D Dilato skrev:
Det där resonemanget håller inte.
Microproducenten hade inte behov av den sålda energin alls!

Hade denne använt den själv hade den inte betingat vare sig nätavgift, energiskatt eller moms.

Det var därför producenten fick "grönt avdrag", för att använda själv, inte sälja på marknaden.
"Den el som solcellerna producerar ska enbart komma det aktuella småhuset eller lägenheten till godo."
Skatteverket regler

Microproducenten köper inte tillbaka sin egen energi, det är stor chans att det denne köper till-och-med är fossilt producerad (den är garanterat inte producerad med solel).
Självklart kan det uppstå situationer när den totala energin i nätet blir alltför stor, men så länge det är begränsat och de positiva effekterna överdriver negativa så blir summan positiv.
Nej man köper inte tillbaka samma elektroner som man tidigare sålt. Och om den energi man köper tillbaka är fossilt producerad så kommer det från fossila bränslen som inte behövde användas den stund microproducenten exporterade.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Vi alla betalar för att få överproduktion av el, bra va?
Microproducenterna bidrar till att trycka ner priserna vilket gynnar alla...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Vi alla betalar för att få överproduktion av el, bra va?
Vad då alla betalar? Ni som inte har solceller, hur har ni betalat för att få överproduktion?

Negativa priser är inte något bra, tycker jag, men resultatet ur ett ekonomiskt perspektiv är ju bra för alla elkonsumenter. För resultatet är att Vvi alla behöver betala mindre till elhandelsbolagen om priset ligger på minus. Och det är dessutom i ganska sällsynta fall.

Det är svårt att förrebygga, för det är pga att vädret aldrig är konstant. Och även kärnkraftverk påverkar elpris väldigt olika, inte pga vädret, men pga de flera stopp som de reaktorer får hela tiden. Så det är väldigt svårt att få en balanserat pris som inte ligger minus och inte ligger för högt heller.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Jo man betalar energiskatt (och andra avgifter) på elen man köper tillbaka.
Det betalar vi alla, varför ska den som satt paneler på taket inte betala samma avgifter på köpt el, och varför skulle jag stå för den notan (via skattsedeln)?

Jag (och många med mig) använder knappt någon el alls när solelen genereras så priset påverkar knappt alls, men det konkurrerar ut investeringar i "riktig" elproduktion.
 
  • Gilla
  • Älska
Erikhall och 4 till
  • Laddar…
Flash_007 Erik Green3 skrev:
Ni som inte har solceller, hur har ni betalat för att få överproduktion?
Via skattsedeln, 60-öringen.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Såg till holländarna att batteriet fungerar som ett batteri utan att solpanelerna påverkar, de hade tidvis över 60% solenergi i somras. De bottnade på ett negativt el på ca -50kr/kWh.

En miljon mikroproducenter påverkar visst elnätet.

Dessutom så påverkar denna typ av energislag andra producenter. Vattenkraften kanske måste vaska vatten för att upprätthålla vattendomar exempelvis. Kärnkraften kanske måste stänga ned längre perioder än tidigare på sommaren, vilket i sin tur höjer elpriset på nätterna (där man då kanske tvingas importera fossil energi från Tyskland istället). Osv.

Solenergi är jättebra för att snabbt fasa ut en del av den fossila energin i många länder. Men när det blir för mycket så blir den också en broms för att fasa ut resten av den fossila energin.

Nu var detta dock en sidofråga.

Batteri eller inte, ingen annan producent än mikroproducenter i hushållen har denna möjlighet till kvittning.
Och att en microproducent har den möjligheten ser du som ett problem. Det är ju ett nollsummespel.
Om möjligheten inte funnes så skulle det inte heller finnas microproducenter.
Då skulle den energin också behöva produceras på annat håll. Fler solcellsparker kanske?
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
G
D Dilato skrev:
Via skattsedeln, 60-öringen.
Plus grönt avdrag-minskad skatteintäkt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Och att en microproducent har den möjligheten ser du som ett problem. Det är ju ett nollsummespel.
Om möjligheten inte funnes så skulle det inte heller finnas microproducenter.
Då skulle den energin också behöva produceras på annat håll. Fler solcellsparker kanske?
Om en kommersiell solcellspark poppar upp och inte kräver bidrag, ja det är bättre. Mitt exempel tidigare med kvittning en på mina visar på att privata solcellsanläggningar är på tok för dyra, de är inte lönsamma utan bidrag
 
  • Gilla
Erikhall och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Via skattsedeln, 60-öringen.
Helt fel! Du behöver betala elskatt oavsett om jag har solpaneler eller inte. Däremot behöver du betala ett lägre elpris pga ett högre utbud och lägre efterfrågan. Då behöver du inte bara betala mindre till elhandelsbolagen, men det blir också mindre moms att betala för dig, eftersom priset blir lägre. Så du betalar mindre skatt och mindre till elhandelsbolaget än om jag inte skulle ha haft solceller.
 
D Dilato skrev:
Via skattsedeln, 60-öringen.
Du är ingen hejare på matte du
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Vi alla betalar för att få överproduktion av el, bra va?
Som solcellsägare hade jag gärna avstått 60-öringen mot att när elpriset var lågt få tillbaks skillnaden på all el som säljs, låt oss säga att när solen skiner och nordpoolpriset är noll så får alla utan paneler betala 60 öre plus skatter, alla de 60-öringarna går då oavkortat till de som är med och håller priset nere. Jag tror det hade varit ohyggligt lönsamt.
 
Flash_007 Erik Green3 skrev:
Helt fel! Du behöver betala elskatt oavsett om jag har solpaneler eller inte. Däremot behöver du betala ett lägre elpris pga ett högre utbud och lägre efterfrågan. Då behöver du inte bara betala mindre till elhandelsbolagen, men det blir också mindre moms att betala för dig, eftersom priset blir lägre. Så du betalar mindre skatt och mindre till elhandelsbolaget än om jag inte skulle ha haft solceller.
Kan man få en beräkning på hur mycket billigare elpriset blir pga dina solpaneler jämfört med hur mycket lägre energiskatten blir? Samt det gröna avdraget också.

Jag tror inte den visar att vinsterna överstiger kostnaderna.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
G
lilytwig lilytwig skrev:
Och att en microproducent har den möjligheten ser du som ett problem. Det är ju ett nollsummespel.
Om möjligheten inte funnes så skulle det inte heller finnas microproducenter.
Då skulle den energin också behöva produceras på annat håll. Fler solcellsparker kanske?
Fler solcellesparker? Nej det blir inlåsningseffekter mot fossilt, oftast gas då som du vet funkar inte solceller utan sol, spelar ingen roll hur stora och många dessa parker är.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Som solcellsägare hade jag gärna avstått 60-öringen mot att när elpriset var lågt få tillbaks skillnaden på all el som säljs, låt oss säga att när solen skiner och nordpoolpriset är noll så får alla utan paneler betala 60 öre plus skatter, alla de 60-öringarna går då oavkortat till de som är med och håller priset nere. Jag tror det hade varit ohyggligt lönsamt.
Vi betalar ju redan energiskatt.
 
D
lilytwig lilytwig skrev:
Du är ingen hejare på matte du
Om propagandan och verkligheten inte överensstämmer så är det propagandan som gäller!
 
  • Gilla
Klacken och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.