A AG A skrev:
Skämt åsido så sätter man lämpligtvis en vanlig PAX-fläkt genom ytterväggen. Någon annan ventilation behöver du inte tänka på.
Man bör även tänka på att ha tilluft via en spalt under dörren eller motsvarande. Annars funkar inte ventilationen när dörren är stängd.
 
  • Gilla
kulle och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Man bör även tänka på att ha tilluft via en spalt under dörren eller motsvarande. Annars funkar inte ventilationen när dörren är stängd.
Det är naturligtvis riktigt. Men jag tänker att det är yttert få innerdörrar som är så täta att inte PAX-fläkten fungerar.
 
A AG A skrev:
Badrum ska för det första inte byggas av odugliga människor, oavsett om de har erfarenhet, eller inte😄.

Skämt åsido så sätter man lämpligtvis en vanlig PAX-fläkt genom ytterväggen. Någon annan ventilation behöver du inte tänka på.
Värme är inget krav, men tänk inte ens tanken på att utelämna eller snåla på det. Även om en handdukstork värmer, så är det absolut inget vettigt alternativ i ett så stort badrum. Har du vattenburna element i resten av huset, så går det att ha i badrummet. Men även det är bara dumsnålt när man investerar i ett alldeles nytt badum. Det absolut enda vettiga är golvvärme. Särskilt om man har klinker på golvet. El, är ofta det bästa, men det är lite dyrare i drift än vattenburen golvvärme.
Haha nä det förstås, men man kanske inte är så oduglig ändå 😂

Man är ju dumsnål helt enkelt, men precis som du säger så är väl golvvärme det enda vettiga när man ändå håller på.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Inga problem att sätta en frånluftsfläkt strax utanför duschen.
Det är ju där den mesta mängden ånga/fukt kommer så det är ju bara bra att det har nära till att sugas ut.
Bara borra ett 130mm hål genom fasaden och dra genom anslutningar till detta. Kolla in Fresh och deras lösningar med en Fresh Intellivent fläkt.
De är klassade IP44 och får t.o.m sättas inne i duschen om så skulle vara. ;)

[länk]

Nej, det finns inga krav men jag brukar säga som så till mina kunder att eftersom man ändå måste flytspackla golvet så finns ju den kostnaden oavsett så då är det inte så stor kostnad på elektrisk golvvärme.
Finns ju enstaka tillfällen där man kan slippa undan flytspacklingen och då blir det ju dyrt att lägga golvvärme då man åker på kostnaden för flytspacklingen också.
Härligt med fläkten! Finns det anslutningar till den som ”rör” för att dra igenom yttervägg?

Får man fråga, vilka enstaka tillfällen kan man slippa att flytspackla? 😊
 
Mitt lilla helkaklade badrum ligger visserligen i bottenvåningen men med nuvarande elpris är jag för snål att köra golvvärmen mer än minimum. Då känns badrummet kallt. Jag skulle ändå undvika golvvärme, även på på andra våningen. Plastmatta kyler inte lika mycket. Handdukstorken kräver också mycket el om den ska vara effektiv. Separat elradiator är att föredra om man tänker ekonomiskt. Personligen skulle jag idag faktiskt även ha plastmatta på väggarna då dessa inte känns så kallt och just pga driftkostnaden.

Fram till elkrisen körde jag golvvärme året om i badrummet utan att reagera på elpriset. Kostar idag skjortan.
 
Hej
Vettiga frågor du kommer med :)
Golvvärme skall du ha, så skönt och du slipper ett element.
Handukstork är perfekt att ha en varm handduk på eller torka valfritt annat.
Fläkt i duschen har jag, där ska den sitta givet att jag har en hel duschvägg, den bör vara fuktstyrd och programmerbar, men de är väl de flesta idag.

Lycka till.
/W
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Om du klickat på länken och kollat under tillbehör så hade du hittat detta.... ;)

[länk]

Vill du jag ska komma och göra jobbet åt dig också... 😉😂
Haha jag gick in på länken och googlade på namnet för att få fram pris istället så tänkte inte på tillbehör 😅 Nä jag borde klara mig haha, men svara på frågan istället 😂
 
O OdugligMenErfaren skrev:
Haha jag gick in på länken och googlade på namnet för att få fram pris istället så tänkte inte på tillbehör 😅 Nä jag borde klara mig haha, men svara på frågan istället 😂
Ha ha

Observera att de har flera olika modeller på sina fläktar med olika funktioner. ;)

O OdugligMenErfaren skrev:
Härligt med fläkten! Finns det anslutningar till den som ”rör” för att dra igenom yttervägg?

Får man fråga, vilka enstaka tillfällen kan man slippa att flytspackla? 😊
T.ex i en tvättstuga där fallet är ok och man kanske bara behöver byta brunnen till en ny modell på samma plats eller inte ens det.
Eller i ett badrum som redan är renoverat efter 1990 och har korrekta fall men man vill bara göra en uppfräschning med nya ytskikt och samma planlösning.
Det är inte ofta som sagt men det händer.
 
  • Gilla
OdugligMenErfaren
  • Laddar…
Vad tror ni om denna uppbyggnad på vägg då?
Gips, 12mm plyfa, 45x45, 15mm plyfa och gips. Anledning till 45x45 är begränsad yta, men är själv lite tveksam. Dock så ska jag ju ha våtrumsmatta så blir ju inte samma tyngd som med keramik 😬
 
O OdugligMenErfaren skrev:
Vad tror ni om denna uppbyggnad på vägg då?
Gips, 12mm plyfa, 45x45, 15mm plyfa och gips. Anledning till 45x45 är begränsad yta, men är själv lite tveksam. Dock så ska jag ju ha våtrumsmatta så blir ju inte samma tyngd som med keramik 😬
Vad ska gipsen och plyfa 12mm fylla för funktion mer än att förtjocka väggen 🤔
15mm plyfa är ju till för att man ska kunna göra godkända infästningar var som helst så den är ju bra oavsett matta eller kakel.
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Vad ska gipsen och plyfa 12mm fylla för funktion mer än att förtjocka väggen 🤔
15mm plyfa är ju till för att man ska kunna göra godkända infästningar var som helst så den är ju bra oavsett matta eller kakel.
Men det är ju från sovrumssidan 😅 Tänkte mer på om 45x45 är för klent eller ej.
 
O OdugligMenErfaren skrev:
Men det är ju från sovrumssidan 😅 Tänkte mer på om 45x45 är för klent eller ej.
Ok, jag har inte läst någonstans att du ska bygga nya innerväggar så jag trodde det handlade om att regla upp en installationsvägg innanför ytterväggen.
Innerväggar bygger jag helst bara av 45x70 för oftast är 45x45 mer skeva.
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Ok, jag har inte läst någonstans att du ska bygga nya innerväggar så jag trodde det handlade om att regla upp en installationsvägg innanför ytterväggen.
Innerväggar bygger jag helst bara av 45x70 för oftast är 45x45 mer skeva.
Nä det är ju sant iof, nämnde bara att jag skulle skala av ett sovrum. Precis, skevheten är nästan ett faktum. Men om jag på något mirakulöst sett lyckas hitta spikraka pinnar så kanske det är en idé? 😬
 
O OdugligMenErfaren skrev:
Nä det är ju sant iof, nämnde bara att jag skulle skala av ett sovrum. Precis, skevheten är nästan ett faktum. Men om jag på något mirakulöst sett lyckas hitta spikraka pinnar så kanske det är en idé? 😬
Inte i min värld för att spara 25mm då de är svåra att skruva fast också så de kan vrida sig ändå men alla gör som de vill 😜🤣
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.