K kniv skrev:
Men verkar ju mer troligt att det är något litet hål på matarledningen till duschen… Som fyller upp gråa skyddsröret.
Då borde det väl läcka hela tiden?
 
  • Gilla
janusz_w och 10 till
  • Laddar…
Tonten Tonten skrev:
Snygg och pedagogisk bild :D Nu fattar jag. Kan jag inte testa med att ha duschen ner mot golvet så att det inte kommer något vatten alls på väggen?
Kan du lägga upp en bild på den nämnda duschen?
 
useless useless skrev:
Kan du lägga upp en bild på den nämnda duschen?
 
  • Hörn av en dusch med vita kakelväggar, mörkgrått klinkergolv och duschmunstycke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kaklad duschhörna med justerbar duschstång, handdusch och hörnhylla med badprodukter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kontakta lämplig rörmokare som får provtrycka dusch ledningen/byta slangar. Det ska inte komma vatten där ifrån. "Från en röris"
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Vi testade att hålla duschen direkt ner mot brunnen och samma sak hände.

K Kristoffer.k skrev:
Kontakta lämplig rörmokare som får provtrycka dusch ledningen/byta slangar. Det ska inte komma vatten där ifrån. "Från en röris"
Ja, det blir väl att göra så. Vi slängde iväg ett mail till vår styrelse nu för att fråga om HSB hjälper oss med sånt här eller inte. Ska även försöka prata med någon på jobbet imorgon (jobbar på en skola med VVS utbildning).
Vad skulle du killgissa att det kan kosta?
 
Hur kan det läcka ut i skyddsröret men endast när blandaren öppnas? Fel på blandaren? Någon som kan förklara?
 
  • Gilla
Jockebanan och 1 till
  • Laddar…
Det verkar som ett mysterium. Enda sättet för vatten att komma in i skyddsröret är från baksidan av blandarfästet. Där finns rörkopplingarna för matande kall och varmvattenrör. Om det skulle vara en läcka på kopplingen mot blandaren som ev. är dold inne i blandarfästet, så skulle det läcka hela tiden. Rören har vattentryck oavsett om man använder blandaren eller inte.

Nästa alternativ är vatten som rinner på väggen, som skulle kunna komma in bakom fästet och läcka in i ytterröret. Men nu fick du vatten i ytterröret även utan att spola på vägen ovanför blandaren.

Man skulle rent hypotetiskt kunna tänka sig att själva blandaren läcker på baksidan så att vatten sedan kan fälja ett av rören in i blandarfästet. Men det skulle då vara en läcka efter själva blandarfunktionen i blandaren. Kan vara värt att undersöka om det blir blött bakom blandaren när duschen används, utan att spola där. Fast det låter väldigt långsökt.
 
  • Gilla
Bragul och 2 till
  • Laddar…
Just nu är det här bara väldigt stressande. Flyttar in och att upptäcka något sånt här är inte roligt.
HSB hänvisade till Styrelsen + skulle be en VVSare kontakta mig för en konsult genom telefonen. Styrelsen svarar inte (dock bara gått lite över 27h sedan jag mailade).

Samtidigt känns det som det här borde fallera på säljaren ELLER täckas av min försäkring. Känns inte troligt att jag borde upptäckt det här. Det vill säga, att ha igång duschen tillräckligt länge för 2 personer + vänta 10min för att det ska droppa några droppar.


En polare berättade att såna här rör brukar man lägga i taket och en teori kan vara att en granne har råkat borra hål när den satt upp något i taket?
 
Njej, brukar nog inte gå i taket.

OM det bara kommer vatten när du använder duschen, så kan det inte vara något fel på rören, i så fall är det vatten ut från blandaren som på något sätt kommer in bakom blandarfästet.

Men detta är så långsökt att jag undrar lite om din observation att vattnet bara kommer när blandaren används, och du inte spolar på väggen ovanför/bakom blandaren verkligen stämmer.

Men ännu mera långsökt, så skulle det kunna vara en läcka som påverkas av temperatur. OM läckan är på varmvattenröret, så blir plasten i röret/slangen kanske liiite mjukare av värmen, och läckan öppnar sig. Men som sagt extremt långsökt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Njej, brukar nog inte gå i taket.

OM det bara kommer vatten när du använder duschen, så kan det inte vara något fel på rören, i så fall är det vatten ut från blandaren som på något sätt kommer in bakom blandarfästet.

Men detta är så långsökt att jag undrar lite om din observation att vattnet bara kommer när blandaren används, och du inte spolar på väggen ovanför/bakom blandaren verkligen stämmer.

Men ännu mera långsökt, så skulle det kunna vara en läcka som påverkas av temperatur. OM läckan är på varmvattenröret, så blir plasten i röret/slangen kanske liiite mjukare av värmen, och läckan öppnar sig. Men som sagt extremt långsökt.
Jag öppnade precis upp igen för att dubbelkolla. Just nu finns det inget alls.

Edit: min sambo körde snabbt och då kunde jag se att vattnet steg. När duschen stängdes av, åkte det ner igen.
 
Redigerat:
Är det torrt bakom blandaren?
 
  • Gilla
Tonten
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Är det torrt bakom blandaren?
Min sambo duschade av sig. Jag tänkte att jag testar det senare / imorgon igen för att vara säker på att det inte är från henne.
 
Tonten Tonten skrev:
En polare berättade att såna här rör brukar man lägga i taket och en teori kan vara att en granne har råkat borra hål när den satt upp något i taket?
Om din granne skulle ha borrat hål i ett vattenrör så hade han haft en rejäl vattenläcka i taket. Så nej, det är inte troligt.

Det som är märkligt är att det stiger vatten (och sjunker undan igen). Dels finns när något som skapar läckaget när ni använder duschen (blandare eller avlopp) och någonstans läcker sedan vattnet ut eftersom det försvinner.

Det verkar ju bara vara vattnet som verkligen rinner över röret som ni sett som droppar från dosan.
 
På bilden kan man ana en liten brun strimma på kaklet, precis som det kan bli om det läcker bakom blandarplåten (och även rinner ut lite grann på kaklet)...

Duschblandare med en brun strimma på det vita kaklet, indikerar potentiellt läckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BSOD och 3 till
  • Laddar…
M Mattias_Edeslatt skrev:
Om din granne skulle ha borrat hål i ett vattenrör så hade han haft en rejäl vattenläcka i taket. Så nej, det är inte troligt.

Det som är märkligt är att det stiger vatten (och sjunker undan igen). Dels finns när något som skapar läckaget när ni använder duschen (blandare eller avlopp) och någonstans läcker sedan vattnet ut eftersom det försvinner.

Det verkar ju bara vara vattnet som verkligen rinner över röret som ni sett som droppar från dosan.
Avloppet sitter förhoppningsvis inte ihop med skåpet eller rör i rören.
 
  • Gilla
ClemensK och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.