P
Jag hade själv samma problem och kollade lite vad det skulle kosta och jag fick pris på 20000+ för 80m2
Så vi tog små skopor och öste i hinkar som vi sen tog ut ur huset.

Om du ska öppna upp i tak så kommer du få alla stödben synliga och varför då inte bara riva ner hela undertaket så kommer all spån?
 
P PappasHammare skrev:
Jag hade själv samma problem och kollade lite vad det skulle kosta och jag fick pris på 20000+ för 80m2
Så vi tog små skopor och öste i hinkar som vi sen tog ut ur huset.

Om du ska öppna upp i tak så kommer du få alla stödben synliga och varför då inte bara riva ner hela undertaket så kommer all spån?
Undertaket ska rivas men kommer bli svårt om jag inte tömmer spånet först. Måste få det ur vägen för att se vad jag gör.
 
  • Träbjälkar och plankor i ett gammalt, dammigt vindutrymme redo för rivning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Gluteus Maximus Gluteus Maximus skrev:
Undertaket ska rivas men kommer bli svårt om jag inte tömmer spånet först
Varför det? Riv det och låt spånet ramla ner
Det kommer ryka men det ska ju ner
"Den som vill bli fin får lida pin"
 
Det där blir nog inte så snyggt att öppna upp till nock heller. Jag hade låtit spånet ligga kvar och isolerat råsponten utvändigt. Varmvind är nice!
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Jag hade själv samma problem och kollade lite vad det skulle kosta och jag fick pris på 20000+ för 80m2
Så vi tog små skopor och öste i hinkar som vi sen tog ut ur huset.

Om du ska öppna upp i tak så kommer du få alla stödben synliga och varför då inte bara riva ner hela undertaket så kommer all spån?
Vi får leva med att stödbenen kommer synas. Kanske kan göra något fräckt av det, typ bygga in led lights i dom eller nåt.
 
  • Gilla
Beemaster
  • Laddar…
Gluteus Maximus Gluteus Maximus skrev:
skulle vilja hyra en sugmaskin med lång slang som suger upp allt spån på vinden. Nån som kan rekommendera ett ställa som hyr ut?
Varför inte köpa en lövblås med sugfunktion och möjlighet att sätta en slang som för ner spånet i en säck?
 
  • Gilla
Oldelfato och 1 till
  • Laddar…
T Thomas Buskhagen skrev:
Varför inte köpa en lövblås med sugfunktion och möjlighet att sätta en slang som för ner spånet i en säck?
🙏🏽🙏🏽🙏🏽🙏🏽 ska researcha detta!
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen
  • Laddar…
Gluteus Maximus Gluteus Maximus skrev:
🙏🏽🙏🏽🙏🏽🙏🏽 ska researcha detta!
Jag kommer själv göra så när det blir dags.
 
blir lövblås bättre än en rejäl grovdammsugare med grovavskiljare?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
blir lövblås bättre än en rejäl grovdammsugare med grovavskiljare?
En säck kan ta 100-200 liter och ännu mera. En grov dammsugare - 20-30 liter.
 
T Thomas Buskhagen skrev:
En säck kan ta 100-200 liter och ännu mera. En grov dammsugare - 20-30 liter.
Men du kan ju lätt konvertera en tunna till grovuppsamlare.

Fast kanske snabbare med skyffel
 
Mer sågspån.

Lövblåsen på sugfunktion gick inte så bra. Den är otymplig och suger dåligt. Använde en Ryobi.
 
  • Gilla
  • Ledsen
annawag och 2 till
  • Laddar…
Det var synd. Var den batteridriven, så förstår jag det, men en 1600-2000 W borde kunna fungera. Vad jag kan se så har du likadan takstol och krypvind som vi har. Även skorstensmuren ser lika dan ut.
 
T Thomas Buskhagen skrev:
Det var synd. Var den batteridriven, så förstår jag det, men en 1600-2000 W borde kunna fungera. Vad jag kan se så har du likadan takstol och krypvind som vi har. Även skorstensmuren ser lika dan ut.
Bör nämna att det lät inte så bra i maskinen när jag använde den, misstänker att det finns ett roterande blad som ska strimla sönder löv, den gillade inte sågspån lät det som.

Intressant. Har ni öppet till nock?
 
  • Ledsen
Thomas Buskhagen
  • Laddar…
Trodde det skulle vara lättare att riva ner väggen. Den bjöd på tappert motstånd.
 
Redigerat:
  • Haha
annawag
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.