal korrekta svar på din fråga.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
nattugglan11 nattugglan11 skrev:
Anders du håller dig inte till min frågeställning. Sparande och råd i detalj kommer få denna tråd att spåra ut.
Jag svarade med egen erfarenhet vad som kan hända om man går in med mycket pengar på ett tillfälle. Och att risken kan minimeras (men inte elimineras) om man exponerar lite bredare.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Nissens
M mnils skrev:
Du får väldigt mycket amerikansk teknik i en global indexfond idag, som exempel ger jag fördelningen för Nordnet Global Index:
[bild][bild][bild]
Detta är en bransch som gått väldigt bra på sistone, inte säkert att det fortsätter.
Man skall vara försiktig med utländska aktier/fonder eftersom valutakurserna kan ställa till en del oreda…
 
Nissens Nissens skrev:
Man skall vara försiktig med utländska aktier/fonder eftersom valutakurserna kan ställa till en del oreda…
Har inte dollarbaserade fonder varit en vinnare sedan många år tillbaka jämfört med fonder i sek? Indexfonder är väl låg risk ändå?
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har inte dollarbaserade fonder varit en vinnare sedan många år tillbaka jämfört med fonder i sek? Indexfonder är väl låg risk ändå?
Historik garanterar ingenting. SEK har ju försvagats sedan länge, men om det vänder så går det åt andra hållet.
Säger bara att valutorna bygger på med osäkerhet.
 
M
Nissens Nissens skrev:
Historik garanterar ingenting. SEK har ju försvagats sedan länge, men om det vänder så går det åt andra hållet.
Säger bara att valutorna bygger på med osäkerhet.
Fullt så enkelt är det inte, sjunker svenska kronan går ju även svenska börsen upp då exportföretagen får större vinster och börsen ser billigare ut för den som har USD att handla med.
 
Nissens
M mnils skrev:
Fullt så enkelt är det inte, sjunker svenska kronan går ju även svenska börsen upp då exportföretagen får större vinster och börsen ser billigare ut för den som har USD att handla med.
Ju sämre SEK kursen är vs USD desto dyrare blir det att köpa USD aktier och vice versa.
 
Nissens Nissens skrev:
Ju sämre SEK kursen är vs USD desto dyrare blir det att köpa USD aktier och vice versa.
Vilket också ökar värdet på fonderna / aktien för de som redan investerat. Aka varför det är bra att exponera mot USD / EUR
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vilket också ökar värdet på fonderna / aktien för de som redan investerat. Aka varför det är bra att exponera mot USD / EUR
Alltså, om du köper USD papper när SEK är låg och den sedan stiger så förlorar du ju på det. Valutakursen kan slå ut en ev. ökning av värdet i papperna man köpt. Det är elementärt.
 
  • Gilla
eded
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Alltså, om du köper USD papper när SEK är låg och den sedan stiger så förlorar du ju på det. Valutakursen kan slå ut en ev. ökning av värdet i papperna man köpt. Det är elementärt.
Jo men finns inget som tyder på att kronan kommer öka mot dollarn. Men att handla på börsen medför alltid en risk såklart.
 
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jo men finns inget som tyder på att kronan kommer öka mot dollarn. Men att handla på börsen medför alltid en risk såklart.
Som sagt, valutorna utgör ytterligare en risk, alltså utöver den som redan finns på börsen.

Du vet ingenting om hur SEK kommer att röra sig mot USD framöver. Gissa kan alla göra…
 
Nissens Nissens skrev:
Som sagt, valutorna utgör ytterligare en risk, alltså utöver den som redan finns på börsen.

Du vet ingenting om hur SEK kommer att röra sig mot USD framöver. Gissa kan alla göra…
Att lägga alla pengar i Sverigekorgen utgör ännu större risk. Jag hade tex inte sett lika stor nedgång på min portfölj om jag exponerat mer mot Nordamerika.
 
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Att lägga alla pengar i Sverigekorgen utgör ännu större risk. Jag hade tex inte sett lika stor nedgång på min portfölj om jag exponerat mer mot Nordamerika.
Problemet med det resonemanget är att det beskriver hur det har varit, det säger ingenting om hur det kommer att bli i framtiden. Har du lite otur åker du på en smäll till. 😊

Att påstå att valutorna inte utgör en risk är bara okunnigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.