P
K krfsm skrev:
Är det här lånet en betydande mängd pengar för dig? Dvs skulle du kunna betala av din del om du ville, utan att det påverkar dig betydligt nu eller i framtiden?
Det är inte säkert att TS kan betala sin del av lånet utan att lånet sätts om och då måste ju övriga låntagare gå med på det.
 
P pmd skrev:
Det är inte säkert att TS kan betala sin del av lånet utan att lånet sätts om och då måste ju övriga låntagare gå med på det.
Ja, den risken finns ju. Ett alternativ i det läget är att hon ger sonen pengar och skriver över lånet på honom, så är det upp till sonen hur han vill göra. Då är åtminstone lån och ägarskap på samma person.

Om det inte heller går att göra, så får man väl fråga banken vad som överhuvudtaget är möjligt. Om inte annat så borde det i det läget bli mer klart för sonen att fadern bara obstruerar.
 
  • Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
Hur har det gått för dig? Har du fått någon ordning på hur det ska lösas?
 
T
ylven ylven skrev:
Hur har det gått för dig? Har du fått någon ordning på hur det ska lösas?
Efter att ha pratat med banken och haft ett möte med mitt ex och sonen tillsammans, kom sonen överens om att överföra sin del av boendet till mig efter att ha sett bevismaterialet. Jag klargjorde att jag inte skulle tvinga dem att flytta ut, men krävde att de börjar leta efter en annan bostad. De höll med och ansåg att de behövde flytta till en större lägenhet, och de har nu ekonomisk möjlighet till det, vilket jag inte hade någon aning om.
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 17 till
  • Laddar…
T Tina T skrev:
Efter att ha pratat med banken och haft ett möte med mitt ex och sonen tillsammans, kom sonen överens om att överföra sin del av boendet till mig efter att ha sett bevismaterialet. Jag klargjorde att jag inte skulle tvinga dem att flytta ut, men krävde att de börjar leta efter en annan bostad. De höll med och ansåg att de behövde flytta till en större lägenhet, och de har nu ekonomisk möjlighet till det, vilket jag inte hade någon aning om.
Vad skönt! Låter som en bra lösning! Är du nöjd med resultatet?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
T
ylven ylven skrev:
Vad skönt! Låter som en bra lösning! Är du nöjd med resultatet?
Ja… det är jag. Det känns befriande att klippa av navelsträngen efter så många år.
 
  • Gilla
ylven och 3 till
  • Laddar…
Vi får väl hålla tummarna för att det verkställs också. Titta på större boende kan ta tid.
 
  • Gilla
Tina T
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.