Vad jag kan se ligger det gamla garaget kvar i andra hörnan på huset, det var inte rivet när programmet avslutades, det som kallas "garage" verkar grundgjutas samtidigt som huset och där fanns ingen byggnad tidigare.

Ett gammalt garage bredvid ett hus under renovering med byggställningar och trädbakgrund.
Flygbild av ett hus under konstruktion med gammalt garage i hörnet och grundläggning för nytt garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lätt det bästa husdrömmarbygget, att hålla den finishen rakt igenom ett bygge, det är det inte många som klarar av.

Sen tycker jag att huset blev väldigt snyggt och det ser väldigt påkostat ut till en förhållandevis låg peng ändå.

Hatten av!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
B BobbyMel skrev:
Det intressanta är mer upplägget med banken. Om jag som IT-kille med 0 byggda hus på CV't kontaktar banken och vill ha 5 miljoner i bolån för att jag tänker bygga mig ett hus helt själv och vara tjänstledig i 2 år. Jag antar att banken vill att bolånet skall täckas av värdet av huset vilket ju det säkert gör i detta avsnitt då han är ett proffs och verkar duktig men samtidigt har dom ju andra omkostnader som i vanliga fall skulle täckas av hans lön som nu skall täckas av ett bolån.
Har inte sett programmet eller vet något om detta fall, men när unga personer bygger hus själva brukar föräldrarna vara mer inblandade i finansieringen än banken.
 
Z ZipLock skrev:
Har inte sett programmet eller vet något om detta fall, men när unga personer bygger hus själva brukar föräldrarna vara mer inblandade i finansieringen än banken.
Enligt Lantmäteriet är fastigheten intecknad på 3,75 miljoner. Precis innan husbygget tog de ut 2,5 milj i lån på fastigheten.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Jens är snickare och Josefin är stylist med en far som är byggnadsingenjör. Det visar sig vara en perfekt kombo när de bygger ett stenhus i herrgårdsstil som passar in på den skånska slätten utanför Kristianstad.

Du kan läsa artikeln här: Snickaren och stylisten bygger stilig herrgård i sten själva – Husdrömmar
På översiktsplanen står det "lounge". Är det samma sak som vardagsrum, eller har det någon annan förfinad funktion? Är det en "herrgård" eller är det en "mansion"?
 
  • Arg
SuperMarius83
  • Laddar…
Lounge kan översättas med vardagsrum men kanske bättre passande här med sällskapsrum.
Men har inte så stor betydelse, man kan även umgås i salongen som var vanligt på herrgårdar.😉
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Lounge kan översättas med vardagsrum men kanske bättre passande här med sällskapsrum.
Men har inte så stor betydelse, man kan även umgås i salongen som var vanligt på herrgårdar.😉
Jo, jag förstår. 😋

Varför inte använda svenska ord, som ju faktiskt finns och beskriver funktionen men kanske inte låter lika exotiskt? Är en walk in closet samma sak som en klädkammare?
 
  • Gilla
  • Arg
Huddingebo och 4 till
  • Laddar…
S Senior skrev:
Jo, jag förstår. 😋

Varför inte använda svenska ord, som ju faktiskt finns och beskriver funktionen men kanske inte låter lika exotiskt? Är en walk in closet samma sak som en klädkammare?
Allt förändras över tid, jag använder ibland äldre ord som idag har annan betydelse. Vad är en lägenhet och engelska "window", mm. Är ett avsides torp samma som off grid?

Ursäkta OT, huset de byggt är väldigt fint och blir imponerad av kvalite på arbetet.👍
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
MrJay
Detta bygge var ett av de fåtal byggen i programmet man kan kalla ”husdröm” där ägarna med ödmjukhet, djärvhet och rätt kunskap byggde ett väldigt fint hus på tajt budget - alldeles själva. Stort grattis!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Vad menar du med riktig sockel? Dvs definitionen av riktig är det jag är ute efter.
En sockel som sticker ut utanför väggen. Alla gamla klassiska hus har en riktig sockel. Det ger huset ett helt annat utseende. Det står visuellt stadigt förankrat i marken och med en självklar pondus.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
En sockel som sticker ut utanför väggen. Alla gamla klassiska hus har en riktig sockel. Det ger huset ett helt annat utseende. Det står visuellt stadigt förankrat i marken och med en självklar pondus.
Sockeln behöver inte sticka ut. Det räcker att den är högre än den decimeter dagens betongplattor sticker upp ur marken.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Sockeln behöver inte sticka ut. Det räcker att den är högre än den decimeter dagens betongplattor sticker upp ur marken.
”sockeln” vid platta på mark är dessutom oftast indragen i förhållande till fasadlivet. Rent tekniskt är det ju bra men det ser ju ofta knepigt ut, särskilt när man gör anspråk på ett traditionellt byggande i en mer eller mindre klassicistisk stil eller allmoge.
 
  • Gilla
Oldboy och 1 till
  • Laddar…
Snabbspolar som vanligt men avsnittet ger intryck av väl utförda jobb. Det är kul att se ett "enkelt" hus. Man kommer långt med några fina rum, ett fint golv och några bra finsnickerier. Stenhus ger försprång eftersom man slipper många lister, skivmaterial etc. som förpestar nybyggen med sina exponentiellt exploderande antal fogar och infästningar. Det blir ett lungt hus där rummen får vara som de är. Kombon snickare med svärfar konstruktör säkerställer nog att allt är genomprojjat ordentligt vilket är viktigt för att det ska funka.

Fasaden och några saker i plan är inte riktigt lösta tycker jag. Är också lite tveksam till placeringen på tomt men vi sitter ju inte på all information. Det kanske viktigaste om man vill ha "herrgård" är placering. Det kan kännas pampigt med en enplansvilla från fabrik om den ligger rätt.

Det extremt fina golvet, hans badrumsmöbel och köket ser superbra ut oavsett stil.

Angående sockeldiskussionen känns det ofta rätt opraktiskt att behöva ta trappan ner till gräsmattan men personligen tycker jag att det ofta känns bra. Sedan hamnar man i att lösa tillgängligheten också (men det kan räcka med att förbereda el för lyftbord vid entré.)
 
  • Gilla
Oldboy och 1 till
  • Laddar…
Mycket kul och givande program. Ett av de bästa avsnitten hittills. Trevligt och duktigt par också. Huset var fantastiskt vackert, och smakfullt. Dock gillar jag inte dagens hus med minimala taksprång/utskjut.
Insidan var även den otroligt smakfull, i alla detaljer, förutom färgerna. Eller snarare avsaknaden av färger. Visst har vi alla olika smak, men varför vill man bo på en institution, eller mentalsjukhus?
 
roligt att se par som bygger innan barnen har kommit
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.