Solklar gasbrist. Jag har själv monterat in en Ecodan Zubadan i mitt hus sen 2,5 år tillbaka, som började randa nu i början av januari. Jag fyllde om den och det var 400 gram gasbrist (Total fyllmängd 1.4 kg r32) provtryckte också utan att bli speciellt mycket klokare, gav inget negativt resultat.

Du har en maskin som saknar betydligt mycket mer fyllning... tyvärr.

En fråga är: Har problemet varit hela tiden sen dag ett eller har det kommit stegvis?

Ja.. jag jobbar inom kylbranchen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
det har blivit sämre och sämre jag såg tidigare idag att det har runnit någon typ av vätska utanpå rören
 
  • Blå expansionskärl med vätskeläckage längs sidan, kopplat till kopparledningar i ett VVS-system.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
Roger Fundin
  • Laddar…
H H-Thomasson skrev:
Är det polarpumpen som har installerat den?
Eller en certificerad Mitsubishi installatör?
En certifierad installatör
 
Värmepumpen blinkar LP men jag ser inget fel i felloggen

Flöde på läge 3 = 13

När den värmer varmvatten kan kompressorn leverera 47gr på primärsidan


När den ska producera värme kommer primärsidan upp i max 33gr och jag behöver 40 den går och tuggar i timmar men den klarar det inte
 
  • Mitsubishi värmepumpsdisplay som visar LP-fel, klockslag och temperaturer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display på en värmepump som visar olika temperaturavläsningar och statusindikatorer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två termometrar på en vägg som visar temperaturer under 40 grader Celsius.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Alex Sandelin skrev:
det har blivit sämre och sämre jag såg tidigare idag att det har runnit någon typ av vätska utanpå rören
Där har du ju en läcka på en flair som jag sade.
Sitter tork filtret(den blåa) utanför vp?
Kan ju bli helgalet då detta bara är godkänt för en riktning av gasen. Delar av tork filtret kan åka ut och sätta stop.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Varför satt ett torkfilter??? Det ska inte behövas! Jag har installerat en del värmepumpar och har aldrig monterat torkfilter på gasledningarna. Sen är detta fel filter. Det skall vara ett bi-directional dvs klara gasflödet åt bägge hållen.

Lp är lågtryckslarm dvs lågtryckspressostaten löser ut och stoppar kompressorn, beror på en eller flera dåliga utförda/dragna flänsningar mot torkfilter, ev fler ställen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
H
A Alex Sandelin skrev:
En certifierad installatör
Torkfiltret det blåa. Sitter det på toppen av innerdelen?

Något sådant extrafilter behövs ej monteras in. Svårt att se att det ska vara en certificerad installatör när han monterar in extrafilter som inte behövs som deasutom läcker gas som det verkar. Då har han inte täthetskontrollerat sitt arbete med kvävgas innan vakumsugningen.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H H-Thomasson skrev:
Torkfiltret det blåa. Sitter det på toppen av innerdelen?

Något sådant extrafilter behövs ej monteras in. Svårt att se att det ska vara en certificerad installatör när han monterar in extrafilter som inte behövs som deasutom läcker gas som det verkar. Då har han inte täthetskontrollerat sitt arbete med kvävgas innan vakumsugningen.
Ser ut att vara 2 filter dessutom, verkar vara på toppen av innedelen iom. att rördragningen av vvs syns
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
H H-Thomasson skrev:
Torkfiltret det blåa. Sitter det på toppen av innerdelen?

Något sådant extrafilter behövs ej monteras in. Svårt att se att det ska vara en certificerad installatör när han monterar in extrafilter som inte behövs som deasutom läcker gas som det verkar. Då har han inte täthetskontrollerat sitt arbete med kvävgas innan vakumsugningen.
Det är mycket som inte verkar vara korrekt utfört och vet inte om jag vill nämna att allt då han kanske skiter i att åtgärda det..Jag köpte pumpen genom Polarpumpen och när man köper där måste man kolla i ett register över certifierade kyltekniker och välja någon där som installatör annars får man inte köpa pumpen genom dom.
 
Putten Putten skrev:
Ser ut att vara 2 filter dessutom, verkar vara på toppen av innedelen iom. att rördragningen av vvs syns
Det är två boxar och jag förstår nu att ett är torkfilter men vad det andra är vet jag faktiskt inte
 
Putten Putten skrev:
Varför satt ett torkfilter??? Det ska inte behövas! Jag har installerat en del värmepumpar och har aldrig monterat torkfilter på gasledningarna. Sen är detta fel filter. Det skall vara ett bi-directional dvs klara gasflödet åt bägge hållen.

Lp är lågtryckslarm dvs lågtryckspressostaten löser ut och stoppar kompressorn, beror på en eller flera dåliga utförda/dragna flänsningar mot torkfilter, ev fler ställen.
Teknikern hade installerat ett par Ecodan sa han men är du helt hundra på att det ska vara bi-directional på just denna värmepumpen? Känns som jag behöver såga hela hans arbete.. Får se hur han tar det
 
Putten Putten skrev:
Ser ut att vara 2 filter dessutom, verkar vara på toppen av innedelen iom. att rördragningen av vvs syns
A Alex Sandelin skrev:
Teknikern hade installerat ett par Ecodan sa han men är du helt hundra på att det ska vara bi-directional på just denna värmepumpen? Känns som jag behöver såga hela hans arbete.. Får se hur han tar det
Köldmediet går ju åt andra hållet när den kör avfrostning så då är risken att kulorna i filtret åker ut i systemet. Sen ska de ju inte vara några torkfilter alls på rören mellan inne och utedel. Den enda gången man gör de är om kompressorlindningarna brunnit och man fått syra i systemet men då är det ett speciellt buroutfilter. Detta för att skydda den nya kompressorn efter byte.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H
A Alex Sandelin skrev:
Det är mycket som inte verkar vara korrekt utfört och vet inte om jag vill nämna att allt då han kanske skiter i att åtgärda det..Jag köpte pumpen genom Polarpumpen och när man köper där måste man kolla i ett register över certifierade kyltekniker och välja någon där som installatör annars får man inte köpa pumpen genom dom.
Polarpumpen. Tyvärr så bryr dom sig inte om reklamationer.

Bara att hoppas någon läser denna tråd och bojkottar Polarpumpen en gång för alla.
 
  • Gilla
nuco
  • Laddar…
F
A Alex Sandelin skrev:
Ska dom låta så här?
Så låter min också, det är normalt för marknadens mest högljudda pump. Har funderat på att anmäla Mitsubishi för falsk marknadsföring men inte orkat.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
A Alex Sandelin skrev:
Ska dom låta så här?
Har de plockat bort alla transportsäkringar.
Är ju typ 6 delar som ska bort inne vid kompressorn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.