Torka av allting i skåpet så det är torrt o snyggt och så spolar du allt du kan i badrummet och kollar i skåpet för att se om du hittar vart det droppar ifrån. Antagligen bara en koppling som inte är helt tät eller kondens, är det däremot så att det stiger upp vatten efter ett tag ut en av de gråa slangarna så är det istället problem längs det pex röret. Kan var någon som dragit in en skruv genom en vägg och punkterat slangen, mindre troligt men konstigare saker har hänt.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 13 till
  • Laddar…
Nissens
Tonten Tonten skrev:
Det hände som sagt efter att båda duschade efter varandra
Hur blir det om ni dushar samtidigt då? 😉
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Gurra 73 och 8 till
  • Laddar…
Självklart kollade jag skåpet. Men visningen var för ett par månader sedan.
Skåpet sitter på andra sidan badrummet och det är blandat värme bland rören, några varma och några kalla.

Jag försökte göra så rent jag kunde men det fanns ingen direkt fukt kvar.

Sen körde jag handfatet i cirka 4-5min, inget.
Sen körde jag duschen i cirka 5 min och då kom det lite vatten.


Det verkar som att det gråa plaströret fylls med vatten och sedan rinner det ner utanför, det vita röret var inte fuktigt (som jag kunde känna).
 
  • Gråa och vita plaströr i ett skåp, några rör verkar ha kondens eller läckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Finger som pekar på ett grått plaströr som läcker vatten vid anslutning till vit avloppsrör bakom metallventiler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Titta var de röret går och se om de läcker från den vita slangen ner i gråa röret
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Titta var de röret går och se om de läcker från den vita slangen ner i gråa röret
Det kom när jag hade igång duschen. Det verkar inte som att det läcker från den vita slagen ner i det gråa röret utan upp från det gråa röret.
 
Tonten Tonten skrev:
Det kom när jag hade igång duschen. Det verkar inte som att det läcker från den vita slagen ner i det gråa röret utan upp från det gråa röret.
Då kam det komma från duschblandaren.
Men oavsett så ska där inte vara vatten.

Har du tur är det enbart ditt duschvatten som rymmer in i slangen i duschen. Har du otur så läcker duschblandare
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Tonten Tonten skrev:
Det kom när jag hade igång duschen. Det verkar inte som att det läcker från den vita slagen ner i det gråa röret utan upp från det gråa röret.
Prova att vira tex toapapper runt de vita slangarna + utanpå de gråa rören så ser du snart varifrån det fuktar.
 
  • Gilla
Ulf Aronsson och 5 till
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Prova att vira tex toapapper runt de vita slangarna + utanpå de gråa rören så ser du snart varifrån det fuktar.
Jag testade det igen. Det rinner inte ner utan fylls upp.
Det tar en stund innan det faktiskt fylls upp, längre än vad både jag och sambon duschar. Men om vi båda gör det direkt efter varandra kan det fyllas.

Vad bör mitt nästa steg vara?
 
Tonten Tonten skrev:
Jag testade det igen. Det rinner inte ner utan fylls upp.
Det tar en stund innan det faktiskt fylls upp, längre än vad både jag och sambon duschar. Men om vi båda gör det direkt efter varandra kan det fyllas.

Vad bör mitt nästa steg vara?
Tejpa en plastpåse över duschblandaren så det inte kan rinna längs väggen ner mot blandaren och se om det kommer mer vatten när ni duschar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Tejpa en plastpåse över duschblandaren så det inte kan rinna längs väggen ner mot blandaren och se om det kommer mer vatten när ni duschar.
Hm, hänger inte riktigt med. Under vår duschblandare finns det inget förutom vanlig vägg och golvbrunnen.
 
Handritad skiss av en duschblandare märkt med "db" och pil, plastfilm samt vattenflöde på immig yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DB duschblandaren
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
nb. och 6 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
[bild]
DB duschblandaren
Snygg och pedagogisk bild :D Nu fattar jag. Kan jag inte testa med att ha duschen ner mot golvet så att det inte kommer något vatten alls på väggen?
 
  • Gilla
janusz_w
  • Laddar…
K
Tonten Tonten skrev:
Snygg och pedagogisk bild :D Nu fattar jag. Kan jag inte testa med att ha duschen ner mot golvet så att det inte kommer något vatten alls på väggen?
Jo testa så. Men verkar ju mer troligt att det är något litet hål på matarledningen till duschen… Som fyller upp gråa skyddsröret. Hade du inte haft fördelarskåp och skyddsrör hade ni aldrig märkt detta, och stor vattenskada i konstruktionen till följd…
 
sysmali
A Alexn72 skrev:
[bild]
DB duschblandaren
Cred. Om du har en whiteboard i hemmet är jag dubbelimponerad😊
 
  • Gilla
  • Haha
andreas_bygger och 4 till
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Cred. Om du har en whiteboard i hemmet är jag dubbelimponerad😊
Kanske lite överdrivet men har 2st i köket...
Men de är bara 1kvm st😅
Eller om man ska vara petig så är det en gammal laminerad glasvägg som flyttat in på väggen...
Med veckodagarna på ett papper bakom så blir det enkelt att skriva och sudda
 
  • Suddig bild av en glasvägg med veckodagar skrivna på ett papper bakom, och utrymme för anteckningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
andreas_bygger och 16 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.