M maria01 skrev:
kan det ha nåt att göra med max tillåten storlek på bygglovet att göra?
Dörrens bredd påverkar väl inte byggnadens area?
 
  • Gilla
kardborren
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Tror det också, utifrån att det är för litet för en bil, och att det gamla finns kvar på fastigheten. Visserligen inte användbart som garage då portsidan mynnar mot huset och det såg ut som det satts in en vanlig dörr i den delen.
På översiktsbilden först i artikeln ser det definitivt ut att rymma en bil innanför väggarna både på längden och bredden om inget annat tar upp innerutrymmena.
 
Även grannen till höger kan väl ha motsatt sig att garaget hamnat för nära tomtgräns om man byggt det på tomtens högra del, som jag skulle vilja placera det.
Skymmer säkert utsikt, kvällssol mm.
Annars ett fint bygge även om jag skulle ändrat på mycket saker, trappan som ser väldigt liten o trång ut, att gästrummet/kontoret nås via vardagsrummet (loungen som det så fint kallades) och inte via hallen? Minskat walk in closet och även haft en dörr så man kan stänga till när det inte längre ser ut som en inredningstidning, såg inte ut att finnas någon dörr där nu?
Spis med inbyggd fläkt, ser stilrent o snyggt ut, men hur ser den ut efter ett par års matlagning?
 
  • Gilla
kardborren
  • Laddar…
A A.Barman skrev:
att gästrummet/kontoret nås via vardagsrummet (loungen som det så fint kallades) och inte via hallen?
Genom att nå kontoret via vardagsrummet blir det ett till trevligt rum i serien från kök. Med dörren öppen får du ljus och utblickar tvärs genom huset vilket både kontoret och vardagsrummet vinner på. Rundgång hade varit trevligt men jag misstänker att ytan i hallen planeras för kläder eller konst/utsmyckning.

Med dörr endast från hallen hade rummet blivit ett typiskt kontorsrum som de ser ut i många hus. Ett bakvatten med känsla av förvaring, tvätt, hall. Ofta husets sämsta rum.
 
  • Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
Genom att nå kontoret via vardagsrummet blir det ett till trevligt rum i serien från kök. Med dörren öppen får du ljus och utblickar tvärs genom huset vilket både kontoret och vardagsrummet vinner på. Rundgång hade varit trevligt men jag misstänker att ytan i hallen planeras för kläder eller konst/utsmyckning.

Med dörr endast från hallen hade rummet blivit ett typiskt kontorsrum som de ser ut i många hus. Ett bakvatten med känsla av förvaring, tvätt, hall. Ofta husets sämsta rum.
Köper de argumenten, men som gäst i ett hus har jag gärna ett rum lite mer avskilt, och den dagen paret kanske får några småttingar så kommer man uppskatta att kontoret ligger mer ostört.
 
G Guson skrev:
På översiktsbilden först i artikeln ser det definitivt ut att rymma en bil innanför väggarna både på längden och bredden om inget annat tar upp innerutrymmena.
Ska väl kunna köras in också.
 
G Guson skrev:
Dörrens bredd påverkar väl inte byggnadens area?
jag vett inte därför jag fråga
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Ska väl kunna köras in också.
Jag menade det nya garaget och där var vi väl redan överens om att dörren är för smal för en bil.
 
G Guson skrev:
Jag menade det nya garaget och där var vi väl redan överens om att dörren är för smal för en bil.
Jag förstod nog inte svaret. Jag tänker så här, är det en byggnad som ingen bil kan köras in i är det för mig inget garage utan t.ex. en förrådsbyggnad även om ytan är stor. Eller missförstår jag något?
 
A AndersS skrev:
Jag förstod nog inte svaret. Jag tänker så här, är det en byggnad som ingen bil kan köras in i är det för mig inget garage utan t.ex. en förrådsbyggnad även om ytan är stor. Eller missförstår jag något?
Jag håller med om att det är mer att betrakta som ett förråd men de talade hela tiden om byggnaden som "garaget" i programmet. De skulle ha tekniken där vilket rimligen borde utgöra så pass liten volym att man kunde få in en bil också om man bara planerar efter det och har port stor nog.
 
P
A A.Barman skrev:
Ingen mer än jag som tycker att placeringen av garaget är väldigt konstig, skymmer ju delar av huset.
Ja, jag slänger in min eviga käpphäst här. Garaget ska vara ihopbyggt med boningshuset.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ja, jag slänger in min eviga käpphäst här. Garaget ska vara ihopbyggt med boningshuset.
Absolut inte! då är det större risk att någon kommer och stör..
 
P
S Senior skrev:
På översiktsplanen står det "lounge". Är det samma sak som vardagsrum, eller har det någon annan förfinad funktion? Är det en "herrgård" eller är det en "mansion"?
Ja, lite språklig konsekvens får man väl kräva? :)
Herrgård, vardagsrum och klädkammare
eller
Mansion, Lounge and Walk-in closet
🤓
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
P
A A.Barman skrev:
Absolut inte! då är det större risk att någon kommer och stör..
Våra garageportar går inte att öppna utifrån.

Tillägg: du kanske menar att någon kommer från huset och stör i garaget?
Man får ha ett bra lås på dörren till garaget, helt enkelt.
 
Redigerat:
P
Finns bara en toalett i huset? Eller stämmer inte beskrivningen av planlösningen i artikeln?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.