En uppdatering!
Det fungerade inte att använda telefonen som kompass. (måste fixa något annat)
Norr kunde hamna åt vilket håll som helst (eller så gör jag fel - kanske måste hålla telefonen på något visst sätt?)
Använda telefonen som vinkelmätare - kanske fungerar (men inte helt säker)
När telefonen lutas (åt olika håll) ändras gradtalet på skärmen som förväntat - men visar den rätt? (just nu vet jag inte)

Bild1 - En bild på parabolen, där den sitter på husväggen, på ett två vånings hus.
Satellitparabol monterad på röd husvägg med synlig LNB och elevationsvinkelskala.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild2 - Visar modellen på LNB:n (om det kan vara till någon hjälp.)
Närbild på etiketten av en AKUo-U05-M103 Ku band DCSS 24CH LNB tillverkad av Microelectronics Technology Inc.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild3 - Försöker visa vridningen på LNB:n (Är den vriden åt rätt håll - Bild1?)
Närbild av en LNB (Low Noise Block downconverter) på en parabolantenn med fokus på vridningsinställningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 4 - Visar skalan för elevationsvinkeln på parabolstativet
Närbild på en skala för elevationsvinkel på parabolstativ som visar drygt 15 grader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vid försöken att analysera om parabolen har rätt riktning,
kom jag fram till att min mätutrustning (mobiltelefon) inte fungerar, som tänkt.
Skalan (Bild5) visar drygt 15° - vilket känns rätt. Även om väggen lutar lite.
När jag försökte mäta elevationsvinkeln med telefonen, blev vinkeln 7-8°
Armen som sticker ut och håller LNB:n, går inte vinkelrätt ut från paraboltallriken.
Vilket inte går att använda som referens.
Går denna vinkel att mäta på annat sätt än med skalan på stativet?

En annan observation är att armen som håller LNB:n sitter väldigt löst.
Armen går enkelt att skjuta i sidled vilket flyttar LNB:n (+/- 4-5cm) i sidled och även lyfta någon cm.
Även om det finns en liten fördjupning i mitten...
Ska den / kan armen vara så lös?

Är parabolhuvudet vridet åt rätt håll?
(huvudet ska vara vridet ca 9.6°)
Beror helt på hur man ser på LNB-huvudet - framifrån eller bakifrån.
Går skalan medsols eller ...? Hur det är vridet idag syns kanske bäst på Bild1

Försökte även mäta Azimuth-vinkeln, men blev helt förvirrad.
Kunde inte ens mäta befintlig vinkel...
____________________________________________________

Efter jag gjort ett försök, gick jag in för att avläsa signalstyrkan.

Bild 4. Signalstyrka efter kontroll av parabol
Skärmvisning av antenninställningar med signalkvalitet 15,1 dB och signalstyrka -29,5dBm.
Vet inte om signalkvalitén på 15,1 dB och signalstyrkan på -29,5dBm räcker,
eller om dessa går att förbättra ytterligare?

Lämnade grannen med dessa värden - och de hade bild (hela kvällen... :) )

Idag (dagen efter) ringer grannen - bild saknas.
Gick över och kollade signalstyrkan under satellit och tog nedanstående bild.
Gjorde en automatsökning (efter LNB och kanaler?) och då fanns det bild igen...
Reflexion av person framför TV-skärm som visar signalstyrka och kvalitet för antenninställningar.
Signalkvalitén hade förbättrats till 15,3dB och styrkan hade minskat till -28,6dBm
(jag tror att skalan är logaritmisk, vilket medför att +3dB ökar styrkan med 100%)

Ringde allente (igen)
Supporten sa direkt att boxen (allente 1) hade gått ned i "djup sparläge" och kunde inte väcka sig själv. (om han läste någon instruktion eller om såg det - ingen aning)
Boxen ställdes om från "energisparläge" - genom att gå in på "skärmsläckare" - vi får se om detta gör någon skillnad.

Men några av mina grundfrågor kvarstår.
Nu har jag nog koll på de olika vinklar som gäller.
Men vilken utrustning krävs / finns för att justera in en grundinställning?
 
Redigerat:
Nulägesbild i Sthlm med Allente.
TV-skärm som visar tekniska detaljer om signalstyrka och kvalitet för en satellitmottagare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Albireo
  • Laddar…
K Kane skrev:
Har du sett denna? [länk]
Intressant - borde tydligen gå att få ännu starkare signal.
Jo, det var denna länk jag utgick från, men den ger inga detaljer.
Har laddat ned Dishpointer på telefonen. Men för att få "full hjälp" måste man köpa PRO-versionen.
Känner tveksamhet, eftersom jag inte lyckats hitta någon annan fungerande "app" för vinklar och kompass.
Varför skulle Dishpointer fungera bättre än andra appar?

Från allentes installations tips
Steg 1: Kontroll innan installation
- inga problem

Steg 2: Montera parabolens olika delar
Eftersom monteringsanvisningar för parabolen saknas, kan jag inte svara på om den är rätt monterad.
Därav uppstår osäkerhet om staget som håller LNB:n kan vara löst (som nu) eller om det ska sitta hårt fast (på något sätt)

Steg 3: Placering av parabol
Fästet sitter stabilt i väggen, men har inte kontrollerat att det är lodrätt placerat.

Steg 4: Grovinställningar
pkt 2 - Elevationsvinkeln - Höjdvinken utgår från gradskivan på fästet.
(men har inte kunnat verifiera om gradskivan + vägg stämmer)

pkt 3 - inställning av vinkeln Azimuth "Du kan även använda den här gradskivan" -
Förstår inte vilken gradskiva som skulle kunna användas.
Har man inte koll på var "Norr" finns - känns det omöjligt att hitta Söder - eller?
Grundtipset är nog .: "Använd därför gärna en kompass för detta." (det tror jag också)
Sedan kommer nästa tips "Se om det finns paraboler i din närmaste omgivning som är installerade mot Nordenpositionen (1° Väst och 5° Öst)"
Skapar genast förvirring (för mig) - Öst är Öst och Väst är Väst - eller...?
Hur vet jag om alla hus i närheten (t.ex. mitt) har samma vinkel som grannens 50m bort? - (har bara en södervägg att referera till.)

Steg 5: Justera mikrovågshuvudet - SKEW-inställningen
"Ställ in mikrovågshuvudet med en vinkel på 7-11 grader (cirka klockan fem)"
Närbild på LNB-huvudet för en parabolantenn med fokus på anslutningskablarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tillsammans med bilden i länken, är LNB-huvudet vridet åt rätt håll.
men är det tillräckligt vridet? (Denna beskrivningen hade jag missat.)

Ska huvudet skjutas in helt mot fästet?
(dvs. ca 1cm längre från parabolen)
Närbild på en gradskiva på parabolantennens LNB, visar ungefär 10 grader för finjustering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På bilden syns en gradskiva(som jag inte sett)
Den verkar ha ett streck för varje 5grader - om jag inte ser fel. (dålig bild)
Om jag tolkar rätt är "skarven" runt 10 grader.

Steg 6: Kablar och kontakter
Tror jag har koll på dessa

Steg 7: Finjustering av parabolen
Det är här jag har börjat "stampa"
Saknar förmodligen tillräckligt noggranna instrument.
Eller så är det bara signalstyrkan på TV:n som är avgörande.

Men det hade varit bra att veta om armen till LNB:n skulle vara bättre förankrat.
Om LNB:n skall monteras mot fästet? osv.
När man vrider och vinklar - kommer det hela tiden att bli bättre och sämre signal?
Vilken som helst av de tre vinklarna som justeras?
 
  • Närbild av en parabolantenns LNB-arm där LNB-enheten och koaxialkabeln är synlig mot en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Albireo skrev:
Signalkvalitén hade förbättrats till 15,3dB och styrkan hade minskat till -28,6dBm
Faktum är att styrkan ökat till -28.6dBm.

Känner inte till den boxen men andra Allente-boxar brukar bara visa gröna staplar om signalen är tillräckligt bra, annars är de gula, röda eller helt borta. Håller det inte på och fladdrar så borde injusteringen av parabolen vara hyggligt rätt.

LNBt är vridet åt rätt håll och enligt mitt ögonmått är vinkeln inte helt tokig.

Men jag är lite fundersam i alla fall, är det kanske bara bilden som luras, eller pekar det inte rakt in i parabolen? Nu är jag definitivt ingen expert på paraboler eller deras injustering, men såvitt jag begriper skall armen sitta fast och gå i rät vinkel mot parabolen när det gäller denna typ av installation. Skall man ha fler LNB kanske det är annorlunda.
 
N
Som jag skrev i tidigare inlägg är det SIGNALKVALITETEN du skall fokusera mer på än signalstyrkan!
15,1/15,3 dB räcker utan vidare för att få stabil mottagning.

Din inställning av skew ser ganska bra ut som grundinställning (fininställning måste göras med INSTRUMENT och då ett bra sådant).

På bilden (bild 3) där man ser hur LNB:t är riktat mot tallriken ser det definitivt ut att sitta snett? Det skall "titta" rakt mot tallriken.

Med en signalkvalitet på drygt 15 dB är du helt klart på rätt väg.

När det gäller Allentes mottagare och dess funktionalitet kan jag tyvärr inte hjälpa dig eftersom jag aldrig använt mig av dem.
 
Redigerat:
  • Gilla
dan-lind
  • Laddar…
4774
A Albireo skrev:
Hej!

Frågor .:
Har parabolen fel inställningar?
Har försökt hitta de inställningar som gäller, dvs. hur parabolen/huvudet ska vridas, men lyckas inte ens få klarhet vilken satellit som gäller för allente.

Är det LNB:n som trilskas?
Går den att kontrollera på något enkelt sätt?

Någon idé på felsökning av ett parabolsystem?


Bakgrund .:
Håller på att försöka hjälpa en "förtvivlad granne" utan Internet.
För något år sedan köptes en ny "smart" android TV. (osäker om problemen började vid byte av TV - tror inte det)
Fungerade bra med den nya TV:n, ganska länge (hörde inget :) )
- En ny parabol monterades upp med texten "allente" (osäker när)
Men senaste månaden har problemen börjat öka i frekvens. (vilket är irriterande - kanske mest för grannen)
Parabolen sitter en 5-6m upp på väggen och det finns inga träd eller hus som skymmer sikten
(vet inte hur nära horisonten som räknas)


Problem beskrivning .:
Allt kan fungera perfekt.
Men plötsligt försvinner signalen helt och bilden uteblir.
Ska försöka beskriva problem bilden senaste veckan...
Grannen (eller allente?) tyckte att det är nog digitalboxen som är för gammal.
En ny box köptes, och trots att Internet saknas, skickades tv-boxen Allente 1
Gick dit och installerade den nya boxen, inga problem uppstod vid installationen
(även om den nya boxen var väldigt sugen av Internet) Frid och fröjd (i ca 1 vecka)
Bilden försvann.
Gick dit, tänkte det är något problem med den nya boxen, installerade den gamla boxen och bilden var tillbaka.
Installerade åter den nya boxen - ingen bild - Ringde allente och de hjälpte mig med "ominstallation"
Nu fungerade det även med den nya boxen utan problem i kanske 5 timmar.
Installerade den gamla boxen - nu fungerade inte den heller - ingen signal.
Ringde allente - efter 3 samtal kunde de inte längre hjälpa ...
(ring tekniker och betala 1000-1500kr? - avstånd ca 90km enkel väg)
Frågade vilken LNB-inställning som gällde (vilken som var monterad) och fick olika svar beroende på vem som svarade.
En "tekniker"? sa att jag kan inte hitta några problem med utrustningen - Jag har kontakt med digitalboxen.
Hur kunde han ha det, eftersom boxen saknade signal?
Även med helt utdragen antennkabel kan det finns en svag signal. (som ett "brus")

I morse ringde grannen "ingen bild" . men jag hade hade inte möjlighet att göra ett nytt försök med omstart av box osv. direkt. Efter kanske 2-3 timmar ringer grannen igen - nu fungerar det...
Kan inte säga att jag har koll på läget...
Har oxå allente 1 och kan säga att det är en riktig skitbox. Bilden och ljudet försvinner nu mer 5-7 gånger i timmen. Har ringt Allente för att de ska återkalla boxen iom dess inbyggda felaktiga funktion. Fabrikationsfel enligt mig då allenteboxen vi hade innan aldrig felade på något sätt. Betydligt bättre fjärrkontroll oxå och smidigare boxmenyer. Men de menade att det bara var att uppdatera boxen vilket de gjorde. Avhjälpte problemet några dagar för att sedan bli lika dant igen. Har iprincip blivit omöjligt att se på tv så "Kungen av tv" kan nog ses som kejsaren nya kläder.
 
Nissens
A Albireo skrev:
Intressant - borde tydligen gå att få ännu starkare signal.
Jo, det var denna länk jag utgick från, men den ger inga detaljer.
Har laddat ned Dishpointer på telefonen. Men för att få "full hjälp" måste man köpa PRO-versionen.
Känner tveksamhet, eftersom jag inte lyckats hitta någon annan fungerande "app" för vinklar och kompass.
Varför skulle Dishpointer fungera bättre än andra appar?

Från allentes installations tips
Steg 1: Kontroll innan installation
- inga problem

Steg 2: Montera parabolens olika delar
Eftersom monteringsanvisningar för parabolen saknas, kan jag inte svara på om den är rätt monterad.
Därav uppstår osäkerhet om staget som håller LNB:n kan vara löst (som nu) eller om det ska sitta hårt fast (på något sätt)

Steg 3: Placering av parabol
Fästet sitter stabilt i väggen, men har inte kontrollerat att det är lodrätt placerat.

Steg 4: Grovinställningar
pkt 2 - Elevationsvinkeln - Höjdvinken utgår från gradskivan på fästet.
(men har inte kunnat verifiera om gradskivan + vägg stämmer)

pkt 3 - inställning av vinkeln Azimuth "Du kan även använda den här gradskivan" -
Förstår inte vilken gradskiva som skulle kunna användas.
Har man inte koll på var "Norr" finns - känns det omöjligt att hitta Söder - eller?
Grundtipset är nog .: "Använd därför gärna en kompass för detta." (det tror jag också)
Sedan kommer nästa tips "Se om det finns paraboler i din närmaste omgivning som är installerade mot Nordenpositionen (1° Väst och 5° Öst)"
Skapar genast förvirring (för mig) - Öst är Öst och Väst är Väst - eller...?
Hur vet jag om alla hus i närheten (t.ex. mitt) har samma vinkel som grannens 50m bort? - (har bara en södervägg att referera till.)

Steg 5: Justera mikrovågshuvudet - SKEW-inställningen
"Ställ in mikrovågshuvudet med en vinkel på 7-11 grader (cirka klockan fem)"
[bild]
Tillsammans med bilden i länken, är LNB-huvudet vridet åt rätt håll.
men är det tillräckligt vridet? (Denna beskrivningen hade jag missat.)

Ska huvudet skjutas in helt mot fästet? (dvs. ca 1cm längre från parabolen)
[bild]

På bilden syns en gradskiva(som jag inte sett)
Den verkar ha ett streck för varje 5grader - om jag inte ser fel. (dålig bild)
Om jag tolkar rätt är "skarven" runt 10 grader.

Steg 6: Kablar och kontakter
Tror jag har koll på dessa

Steg 7: Finjustering av parabolen
Det är här jag har börjat "stampa"
Saknar förmodligen tillräckligt noggranna instrument.
Eller så är det bara signalstyrkan på TV:n som är avgörande.

Men det hade varit bra att veta om armen till LNB:n skulle vara bättre förankrat.
Om LNB:n skall monteras mot fästet? osv.
När man vrider och vinklar - kommer det hela tiden att bli bättre och sämre signal?
Vilken som helst av de tre vinklarna som justeras?
Hur har det gått för dig?
 
Vet inte riktigt vad jag ska svara... (eftersom jag inte har riktigt full koll på läget - det är min granne som har problemen)
Något som kanske var positivt var när Allente hjälpte oss (mig) att koppla bort "energisparläget" Boxen går nu inte in i djupsparläget.
Men fortfarande försvinner bilden (med jämna mellanrum) - dock inte dagligen - om jag förstått rätt. men bilden kommer tillbaka. (efter en stund.)
Eftersom grannen saknar Internet - "klagar" boxen när något ska ändras.
Har funderat att koppla in den gamla boxen och se om det blir lugnare. (men inte kommit till skott)
Grannen tycker att det är lite "pinsamt" att ringa var och varannan dag...

Har funderat på att kontrollera inställningarna på parabolen, men har inte lyckats bli säker - hur ska jag mäta?
Gjorde en "kontrollmätning" utan att ändra något och fick inget att stämma. (nu hade jag bara mobilen och någon APP som mät instrument.)
Ska LNB:n vara helt inskjutet i hållaren eller hur långt fram ska den sticka fram?
(nu sticker den fram ett antal cm...)
Kanske fungerar att bara mäta med en signalmätare (jag har en) - eller fungerar det att bara titta på TV:n. Är det att ändra vinkel för vinkel och se när signalen är som starkast? eller bör justeringen ske i någon ordning?
Jag kanske kommer att hitta annan satellit i stället?
Som synes är frågorna fler än svaren - just nu.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
4774
A Albireo skrev:
Vet inte riktigt vad jag ska svara... (eftersom jag inte har riktigt full koll på läget - det är min granne som har problemen)
Något som kanske var positivt var när Allente hjälpte oss (mig) att koppla bort "energisparläget" Boxen går nu inte in i djupsparläget.
Men fortfarande försvinner bilden (med jämna mellanrum) - dock inte dagligen - om jag förstått rätt. men bilden kommer tillbaka. (efter en stund.)
Eftersom grannen saknar Internet - "klagar" boxen när något ska ändras.
Har funderat att koppla in den gamla boxen och se om det blir lugnare. (men inte kommit till skott)
Grannen tycker att det är lite "pinsamt" att ringa var och varannan dag...

Har funderat på att kontrollera inställningarna på parabolen, men har inte lyckats bli säker - hur ska jag mäta?
Gjorde en "kontrollmätning" utan att ändra något och fick inget att stämma. (nu hade jag bara mobilen och någon APP som mät instrument.)
Ska LNB:n vara helt inskjutet i hållaren eller hur långt fram ska den sticka fram?
(nu sticker den fram ett antal cm...)
Kanske fungerar att bara mäta med en signalmätare (jag har en) - eller fungerar det att bara titta på TV:n. Är det att ändra vinkel för vinkel och se när signalen är som starkast? eller bör justeringen ske i någon ordning?
Jag kanske kommer att hitta annan satellit i stället?
Som synes är frågorna fler än svaren - just nu.
Jag tror inte att det har ett dugg med parabolen att göra. Som jag redan har skrivit så har jag oxå allente 1 sedan i somras. Det var deras deras installatör som kopplade in boxen och just det att den gärna vill kopplas upp mot wifi (hans utsago) gör att den har svårt att fungera med endast parabol. Frågan är varför Allente skickar ut nya boxar som inte fungerar med deras egna paraboler. Jag har varit i kontakt med dem åtskilliga gånger och det är alltid samma sak, att de uppdaterar mjukvaran utan långvarigt resultat. Jag anser att det helt enkelt är fel box för parabolanslutning. För oss utan fiber är det tyvärr omöjligt att koppla boxen till det mobila bredbandet då det är för svagt för det. Så skit i parabolen för det finns inte något du kommer kunna förändra för din granne. Jag har försökt få Allente att gå med på att aktivera den gamla boxen istället då det aldrig var något problem med den men enligt dem så går det inte. Kvar att göra är väl att säga upp tjänsten och kolla marknaden för ny tjänst. Vis av erfarenhet
 
  • Gilla
Albireo
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Jag tror inte att det har ett dugg med parabolen att göra. Som jag redan har skrivit så har jag oxå allente 1 sedan i somras. Det var deras deras installatör som kopplade in boxen och just det att den gärna vill kopplas upp mot wifi (hans utsago) gör att den har svårt att fungera med endast parabol. Frågan är varför Allente skickar ut nya boxar som inte fungerar med deras egna paraboler. Jag har varit i kontakt med dem åtskilliga gånger och det är alltid samma sak, att de uppdaterar mjukvaran utan långvarigt resultat. Jag anser att det helt enkelt är fel box för parabolanslutning. För oss utan fiber är det tyvärr omöjligt att koppla boxen till det mobila bredbandet då det är för svagt för det. Så skit i parabolen för det finns inte något du kommer kunna förändra för din granne. Jag har försökt få Allente att gå med på att aktivera den gamla boxen istället då det aldrig var något problem med den men enligt dem så går det inte. Kvar att göra är väl att säga upp tjänsten och kolla marknaden för ny tjänst. Vis av erfarenhet
Allente 1 går att använda i offlineläge, den måste inte vara uppkopplad. Mjukvaruuppdateringar skickas även över satellit.
Med det sagt tycker jag också att den boxen lämnar lite övrigt att önska, även om det har tagits steg framåt sedan Oneplace.
En box jag saknar är Smart-boxen som Canal Digital hade, en grym "tittapåtv"-box. Även 680:n är bra, tyvärr verkar den vara på upphällningen.....
Parabolen är det inget fel på, en Triax-parabol (TD64) som ger väldigt bra värden och står sig väl över tid.
 
  • Gilla
Albireo
  • Laddar…
4774
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Allente 1 går att använda i offlineläge, den måste inte vara uppkopplad. Mjukvaruuppdateringar skickas även över satellit.
Med det sagt tycker jag också att den boxen lämnar lite övrigt att önska, även om det har tagits steg framåt sedan Oneplace.
En box jag saknar är Smart-boxen som Canal Digital hade, en grym "tittapåtv"-box. Även 680:n är bra, tyvärr verkar den vara på upphällningen.....
Parabolen är det inget fel på, en Triax-parabol (TD64) som ger väldigt bra värden och står sig väl över tid.
Problematiken ligger väl även i deras satellit, att de har för ouppdaterad teknik. Jag vet att den "ska" fungera offline men med de brister denna box medför så nja...
 
4774 4774 skrev:
Problematiken ligger väl även i deras satellit, att de har för ouppdaterad teknik. Jag vet att den "ska" fungera offline men med de brister denna box medför så nja...
Satelliten är ganska dum, den studsar bara ner samma signal som skickas upp, typ...
Allentes boxar känns rätt ostabila överlag, har själv fiber och deras Allente 1 och den laggar och beteer sig allmänt skumt.
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
4774
Gimp Gimp skrev:
Satelliten är ganska dum, den studsar bara ner samma signal som skickas upp, typ...
Allentes boxar känns rätt ostabila överlag, har själv fiber och deras Allente 1 och den laggar och beteer sig allmänt skumt.
Så samma problem med fiber.. Det är ju helt klart något fabrikationsfel på själva boxen. Vår förra box var även den Allente men den fungerade felfritt.
Vi kanske skulle ta och kontakta Allente tillsammans så att de får svart på vitt att det är just Allente 1 boxen som strular för iaf oss 3 i denna tråd, och garanterat fler 😀
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.