J Josth skrev:
När man har golvvärme ska inte rumsgivaren vara styrande.
Jo, jag såg också det när jag pillade på systemet i sommras. Men det är ju här det blir lite utöver vad manualen säger. IOM att jag inte satt att rumsgivaren ska vara styrande så verkar det ju ändå påverka systemet på något sett utöver värmen (eller inte)?
 
Om du har termostaterna på max och vrider ner den i badet så stängs det don som hör ihop badet, enklare kan det inte bli. Att ta bort ett don eller ställa på max är samma sak.
 
Rumsgivaren ska bara visa innetemperaturen, inte styra.

När du får tid så avlufta också F730. Står i manualen hur man gör. Eftersom du verkar ha värme i golven så måste F730 ändå fungera skapligt bra. Hoppas du lyckas avlufta radiatorerna.
 
Jag har redan börjat fått värme i elementen!

Jag har inte hunnit lufta elementen, utan det jag hunnit gjort är att dra ner de golvvärme termostaterna som är på nedanvåningen. Så jag antar det var för det inte fanns varmvatten för både golvvärmen och elementen?

Kan det finnas något bra sätt att fixa det, förutom att man får välja ett ställe det är kallt? :) Är det att fixa värmekurvan, eller är det så att systemet har för lite vatten för att kunna hantera bägge 🤔
 
Då är det ett flödesproblem och en klassiker med raddar uppe och GV nere. Du får öppna fronten på VP och se om det går att höja farten på den. Flödet från pumpen räcker inte till riktigt. Ett foto på den är bra
 
J jonaserik skrev:
Då är det ett flödesproblem och en klassiker med raddar uppe och GV nere. Du får öppna fronten på VP och se om det går att höja farten på den. Flödet från pumpen räcker inte till riktigt. Ett foto på den är bra
Hej!
Det verkar inte finnas mycket att göra vid en först anblick :/
 
  • Öppet skåp med synlig värmepump och dess komponenter i ett badrum, kablar och rör på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd värmeanordning och isoleringsmaterial inuti ett öppnat grått skåp, nära vita kakelväggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av en maskin med synliga kopparledningar, slangar och en elektrisk motor, allt placerat ovanför ett ventilationsgaller.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teknisk ritning och textdokument med flera sidor överlagrade, svårtolkat innehåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tittar man i manualen, så verkar det som att pumphastigheten sätts automatiskt av värmebärarpumpen (den som är på bild 3 ovan)
 
  • Diagram och bild ur en manual som visar inställning av pumphastighet för en värmebärarpump, med grafer över tryck och effekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På 3:e fotot är pumpen. men jag är inte bevandrad med den, sitter det två kablar i den, ser så ut, då styrs den från datan i fart och där bör det finnas att ställa en minfart på den och menyn för det vet jag inte
 
I meny 5.1.11 kan man ställa in värmebärarpumpen. Går att ställa i manuellt läge med valfri fart om Auto-läget inte fungerar som det ska.
 
Grabbar, lugna er en smula. Pilla inte sönder anläggningen mer!

Vad är problemet här egentligen? Att elementen känns kalla? Eller att temperaturen i rummet är för låg? Vad vill du ha för temp? Såg 23,6 på en givare för gv, är det en bra temp?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R Robnik skrev:
tack för snabbt svar, trycket på NIBE är på 1 bar. Vad gäller att lufta elementen är det inget jag gjort ännu. Tänker du att det kan lösa det? :)
Lufta elementen först, Sedan fyller du på systemet upp till straxt över 1,5 bar. (15 meter)
Se till att du hela tiden fyller på medans du luftas så att ny luft inte kommer in.
När allt är luftat skall trycket ligga straxt över en bar (beroende på hur högt det är mellan högsta och lägsta punk i systemet. Jag kör på 2bar då jag har 3.20 i takhöjd på båda våningarna och pumpen står i källaren. I moderna hus med lägre höjder så brukar straxt över 1 bar vara "lagom" drar du på för mycket så öppnar en säkerhetsventil så det skall vara omöjligt att fylla på för mycket vatten i systemet.

Nytt friskt vatten innehåller syre som blir till luft efter ett tag så luftningen behöver göras om efter någon vecka eller så. för att få bästa resultat.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Grabbar, lugna er en smula. Pilla inte sönder anläggningen mer!

Vad är problemet här egentligen? Att elementen känns kalla? Eller att temperaturen i rummet är för låg? Vad vill du ha för temp? Såg 23,6 på en givare för gv, är det en bra temp?
Startproblemet var att det inte blev någon värme i elementen på ovanvånnngen.

Jag fick då tipset att sänka golvvärmen på nedanvåningen. Testade detta igår och verkade då få värme på ovanvåningen. Nu kvarstår väll frågan hur man kan få det varmt på bägge ställena samtidigt. Det går nu, när det inte är speciellt kallt, att ha det som det är (med sänkt golvvärme på nedanvåniingen och lite värme i ovanvåninges element) men nu är frågan om man kan lösa bägge samtidigt
 
D droopy skrev:
Lufta elementen först, Sedan fyller du på systemet upp till straxt över 1,5 bar. (15 meter)
Se till att du hela tiden fyller på medans du luftas så att ny luft inte kommer in.
När allt är luftat skall trycket ligga straxt över en bar (beroende på hur högt det är mellan högsta och lägsta punk i systemet. Jag kör på 2bar då jag har 3.20 i takhöjd på båda våningarna och pumpen står i källaren. I moderna hus med lägre höjder så brukar straxt över 1 bar vara "lagom" drar du på för mycket så öppnar en säkerhetsventil så det skall vara omöjligt att fylla på för mycket vatten i systemet.

Nytt friskt vatten innehåller syre som blir till luft efter ett tag så luftningen behöver göras om efter någon vecka eller så. för att få bästa resultat.
Jag kan titta in på att lufta elementen och öka trycket i pannan. Vi har ungefär 2.5-3m takhöjd på nedanvåningen och på högsta punkten ~5m snedtak på ovanvåningen, så vet inte exakt vad den ska stå på, men som du säger det jag fått är 1,5-2 bar
 
Luftning samt högre varvtal på cirkulationspumpen borde lösa det. Möjligen kan man behöva strypa ner shuntningen till golvvärmen en del för att få mer värmevatten till radiatorerna.
 
Vad är det för stor blå ratt i bild nummer 4? Kanske skulle kunna vara en injusteringsventil till övervåningen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.