T Taxture skrev:
Skulle gärna frigöra kapital jag har bundet i fastigheter men förstår inte hur det i så fall ska gå till…….
Lånar jag motsvarande som är bundet vill ju nån (banken) ha ränta?
Och börja jobba hårdare för att betala räntan känns inte så intressant 🤔
Så vad har ni för tips?
Du får väl som TS föreslår sälja av villan och bosätta dig i en hyreskvart...
 
F fribygg skrev:
Du får väl som TS föreslår sälja av villan och bosätta dig i en hyreskvart...
Svårt bara att hitta hyreskvart i den här storleken med flera tillhörande garage kallförråd och uppställningsyta…….
I alla fall en där man har råd med hyran 😜
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
T Taxture skrev:
Skulle gärna frigöra kapital jag har bundet i fastigheter men förstår inte hur det i så fall ska gå till…….
Lånar jag motsvarande som är bundet vill ju nån (banken) ha ränta?
Och börja jobba hårdare för att betala räntan känns inte så intressant 🤔
Så vad har ni för tips?
Finns nog få sätt att frigöra kapitalet om man vill bo kvar utan högre kostnad 😉

Planen vi har än så länge att sälja vårt stora hus och flytta till ett mindre och billigare hus när barnen flyttar hemifrån. Kanske t o m att bygga ett nytt hus som är anpassat för två pensionärer och inte en barnfamilj. Håller vi oss även då under 50% belåningsgrad kan vi både sänka månadsavgiften plus att vi frigör kapital.

/Krille
 
E elmont skrev:
Jag ser inte mitt boende som en investering över huvud taget oavsett hyra eller äga, boendet är ett helt eget boendekonto. Investera/spekulera gör man med andra pengar.
Jag börjar undra om du driver med mig eller om du inte förstår. Du har missat poängen med det jag skrev. Poängen var att man behöver räkna med det man betalat för huset vid en jämförelse med en hyreslägenhet och detta oavsett om man ser sitt boende som en investering eller något annat. Jag tror även att vi definierar investera olika. Investera kan man tex göra i ett förhållande eller i att bo där man vill, det behöver inte vara något man gör för att tjäna pengar. Sedan tror jag att investera är vad de allra flesta ser det som när de betalar för ett hus oavsett om de räknar med att gå med vinst eller inte. Men vill du se det som något annat sätt, så står det dig fritt att göra det.
 
T thebuilder0456 skrev:
Jag börjar undra om du driver med mig eller om du inte förstår. Du har missat poängen med det jag skrev. Poängen var att man behöver räkna med det man betalat för huset vid en jämförelse med en hyreslägenhet och detta oavsett om man ser sitt boende som en investering eller något annat. Jag tror även att vi definierar investera olika. Investera kan man tex göra i ett förhållande eller i att bo där man vill, det behöver inte vara något man gör för att tjäna pengar. Sedan tror jag att investera är vad de allra flesta ser det som när de betalar för ett hus oavsett om de räknar med att gå med vinst eller inte. Men vill du se det som något annat sätt, så står det dig fritt att göra det.
Hyr jag motsvarande boende så kommer jag ALDRIG att ha några pengar att investera. Det kostar alltid mer att hyra av någon än att äga själv, hyr jag så stoppar hyresvärden en del av pengarna i sin egen ficka, äger jag så åker pengarna ner i min ficka. Ev värdeökning av huset jag hyr kommer hyresvärden tillgodo, ev värdeökning på huset jag äger kommer mig till godo.
Förutsättning är ju att man har samma boende med samma "tillbehör".
Jag skulle gissa att hyra ett helt lika hus som mitt skulle i dag kosta mellan 20-30 000:-/månad och då finns det inga pengar att investera om man har en "vanlig"lön.
 
  • Gilla
Rooney och 4 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Hyr jag motsvarande boende så kommer jag ALDRIG att ha några pengar att investera. Det kostar alltid mer att hyra av någon än att äga själv, hyr jag så stoppar hyresvärden en del av pengarna i sin egen ficka, äger jag så åker pengarna ner i min ficka. Ev värdeökning av huset jag hyr kommer hyresvärden tillgodo, ev värdeökning på huset jag äger kommer mig till godo.
Förutsättning är ju att man har samma boende med samma "tillbehör".
Jag skulle gissa att hyra ett helt lika hus som mitt skulle i dag kosta mellan 20-30 000:-/månad och då finns det inga pengar att investera om man har en "vanlig"lön.
Är du intresserad av vad någon annan skriver innan du skriver ditt svar/kommentar, för det verkar inte som du har läst det som jag skrev. Har jag överhuvudtaget skrivit något om att få pengar att investera? Jag lägger nu ned mina försök att förklara då du verkar inte intresserad av eller kapabel att förstå.
 
T Taxture skrev:
Svårt bara att hitta hyreskvart i den här storleken med flera tillhörande garage kallförråd och uppställningsyta…….
I alla fall en där man har råd med hyran 😜
Skulle jag också tro, ett betalt boende där man själv sköter det löpande underhållet brukar vara rätt överkomligt ekonomiskt.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Det vore ett roligt experiment. 5 miljoners lån med amortering 40 år och 12% ränta.
60.000kr+ i månaden. Avskaffa ränteavdraget.

Så folk lär sig hur vackert det egentligen är med lån och skuldsättning.
Amen på det.
 
M maria01 skrev:
vart i stockholm hittar man
På Lidingö. Dotera har en tvåa som ligger runt 9 nu och det är ca 1500-2000 som skiljer.
 
G Guzzen1 skrev:
På Lidingö. Dotera har en tvåa som ligger runt 9 nu och det är ca 1500-2000 som skiljer.
som är lediga att flytta till ?
 
K Krille4 skrev:
Varför inte? Finns säkert många som tycker det finns roligare/bättre sätt att använda pengarna än att ha dem bundna i sitt boende. Det kan vara allt från rena nöjen till att sprida riskerna genom att investera i annat än bara sitt boende. För många känns det säkert också rätt bra att skänka pengar till sina barn som kanske har större nytta av pengarna innan man själv går bort.

Jag tror många kan hitta sätt att använda ett antal miljoner till att förgylla livet🙂

/Krille
Det blir ingen vidare förgyllning om de ökade levnadskostnaderna äter upp det mesta av pengarna och alla krafter går åt till att leta efter och behålla någonstans att bo.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
T thebuilder0456 skrev:
Är du intresserad av vad någon annan skriver innan du skriver ditt svar/kommentar, för det verkar inte som du har läst det som jag skrev. Har jag överhuvudtaget skrivit något om att få pengar att investera? Jag lägger nu ned mina försök att förklara då du verkar inte intresserad av eller kapabel att förstå.
Det är nog snarare du som verkar ha svårt att förstå att när pengarna från försäljningen äts upp av ökade levnadskostnader så blir ingenting kvar till det andra som du pratar om.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Det blir ingen vidare förgyllning om de ökade levnadskostnaderna äter upp det mesta av pengarna och alla krafter går åt till att leta efter och behålla någonstans att bo.
Nä det är självklart. Kräver naturligtvis planering men är samtidigt ganska enkel matte att räkna fram vad det frigjorda kapitalet räcker till.

Frigör man t ex 3 mkr och bara sätter in på ett bankkonto utan ränta kan man öka månadsutgiften med 10 000 kr/mån i 20 år plus att man frigjort 600 000 kr att förgylla tillvaron med. Räknar man dessutom med lite ränta så kan man öka månadsutgiften ytterligare och/eller frigöra mer att spendera som man vill.

/Krille
 
Men då ska man även ha i åtanke den "standardsänkning" man får, från kanske 6-7 rum och garage till en liten trång lägenhet, så man får ju "betala" på ett eller annat vis för det finns inga gratisluncher.
Ps
Nått annat att ha i åtanke är att dom allra flesta som kommit upp i mogen ålder och betalat sitt hus redan har det mesta som dom vill ha och inte har någon större önskan efter en superstor TV, ny lyxig bil mm. För yngre kan det verka otroligt men så är det faktiskt, suget minskar i takt med möjligheten att skaffa ökar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Men då ska man även ha i åtanke den "standardsänkning" man får, från kanske 6-7 rum och garage till en liten trång lägenhet, så man får ju "betala" på ett eller annat vis för det finns inga gratisluncher.
Ps
Nått annat att ha i åtanke är att dom allra flesta som kommit upp i mogen ålder och betalat sitt hus redan har det mesta som dom vill ha och inte har någon större önskan efter en superstor TV, ny lyxig bil mm. För yngre kan det verka otroligt men så är det faktiskt, suget minskar i takt med möjligheten att skaffa ökar.
En resa till alperna för 4 pers kostar numer norr om 100 lakan, lika så utlandsresan på sommaren och hösten. Så det går bra bränna pengar ändå
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.