A AG A skrev:
Mycket kul och givande program. Ett av de bästa avsnitten hittills. Trevligt och duktigt par också. Huset var fantastiskt vackert, och smakfullt. Dock gillar jag inte dagens hus med minimala taksprång/utskjut.
Insidan var även den otroligt smakfull, i alla detaljer, förutom färgerna. Eller snarare avsaknaden av färger. Visst har vi alla olika smak, men varför vill man bo på en institution, eller mentalsjukhus?
Den typen av taksprång är inte ”dagens” utan högst traditionella i Skåne. Beroende på tidsperiod kan de vara ännu mer minimala, gesimsen i programmet var ändå rätt grova.

Vår sydostskånska tegelvilla från 1921 är uppförd i ganska basic ”typhus”-stil för perioden runt förra sekelskiftet, med stickbågar och en ganska smäcker gesims mot taket på både lång- och kortsidor med plåtbleck som ansluter helt i liv med teglet:
Tegelvilla i nordisk klassicism med fönster och utan synliga taksprång mot skiffertak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men det finns ännu mer minimalistiska gavlar som är gamla. Här är från farsans tegelvilla några hundra meter bort från vår, uppförd 1928 i ganska tydlig nordisk klassicism/”swedish grace”, det existerar inga taksprång:
Gavel av en klassisk skånsk tegelvilla utan taksprång, med en skorsten och detaljbild av takmötet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I vår kommuns kulturmiljöprogram står det faktiskt:
En skärmdump av en text som diskuterar bevarandet av kulturella karaktärsdrag i byggnader utan gavelsprång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 10 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
En sockel som är lite högre än vad man normalt får med platta på mark.
Om man bygger ett hus i klassisistisk stil med låg "modern" sockel ser det ut som att huset ligger platt på marken.
Lägg till utskjutande takfot runt om, som en mössa på hela härligheten. Så får man något som mer liknar en dåligt utförd pastisch.
Jag vet vad en sockel är, det var definitionen av riktig jag undrade över, med din förklaring gissar jag då att han avser att den bara är högre gjord än normalt och inte bättre utförd, eller med bättre kvalité?
Vi formgjöt grundmuren så hög vi ville ha sockeln, en 45x70 som var snedsågad låg överst/ytterst och sen murade vi blocken 70mm innanför livet på grundmuren.
 
Väldigt kompetent utfört hus. Det är en special känsla att se någon som kan något, bygga. Mannen har liksom ett flyt och en fart genom allt. Jag önskar att det såg ut så när jag jobbar med händerna.

Jag undrar dock om det går att köra in en bil i "garaget"? Kändes inte dörren väldigt smal? Eller var det en illusion av att den är så hög?
M maria01 skrev:
roligt att se par som bygger innan barnen har kommit
Ja om det är något som verkar återkommande visdom i Husdrömmar, så är det att småbarn och byggen går dåligt ihop. I alla fall om föräldrarna gör mycket själva.
 
  • Gilla
Larine och 2 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
En sockel som sticker ut utanför väggen. Alla gamla klassiska hus har en riktig sockel. Det ger huset ett helt annat utseende. Det står visuellt stadigt förankrat i marken och med en självklar pondus.
Är det ett lokalt fenomen i södra Sverige att sockeln är utanför husets fasad?
I mälardalen har jag nog aldrig någonsin sett det. Tänker då främst på hus byggda 1900-1940.
Däremot är sockeln under nämnda period nästan alltid hög.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Är det ett lokalt fenomen i södra Sverige att sockeln är utanför husets fasad?
Helt i stil med skånsk tradition. Roligt att se det på ett nybyggt hus.
 
  • Gilla
Oldboy och 3 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Är det ett lokalt fenomen i södra Sverige att sockeln är utanför husets fasad?
I mälardalen har jag nog aldrig någonsin sett det. Tänker då främst på hus byggda 1900-1940.
Däremot är sockeln under nämnda period nästan alltid hög.
Jag sprang igenom en gata (Björkvägen) i Gamla Enskede (tänkte att området var representativt för tidsperioden du angav) på street view nyss och där tyckte jag att det såg ut som att det var typ en tredjedel vardera huruvida sockeln var i liv med fasaden, innanförliggande eller utanpåliggande. Men trähusen hade nog oftast indragen sockel och ibland i liv med träpanelen medan de putsade husen hade typ 50/50 sockel i liv med fasaden eller något utskjutande. Det var dock mer subtila skillnader än i Skåne. På vårt hus och alla andra på gatan från samma tidsperiod (1900-1920) sticker sockeln ut 50 mm ungefär.
 
  • Gilla
Oldboy och 2 till
  • Laddar…
Bra avsnitt! Att bygga sitt eget hus är jäkligt kul. Jag ritade och byggde själv mitt hus 1999. Helt utan erfarenhet och med väldigt begränsad uppsättning verktyg. Inte ens en bänksåg hade jag.
Det tog nio månader till inflyttning och under budget. Det som alltid förvånar mig är att man så ofta ska bygga så krångligt och med väldigt dyra och komplicerade lösningar. Ofta tar det flera år att bygga och budgeten spricker alltid. Det skulle vara kul att se ett program där en självbyggare bygger ett fint hus men med enkla vanliga lösningar.

P.S Trappan i avsnittet var tyvärr det sämsta i hela huset.D.S
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Klaugust Klaugust skrev:
Den typen av taksprång är inte ”dagens” utan högst traditionella i Skåne. Beroende på tidsperiod kan de vara ännu mer minimala, gesimsen i programmet var ändå rätt grova.

Vår sydostskånska tegelvilla från 1921 är uppförd i ganska basic ”typhus”-stil för perioden runt förra sekelskiftet, med stickbågar och en ganska smäcker gesims mot taket på både lång- och kortsidor med plåtbleck som ansluter helt i liv med teglet:
[bild]

Men det finns ännu mer minimalistiska gavlar som är gamla. Här är från farsans tegelvilla några hundra meter bort från vår, uppförd 1928 i ganska tydlig nordisk klassicism/”swedish grace”, det existerar inga taksprång:
[bild]

I vår kommuns kulturmiljöprogram står det faktiskt:
[bild]
Tack!
Det var faktiskt mycket mer än jag kände till. Jag hela tiden trott att det till största delen var Wingårds påfund.
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
All heder till byggaren; välavvägt och klok!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Fint hus, men borde det inte varit vridet 90 grader så långsidan vetter mot fältet?!
Kanske skulle försökt hålla symmetrin med fönstren på fram/baksida och gavlarna för mer herrgårds känsla..
 
  • Gilla
Larine
  • Laddar…
Duktiga byggare som inte fick panik under bygget. Hur kunde de bygga ”garaget” framför huset och så nära huset dessutom? För mycket spröjs gör ju att man knappt ser ut genom fönstret! Avsaknaden av färgkontraster gör att man blir bländad av all vit färg. Snyggast på huset var golvet.
 
M maria01 skrev:
idag är det vanligt att nya garage aldrig används för själva bilen mer ett föråd till annat vett flera som aldrig har öppnat garage porten ens och några som har inrett garaget som gästhus
Jag är medveten om det men jag tycker det är kortsiktigt att bygga ett garage där det inte går att köra in en bil på grund av att porten är för smal. Jag har själv aldrig haft garaget till annat än bilparkering annat än tillfälligt så jag är ett undantag. :)
 
  • Haha
SuperMarius83
  • Laddar…
G Guson skrev:
Jag är medveten om det men jag tycker det är kortsiktigt att bygga ett garage där det inte går att köra in en bil på grund av att porten är för smal. Jag har själv aldrig haft garaget till annat än bilparkering annat än tillfälligt så jag är ett undantag. :)
kan det ha nåt att göra med max tillåten storlek på bygglovet att göra?
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
M maria01 skrev:
kan det ha nåt att göra med max tillåten storlek på bygglovet att göra?
Tror det också, utifrån att det är för litet för en bil, och att det gamla finns kvar på fastigheten. Visserligen inte användbart som garage då portsidan mynnar mot huset och det såg ut som det satts in en vanlig dörr i den delen.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
A AG A skrev:
Insidan var även den otroligt smakfull, i alla detaljer, förutom färgerna. Eller snarare avsaknaden av färger. Visst har vi alla olika smak, men varför vill man bo på en institution, eller mentalsjukhus?
Min första tanke var också ”institution”, fängelse eller mentalsjukhus! Det är fönstren! Så många smårutor ger känsla av galler! Och stackars den som ska putsa dessa fönster! Synd på ett i övrigt vacker och välbyggt hus! Hoppas de målar blindfönster där det saknas fönster i fasaden!
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
SuperMarius83 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.