Hej

Saknar vattentryck, behöver fylla på luft i ett "expansionskärl"[B] ?
Det ska finnas ett sätt som man utan kompressor. Hoppas någon här vet hur man gör.

Jag blir dig eller er evigt tacksam om vi lyckas åtgärda detta.
Vi är nyinflyttade och hyr ut en lägenhet till en familj och vi ska åka på semester i morgon i två veckor.
Blev instruerad vid övertagandet av fastigheten att man fyller på luft med kompressor. Men pga olika anledningar har jag ingen kompressor idag när problemet uppenbarade sig, det hade glömts detta inköp.
Frun jobbar på sjukhus och har tagit bilen som gisslan så är strandsatt och kan inte åka iväg och köpa en kompressor.

Info:
  • Nyinflyttad.
  • Hyresvärd till en familj.
  • Reser på 2v semester i morgon.
  • Ingen bil- kan inte åka iväg idag och köpa kompressor.
  • Saknar kompressor i dagsläget då jag inte riktigt vetat vad jag ska satsa på, ska köpa spikpistoler när vi kommer hem från semestern😒.
 
  • Värmesystem med expansionskärl märkt B, varmvattenberedare märkt A, och rörkopplingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Expansionskärl i en pannrumsmiljö med tryckmätare, rör och ventiler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
RoTe
Utan kompressor tömmer du expansionskärlet helt så att det blir enbart luft kvar, sedan stänger du ventilerna och startar vattenpumpen igen så att den pumpar in vatten.
 
  • Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
Jag skulle snarare kalla kärlet för hydrofor, men i övrigt är Rotes beskrivning helt korrekt. Hör så så fungerar det.
 
Redigerat:
RoTe
D Daniel 109 skrev:
Jag skulle snarare kalla kärlet för hydrofor, men i övrigt är Rotos beskrivning helt korrekt. Hör så så fungerar det.
Så är det så klart, var för nyvaken för att korrigera 😅
 
Tack för alla svar! @RoTe & @Daniel 109
Fråga: Kan jag göra det i fel ordning så att någonting går sönder?

Förstår inte riktigt:
  1. Stäng av vattenpump.
  2. Töm hydrofor.
  3. Stänga ventiler? (när ska man öppna ventilerna? Vilka ventiler?)
  4. Sätt på vattenpump.
Specificera gärna lite mer precist :) .
 
Man måste öppna ventiler för att tömma ur vattnet. En för vatten ut och en för luft in.
Den blå ( säkerhetsventilen) och en kallvattenkran. Ev. Kan du hålla in piggen i bilventilen på toppen, för att få in luft.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Precis så är det, du måste ju öppna hydroforen för att få ur vattnet och in luften.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Det är bra om du kan stänga ventilen som går ut från hydroforen, annars måste du tömma hela vattensystemet.
När du har stängt den och stängt av vattenpumpen så öppnar du nertill så att du tömmer hydroforen och dessutom ventilen på ovansidan (om det låter sig göras) så går det lite fortare.

MEN!
Är du säker på att det är det som är felet? Man brukar nämligen ha vattentryck i alla fall, det vattentryck som pumpen ger.
 
Stäng av vattenpumpen.
Öppna en vattenkran så luft kan komma in när u tömmer tanken.
Vrid på övertrycksventilen så det rinner det ut vatten till den nivån i tanken.
Nu har du lite luft i tanken som räcker för att i vart fall kunna leva tillls du får tag på kompressor.

Annars köp en pump typ:
https://www.jula.se/catalog/fritid/cykel/cykeltillbehor/cykelpumpar/fotpump-017343/

Det sitter nog en ventil i botten på tanken, öppna den så töms tanken helt.
Vattentank med mätare och markerad övertrycksventil samt luftpåfyllning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ylven ylven skrev:
MEN!
Är du säker på att det är det som är felet? Man brukar nämligen ha vattentryck i alla fall, det vattentryck som pumpen ger.
Helt rätt, det finns vattentryck, det ser man på manometern (om dom två svarta ventilerna på nivåglaset är öppna) .
Manometer monterad på en rörledning visar vattentryck, omgiven av två svarta ventiler.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
På bilden finns ju ett tryck på ca 4 bar i hydroforen. Vattnet är avstängt/blockerat efter hydroforen. Trycket ges av vattenpumpen. Luft i hydrofor är för att få längre och färre gångtider på vattenpumpen.
 
  • Gilla
NL12345 och 1 till
  • Laddar…
Finns det inget tryck vid något tappställe i hela byggnaden? Eller är en ventil stängd på inkommande? Tryck finns ju som redan påpekats... Många frågor...
 
Något säger mig att problemet ligger i filtret till vänster i bild, vid C ser det ut att finnas en bypass-ventil, öppna denna och se vad som händer.
Alltså kranen i mitten.
Kanske är kranen bakom C:et stängd av någon anledning, öppna denna i så fall.
 
  • Gilla
optimizer
  • Laddar…
Hej!

Från början fanns det vattentryck men det var väldigt dåligt, vattnet rann ut men inget sprutt riktigt.
Det gick i intervaller också, från väldigt väldigt lite, till lite mer med en liten topp där det spruta till lite.
Men inget som en långhårig person skulle kunna tvätta ur håret.

Jag gick ut och gjorde ett tappert försök.
Stängde av pumpen, öppna en kran och spolade.
Sedan vred jag på övertryckventilen och lät det rinna ut 2-3dl.

Satte igång allt igen och fick väldigt mycket tryck men inte konsekvent.
Vattnet pulserar från 2-5 bar när jag spolar.

Till saken kanske jag ska tillägga att det aldrig vart riktigt bra sedan vi flyttat in.
Det är en lång rörledning, 2st kök, 4st toaletter, 2st tvättrum och ett garage.
 
Om det pulserar så beror det på att det saknas luft i hydroforen.
 
  • Gilla
NL12345 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.