A AG A skrev:
Det räcker med att skruva fast en kloss under limträbalken. Men ännu bätte är att skruva på ytterligar en hel 45x95 regel på den andra. Det är inte heller omöjligt att det är så de planerat.
Inte säker på att jag förstår hur klossen skulle hjälpa 🤔 Jag antar att man kan fästa en till regel utanpå stolpen, men vad ska den regeln vila på? Det blir på cementen bara? Eller räcker det dom extra skruvarna som hamnar längs med en längre yta men att regeln slutar i luften på samma höjd som stolpen?
 
K
Durre Durre skrev:
Det är 4,8m från ytterstolpen till förrådet. Sen är det ju halvvägs till förrådet två stolpar till då.

Så om jag tolkar er rätt. Det enda trovärdiga sättet att få rätt på detta är att gräva upp och flytta nuvarande plintar ~10cm längre utåt så att stolparna hamnar under balken? Jackar man ur 4,5cm och låter balken vila på resterande 4,5cm, eller ska balken vila på stolpen helt och hållet och använda typ spikplåt för att fästa dom i varandra?
Ser inte dom två stolparna på bilden? Eller menar du dom som står lite löst på bilden..? Ser extremt temporära ut
 
K kniv skrev:
Ser inte dom två stolparna på bilden? Eller menar du dom som står lite löst på bilden..? Ser extremt temporära ut
Dom på bilden är temporära, men det ska till två stolpar till som inte är monterade ännu.
 
K
Så 4,8 m med fyra upplag? Det borde ju vara hyfsat okej ändå, men man behöver ändå se konstruktionsritningen/beräkningarna för att helt kunna avgöra.
Varför har man inte satt dit stolparna ännu innan man la dig balk och byggde på med tak..?
Den enklaste och smidigaste lösningen är nog då den som sagt tidigare, skruvlimma på en 45x95 på utsidan av stolpen som tar upp balken rakt underifrån. Men se till att kommande två stolpar är rätt placerade åtminstone
 
R
Durre Durre skrev:
Det är 4,8m från ytterstolpen till förrådet. Sen är det ju halvvägs till förrådet två stolpar till då.

Så om jag tolkar er rätt. Det enda trovärdiga sättet att få rätt på detta är att gräva upp och flytta nuvarande plintar ~10cm längre utåt så att stolparna hamnar under balken? Jackar man ur 4,5cm och låter balken vila på resterande 4,5cm, eller ska balken vila på stolpen helt och hållet och använda typ spikplåt för att fästa dom i varandra?
Det är många som pratar om att balken behöver bara ligga på 45mm varifrån får ni att det skulle hålla?
Är tämligen säker på att tanken är att hela stolpen ska sitta rakt under balken, det finns två sätt att lösa det på att flytta in limträbalken eller gjuta om plinten så att stolpen flyttas ut..
Allt det andra som pratas om är halvmesyrer och desperata försök att rädda upp ett dåligt utfört jobb ifrån början..
 
Redigerat:
K
R Rejäl skrev:
Det är många som pratar om att balken behöver bara ligga på 45mm varifrån får ni att det skulle hålla?
Är tämligen säker på att tanken är att hela stolpen ska sitta rakt under balken, det finns två sätt att lösa det på att flytta in limträbalken eller gjuta om plinten så att stolpen flyttas ut..
Allt det andra som pratas om är halvmesyrer och desperata försök att rädda upp ett dåligt utfört jobb ifrån början..
Håller helt med. Gör om och gör rätt.
Och bäst avväxling fås genom att hela stolpen är under balken. Alldeles för många verkar föredra att jacka ur, sett det på massa altaner och annat också. Vet inte varför folk verkar föredra att jacka ur, kanske för att dom lurar sig att den håller sig bättre på plats? Bara ta en spikplåt.
 
R
K kniv skrev:
Håller helt med. Gör om och gör rätt.
Och bäst avväxling fås genom att hela stolpen är under balken. Alldeles för många verkar föredra att jacka ur, sett det på massa altaner och annat också. Vet inte varför folk verkar föredra att jacka ur, kanske för att dom lurar sig att den håller sig bättre på plats? Bara ta en spikplåt.
Ja spikplåt funkar eller så slår man på tex. 28x145 på var sin sida av stolpen som förgård till överkant limträet..

Att så många föreslår urjackning visar kanske nivån på deras kunskaper om konstruktioner😢
 
Durre Durre skrev:
Inte säker på att jag förstår hur klossen skulle hjälpa 🤔 Jag antar att man kan fästa en till regel utanpå stolpen, men vad ska den regeln vila på? Det blir på cementen bara? Eller räcker det dom extra skruvarna som hamnar längs med en längre yta men att regeln slutar i luften på samma höjd som stolpen?
Klossen bildar ett stöd under balken, på samma sätt som om man sätter en hel regel utanpå den andra.
Helt oavsett om det är en kloss eller en hel regel så räcker det med att den skruvas i den andra. Den behöver alltså inte vila på betongen. Det som sällan tänks på är att en enda skruv håller för flera hundra kilo. Bara de tre skruvar som sitter nu håller för mer än ett ton. Sätter du en kloss under, som sitter i ytterligare 3-4 skruv så håller det alltså för oerhört mycket.
En hel regel som skruvas med 10-tal skruv håller nästan lika bra som en hel stolpe 90x95. Det blir alltså ungefär detsamma som en hel stolpe som är urjackad för upplaget.
 
R Rejäl skrev:
Det är många som pratar om att balken behöver bara ligga på 45mm varifrån får ni att det skulle hålla?
Är tämligen säker på att tanken är att hela stolpen ska sitta rakt under balken, det finns två sätt att lösa det på att flytta in limträbalken eller gjuta om plinten så att stolpen flyttas ut..
Allt det andra som pratas om är halvmesyrer och desperata försök att rädda upp ett dåligt utfört jobb ifrån början..
Det finns ingen egentlig anledning att göra så. Vart har du fått det ifrån att 45mm upplag inte skulle räcka? Det håller för långt långt mer än nödvändigt. Som byggnadsingenjör och snickare vill jag påstå att jag vet vad jag pratar om. Sen är det naturligtvis inte fel att göra som du föreslår. Men nästan alla snickare har sina sätt att bygga. Ibland kan det uppfattas som klent, särskilt för en lekman. Men som du säkert vet är det ytterst sällan byggnader ger vika. Vilket säger att saker och ting ofta håller betydligt bättre än vad det ser ut att göra.
 
Lite olika bud här :) Att jacka ur är nog bara jag som pratat om. Trodde det var så man gjorde, iaf jämfört med att skruva den helt från sidan, vilket var det jag reagerade på.
 
Durre Durre skrev:
Lite olika bud här :) Att jacka ur är nog bara jag som pratat om. Trodde det var så man gjorde, iaf jämfört med att skruva den helt från sidan, vilket var det jag reagerade på.
Du säger att du tagit hjälp, vad betyder det. Betyder det att bara lejt bort arbetet som vanligt. Eller är det du som bygger, med en hantverkares hjälp.
Om det är det förstnämnda måste du nog ta ett steg tillbaka, och tänka att det inte är klart ännu.
Då jag själv drivit egen byggfirma i 15 år vet jag att det absolut värsta är kunder som försöker tala om hur man ska bygga. "Att de minsann har en kusins kompis som är proffs och han sa att..." På frågan varför man då inte lät proffset bygga iställer så framkommer det då ofta "Nja, han är inte utbildad".
Likaså har några sett andra bygga och tycker att man borde göra likadant. Men även om man ser någon bygga på ett visst sätt, måste man verkligen förstå varför han gör det. Annars kan det väldigt lätt bli stora problem.
Sen kan du naturligtvis fråga om det är tänkt att de ska förstärka den där upphängningen av balken. Sannolikt kommer du då få några lugnande svar, som visar att de vet vad de håller på med. Om de mot all förmodan skulle få höra att det är bra som det är, så kanske det är dags att se efter en annan snickare.
 
R
A AG A skrev:
Det finns ingen egentlig anledning att göra så. Vart har du fått det ifrån att 45mm upplag inte skulle räcka? Det håller för långt långt mer än nödvändigt. Som byggnadsingenjör och snickare vill jag påstå att jag vet vad jag pratar om. Sen är det naturligtvis inte fel att göra som du föreslår. Men nästan alla snickare har sina sätt att bygga. Ibland kan det uppfattas som klent, särskilt för en lekman. Men som du säkert vet är det ytterst sällan byggnader ger vika. Vilket säger att saker och ting ofta håller betydligt bättre än vad det ser ut att göra.
Håller absolut inte med, när man bygger nytt så behövs konstruktionsritning..
Har aldrig sett en konstruktionsritning som visar urjackning i ett sådant hära fall utan stolparna brukar beräknas i sin Helhet att hela stolpen står under balken, givetvis så kan man räkna hem det med en urjackning men i så fall bör man ha en konstruktionsberäkning som visar det. Inte en massa förstå sig påar som säger att det räcker, det finns mängder med garage och carportstak som sviktar och skevar finns i alla gamla områden om man ser sig omkring.
Så att säga att hemmasnickrade lösningar med diverse urjackningar eller ännu värre som i detta fallet med stolpen vid sidan av håller, håller jag inte med om…
 
R Rejäl skrev:
Håller absolut inte med, när man bygger nytt så behövs konstruktionsritning..
Har aldrig sett en konstruktionsritning som visar urjackning i ett sådant hära fall utan stolparna brukar beräknas i sin Helhet att hela stolpen står under balken, givetvis så kan man räkna hem det med en urjackning men i så fall bör man ha en konstruktionsberäkning som visar det. Inte en massa förstå sig påar som säger att det räcker, det finns mängder med garage och carportstak som sviktar och skevar finns i alla gamla områden om man ser sig omkring.
Så att säga att hemmasnickrade lösningar med diverse urjackningar eller ännu värre som i detta fallet med stolpen vid sidan av håller, håller jag inte med om…
Konstruktionsritning på en carport? Vem anlitar en konstruktör för att beräkna och rita en carport?
Du får givetvis tro och tycka vad du vill. Men de flesta konstruktörer och snickare hade gjort det som var biligast och enklast. En regel tål nästan hur mycket som helst i tryck längs längdriktningen. Dvs att en pelare behöver inte alls vara särskilt kraftig. Detsamma gäller ett upplag. Det är liksom inte så mycket som kan hända.
Problemen med carportar ligger nästan aldrig i upplag mellan tak och pelare/väggar. Problemen är nästan alltid takreglarna som brukar deformeras av snölaster.
 
R
Min rekommendation till TS är att stolparna bör stå under limträbalken om det inte finns en beräkning på annat..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.