Helloo!
Ska ge mig på att bygga nytt badrum, ca 1.5mx2.8m, inte helt själv då men mycket ska göras av mig! Är verkligen bara inne i planeringsstadiet så inget som är bråttom, kommer slänga in lite frågor här i tråden då och då tänker jag 😊

Det är stort sovrum som vi ska skala av så har inte varit ett badrum eller wc där innan. Det jag tänker på just nu är ventilation och värmekälla. Visst är det en frånluftsfläkt man behöver? Sätter jag den isåfall igenom ytterväggen, känns som det enda vettiga stället? Dock så hamnar den nära duschen så känns också lite sådär.

Till vänster och höger är sovrum och en hall rakt fram. Har självdrag i huset så finns inget att dra fram ventilation ifrån, hur hade ni gjort?

Sen funderar jag på värmekälla, är det ett krav? Ska ha våtrumsmatta i badrummet och tänker att det inte borde bli så kallt där inne, övervåningen är ganska varm i sig. Men om det behövs så kikar jag på el-golvvärme. Hur hade ni gjort?

Tack på förhand! 😄
 
  • Skiss av planerat badrum med markerad yttervägg och planerad plats för frånluftsfläkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan ju ha ett vanligt element. Istället för golvvärme. Såvitt jag vet är golvvärme inget krav.

Dolda rör skall isoleras ordentligt om de är i ytterväggen.

Ventilation ska väl sitta nära duschen, det är bra!
 
  • Gilla
buddy 6 och 1 till
  • Laddar…
Kakel på vägg?
 
Du kommer att behöva en värmekälla, annars behöver badrumsdörren hela tiden vara vidöppen för att det inte ska bli kallt därinne. Det har vi märkt av egen erfarenhet.
När det är soligt blir det ofta väldigt varmt hos oss (stora söderfönster). När vi då stänger av fjärrvärmen på hela våningen blir det snabbt kallt i badrummet trots att alla andra rum är varma. (Badrummet ligger mot norr)
 
Globetrot Byggis1976 skrev:
Du kan ju ha ett vanligt element. Istället för golvvärme. Såvitt jag vet är golvvärme inget krav.

Dolda rör skall isoleras ordentligt om de är i ytterväggen.

Ventilation ska väl sitta nära duschen, det är bra!
Kanske är smidigast att förbereda för el-element med ett uttag och koppla in ett om det behövs? Kommer inte ha några rör dragna i yttervägg, det blir i högra väggen.

Jasså är det bra? Tänker på att det ska bli rätt osv, men man kanske silikonar.
 
Det är väldigt otrevligt utan golvvärme stora delar av året, iaf om man har kakelgolv. Oavsett vill man väl inte ha en kall toalett så nån värmekälla lär du ha. Kostnaden är ju försumbar.

Frånluftfläkt i duschutrymmet är som det ska vara
 
Kakel och kilners är kallt. Våtrumsmatta är inte lika kallt. Jag tror ett vanligt element skulle funka.
 
J Jeppan skrev:
Det är väldigt otrevligt utan golvvärme stora delar av året, iaf om man har kakelgolv. Oavsett vill man väl inte ha en kall toalett så nån värmekälla lär du ha. Kostnaden är ju försumbar.

Frånluftfläkt i duschutrymmet är som det ska vara
Vad tror ni om en handdukstork, genererar den nån värme som sprids i badrummet? 😅
 
BirgitS
En handdukstork fungerar i princip som en radiator så visst värmer den ett rum. Det är nog mest fråga om ytan, om ytan på handdukstorken är lika stor som ytan på en radiator så blir det rätt likt.
 
  • Gilla
OdugligMenErfaren
  • Laddar…
BirgitS
Det lät som att det var frågan att värma med el och Nordhem skriver ut hur många Watt som deras handdukstorkar är på.
 
  • Gilla
OdugligMenErfaren
  • Laddar…
O OdugligMenErfaren skrev:
Helloo!
Ska ge mig på att bygga nytt badrum, ca 1.5mx2.8m, inte helt själv då men mycket ska göras av mig! Är verkligen bara inne i planeringsstadiet så inget som är bråttom, kommer slänga in lite frågor här i tråden då och då tänker jag 😊

Det är stort sovrum som vi ska skala av så har inte varit ett badrum eller wc där innan. Det jag tänker på just nu är ventilation och värmekälla. Visst är det en frånluftsfläkt man behöver? Sätter jag den isåfall igenom ytterväggen, känns som det enda vettiga stället? Dock så hamnar den nära duschen så känns också lite sådär.

Till vänster och höger är sovrum och en hall rakt fram. Har självdrag i huset så finns inget att dra fram ventilation ifrån, hur hade ni gjort?

Sen funderar jag på värmekälla, är det ett krav? Ska ha våtrumsmatta i badrummet och tänker att det inte borde bli så kallt där inne, övervåningen är ganska varm i sig. Men om det behövs så kikar jag på el-golvvärme. Hur hade ni gjort?

Tack på förhand! 😄
Inga problem att sätta en frånluftsfläkt strax utanför duschen.
Det är ju där den mesta mängden ånga/fukt kommer så det är ju bara bra att det har nära till att sugas ut.
Bara borra ett 130mm hål genom fasaden och dra genom anslutningar till detta. Kolla in Fresh och deras lösningar med en Fresh Intellivent fläkt.
De är klassade IP44 och får t.o.m sättas inne i duschen om så skulle vara. ;)

https://fresh.se/sv/product/flaktar-badrumsflaktar/intellivent-p-vit--197302

Gällande värmekälla så hade jag lagt golvvärme alla dagar i veckan då du ändå måste flytspackla golvet för då blir ju merkostnaden bara vad slingan och termostaten kostar samt en timmes kostnad på elektrikern för att lägga slingan... typ 5-6 lax.

I min värld tänker du på de två enklaste sakerna att lösa. ;)

Värst brukar ju vara hur man får fram toalettavloppet. ;)

Globetrot Byggis1976 skrev:
Du kan ju ha ett vanligt element. Istället för golvvärme. Såvitt jag vet är golvvärme inget krav.

Dolda rör skall isoleras ordentligt om de är i ytterväggen.

Ventilation ska väl sitta nära duschen, det är bra!
Nej, det finns inga krav men jag brukar säga som så till mina kunder att eftersom man ändå måste flytspackla golvet så finns ju den kostnaden oavsett så då är det inte så stor kostnad på elektrisk golvvärme.
Finns ju enstaka tillfällen där man kan slippa undan flytspacklingen och då blir det ju dyrt att lägga golvvärme då man åker på kostnaden för flytspacklingen också.

O OdugligMenErfaren skrev:
Vad tror ni om en handdukstork, genererar den nån värme som sprids i badrummet? 😅
Obetydligt vill jag säga.
Många modernare handdukstorkar som vi ofta sätter, t.ex INR Line och INR Bow ligger bara på runt 30w vilket inte räcker till mer än att torka handdukar.

Man brukar säga att det krävs mellan 50-80w/kvm för uppvärming av rummet så då får man gå på någon större ribbstolsmodell i så fall.
Samtidigt ska man tänka på att om där då hänger handdukar på den så ger den ju inte så mycket värme till rummet i sig.

Så mitt svar är NEJ. :)

BirgitS BirgitS skrev:
En handdukstork fungerar i princip som en radiator så visst värmer den ett rum. Det är nog mest fråga om ytan, om ytan på handdukstorken är lika stor som ytan på en radiator så blir det rätt likt.
Problemet är som jag skrev ovan att sen hänger man fult med handdukar på den och då ger den inte någon direkt värme till rummet. ;)
 
  • Gilla
Luddasm och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Problemet är som jag skrev ovan att sen hänger man fult med handdukar på den och då ger den inte någon direkt värme till rummet. ;)
Jag tror snarare så här: Om den elektriska handdukstorken är på t.ex. 100 W så ger det en uppvärmningseffekt till rummet på 100 W. Först så går värmen åt till att få vattnet i handduken att torka men sen går värmen ut i rummet. Det blir ett trögare system med lite isolering runt handdukstorken, men den tillförda effekten lär komma rummet tillgodo för vart ska annars energin ta vägen.

Nu har vi visserligen ett badrum med bara innerväggar, men bara uppvärmning med en mindre handdukstork (vatten) men det blir ju inte kallare i rummet när vi fyller handdukstorken med tvätt än när handdukstorken är tom.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tror snarare så här: Om den elektriska handdukstorken är på t.ex. 100 W så ger det en uppvärmningseffekt till rummet på 100 W. Först så går värmen åt till att få vattnet i handduken att torka men sen går värmen ut i rummet. Det blir ett trögare system med lite isolering runt handdukstorken, men den tillförda effekten lär komma rummet tillgodo för vart ska annars energin ta vägen.

Nu har vi visserligen ett badrum med bara innerväggar, men bara uppvärmning med en mindre handdukstork (vatten) men det blir ju inte kallare i rummet när vi fyller handdukstorken med tvätt än när handdukstorken är tom.
Naturligtvis går ju inte energin upp i rök så din formulering blir ju mer korrekt. ;)
Jag syftade mest till att det inte blir effektivt i jämförelse med en radiator på samma effekt och det krävs ju en ganska stor handdukstork då det brukar pratas om 50-80w/kvm. ;)
 
BirgitS
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Naturligtvis går ju inte energin upp i rök så din formulering blir ju mer korrekt. ;)
Jag syftade mest till att det inte blir effektivt i jämförelse med en radiator på samma effekt och det krävs ju en ganska stor handdukstork då det brukar pratas om 50-80w/kvm. ;)
Absolut en stor handdukstork för att ersätta en radiator. En av Nordhems större (1770x750) är på 600 W.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Badrum ska för det första inte byggas av odugliga människor, oavsett om de har erfarenhet, eller inte😄.

Skämt åsido så sätter man lämpligtvis en vanlig PAX-fläkt genom ytterväggen. Någon annan ventilation behöver du inte tänka på.
Värme är inget krav, men tänk inte ens tanken på att utelämna eller snåla på det. Även om en handdukstork värmer, så är det absolut inget vettigt alternativ i ett så stort badrum. Har du vattenburna element i resten av huset, så går det att ha i badrummet. Men även det är bara dumsnålt när man investerar i ett alldeles nytt badum. Det absolut enda vettiga är golvvärme. Särskilt om man har klinker på golvet. El, är ofta det bästa, men det är lite dyrare i drift än vattenburen golvvärme.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.