J Josth skrev:
Luftning samt högre varvtal på cirkulationspumpen borde lösa det. Möjligen kan man behöva strypa ner shuntningen till golvvärmen en del för att få mer värmevatten till radiatorerna.
Detta är förnärvarande inställningarna på 5.11, vad hade man kunnat satt den på?
 
  • Digital termostatinställningsskärm visande värmebärarpumphastighet med procentuella värden och kontrollknappar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Prova att ha den i manuellt läge för värme och minst 70%.
 
J Josth skrev:
Vad är det för stor blå ratt i bild nummer 4? Kanske skulle kunna vara en injusteringsventil till övervåningen?
Tror det är denna.
https://www.thermotech.se/media/ldfbjcdi/injusteringsventiler-ma911.pdf

Här är jag igenom lite okunnig. Som jag fattar det så är golvvärmen reglerat av detta ThermoTech, men reglerar det även elementen, eller är det bara att de hämtar varmvatten från samma källa och slåss om det, eller stårs detta av varandra på något sätt?

Vet lixom inte vad som avgör elementens värme mer än vredet på elementet
 
Mann kan ju försöka strypa flödet till golvvärmefördelare så mer flöde går till elementen. Nu är ju risken att det är lättare för cirkpumepen i vp att trycka in värme i fördelare. Cirkpump i vp tycker jag att man kan lämna som den är dvs fortsätta ha den på auto
 
Att ha C-pump på auto är kontraproduktivt , den försöker då styra om farten till lägre flöde och det gör att det som finns längre bort inte får det dom ska ha. Det finns ingen genväg med flödet. Bara ställa om till manuellt och testa sig fram. Som sägs är det lämpligt att börja med ca 70 % minfart.
 
J jonaserik skrev:
Att ha C-pump på auto är kontraproduktivt , den försöker då styra om farten till lägre flöde och det gör att det som finns längre bort inte får det dom ska ha. Det finns ingen genväg med flödet. Bara ställa om till manuellt och testa sig fram. Som sägs är det lämpligt att börja med ca 70 % minfart.
Jag testar detta då :)
Att bocka ur auto sätter den automatiskt till värme, manuellt 70%
 
  • Digital display av värmepump med inställningar för värme och varmvatten, grönt ljus indikerar aktivitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jonaserik skrev:
Att ha C-pump på auto är kontraproduktivt , den försöker då styra om farten till lägre flöde och det gör att det som finns längre bort inte får det dom ska ha. Det finns ingen genväg med flödet. Bara ställa om till manuellt och testa sig fram. Som sägs är det lämpligt att börja med ca 70 % minfart.
Det vill jag då inte hålla med om. Det styr ett flöde på delta t som ex på element är 7/8 grader. Är det fel då är inte cirkpumpens fart problemet utan injusteringen på värmesystemet. Flödet går dit cirkpumpen har lättas att pumpa. Varför ska det gå snabbare än 7/8 grader på element?
 
  • Gilla
NICHOLAS J
  • Laddar…
V Vector skrev:
Det vill jag då inte hålla med om. Det styr ett flöde på delta t som ex på element är 7/8 grader. Är det fel då är inte cirkpumpens fart problemet utan injusteringen på värmesystemet. Flödet går dit cirkpumpen har lättas att pumpa. Varför ska det gå snabbare än 7/8 grader på element?
Nu vet jag inte det du jobbar med. Men otaliga inlägg på detta forum och andra med, så framkommer exakt samma problem med radiatorer på 1 trappa och GV på nedre delen. C-pumpen i VP dra ner på farten och GV stjäl flödet. Kortslutninig systemet blir det. Pumpen måste kunna ge det flöde som behövs i hela systemet, oavsett vad som behövs i olika delar. Så det dom hittat på med att styra flödet med att sänka farten är inte bra. Avhjälpandet av detta har gjorts med att ställa pumpen i konstantläge och värmen kom igång på 1 trappa. Där finns ingen tveksamhet om resultatet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.