P paralun skrev:
Jo men hur svårt kan det vara? Återvinningstationen är då den lokala där det står en prima container för plast.

Citat
"De plastförpackningar (mjuka och hårda) som du som privatperson sorterar ut hemma och lämnar på återvinningsstationen körs till Svensk Plaståtervinning för sortering och återvinning. Den sorteras sedan maskinellt med hjälp av luftsugar. Då skiljs den mjuka och hårda plasten åt. Materialet säljs sedan till företag som tillverkar nya plastråvaror. Den mjuka plasten blir till nya plastpåsar eller plastfolie. Hårdplast kan bli nya förpackningar men även barncykelsadlar, blomkrukor, utemöbler, bullerplank med mera."

Så vi har ju redan ett fungerande system.
Enligt de på ÅVC sorteras all cellplast för energiåtervinning (alltså eldas upp) oavsett om det är förpackning eller inte förpackning. Vet inte riktigt vad du svarade på.
 
P
B BSOD skrev:
Håller med. För övrigt är det mängder av spik i returträ, så ska man stoppa det innan krossen så lär man få justera detektorn rätt noga, annars piper den oavbrutet.

Jag har inte heller sett detektor på inmatning. Däremot har jag sett hur man på stationära krossstationer bygger upp det med en långsamtgående kross som första kross. Den tål ju lite mer felsortering.

Efter den så metallavskiljning, magnet plus icke magnetiskt (eddy current), och sedan in en mer snabbmeddelande kross som fixar ner materialet till rätt storlek.
Eller så ser man till att ha rätt typ av kross
Morbror min har kört kross för stubbar grot och träsopor som krossar det mesta..armeringsjärn även över 30mm kommer också ut i 3-5cm stumpar..
tuggade även järnvägs slipers i trä och sen efter krossning så sorterades järnskrotet som håller i rälsen bort.. det kördes i omfattande mängd åt banverket..

Om jag någonsin råkar mörda nån så vet jag precis vart jag ska stoppa kroppen iaf.. 🤣😂🤣

Så nej man sorterar inte ur spik och annat skit ut träresterna innan krossning
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
hsd
Slipers, vad gjorde de med kreostflisen sen
 
AndersPS AndersPS skrev:
Jag fick veta när jag skulle slänga cellplast senast att Sveriges ens anläggning för att återvinna cellplast brann upp, så nu eldar vi cellplast i min kommun. Fast det finns ingen fraktion för brännbart, så det slängs som ”tapet och gummi” 😂
I min kommun kallar personalen på återvinningscentralen tapet, gummi, plast m.m. för brännbart.

Väldigt skönt att slippa slänga saker i fyra olika containers när de eldas i samma panna oavsett. Sveriges största plaståtervinningsföretag vilseleder medvetet, kommunerna fortsätter samarbeten trots vetskapen.

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/ne8Va/sopsorteringen-som-var-en-bluff

70% av Sveriges batterier hanterades av Urecycle, svartmassan grävdes ner, bland annat på en åker och under vad som senare skulle bli en villaägares pool, runt 2000 ton grävdes ner i mellansverige. Ägarna skyllde på underentreprenörer, men senare kom det fram att ägaren kände till det som hände och deltog aktivt i upplägget under flertalet år.

https://www.expressen.se/nyheter/klimat/hundratals-ton-batteriavfall-dumpades-i-en-svensk-aker/

Vad gör man med giftigt slam och miljöfarliga muddermassor? Dumpar i Östersjön i strid mot internationell lag och miljöbalken.

https://www.svd.se/a/qW4VWz/giftigt-slam-far-dispens-dumpas-i-ostersjon

Men det är klart som fasen att jag enligt lag inte får elda kvistar grövre än 4cm på min tomt, eller polyetenplast som endast släpper ut koldioxid och vatten vid förbränning. Batterierna får jag inte göra vad jag vill med, för dessa ska läggas i lämplig batteriholk för att sedan dumpas i naturen.

Man ska också komma ihåg att det här är vad som händer när avfallet hanteras "rätt", och du betalar många hundralappar per besök på återvinningscentralen som företag eller om dina gratisbesök har tagit slut.

I fallet med plastpåsedebatten om skatten gick man ut med att man skulle minska föroreningarna i världens hav och skydda delfiner genom att minska andelen påsar som ofta var tillverkade av biologiskt nedbrytbar plast av sockerrör. Ett inlägg om varför kommunen dumpade folks återvunna soppåsar i havet blev väldigt populärt, ironi tänkte jag då men kanske fanns en sanning i det trots allt?
 
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Här hade vi däck och hjul förr. Men det tog de bort, så plåt och alufälgar får man absolut lämna. Det är ju pengar i det. Medans däck får absolut inte komma dit. Gissa var det tar vägen ?

Brännbart fick vi förr slänga i svarta säckar. Sen blev det genomskinliga, helt okej tycker jag. Men sista året så ska vi även tömma säcken. Så resultatet från min sida när jag sorterat så duktigt hemma är att jag vänder säcken upp och ner vid containern och det som hinner ramla ut ramlar ut, resten får va i säcken när jag släppt den.

Brorsan låter ungarna köra till tippen med sina bilar när de rensar på sin gård då hans bil är företagsbil och han är rädd för att det ska bli tjabb för att han tömmer privat skräp efter renovering av gården.
Det resulterar ju då i att även på vissa jobb får åka privat med.
Givetvis slänger han mycket via arbetet och då får kunden betala för varje släp.

Men våra åvc arbetare är till 9 av 10 ggr bra att ha med och göra så jag kan inte riktigt klaga på de :) Den 10e är oftast en surgubbe.
däck får du lämna på vilken verkstad som säljer just däck det ska regel på just det jag och polaren tömde ett garage för några år sen mängder av däck då fick vi lämna oss lokala mekonomen verkstad
 
M MagHam skrev:
Om det är någon som tror att miljön är det viktigaste argumentet för de regler vi har kan ni ställa er frågan varför inte dricksglas är glas, eller aluminiumfolie inte är metall när det kommer till FNI.
Det beror på att det är ett ekonomiskt system enbart styrt av principer vem som ska betala och får betalt.
här nere är det fritt fram att lägga dricksglas i samma glas återvining som flaskor och man behöver inte sortera efter färg som i sverige så jag förstår inte hur dom lyckas återvinna här med inte 30 timmar körväg bort i sverige
 
Här i kommunen hittade de för några år sedan på en maximigräns för hur mycket skräp en privatperson fick lämna in per år.
Varenda människa som renoverade eller byggde någonting eller städade upp ett dödsbo överskred gränsen. Det fick man inte göra för då blev det kännbara bötesstraff. Resultatet blev att skräpet dumpades längs vägkanter i stället. Man kunde träffa på hela traktorlass som någon hade kippat av.

När jag var sjukledig och tränade ryggen med kajakpaddling och samtidigt plockade skräp som låg och flöt vid stränderna överskred jag också gränsen och fick rådet att dumpa skräpet i havet eller betala en skyhöga straffavgiften som jag som sjukledig inte hade råd med. Ett lokalt företag gick in som sponsor och betalade min straffavgift. Hela saken kom i Vasabladet. Ingenting hände för systemet måste vara sådär för att skydda miljön mot överstora avfallsmängder.
Först några år senare under coronanedstängningen när mycket folk var hemma och städade och sedan inte fick lämna in skräpet utan dumpade det längs vägar och utanför återvinningsstationens port gick byråkraterna med på att slopa maximigränsen. Med hänvisning till att åtgärden minskade smittspridningen.
 
  • Wow
  • Gilla
tensiden och 6 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Slipers, vad gjorde de med kreostflisen sen
Det går till högtemperaturförbränning. Finns bara ett fåtal pannor i hela Sverige som kan bränna sådant, därför kan det få åka långt. Antar att det är därför slipersen krossades till flis, för att det skulle bli mindre luft i lassen när det transporterades iväg.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Eternit och blåbetong klassas som besvärligt fastän det egentligen inte alls är det.
Är det betydande mängder blir man hänvisad till någon privat renhållningsfirma. Och dom brukar ha vett att ta väldigt bra betalt.
Lämnade själv en container blåbetong efter en garagerivning på det sättet.
Det grävs sen (med tillstånd) ner i en mosse 4 mil härifrån.
 
P
hsd hsd skrev:
Slipers, vad gjorde de med kreostflisen sen
Precis som nån mer var inne på så körs flisen iväg till några anläggningar som får elda upp den.. och dom vill helst slippa massa luft i lassen och järnskrotet som tidigare höll rälsen, ganska grova grejer så spik och skruv är liksom inga problem alls när över 30 mm grova armeringsjärn också kommer ut i 3-5 cm stumpar. hållbarheten ligger mycket i rätt varvtal och tillräckligt med effekt.. 850-900 hp marin versioner av scanias lastbilmotorer är byggda för konstantvarvtal
 
D Daniel 109 skrev:
Har man karat av grundskolan bör man ha tillräcklig kompetens.
Det var inte så snällt sagt, det är snarare så att det omvända råder, att man borde minst ha grundskolan som bas när man konstruerar ett system som vanligt folk ska använda OCH sunt förnuft, vilket tyvärr inte lärs ut.

Personligen har jag haft mer hjälp av "soppoliserna" än av kommunen, som tex den gången jag skulle slänga 150 däck(!).
Jag frågade då kommunen hur jag skulle göra, och de svarade max 5 sommardäck och 5 vinterdäck per år.
Då frågade jag "soppoliserna" på plats och de hjälpte mig så jag kunde komma med större kvantiteter.

/Workingclasshero
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Antar att det är därför slipersen krossades till flis, för att det skulle bli mindre luft i lassen när det transporterades iväg.
Jag antar att volymen ökar då man sönderdelar träslipers till flis, volymen ökar ju när man klyver virke till ved eller krossar berg till grus.
 
C
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Det var inte så snällt sagt
Tyvärr är det nog generellt sett sanningen. Nog för att vi alla kliar oss i huvudet hur en del grejer skall sorteras, men 90% av de problematiska felsorteringarna lär vara av en helt annan klass.

Sist såg jag t.ex. en individ på miljöstationen som med stör möda höll på att möla in en golvfläkt genom brevlådan i containern för tidningar. Då undrar man ju varför man ens anstränger sig och inte bara slänger den i ett dike.
 
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
P
F fribygg skrev:
Jag antar att volymen ökar då man sönderdelar träslipers till flis, volymen ökar ju när man klyver virke till ved eller krossar berg till grus.
ja visst kan rent teoretiskt kan kanske volymen öka lite men man får bort järnskrotet från dom och dom sticker ut och gör dom svårtravade och det saknas bilar som är specialbyggda för slipers transport utan dom åker oftast då i stålcontainers och det blir svårt att trava i dom helt rakt och med minimalt med luft.
Hanteringen att ösa i flisen med skopa är helt enkelt bättre båda i transporten då flisen "rinner" ner i alla håligheter och kan även köras på flisbilar som får högre lastvikt pga lättare byggnation.
Dessutom är värmeverken som sen ska elda flisen redan vana med att elda flis och har lämplig utrustning för hanteringen..och dom vill fortfarande inte ha med järnskrotet som håller fast rälsen

Visst i en perfekt värld där nån står och travar slipers perfekt i en container med minimalt med luft så kanske du får i nån extra men sen är nästa problem en sån kompact trave kommer troligen haka fast och inte vilja ramla ur containern när den ska tömmas.

Kanske en specialbyggd timmerbil med extra många maximerat antal travar . kanske skulle kunna funka i att få med mera antal slipers på ett lass men flisbilar och container bilar/ lastväxlare är redan det som finns tillgängligt att köra materialet med
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
E ErikFr skrev:
Ja när man ställer retoriska frågor så brukar folk inte bemöda sig att svara - eftersom du redan vet svaret du är ute efter.

Men som svar på din fråga, självklart behöver du inte en akademisk examen för att slänga i rätt avfallsfraktion.
Du behöver kunna läsa alt. be någon i personalen på ÅVC (misstänker att de inte har en akademisk examen) att hjälpa dig.
Problemet är att de som får frågan inte vet, eller ger olika svar på samma fråga (gissar).
Jag är relativt läskunnig men eftersom begreppet "brännbart" försvunnit och ersatts av andra begrepp som är svårdefinerade, uppstår många oklarheter.
Tex. vad är energiåtervining?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.