Hej!

Jag behöver verkligen råd.

Jag har precis köpt ett hus där tidigare ägare rökt inne i många år. Så det är nikotinskador.

Någon som har erfarenhet att detta och kan ge lite råd för att få bort nikotinet och lukten. Det är ett hus på 70 kvadrat. På nedre plan är det treetexskivor och på ovanvåningen är det gips.

Min tanke är att riva bort treetexen då jag misstänker att där är mycket lukt i dom? Sedan sätta gips istället. Sedan behandla tak och dörrar med basiskt tvättmedel och spärrmåla de ytor man tvättat.

På ovanvåningen tänkte jag ta bort alla tapeter och tvätta gipsen och spärrmåla.

Nu till mina frågor.

Tror ni detta är ett sätt som skulle kunna fungera eller har ni andra tips?

Rekommenderar ni att man spärrmålar även dom nya ytskikten?

Rekommenderar ni att ozonbehandla och isåfall när i processen ska man göra det?

Tanken är att göra så mycket som möjligt själv.
Tack på förhand!
 
  • Inomhusbild på en gammal matsal med synlig nikotinskada på väggarna, traditionellt möblerad med två dammsugare på trägolvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av ett rum med gammal tapet och synliga nikotinskador, trämöbler och vit garderob.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fulkemisten
Nu killgissar jag. Men ett hus i mitt område var väldigt billigt för kanske 6 år sedan. Typ över en miljon spänn billigare (sthlm). Funderade på varför då alla hus är likadana typ fast gamla. Gick på visningen. Förstod varför. Tobakslukt. Faktiskt helt barrock lukt eller kanske stank.

En barnfamilj köpte. De höll på att spärrmåla och sånt där. Renoverade litegrann. Sen är det oklart varför de sålde precis efter att pandemin började då priserna skenade. Häri min gissning. Tror inte de varken stod ut med eller fick bukt med lukten. Alls.

Snackat lite med de som bor där nu. En driftig tant och gubbe på typ 40-50. Mest snackat med tanten då hon brukar gå förbi med hundarna och jag gillar djur. De köpte kåken där typ våren 2020 så jag missade det totalt. Det luktade precis lika illa och var typ nyrenoverat enligt henne. De fick det väldigt billigt och bara bestämde sig för att blåsa ur hela skiten in på plankväggarna trots fräscha ytskikt... Har inte varit inne men jag får ta henne på orden. När man gosar med hundarna luktar de inte cigarettrök i alla fall.
 
  • Gilla
Olika Svensson och 1 till
  • Laddar…
Jag köpte en lägenhet som var ordentligt rökskadad för ca 10 år sen, på nivån att man knappt kunde vara inne trots öppna fönster och öppen balkongdörr. Det var inte utan ganska mycket ångest, skulle jag kunna bli av med lukten? Vad behövde man göra?

Jag slet bort allting, ner till betongstomme och gips. Ångade bort alla tapeter, slet ut golvet (plastmattan som fanns i vissa rum var det väldigt mycket lukt i till min stora förvåning), bort med alla lister och fast inredning. Sen spärrmålade jag och började bygga upp igen. Hade jag gjort om det nu så hade jag nog rivit bort gipset och skruvat dit nytt gips istället, det skulle antagligen vara mindre jobb än att försöka få bort tapeterna och det var inte så mysigt när det rann tjärvatten längs väggarna när man ångade bort tapeterna. Jag gjorde ingen ozonbehandling, fast jag hade räknat med det. Men när jag hade fått bort allt så var det så pass lite lukt kvar att jag började tro att det skulle kunna gå vägen.

Det blev till slut toppen, det var ingen lukt kvar när jag var färdig (och jag är rätt så känslig). Men det var en hel del jobb.

Mitt tips skulle vara att om man är minsta tveksam kasta ut och riv bort. Det absolut värsta måste vara att göra 90% av jobbet och sen ändå inte bli av med lukten.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
H heab skrev:
Jag köpte en lägenhet som var ordentligt rökskadad för ca 10 år sen, på nivån att man knappt kunde vara inne trots öppna fönster och öppen balkongdörr. Det var inte utan ganska mycket ångest, skulle jag kunna bli av med lukten? Vad behövde man göra?

Jag slet bort allting, ner till betongstomme och gips. Ångade bort alla tapeter, slet ut golvet (plastmattan som fanns i vissa rum var det väldigt mycket lukt i till min stora förvåning), bort med alla lister och fast inredning. Sen spärrmålade jag och började bygga upp igen. Hade jag gjort om det nu så hade jag nog rivit bort gipset och skruvat dit nytt gips istället, det skulle antagligen vara mindre jobb än att försöka få bort tapeterna och det var inte så mysigt när det rann tjärvatten längs väggarna när man ångade bort tapeterna. Jag gjorde ingen ozonbehandling, fast jag hade räknat med det. Men när jag hade fått bort allt så var det så pass lite lukt kvar att jag började tro att det skulle kunna gå vägen.

Det blev till slut toppen, det var ingen lukt kvar när jag var färdig (och jag är rätt så känslig). Men det var en hel del jobb.

Mitt tips skulle vara att om man är minsta tveksam kasta ut och riv bort. Det absolut värsta måste vara att göra 90% av jobbet och sen ändå inte bli av med lukten.
Tack för ett bra svar! Så då tvättade du inte gipsen eller betongen med något medel? Utan du spärrmålade direkt? Kanske satt den mesta ”tjäran” i själva tapeterna?
 
A Axel98 skrev:
Tack för ett bra svar! Så då tvättade du inte gipsen eller betongen med något medel? Utan du spärrmålade direkt? Kanske satt den mesta ”tjäran” i själva tapeterna?
Mäklaren/dödsboet som sålde hade bekostat nåt försök till sanering innan jag fick tillträde- det verkar som de hade skrubbat betongtaket ordentligt för färgen var alldeles utsmetad, men tyvärr vet jag inte exakt vad de gjorde där. Sen spärrmålade jag i tre lager. Jag tvättade inte gipsen mer än vad som det blev av borttagningen av tapeten.

Men jag rev tills lukten började försvinna. Vad har du för innertak i huset? Går det att riva bort och ersätta?
 
  • Gilla
Axel98
  • Laddar…
H
Jag köpte hus för 10 år sedan som var kraftigt inrökt sen 60 talet.
Allt var gult inne.
Jag maskerade fönster och golv.
Sen kasta jag ut kyl frys spis och tvättmaskin.
Hyrde en färgspruta och köpte 4-5 hinkar med nikotin spärr färg.
Så spruta jag totalt hela huset.
Sen blåste jag allt vitt.
Tror vi tvätta golven 7-8 gånger innan vattnet vart rent.
All rök lukt försvann och var inga problem att flytta in.
Sen har vi i gott tempo nu renoverar rum för rum.
Då har vi rivit bort tretex och satt ny gips i rummen.
 
  • Gilla
utmedväg19 och 2 till
  • Laddar…
A Axel98 skrev:
Tack för ett bra svar! Så då tvättade du inte gipsen eller betongen med något medel? Utan du spärrmålade direkt? Kanske satt den mesta ”tjäran” i själva tapeterna?
Riv bort bort så mycket du bara kan, du kommer att lägga hur många timmar som helst på att försöka få bort all tapet, nikotinet kommer säkert att sitta i pappret på gipsen också, du får nästa garanterat bredspackla på grund av alla rester som blir kvar och skadorna du gör i pappen på gipsen.

Räcker sällan med ett lager spärrfärg för att nikotinet och knaggar inte ska lysa igenom efter ett tag, kasta alla lister direkt, är det vanliga äggkartongsdörrar skulle jag nog bytt dörrar och karmar också.

Ozonrenare börjar du med direkt, räkna med en månads drift, stoppa in den i ett rum åt gången, tejpa dörren och andra öppningar och låt den gå ett par dagar innan du går till nästa rum.
Vanliga konsumentvarianter är för klena för att vara skadliga för människor, knappt någon fara ens i ett stängt rum.
 
  • Gilla
Axel98
  • Laddar…
A Axel98 skrev:
Hej!

Jag behöver verkligen råd.

Jag har precis köpt ett hus där tidigare ägare rökt inne i många år. Så det är nikotinskador.

Någon som har erfarenhet att detta och kan ge lite råd för att få bort nikotinet och lukten. Det är ett hus på 70 kvadrat. På nedre plan är det treetexskivor och på ovanvåningen är det gips.

Min tanke är att riva bort treetexen då jag misstänker att där är mycket lukt i dom? Sedan sätta gips istället. Sedan behandla tak och dörrar med basiskt tvättmedel och spärrmåla de ytor man tvättat.

På ovanvåningen tänkte jag ta bort alla tapeter och tvätta gipsen och spärrmåla.

Nu till mina frågor.

Tror ni detta är ett sätt som skulle kunna fungera eller har ni andra tips?

Rekommenderar ni att man spärrmålar även dom nya ytskikten?

Rekommenderar ni att ozonbehandla och isåfall när i processen ska man göra det?

Tanken är att göra så mycket som möjligt själv.
Tack på förhand!
Vi köpte för tre år sen ett fritidshus där man hade rökt inne i 50år.
Det är en timmerstuga, och vi ville inte sästta gips/skivor överallt, utan behålla panelen invändigt.
Först rev vi ut allt ! Självklart alla mattor, men också garderober, kök och innerdörrar.

Sen ozonbehandlades vi huset, så det var lättare att vara där och veta var det var som värst.
Sedan har vi tvättat alla ytor med målarsoda och vatten mellan 2-4 gg (beroende på rum.
Efter det två lager spärrförg, och sedan två lager täckfärg
Alla golvytor har vi också slipat eller lagt nytt.



Vi har något rum som vi senare har fått ozonbehandla igen, det är troligen pga att röklukten tagit sig in i springor osv där det är svårt att få bort, men det blir bättre och bättre år för år

Har du tapeter - riv bort dom. Och inga textilier skall vara kvar förstås.
Är det målade väggar/tak: Tvätta, och tvätta igen, med målartvätt + vatten, (du kommer se på vattnet hur mkt nikotin det är ocvh när det börjar klarna). Sen skulle jag satt renovberingsgips/gips på de väggar som det går på, och målat taket med minst 2 lager spärrfärg + färg.
Även innerdörrar, garderboer/köksluckor och tom skåp kan behöva bytas eller iaf rengöras ordentligt (i vårt fall, när vi såg hur gula dom var när man tog ned luckorna osv så köpte vi ett nytt (begagnat) kök och satte in).
Glöm inte att tvätta/slipa eller byta golven.
 
  • Tvätt av timmervägg med målarsoda och vatten som skummar vid ett fönster i fritidshus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
  • Gilla
Axel98 och 1 till
  • Laddar…
S
Ozonmaskin funkar inte särskilt bra. Enda sättet att få bukt är riva upp, måla och bygga nytt, samt tid.

Ozonmaskin hjälper väl 10% kanske. Ytskick, ventilation och utbyte resterande 90%.
 
  • Gilla
Axel98 och 1 till
  • Laddar…
Hej! Har precis gått igenom samma som du, här är snabbt vad jag gjorde. Har dessutom småbarn så var viktigt att allt likt skulle bort.
Vi köpte en rejält inrökt kåk som ett projekt i min hemstad, två våningar sammanlagt 120 m2 och 90 m2 källare.

1: Vi rev ut ALLt, alla ytsikt, alla golv och allt innertak på båda våningarna. Körde ozon på nätterna för att bli av med lukt för att kunna jobba, riktig äckligt när man kom tillbaka och det runnit tobak/nikotin när ozonet gjort sin grej.
2: Se till att ha mask & öppet överallt när du börjar med de yttersta lagren tapet för jag hade huvudvärk från allt gammalt nikotin i 4 dar då jag varken röker eller snusar sen innan och förstod vad som hände
3: Behövde bara spärrfärg på en vägg som var i trappan där man målat och fixat rakt på betongen.
4: Vår tes är att det mesta sitter ”ytligt” för när allt var borta försvann doften
5: Vi fulrenovera ena badrummet då budgeten inte medgav något annat. Där fick vi tvätta allt 4-5 gånger men upplevde att doften försvann med tvättarna. Därefter körde vi enligt lite tips här på forumet våtrumsfärg på väggar & tak och sen golvfärg med klarlack ovanpå

Köpte huset för 455’, renoverat för ca 500’ men det är med all el & VVS utbytt samt golvvärme överallt och att vi fick ta in hantverkare pga tidsbrist då vi valde att flytta hit då vi fick en 3e tillökning 😅
Gjorde all rivning själv, alla väggar själv men tog en firma för taket på våning 1 samt delar av vån 2.
 
  • Två inomhusbilder före renovering visande ett tomt sovrum med trägolv, väggar med tapetrester och en träpanelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt vardagsrum före renovering med trägolv, vitmålade väggar och fönster med utsikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt före renovering, kök med gammalt kakel, vardagsrum med bröstpanel och öppen spis, tomma rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Min bror köpte mina föräldrars hus och på den tiden röktes det inomhus. Dom spärrmålade hela huset och har nu bott där i 10+ år utan problem.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Köp in ammoniak blanda upp och tvätta ner väggarna och skurra golven. Vädra väl, Spärr måla. Spackla upp alla tretex väggar . Microlita väggarna måla sedan väggarna. Detta gjorde vi 2017 på ett hus på 100kvm. Inga nikotin dofter kvar. 😀😀
 
  • Gilla
Strongcut och 2 till
  • Laddar…
Nikotin har varken lukt eller färg, däremot är det väldigt giftigt.
 
  • Haha
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
H
jag hade nog gjort lika som vi.
Bara spärr måla utan massa tvätt överallt.
Sen har man renovera vart rum så som man vill ha det när man bott in sig.
Har aldrig haft problem med lukt efter vi spärrmåla med nikotin spärr.
Ozon kan jag säga det hjälper inget.
Gör bara att plast och gummi blir gammalt
 
  • Gilla
Axel98
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.