Hej!

Frågor .:
Har parabolen fel inställningar?
Har försökt hitta de inställningar som gäller, dvs. hur parabolen/huvudet ska vridas, men lyckas inte ens få klarhet vilken satellit som gäller för allente.

Är det LNB:n som trilskas?
Går den att kontrollera på något enkelt sätt?

Någon idé på felsökning av ett parabolsystem?


Bakgrund .:
Håller på att försöka hjälpa en "förtvivlad granne" utan Internet.
För något år sedan köptes en ny "smart" android TV. (osäker om problemen började vid byte av TV - tror inte det)
Fungerade bra med den nya TV:n, ganska länge (hörde inget :) )
- En ny parabol monterades upp med texten "allente" (osäker när)
Men senaste månaden har problemen börjat öka i frekvens. (vilket är irriterande - kanske mest för grannen)
Parabolen sitter en 5-6m upp på väggen och det finns inga träd eller hus som skymmer sikten
(vet inte hur nära horisonten som räknas)


Problem beskrivning .:
Allt kan fungera perfekt.
Men plötsligt försvinner signalen helt och bilden uteblir.
Ska försöka beskriva problem bilden senaste veckan...
Grannen (eller allente?) tyckte att det är nog digitalboxen som är för gammal.
En ny box köptes, och trots att Internet saknas, skickades tv-boxen Allente 1
Gick dit och installerade den nya boxen, inga problem uppstod vid installationen
(även om den nya boxen var väldigt sugen av Internet) Frid och fröjd (i ca 1 vecka)
Bilden försvann.
Gick dit, tänkte det är något problem med den nya boxen, installerade den gamla boxen och bilden var tillbaka.
Installerade åter den nya boxen - ingen bild - Ringde allente och de hjälpte mig med "ominstallation"
Nu fungerade det även med den nya boxen utan problem i kanske 5 timmar.
Installerade den gamla boxen - nu fungerade inte den heller - ingen signal.
Ringde allente - efter 3 samtal kunde de inte längre hjälpa ...
(ring tekniker och betala 1000-1500kr? - avstånd ca 90km enkel väg)
Frågade vilken LNB-inställning som gällde (vilken som var monterad) och fick olika svar beroende på vem som svarade.
En "tekniker"? sa att jag kan inte hitta några problem med utrustningen - Jag har kontakt med digitalboxen.
Hur kunde han ha det, eftersom boxen saknade signal?
Även med helt utdragen antennkabel kan det finns en svag signal. (som ett "brus")

I morse ringde grannen "ingen bild" . men jag hade hade inte möjlighet att göra ett nytt försök med omstart av box osv. direkt. Efter kanske 2-3 timmar ringer grannen igen - nu fungerar det...
Kan inte säga att jag har koll på läget...
 
Satelliten heter Thor och hittas på 1°W.
Beroende på hur nytt huvudet är så kan det vara ett Universal (äldre) eller Sat-cr (nyare).
Står du framför parabolen och tittar in i skålen ska kabelanslutningen inte vara rakt ner, utan mer mot halv 6 om du tänker dig en klocka.
Att bilden försvinner efter en stund kan bero på att parabolen har flyttat sig, så att signalen är så pass obra att felkorrigeringen får jobba mycket, vilket gör att boxen hänger sig.
Personligen tycker jag inte att A1 är en särskilt bra box on man bara ska titta på linjär tv, beroende på vilken typ av box den gamla var skulle jag försöka byta tillbaka.
Men, att mäta är att veta, så utan att vara på plats är det svårt att göra en riktig felsökning.
 
Nu ringde grannen (igen) - Signal saknas
Kan det verkligen vara justering av parabolen?
Är inställningen av parabolen kritisk?
Från signal till ingen signal? (inget där emellan)

Klättrade upp till parabolen och tog en bild på huvudet.
Det heter .: AKU0-U05-M103
Ku band dCSS 24CH LNBF

Made in PRC

Funderade om LNB:n kunde bli så "blekt", bara på knappt 1 år (eller om montören bara bytte parabol?)
men ingen aning om ålder på huvudet.

Laddade hem en app "DishPointer" samt knappade in GPS-position och fick följande resultat .:
Satellit . .: 0.8°W INTELSAT 10-02 | THOR 5 | THOR 6 | THOR 7 (om det stämmer)
Elevation . .: 15.7°
Azimuth (true) . .: 202.6°
Azimuth (magn.) . .: 193.1°
LNB Skew [?] . .: 9.6°

Skalan på parabolen visar mellan 15-17,5° (ingen aning om vägen "lutar" och ska kompenseras för)
Vad händer om den riktiga vinkeln är 10-15grader istället?

Laddade ned en kompass på telefonen.
Lade ett vattenpass på parabolen som telefonen fick vila mot, vilket gav 1 grad öst (i stället för väst - Om jag fattat appen rätt).
Armen borde också gå att mäta från, men är inte så stabil.

Lade telefonen mot den plana delen av huvudet och fick resultatet 6grader (motsols - från vägg)
Resultatet var lite överraskande (tycker jag)

Gick till en annan hemsida Satlex den sidan kräver lite mer info som parabolstorlek.
t.ex. Thor 7 ligger på "0.6° väst" och Thor 5, 6 finns på "0.8° väst"
Hur noga är det?
Sidan ger ett antal andra värden.
 
Vad har du för signalstyrka?
 
A Alexn72 skrev:
Vad har du för signalstyrka?
Glömde ta ett foto, när det finns en fungerande signal.
Men både signalstyrka och signal kvalité var gröna och "mitt på" skalan.
(allente tyckte att den var OK - men sa inget om att den kunde bli bättre)
 
Signal kvalitén ligger på "0", men signal styrkan kan "svaja" även om antennkabeln är utdragen från digitalboxen. (Hade förväntat mig "0" även här)
 
Kolla kontakten på huvudet, den kan oxidera.
Oftast är det en sån modell där du själv kan skala om kabeln och sätta dit kontakten igen.
Parabolen är känslig, min bild försvann så fort det var dåligt väder, regn, snö, kraftig dimma. Flyttade den nån mm uppåt, sen var problemet borta.
 
N
Jag har satellit-TV som ett av mina stora intressen (just nu har jag åtta paraboler uppe).
Dock har jag enbart fria kanaler (som räcker mer än väl) d.v.s. jag har inget abonnemang hos Allente.
Däremot har jag en antenn riktad mot 0,8 W.
- Det du skall fokusera på är signalkvaliteten som är mycket viktigare än signalstyrkan.
- Polarisationsinställningen d.v.s. hur LNB:t är vridet är mycket viktigt och den sista justeringen man gör när antenn är korrekt inriktad i sido- och höjdled.
- Att en av satelliterna ligger på 0,6 W och de andra två på 0,8 W (det ligger även en satellit på 1,0 W men den är inte intressant) spelar ingen roll när man har en så pass liten antenn som Allente brukar köra med (70 cm brukar de vara ungefär) eftersom ju mindre antennen är desto större är öppningsvinkeln. En stor antenn är mycket svårare att rikta in.
Jag kör med VU+ satellitmottagare och om jag tittar på värdena på 0,8 W just nu ligger de på en signalstyrka på 94 % och en signalkvalitet på 99 % (högre kan inte mottagaren visa) med just en 70 cm antenn (när det gäller 0,8 W spelar det ingen roll var i Sverige man bor).

Det som bör kollas är anslutningen vid LNB:t så det inte glappar där (eller på baksidan av mottagaren).
En injustering av antennen vore nog inte heller fel. Även om Thorsatelliterna är väldigt starka i Sverige så är tekniken känslig för dåligt justerade antenner och t.ex. träd som skymmer signalen. Fri sikt mot satelliterna är ett ovillkorligt krav.
Sedan har det väl varit en del problem med Allentes mottagare som åtminstone jag anser vara billigt skräp.
Väldigt svårt att råda vidare på distans tyvärr.
 
Redigerat:
  • Gilla
Vardagsrum
  • Laddar…
Toppen!
Inga träd eller hinder finns (vad jag kan se :) )

Har kollat båda ändarna på koaxkabeln.
Ser inget direkt oväntat
- Möjligen lång mittenledare - Kommer den att sticka in för långt? (ta på något annat?)
I annat fall ser jag ingen nackdel med lång mittenledare. (enklare att hantera kontakten)
- Höljet(plasten) runt mittenledaren sticker ut +2mm på insidan av kontakten (kommer den att "bottna"?)
Upplever inte att den trycker ut kabeln från kontakten - så det är nog OK.
Har dock inte skalat om dessa. (är inte säker på några referens mått)

Kontakten var inte hårt åtskruvad vid huvudet (kunde skruva lös med fingrarna)
När den skruvades åt, fanns bild nästan ett dygn...

Funderar hur inmätningen av parabolen kan göras.
Räcker noggrannheten på en mobil (Samsung Galaxy S20), när det gäller vattenpass och kompass?

Om jag förstått rätt är det tre vinklar som är aktuella för mig.
1) Elevation . .: 15.7°
Är gradtalet viktigt? dvs. räcker det att utgå från gradskivan på Parabolen?
Eller bör vinkeln mätas direkt på parabolen? (för att korrigera bort ev. vinkelfel pga. trä väggen?)
Går det att mäta elevation vinkeln från armen som håller LNB:n? (är den vinkelrätt placerad mot tallriken?)

2) Vridning öst / väst - 0.8°W
Blev lite förvirrad - Medför denna vinkel att fronten på parabolen ska vridas 0,8grader mot väst?
Men vad är Azimut 202,6°? är inte det samma vridning? (öst / väst - där 0° är norr)
Utgår jag från fel skala? Är ett helt varv 360grader? (eller 400grader?)

Är det möjligt att utgå från armen även här vid mätning?
Ger det tillräcklig noggrannhet att lägga mobilen (kompassen) mot armen?


3) LNB Skew - 9.6°
Om LNB-huvudet är riktad mot väggen och jag tittar ut från väggen. Ska LNB-huvudet vridas 9.6° medurs?
(0 grader är när huvudet sitter lodrätt?)
 
A Albireo skrev:
Glömde ta ett foto, när det finns en fungerande signal.
Men både signalstyrka och signal kvalité var gröna och "mitt på" skalan.
(allente tyckte att den var OK - men sa inget om att den kunde bli bättre)
Mitten på skalan vill jag minnas är dåligt.
 
>80% bör man ha.
Köp en satelitsökare och korrigera, inte det lättaste då det är minimala rörelser som behövs.
Har du/grannen en hög mast som är svajig ? Detta skulle kunna vara det som har gjort att det funkar men att man tappar signalen, alt oska/snö/regn i luften.
 
N
A Albireo skrev:
Toppen!
Inga träd eller hinder finns (vad jag kan se :) )

Har kollat båda ändarna på koaxkabeln.
Ser inget direkt oväntat
- Möjligen lång mittenledare - Kommer den att sticka in för långt? (ta på något annat?)
I annat fall ser jag ingen nackdel med lång mittenledare. (enklare att hantera kontakten)
- Höljet(plasten) runt mittenledaren sticker ut +2mm på insidan av kontakten (kommer den att "bottna"?)
Upplever inte att den trycker ut kabeln från kontakten - så det är nog OK.
Har dock inte skalat om dessa. (är inte säker på några referens mått)

Kontakten var inte hårt åtskruvad vid huvudet (kunde skruva lös med fingrarna)
När den skruvades åt, fanns bild nästan ett dygn...

Funderar hur inmätningen av parabolen kan göras.
Räcker noggrannheten på en mobil (Samsung Galaxy S20), när det gäller vattenpass och kompass?

Om jag förstått rätt är det tre vinklar som är aktuella för mig.
1) Elevation . .: 15.7°
Är gradtalet viktigt? dvs. räcker det att utgå från gradskivan på Parabolen?
Eller bör vinkeln mätas direkt på parabolen? (för att korrigera bort ev. vinkelfel pga. trä väggen?)
Går det att mäta elevation vinkeln från armen som håller LNB:n? (är den vinkelrätt placerad mot tallriken?)

2) Vridning öst / väst - 0.8°W
Blev lite förvirrad - Medför denna vinkel att fronten på parabolen ska vridas 0,8grader mot väst?
Men vad är Azimut 202,6°? är inte det samma vridning? (öst / väst - där 0° är norr)
Utgår jag från fel skala? Är ett helt varv 360grader? (eller 400grader?)

Är det möjligt att utgå från armen även här vid mätning?
Ger det tillräcklig noggrannhet att lägga mobilen (kompassen) mot armen?


3) LNB Skew - 9.6°
Om LNB-huvudet är riktad mot väggen och jag tittar ut från väggen. Ska LNB-huvudet vridas 9.6° medurs?
(0 grader är när huvudet sitter lodrätt?)
Att mittenledaren är för lång är inget problem så länge den inte riskerar att komma i kontakt med metallen i F-kontakten så det blir kortslutning. Inte heller att den skulle komma för långt in i LNB:t är någon fara. Det tar stopp när den inte kan komma längre in.
God kontakt mellan F-kontakten och skärmen (trådarna precis under höljet) är viktigt. Se till att det blir så när du skruvar på F-kontakten.

Injustering av antennen kräver instrument och går inte att göra enbart med hjälp av t.ex. skalorna på antennen (de är endast en vägledning för att hjälpa till att hitta rätt position).
Gradtalen är mycket viktiga då det handlar om millimeter för att få en perfekt inställning och problemfri mottagning.
Så länge förhållandena är absolut optimala kan det fungera men vid t.ex. regn försvinner signalen om inställningen inte är hundra.

När jag gör en förstagångsinstallation brukar jag alltid ha med en satellitmottagare och en liten TV för att "ringa in" rätt satellit. När det är gjort använder jag den inbyggda signalmätaren i satellitmottagaren (en som visar kvaliteten i klartext i dB vilket Allentes tyvärr inte gör vad jag vet). Slutligen använder jag ett instrument om jag bedömer det som nödvändigt (i ditt fall är det nödvändigt eftersom den inbyggda mätaren i Allentemottagaren är alltför "grovmaskig").

Stegen är att först ställa in elevationen, azimuth (sidled) och skew enligt de uppgifter man har. Sedan är det bara att börjar vrida antennen i sidled till man får träff (bild eller signal - bild är enklast så man vet att man hittat rätt satellit).
När man hittat rätt position drar man åt antennen lite lätt och trycker sedan åt sidorna respektive upp och ner för att se om signalen blir bättre eller sämre. Detta görs tills man hittat "bulls eye" och där drar man åt allt ordentligt. Slutligen justerar man skew samtidigt som man håller koll på hur signalen förändras.
När man hittat max signal efter justering av skew drar man år även LNB-hållaren.

I fallet med Thor är dessa satelliter så pass starka att ovanstående är ett ganska lätt jobb i jämförelse med när det handlar om svagare satelliter och inte minst större antenner.

De olika värdena du skriver om.

1.) Elevationen - du kan utgå från skalan på parabolen i ett första steg. Skalan ger en hyfsad indikation om rätt vinkel.
2.) Azimuth - använd denna sida för att beräkna: https://www.hansa-electronic.com/satcalc.php
3.) Om du står framför parabolen och tittar mot den skall kabeln från LNB:t peka c:a 9.6 grader åt höger. Du får prova var maximum ligger. Kanske ligger det på 8,7 eller något annat värde. Du får bild även om kabeln pekar rakt ner men signalen blir mycket sämre.

Det låter krångligare än det är (och kanske enklare än det är för någon som gjort detta massor av gånger).

Om det inte funkar ändå kan fel i LNB, kabel eller mottagare inte uteslutas.
 
Tack för Era inputs!
Parabolen sitter på en trävägg. (inte på en stolpe), bara sitt eget fäste.
Men är träväggen helt lodrät?

I ett första steg kommer jag att göra följande .:
Tänker jag fel? låter så lätt när Ni beskriver installationen.

1) Elevation - Ställa in vinkeln 15.7° (upp och ned) på parabolen
- Kan kolla om det ingraverade gradtalet på fästet stämmer.
(genom att lägga ett vattenpass - lodrätt mot parabolen, samt mäta med en gradskiva på mobilen.)
Kan även kolla om bommen till LNB:n ger samma resultat.

2) Azimuth - Paraboltallriken skall vridas i sidled - öst/väst
(i mitt fall 202,6°)
Om jag fattat rätt är 0° mot norr (i detta fall pekar norr mot väggen)
Skalan på helt varv är 360° och graderna ökar medsols dvs.
90° grader pekar rakt mot öster samt 180° blir rakt mot söder
Sedan ska parabolen vridas ytterligare 22,6° mot väster. (180 + 22,6° = 202,6°)
För att vara säker att det blir rätt inställning, gör jag väl på samma sätt? -
Ett vattenpass vågrätt över parabolen, samt mäta grader med kompassen i mobilen.
Kan planen fungera? (kan även kolla om bommen till LNB:n går att använda - enklare)
22,6° kändes spontant mycket - kan gradtalet stämma?

Förstår fortfarande inte vad 0,6-0,8° väst till satelliten Astra betyder
(borde det inte vara 22,6° väst - kan jag tycka)
- Vad tillför denna information mig?

3) Tredje inställningen LNB Skew - 9.6°

Jag antar att 0° är när huvudet sitter "lodrätt" och att 360° är ett helt varv (dvs. 0° och 360° är samma position)
Tror inte att mitt LNB-huvud eller fäste har någon ingraverad gradskiva
Tänker i detta fall att jag står i luften med LNB-huvudet framför mig (dvs. bakom LNB-huvudet) med paraboltallriken och väggen framför mig.
Gradtalet ökar när huvudet vrids medsols, bara att fortsätta till 9,6° har uppnåtts.
Åt vilket håll ska huvudet vridas för att det ska bli 9,6°?

Är detta en bra grundinställning för att kunna gå vidare med finjustering?

_____________________________________________________

Nu kommer del 2 - finjusteringen.
Just nu har jag ingen signalmätare (fungerar vilken som helst?)

Allente 1 - boxen visar signalstyrka och kvalité i dBm.
Dels i siffror , men även som stapel,

Att få dessa siffror, tänkte jag mig att köra t.ex. WhatsApp som filmar kvalitén på signalen från TV:n.
Då syns staplarna på min mobil, efter jag klättrat upp upp på väggen till parabolen.

Hur gör jag sedan? Hur går jag vidare?
Fungerar det att göra så här? Eller bör man utföra finjusteringen i annan ordning? eller annan idé?
Eller jag måste skaffa en signalmätare? (spelar det någon roll vilken modell?)
Kommer signalen att bli bättre och bättre för varje steg?


Justera enligt följande .:
1. Elevationsvinkeln till det blir bästa signal. (+/- någon grad)
2. Azimuth till det blir bästa signal. (+/- någon grad)
3. Skev till det blir bästa signal. (+/- någon grad)
Bör finjusteringen göras över ett större spann på grader?

 
A Albireo skrev:
Förstår fortfarande inte vad 0,6-0,8° väst till satelliten Astra betyder
(borde det inte vara 22,6° väst - kan jag tycka)
Som jag fattat det är det positionen sett från nollmeridianen (linjen från nordpolen, genom observatoriet i Greenwich till sydpolen.
Astra ligger då över ekvatorn 0,8% väster om meridianen.
Din position (antar Skellefteå) är 20.95° öster om meridianen, så du måste titta 20,95+0,8 åt höger (Väst) sett från din syd 180 för att hitta satteliten.
Så tror jag...
EDIT: sen tillkommer det säkert någon korrigeringsfaktor extra beroende på vinkel.
 
Redigerat:
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Nu fattar jag! (lite mer)
Använde mig av hemsidan .:
BERÄKNING AV AZIMUTH- OCH ELEVATIONSVINKLAR TILL OLIKA SATELLITER FRÅN VALFRI ORT.
Där väljs satellit och hemsidan räknar ut slutvinkeln själv med den informationen.

Knappar jag in Longitud och Latitud (ca 120km från Skellefteå - bilvägen) Får jag sedan välja satellit.
Väljs Thor 5/6 & Intelsat 10-02 (0.8°W) blir resultatet
Azimuth .: 202,6°, Elevation 15,69°

Väljs däremot satelliten Amos 2/3 & Thor 3 (4.0°W) blir resultatet ett annat
Azimuth .: 206,0°, Elevation 15,09°

Då hamnade jag åter - Vilken Thor satellit gäller för mig?
Men det skulle medföra typ 22,6° väst (om norr är 0° och graderingen går medsols)
(I annat fall blir det 22,6° öst)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.