D
G OMathson skrev:
"Kostnader är absolut inga problem", "fossilkilowatt..." "gamla strukurer" osv
Är det Sverige det handlar om här?
Solceller kommer även de med en fossilskuld och bör då installeras där de gör mest nytta och det är inte i Sverige. Inom Sverige ersätts inga fossilkilowatt med kinesiska Solceller som inte ger någonting alls när mest energi behövs. Inte batterier heller.
När vi har överskott exporterar vi och då ersätts i huvudsak fossilt, vi bor i samma elsystem i Europa.
 
G
D djac skrev:
När vi har överskott exporterar vi och då ersätts i huvudsak fossilt, vi bor i samma elsystem i Europa.
Då är det bättre vi ger paneler till Grekland eller till Italien och inom Sverige satsar på något som ger energi när den behövs som mest, i synnerhet om nu helt plötsligt inte kostnader är några problem, alltså fler kärnkraftsreaktorer.
 
  • Gilla
pve och 3 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Det där blev ju fel.

Dags för byte då?


En sådan sak löser marknaden ifall det är marknadsekonomi.
Nu är det mest kommunala monopol så det är väl där problemet ligger.
Inte i det tekniska.

Det är som någon antydde tidigare att hade du fått råda hade vi varit kvar på stenåldern. Ingen utveckling hade varit möjligt iom att de är förenade med risker och problem.

I privat sektor öppnar kapitalisterna plånböckerna och betalar ingenjörerna för att lösa problemen. Och så kör man vidare. Med full fart.

(Även jag trodde att litografin skulle ta stopp för mindre geometrier på 90-talet. Men där fick jag fel. Även sådan "omöjliga" problem/hinder löser ingenjörerna och så kör man vidare med full fart. Det du lyfter fram lär vara small potateos i sammanhanget).
Du behöver inte bekymra dig om lösningar det finns många. Du får istället fundera på kostnader och hur de ska lösas och fördelas. Eftersom du och så många andra är så okunniga också rent basalt elkrafttekniskt får man stå ut med alla enfaldiga påståenden om stemåldern, icke utveckling mm. Det är dock konstigt att du inte som så framåtlutad föreslår att marknaden bör sikta på nyare lösningar i lokalnäten än att harva vidare med AC och trafos längst ut det är verkligen stenålder.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Som jag sagt tidigare, hos oss finns det ingen nämnbar skillnad i spänning beroende på hur solen lyser. Ligger stadigt på 237 V plus/minus någon volt och det tycks okorrelerat mot om solpanelerna tankar upp säg 5 kW eller inte, eller vid växlande molnighet om det fluktuerar uppmatning/förbrukning. Helt stabilt.

Så för min del ser det ut som ett icke-problem.
 
D daVinci skrev:
Nja, så mycket är det väl inte:
1. En energiavgift. Som tas ut per kWh. Och där man kan välja hur ofta priset får variera. Per timme, månad eller år.
2. En effektavgift för max effekt per månad.

Och lever man som vanligt är det ganska så förutsägbart vad de blir per år.
Ser det inte som att vi har råd att ignorera, leva som vanligt.

Vi kör rörligt månadsmedel för elen som köps. Köpt el matchar ganska väl såld el under året vilket gör att vi får nästan fullt utbyte av "60-öringen", detta förutsatt att vi kör så mycket som möjligt med vår LLVP för att dra ner den allt dyrare fjärrvärmen. Vi har alltså bytt till VP-el (med stor uppväxlingsgrad värmeutbytesmässigt i en värmepump), och fasar ut fjärrvärmen så långt möjligt. En god affär i kronor och ören.

Efter senaste "fadäsen" med en ordentlig effekttopp pga LLVP + matlagning i ugn & elplattor under en timmes tid så kommer i att använda gasspisen så mycket som möjligt i fortsättningen för att hålla nere effekten vid längre sessioner i köket. Plus ev att stänga av LLVP för att öka headroom under det effekttak vi vill ha: under 3 kW timmedel per månad. Tvätt, disk, tork etc behöver inte ske vardagar 07-20.

Tack och lov är den senare punkten av eftertanke och ransonering bara aktuell vardagar 07-20, och egentligen bara under några mörka vintermånader. Övriga månader ger solcellerna bra med kräm för att driva allsköns el även långt in på kvällen så bara ett problem en liten del av året man behöver tänka till, man får se till att ha gas så det räcker helt enkelt.

Så nej, du har rätt. Inte särskilt komplicerat att med enkla medel minimera elkostnaderna och energikostnaderna i stort.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Som jag sagt tidigare, hos oss finns det ingen nämnbar skillnad i spänning beroende på hur solen lyser. Ligger stadigt på 237 V plus/minus någon volt och det tycks okorrelerat mot om solpanelerna tankar upp säg 5 kW eller inte, eller vid växlande molnighet om det fluktuerar uppmatning/förbrukning. Helt stabilt.

Så för min del ser det ut som ett icke-problem.
Du kan ju som vanligt inte bedöma något öht i frågan utgående från ditt fall och helt utan beskrivning av ditt nätavsnitt. Om du lovar svara med åtgärdsförslag för ett nät från 50/10/0.4 kV helt moderniserat efter Gudrun med problembilden Martin brukar ta upp så lägger jag in data.

Du ska inte känna dig ensam med uppgiften vi hoppas på benäget bistånd från daVinci, lilytwig m.fl som ständigt figurerar i dessa trådar. Om det blir tyst när verkliga fall tas upp och ska lösas helst på ekonomiskt rimliga grunder tar jag det som tecken på att det trots allt inte var självklart ens för dessa elolymper.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Du kan ju som vanligt inte bedöma något öht i frågan utgående från ditt fall och helt utan beskrivning av ditt nätavsnitt. Om du lovar svara med åtgärdsförslag för ett nät från 50/10/0.4 kV helt moderniserat efter Gudrun med problembilden Martin brukar ta upp så lägger jag in data.

Du ska inte känna dig ensam med uppgiften vi hoppas på benäget bistånd från daVinci, lilytwig m.fl som ständigt figurerar i dessa trådar. Om det blir tyst när verkliga fall tas upp och ska lösas helst på ekonomiskt rimliga grunder tar jag det som tecken på att det trots allt inte var självklart ens för dessa elolymper.
Men finns det faktiska fall som illustrerar detta scenario att nätspänningen galopperar bara för att det lyser litet sol i grannskapet? Är detta ett reellt problem eller bara ett hypotetiskt och sällsynt scenario?

Självklart har jag inte som vanlig elkonsument tillgång till tekniska data om mitt nätavsnitt, jag hintade litet att det rör sig om ett gammalt villaområde med 25A huvudsäkringar överallt pga att allt var eluppvärmt när det byggdes på 70-talet, i den tidens anda.
 
Redigerat:
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
D daVinci skrev:
1. Kan du estimera vad det kommer kosta att lösa spänningsproblemet du lyft fram?

2. Kan man tänka sig en enkel lösning i att man har en switch som kopplar två 230V-nät om spänningen på det ena åker iväg för högt. Då kan ett gäng villa ägare effektförsörja ett gäng hyreshus. Och så elimineras överspänningsproblemet.

3. Eller är en lösning med en trafo med variabel konvertering den enklaste billigaste lösningen?

4. Eller vad för lösning anser de som löser problem är mest intressant?
Hej daVinci

Korfattade svar:

  • Det är svårt att estimera dessa kostnader utan både tillgång till ett stort dataunderlag och ett utredningsarbete. Men eftersom energimarknadsinspektionen tydliggjort att de elanvändare som orsakar kostnader även skall betala dessa kostnader så kommer notan främst att betalas av de som installerar solceller på villorna.
  • Om vi, som du beskriver, bygger ett nytt parallellt elnät till villorna så kan du använda de uppgifter som energimarknadsinspektionen ger på sin hemsida ”Nyanslutning till elnätet” (se länk nedan). Där kostar det 40 000 kr + 342 kr/meter vid en sträcka på 200–600 meter till anslutningspunkten.
  • Jag har bland annat i ett projekt, studerat där man satt ut automatiska vridtransformatorer i elnätet vid stor spänningsvariation i utbredda (långa) distributionsnät. Det fungerade på vissa platser bra, ”en tid” men mekaniken och elektroniken fallerade efter några år och krävde ständigt underhåll. Dessa automatiska vridtransformatorer slutade användas.
  • Just nu så ser jag som rimligt att vi kommer att hamna mot effektavgifter (i båda riktningarna) som kan ha en upplösning ner mot en timme och som varierar varje dag med hänsyn till timpriset på elenergin. För elanvändaren så införs system (automatik) som ställs in efter kundens önskemål och som inkluderar solcellsproduktion, styrning av uppvärmningssystem, elbilsladdning etc. Dessutom så skulle t.ex. den inverter som finns i de hus som har solcellsproduktion, och som är förberedda får detta, används för att styra spänningsnivån på dessa punkter (vid dessa hus) i elnätet.
https://ei.se/konsument/el/elnatsavgiften-och-anslutning-till-elnatet/anslutning-till-elnatet

Det som sker nu är att vi ser konsekvenserna, på gott och ont, som en konsekvens av avregleringen av elnäten som skedde 1994, och som satte igång en process som tagit lång tid att utvecklas

Avregleringen som visserligen innebar att elnätets alla delar utsattes för en ekonomisk genomlysning som innebär att mycket ”dödkött” tagits bort. Vi hsr nu möjligheten att fritt välja elleverantör och även till viss del bli egen elleverantör.

Men samtidigt så har man ibland kastat iväg ”barnet med badvattnet”. Vi privatpersoner, beslutsfattare, politiker etc. har tagit (och tar) många beslut utan att förstå den elkraftmässiga konsekvensen som nu blir alltmer uppenbara.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Men finns det faktiska fall som illustrerar detta scenario att nätspänningen galopperar bara för att det lyser litet sol i grannskapet? Är detta ett reellt problem eller bara ett hypotetiskt och sällsynt scenario?
Hej Harald Blåtumme

Jag har här på byggahus ett antal gånger berättat om problemen med hög nätspänning och elapparater som går sönder i villor kopplat till solcellsproduktion i distributionsnät till villor, var upp ett antal gånger när jag var på senaste elkraftmässan i Göteborg.

Det har även tagits upp vid samtal med några av de elkraftingenjörer jag utbildat och andra ingenjörskontakter.
 
@Martin Lundmark: Det finns redan prismekanismer på plats, här för att låta ersättning för nätnytta gå mot noll när spotpriset gör det.

Se tex: https://www.veab.se/globalassets/dokumentarkiv/priser/ersattning-mikroproduktion---240101.pdf

Din idé om att ha effektavgifter även vid inmatning av el faller på sin egen orimlighet, finns inte heller i direktiven från EI så det är uteslutet. Finns det svaga lokalnät så behöver de åtgärdas oavsett om det finns folk som ansluter solcellsanläggningar eller ej, detta kan knappast ses som normalt eller acceptabelt idag. Vi lever inte i en liten eftersatt bananrepublik får jag hoppas, där strömmen kan tillåtas komma och gå hipp som happ.

Vi betalar riktigt dyrt för elnäten, alla, nätbolagen håvar in enorma pengar från konsumenterna som dessutom sitter i lokala monopolsituationer och inte har några val.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Eftersom växelriktarna är begränsade till 253V och all utrustning som ansluts till nätet ska tåla detta så kan överspänning inte vara något reellt problem.
 
H HenrikHuslöse skrev:
Eftersom växelriktarna är begränsade till 253V och all utrustning som ansluts till nätet ska tåla detta så kan överspänning inte vara något reellt problem.
Hej HenrikHuslöse

Om man matar in effekt i elnät avsedda för bara en effektriktning (får två effektriktningar och två riktningar på spänningsfall) så kan man riskera att spänningvariationerna ökar inom nätet. Transformatorn som matar elnätet reglerar spänningen utifrån spänning vid transformatorn samt den uppmätta utgående strömmen mot villorna och beräknat genomsnittligt spänningsfall i hela nätet.

Men kom ihåg att nätet kan bestå av tiotalet grenar som går åt olika håll med olika belastning och inmatat effekt.

Även om ”växelriktarna är begränsade till 253V” och spänningsnivån stannar där vid villorna med solceller, så blir inte spänningsfallet i elnäten (som beräknas) på samma nivå som tidigare.

Upplägget för spänningsregleringen fungerar sämre.

Man kan behöva fler mätpunkter på olika platser i elnätet som ger återkoppling.

Trots detta innebär det dubbla spänningsfallet rimligen innebära att distributionsnäten till exempel måste byggas starkare eller delas upp i mindre områden.
 
H Harald Blåtumme skrev:
@Martin Lundmark: Det finns redan prismekanismer på plats, här för att låta ersättning för nätnytta gå mot noll när spotpriset gör det.

Se tex: [länk]

Din idé om att ha effektavgifter även vid inmatning av el faller på sin egen orimlighet, finns inte heller i direktiven från EI så det är uteslutet. Finns det svaga lokalnät så behöver de åtgärdas oavsett om det finns folk som ansluter solcellsanläggningar eller ej, detta kan knappast ses som normalt eller acceptabelt idag. Vi lever inte i en liten eftersatt bananrepublik får jag hoppas, där strömmen kan tillåtas komma och gå hipp som happ.

Vi betalar riktigt dyrt för elnäten, alla, nätbolagen håvar in enorma pengar från konsumenterna som dessutom sitter i lokala monopolsituationer och inte har några val.
Hej Harald Blåtumme

Jag är väl medveten om att det pågår ett arbete inom elnätsbolagen med att titta på framtidens debitering av elnäten.

De olika elnätsbolagen har hunnit olika långt i detta arbete och arbetet kommer troligen att fortgå i många år till. Dessutom så deras elnäts utbredning olika, de har olika många kunder och olika typer av kundgrupper etc.

Elnäten är byggda för en effektriktning och det är främst en dubbel effektriktning initierat av oss elanvändare som ställer krav på förstärkta (ombyggda) distributionsnät.

Denna förstärkning (ombyggnation) av distributionsnäten skall enligt EU och energimarknadsinspektionen bekostas av de som orsakat behovet av förstärkning (ombyggnation).

Det tar rimligen ett tag (säg några år) innan kostnadsökningarna av den orsaken syns i elnätsavgifterna.
 
Ok, och min poäng är att i de fall man har svaga lokala elnät är det orimligt att endast belasta de som råkar matar in litet el på nätet. Det handlar sannolikt om gamla och underdimensionerade nät som skulle behöva uppgraderas oavsett. Det är ett långvarigt eftersatt underhåll vars uppgradering till rimlig standard inte kan drabba enbart - som du föreslår - de som matar in litet el från typiska villasolanläggningar.

Ett vettigt lokalnät som tex jag råkar ha fixar detta som ingenting, helt efter förväntan och i paritet med den saftiga elnätsavgift jag betalar för.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
  • Det är svårt att estimera dessa kostnader utan både tillgång till ett stort dataunderlag och ett utredningsarbete. Men eftersom energimarknadsinspektionen tydliggjort att de elanvändare som orsakar kostnader även skall betala dessa kostnader så kommer notan främst att betalas av de som installerar solceller på villorna.
Det skulle kunna vara så att det där är felräkningspengar då. Lösningen på problemet är ekonomiskt försumbart.
Går det inte estimera kan det ligga nära 0.
M Martin Lundmark skrev:
  • Om vi, som du beskriver, bygger ett nytt parallellt elnät till villorna så kan du använda de uppgifter som energimarknadsinspektionen ger på sin hemsida ”Nyanslutning till elnätet” (se länk nedan). Där kostar det 40 000 kr + 342 kr/meter vid en sträcka på 200–600 meter till anslutningspunkten.
500 meter, 50 år, 50 abonnenter ger då 7 kr i månaden.
M Martin Lundmark skrev:
  • Jag har bland annat i ett projekt, studerat där man satt ut automatiska vridtransformatorer i elnätet vid stor spänningsvariation i utbredda (långa) distributionsnät. Det fungerade på vissa platser bra, ”en tid” men mekaniken och elektroniken fallerade efter några år och krävde ständigt underhåll. Dessa automatiska vridtransformatorer slutade användas.
Skulle det kunna vara dålig upphandling då?
Finns elektronik som är ute i värre klimat än det svenska och bara går och går. Avancerad elektronik som har många sätt att gå sönder.

Om det är något som havererar bara efter något år så låter det som snorkass upphandling. Och snorkass systemering av de som gjorde den. Men sådan förekommer om det är nybörjare i farten. Efter 30 år gör dom inte så mycket fel.
M Martin Lundmark skrev:
  • Just nu så ser jag som rimligt att vi kommer att hamna mot effektavgifter (i båda riktningarna) som kan ha en upplösning ner mot en timme och som varierar varje dag med hänsyn till timpriset på elenergin. För elanvändaren så införs system (automatik) som ställs in efter kundens önskemål och som inkluderar solcellsproduktion, styrning av uppvärmningssystem, elbilsladdning etc. Dessutom så skulle t.ex. den inverter som finns i de hus som har solcellsproduktion, och som är förberedda får detta, används för att styra spänningsnivån på dessa punkter (vid dessa hus) i elnätet.
Så kan det bli. Dock så får man ju vara på det klara med det du säger på annan plats. Dvs att utrustningen i dag har varit ute så länge att den är avskriven för länge sedan. Dvs inga nya avgifter till kunderna för att byta ut den. Dvs det mesta av utbyten kan ske utan avgift.

(Det där med att byta elmätare (och vattenmätare) verkar dom gilla mycket. Nu är dom på gång igen hos mig).
M Martin Lundmark skrev:
Det som sker nu är att vi ser konsekvenserna, på gott och ont, som en konsekvens av avregleringen av elnäten som skedde 1994, och som satte igång en process som tagit lång tid att utvecklas
Elproduktionen är avreglerad. (Och därför har vi överskott på el. Trots att offentlig sektor jobbar hårt på att hindra produktionen).

Men elnäten ägs av staten och kommunala bolag för det mesta. Hur fick du det till avreglerat?

(Nu drar jag mig till minnes den gravt förståndshandikappade S-ministern som efter en svår storm i södra Sverige för många år sedan skyllde nedfallna elledningar på avreglering av elproduktionen).
M Martin Lundmark skrev:
Men samtidigt så har man ibland kastat iväg ”barnet med badvattnet”. Vi privatpersoner, beslutsfattare, politiker etc. har tagit (och tar) många beslut utan att förstå den elkraftmässiga konsekvensen som nu blir alltmer uppenbara.
Hur menar du nu?

När telefonin uppfanns så blev det i en del länder så att telegrafi-monopolet bestämde att dom tar hand om det. Och i de länderna hände ungefär ingenting. Folket fick ingen telefoni.
Men i de länder Telegrafimonopolet fnys och sa att sådana där leksaker befattar vi oss inte med, där exploderade användningen av telefonin. Sverige var ett sådant land. (Sedan tvingade staten till sig telefonin med maffiametoder. Sedan blev allt dyrt och gick in i stagnation).

För internet så var det privatkapitalistiska företag som ordnade fram modem upp till 56k. Sedan såg offentlig sektor till att det tog stopp. Dock ordnade privatkapitalistiska företag med kabellösningar så en del kunde få upp hastigheten. Och så kom privatkapitalistiska Bredbandsbolaget med en ny lösning som bypassade Skanovas koppartrådar. Dom drog egna trådar bredvid bara. Där lyckades inte offentlig sektor hindra utvecklingen.
Fanns nog många där som menade att det inte skulle fungera. 500 k/bit till abonnenterna skulle kräva enorma investeringar i routrar och fiber. (Och nog är det väl snarlikt din alarmism).
Men så kan det gå när kapitalisterna får härja. Vi får snormycket internetkapacitet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.