pacman42 pacman42 skrev:
Nätet agerar inte batteri. Det är också en missuppfattning.
Missuppfattning är fel ord.
Det var ett politiskt beslut i många länder i Europa. Därav att man skattebefriade el som villaägare producerade sålde och köpte tillbaka.

Sverige gjorde inte så. Här plundrade man hämningslöst. Och det blev en del kritik mot det.
Så Sverige har "tvingats" anpassa sig, och gör som man gör i resten av Europa.

Och man kan göra så här utan att det kolliderar mot systemprinciperna i skattesystemet genom att se just nätet som lagring.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Nej, du slipper energiskatt och det betalar jag för.
Men då är det skattefriheten för egenproducerad el som du är arg över.

Då är det bättre att du säger det. (I stället för att påstå att 60 öringen är subvention). Då slipper vi en massa onödig diskussion om en terms betydelse.

(Själv tycker jag att alla skall slippa skatt. Så vi står långt ifrån varandra där. Men det hör ju inte till den här tråden).
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Energiavgift 4 öre/kWh
Vad är det för något?
Vilken räkning är det, el eller nät?
 
D daVinci skrev:
Nu tittade jag på min senaste elräkning:

Energiavgift 4 öre/kWh
Energiskatt 42,8 öre/kWh
Moms på det 11,7
Summa skatt 58,5 öre/kWh

Är det de 1.5 öre som fattas till 60 du talar om?

Vet inte om jag missar 1.5 öre någonstans. Någon annan kanske vet.

Eller menar du att skattefrihet är en subvention?
Det är inte vad subvention betyder. Men Nordkoreakommunister anser att staten äger hela BNP, och att inte beskatta är då fel. Dom kan ju hitta på att subvention också att att inte ta 100%. Men det är i det gänget du hamnar om du menar att det är en subvention.


Privatpersoner får det. Odlar du morötter och äter så beskattas du inte för det. Ett företag som odlar morötter och äter "själv" lär också slippa skatt.

Det speciella här är att man får skattefrihet för det man säljer OCH köper tillbaka. Det får man inte för morötter. (Men som privatperson säljer man antagligen de svart och får på så vis in skatten man sedan betalar när man återköper. Så i praktiken är det inte så stor skillnad).

1.5 öre skulle inte jag säga är en stor del.
Fortfarande då får man inte kvitta någon annan punktskatt än energiskatten för el. Det är en subvention. Att slippa betala energiskatt på inköpt el bara för att man någon annan gång har sålt el är en subvention.

Men som jag skrev tidigare, detta är småpengar. Jag ville vara lyfta ett denna subvention riskerar att försvinna och då havererar kalkylerna för mångas solpaneler. Jag vågar inte köpa solpaneler iom att 60-öringen hux flux kan försvinna. Kanske om tre år, kanske om sju kanske om tolv år. Eller inte alls. Den lär i alla fall inte höjas i takt med energiskatten så den betalar mindre och mindre för varje år.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Vad är det för något?
Vilken räkning är det, el eller nät?
Både Energiavgift och Energiskatt ligger i nätdelen. För mig. Och jag såg nu att den sänktes 1 Jan. Så summan var nog nära 60 öre före 1 Jan.

(Och jag har ingen kWh nätavgift. Istället har jag en hög effektavgift).
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det är en subvention.
Det blir inte mindre fel bara för att du repeterar det.

Du har fått förklarat för dig i detalj varför det inte är en subvention. Och ignorerar rationella resonemang.
Det som då finns kvar är att du gjort ett till 100% känslobaserat ställningstagande. Och på det biter ingen fakta och logik.

Det vore mer hederligt då om du skrev: "När jag känner efter i hela kroppen, känns det som en subvention." Då förstår de flesta hur det ligger till.
pacman42 pacman42 skrev:
Jag vågar inte köpa solpaneler iom att 60-öringen hux flux kan försvinna.
Det gäller allt. Politikerna kan ändra precis vad som helst. Och gör det ibland. Vilket leder till att företag går i kk och aktieägare förlorar allt.
Du borde inte våga köpa något.

------------------------------
Jag såg nyligen att stora batteripack (Dvs containers) i slutet på förra året var nere på $180/kWh. Litiumpriset har fallit tillbaka iom att Na-jon kommer som substitut för energy storage. Det sägs bla av Northvolt att dom kommer kunna leverera Na-jon celler till 70% av priset av Litium-celler. Dvs om en tid skulle vi kunna köpa batterilagring för säg 1200 kr/kWh. Fortfarande lång över vad CATL säger att dom kommer kunna leverera.

Kan jag spara 1 kW effektavgift med ett batteri så kan jag med det priser och dagens effektavgift köpa 15 kWh. Och nog vore det konstigt om jag inte kunde pressa ned maxeffekten 1 kW med ett så stort batteri.

Har man då solpaneler borde man kunna vara helt självförsörjande under sommarhalvåret. Och på vinterhalvåret kunna köpa el när den är som billigast. Det sliter lite på batteriet men håller man sig inom 20-80% så är det måttligt.

Då kan man öka andelen egenproducerade el och därmed bli mindre "beroende" av skattefriheten på det men säljer och köper tillbaka. Det här tror jag vi kommer få se mer och mer av. Men batteripriserna behöver komma ned lite till.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
K
pacman42 pacman42 skrev:
Fortfarande då får man inte kvitta någon annan punktskatt än energiskatten för el. Det är en subvention. Att slippa betala energiskatt på inköpt el bara för att man någon annan gång har sålt el är en subvention.

Men som jag skrev tidigare, detta är småpengar. Jag ville vara lyfta ett denna subvention riskerar att försvinna och då havererar kalkylerna för mångas solpaneler. Jag vågar inte köpa solpaneler iom att 60-öringen hux flux kan försvinna. Kanske om tre år, kanske om sju kanske om tolv år. Eller inte alls. Den lär i alla fall inte höjas i takt med energiskatten så den betalar mindre och mindre för varje år.
Du har ju tidigare berättat att du har dåliga förutsättningar för solel. Skuggningar mm. Har man det så skall man naturligtvis inte skaffa solceller. Tror inte att 60-öringen är så viktig parameter i kalkylen för lönsamhet. Gissar att väldigt många endast själv använder 20-40% av den egenproducerade elen. Själv producerar jag knappt 10.000 kWh, köper tot ca 4.000kWh/år. Dvs 60-öringen ger då 2400:-/år. Dvs den har i mitt fall ganska liten påverkan på ROI. Ang ditt påstående om att det är subventioner. Kallar du även företagens avdrag av ingående moms en subvention?
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Fortfarande då får man inte kvitta någon annan punktskatt än energiskatten för el. Det är en subvention. Att slippa betala energiskatt på inköpt el bara för att man någon annan gång har sålt el är en subvention.

Men som jag skrev tidigare, detta är småpengar. Jag ville vara lyfta ett denna subvention riskerar att försvinna och då havererar kalkylerna för mångas solpaneler. Jag vågar inte köpa solpaneler iom att 60-öringen hux flux kan försvinna. Kanske om tre år, kanske om sju kanske om tolv år. Eller inte alls. Den lär i alla fall inte höjas i takt med energiskatten så den betalar mindre och mindre för varje år.
Den 60 öringen är mindre viktigt än de delarna man sparar på, som t.ex. energiskatten, moms på det, nätavgift per kwh, de kommer att höjas mer och mer högst troligt. Jag tror de flesta använder mest el för eget bruk, och då är den delen av besparing ju en större del. Och förmodligen blir batterier billigare i framtiden, det kan man också köpa som tillägg, så att man först laddar batteriet innan man levererar tillbaka till nätet.

Jag tror inte att 60-öringen kommer att försvinna, men du har rätt att den kan tas bort av politiken som allt annat, även om det inte skulle va rättvis. Och det är inte för att jag har solpaneler att jag säger det. Jag har redan gett en lång detaljerat förklaring, så ska inte upprepa det igen.

Men tex. rot-avdrag som jag sparar mycket mer pengar på, den tycker jag däremot är helt orättvis. Jag klagar inte, eftersom, jag nyttjar det mycket mer än de hundralappar jag får tillbaka från 60 öringen. Men det går ju inte att förklara varför jag som bygger om mitt hus behöver betala mindre skatt än någon som inte gör det.
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Fortfarande då får man inte kvitta någon annan punktskatt än energiskatten för el. Det är en subvention. Att slippa betala energiskatt på inköpt el bara för att man någon annan gång har sålt el är en subvention.

Men som jag skrev tidigare, detta är småpengar. Jag ville vara lyfta ett denna subvention riskerar att försvinna och då havererar kalkylerna för mångas solpaneler. Jag vågar inte köpa solpaneler iom att 60-öringen hux flux kan försvinna. Kanske om tre år, kanske om sju kanske om tolv år. Eller inte alls. Den lär i alla fall inte höjas i takt med energiskatten så den betalar mindre och mindre för varje år.
Ja men så kan det vara men då ska du nog inte köpa mer än mat för dagen, alla större inköp kan påverkas av framtida beslut och ändringar, åk taxi för man vet inte hur skatter och avgifter runt fordon kommer att vara i framtiden.
 
  • Gilla
Klacken och 2 till
  • Laddar…
D
M Martin Lundmark skrev:

Hej djac

Jag undviker i möjligaste mån blanda in politik och koncentrerar mig på teknikfrågor

Jag vill ha en driftsäker elförsörjning med rimligt låga elpriser. Inte nära noll och inte negativa elpriser.

Det blir inte billigt om vi slår undan fötterna på vår egen energiförsörjning och då klarar vi inte av att fasa ut den fossila kraften.

Många inlägg här centreras till det egna intresset och använder gärna ”fasa ut den fossila kraften” som argument när det snarare verkar vara egenintresset och inte samhällets stabilitet och fortlevnad som är intresset och motivet.
Det är snittet som betyder något, att det enstaka timmar är jättebilligt betyder inte mycket för kalkylen men så länge du kan smälla upp en billig gasturbin och slå kärnkraft i funktionalitet och pris så är det valet, inga nackdelar. Valet står inte mellan solpaneler och ett kärnkraftverk.

I det här fallet sprider du bara vidare propaganda och det är beklagligt.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja men så kan det vara men då ska du nog inte köpa mer än mat för dagen, alla större inköp kan påverkas av framtida beslut och ändringar, åk taxi för man vet inte hur skatter och avgifter runt fordon kommer att vara i framtiden.
Precis och köp inte hus heller, för att bolåneränta avdrag kan försvinna i framtiden.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja men så kan det vara men då ska du nog inte köpa mer än mat för dagen, alla större inköp kan påverkas av framtida beslut och ändringar, åk taxi för man vet inte hur skatter och avgifter runt fordon kommer att vara i framtiden.
Det är lättare att sälja bilen, huset osv än att göra sig av med solpanelerna.

Men om man ser solpanelerna som ett livsstilsval, ja då är det en annan sak. Men då skall man inte heller motivera inköpet med att man kommer att tjäna pengar på dem.

Att köpa en Audi är ett livsstilsval, man kan köpa en Dacia lika gärna och klara sig med den. Att köpa en villa istället för att bo i en hyresrätt är också ett livsstilsval (även om jag idag bor sjukt mycket billigare i en villa än jag någonsin hade gjort i en hyresrätt).
 
Flash_007 Erik Green3 skrev:
Precis och köp inte hus heller, för att bolåneränta avdrag kan försvinna i framtiden.
Jag bor billigare i hus utan ränteavdrag än i lägenhet. Jag räknade aldrig med att det skulle finnas kvar, vi köpte nämligen huset samtidigt som de ändrade uppskovet på vinsten (av tidigare försäljningar, i vårt fall en bostadsrätt) så det var uppenbart att politikerna kunde gå in och ändra vad som helst. Vår kalkyl byggde på att ränteavdraget skulle försvinna.
 
K Klacken skrev:
Du har ju tidigare berättat att du har dåliga förutsättningar för solel. Skuggningar mm. Har man det så skall man naturligtvis inte skaffa solceller. Tror inte att 60-öringen är så viktig parameter i kalkylen för lönsamhet. Gissar att väldigt många endast själv använder 20-40% av den egenproducerade elen. Själv producerar jag knappt 10.000 kWh, köper tot ca 4.000kWh/år. Dvs 60-öringen ger då 2400:-/år. Dvs den har i mitt fall ganska liten påverkan på ROI. Ang ditt påstående om att det är subventioner. Kallar du även företagens avdrag av ingående moms en subvention?
Rätten till kvittning av momsen är en subvention, ja. Men den kommer staten aldrig att ta bort då den skulle ha enormt stor påverkan på företagandet i Sverige. Frågan är om EU ens skulle låta oss ändra på den. Men momsen är å andra sidan inte heller en punktskatt.

Utan 60-öringen så kommer återbetalningstiden att dubblas med årets elpriser.
 
  • Haha
fsn
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det är lättare att sälja bilen, huset osv än att göra sig av med solpanelerna.

Men om man ser solpanelerna som ett livsstilsval, ja då är det en annan sak. Men då skall man inte heller motivera inköpet med att man kommer att tjäna pengar på dem.

Att köpa en Audi är ett livsstilsval, man kan köpa en Dacia lika gärna och klara sig med den. Att köpa en villa istället för att bo i en hyresrätt är också ett livsstilsval (även om jag idag bor sjukt mycket billigare i en villa än jag någonsin hade gjort i en hyresrätt).
Jag såg inte det som ett livsstilsval att köpa solceller
Passade på när jag byggde nytt hus.
La hellre lite pengar där än många andra dyra tillval.
120 000 kr på ett nytt hus var inga stora pengar.
Om två eller max tre år är dom betalda beronde på elpriset framöver.
Då har jag både några år kvar på min 10 års garanti och solcellerna kvar på huset.
Bor jag kvar bor jag billigt varje månad framåt och säljer jag tror jag att jag får några extra kronor för min redan betalda anläggning.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.