6 676 läst · 119 svar
7k läst
119 svar
Bränslepris på 40:- / l
Sverige var med sitt pris på drivmedel (2023) no. 2 i ligan med högsta pris på bränsle .
Inte fullt så grönjävligt idag
https://no.globalpetrolprices.com/diesel_prices/
Inte fullt så grönjävligt idag
https://no.globalpetrolprices.com/diesel_prices/
Jo min och många andras slutsats är att vi snarast måste bygga ett antal kärnreaktorer inom EU för att klara hotet. Efter det kan vi få en "naturlig" elektrifiering och övergång från fossila bränslen.D Daniel 109 skrev:
Hela vägen till "nettonoll"....
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/skrivelse/2023/12/skr.-20232459
Hur många har råd med en elbil !P paralun skrev:
Plus efterfrågan , beg pris på elbilar dyker kraftigt .
Vem vågar köpa en beg elbil , kan sluta med ett köp av nytt batteri för flera hundra tusen !
En stor händelse i Sverige blir då att jag, Pin, köper en elbil för 600 000 kr eller mer. Sedan kör jag vidare och tycker att det blir billig milkostnad. Eller så kommer priset på elbilar att falla ytterligare något så att den Tesla som redan idag kostar under 600 kostar under 500.Tomture61 skrev:
Plan B är att byta nuvarande bil som i praktiken drar drygt 0,7 på långkörningar och betydligt mer i stan mot en sk snåldiesel så blir bränsleräkningen ungefär samma.
Plan C är att köra färre mil.
Plan D är att kombinera A, B och C.
Men det är väldigt låg sannolikhet att vi hamnar på 40 kr inom en snar framtid. Däremot kommer den sista litern olja som finns att tillgå vara väldigt dyr.
Hur andra gör får de själva bestämma. Olika förutsättningar olika lösningar.
Nej vi måste ju få hela EU på fötter igen och och ut ur den röd-gröna röran, får vi igång EU igen så kan många fler köpa elfordon. Hursomhelst så vankas det ett mycket viktigt EU-val i Juni!Tomture61 skrev:
Svårt att sia hur framtiden kommer att se ut .P Pin skrev:En stor händelse i Sverige blir då att jag, Pin, köper en elbil för 600 000 kr eller mer. Sedan kör jag vidare och tycker att det blir billig milkostnad. Eller så kommer priset på elbilar att falla ytterligare något så att den Tesla som redan idag kostar under 600 kostar under 500.
Plan B är att byta nuvarande bil som i praktiken drar drygt 0,7 på långkörningar och betydligt mer i stan mot en sk snåldiesel så blir bränsleräkningen ungefär samma.
Plan C är att köra färre mil.
Plan D är att kombinera A, B och C.
Men det är väldigt låg sannolikhet att vi hamnar på 40 kr inom en snar framtid. Däremot kommer den sista litern olja som finns att tillgå vara väldigt dyr.
Hur andra gör får de själva bestämma. Olika förutsättningar olika lösningar.
Vad som däremot inte är så svårt att se är att det är en minoritet som kan köpa en elbil för 5-6 hundra tusen .
Vad hände tex i Sverige när diesel kostade som aldrig förr , mat + konsumtionsvaror och alla andra tjänster steg med raketfart .
Medlem
· Västernorrland
· 10 744 inlägg
Problemet med utvecklingen idag är att människan tror att man kan åstadkomma nåt på några få år.......Jag tycker rent generellt att vi gör allt mycket bättre nu än vad man har gjort tidigare så varför inte stanna vid det och låta tiden ha sin gång. Det kommer inte att ske nå undergångar och oljan kommer inte att ta slut. Allt sånt här är bara hittepåpropaganda av de som vill tjäna pengar på nuvarande hysteri. Det kanske tar 50 år till innan elbilarna når bättre potential och det är bara löjligt att tänka att det ska ske NU för att vi ska överleva, De som köper elbilar nu eller gör vad som för miljön ger ju sitt bidrag till utvecklingen och det är ju bra. Men man ska inte se ner på allt annat för det.
Ja, men utgår ifrån att det är 40kr/l som gäller 2027 så skulle nog Sverige klarat det bäst om vi inte sänkt priserna utan låtit dem gå mot 40kr/l lugnt.R Rejäl skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 10 744 inlägg
Va där det egentligen som blir bra av att ett fåtal länder har högt drivmedelspris? Det är ju lätt att sitta och fantisera om att utsläppen då minskar men ja de kanske de gör men det är nog mycket annat som minskar också..........
Visst skit i problemen och låt nästa generation ta hand om det.S Stefan1972 skrev:Problemet med utvecklingen idag är att människan tror att man kan åstadkomma nåt på några få år.......Jag tycker rent generellt att vi gör allt mycket bättre nu än vad man har gjort tidigare så varför inte stanna vid det och låta tiden ha sin gång. Det kommer inte att ske nå undergångar och oljan kommer inte att ta slut. Allt sånt här är bara hittepåpropaganda av de som vill tjäna pengar på nuvarande hysteri. Det kanske tar 50 år till innan elbilarna når bättre potential och det är bara löjligt att tänka att det ska ske NU för att vi ska överleva, De som köper elbilar nu eller gör vad som för miljön ger ju sitt bidrag till utvecklingen och det är ju bra. Men man ska inte se ner på allt annat för det.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 965 inlägg
Man får helt enkelt inte ihop ideologin. 100% elbil komner inte att hända för pengarna finns inte. Folk tänker inte köpa nya förbränningsnotorbilar heller pga risken för prishöjningar. Samhället stannar när folk inte har bil.
Det låter som att miljörörelsen nu har insett att deras ideal inte klarar kollisionen med verkligheten och de större partierna är livrädda för att bilindustrin skall kollapsa och jobben försvinna.
Skall vi rädda klimatet kommer vårt samhälle att gå under. Alternativt får folk arbeta hemifrån och de som inte kan det får lägga oerhört med tid på pendling med kollektivtrafik, inget alternativ är attraktivt.
Jag tror jag kör min Aygo de år som återstår till pensionen och efter detta struntar jag i hur det går.
Jag tippar att elcyklar har en framtid och även elektriska mopedbilar tillverkade inom EU.
Det låter som att miljörörelsen nu har insett att deras ideal inte klarar kollisionen med verkligheten och de större partierna är livrädda för att bilindustrin skall kollapsa och jobben försvinna.
Skall vi rädda klimatet kommer vårt samhälle att gå under. Alternativt får folk arbeta hemifrån och de som inte kan det får lägga oerhört med tid på pendling med kollektivtrafik, inget alternativ är attraktivt.
Jag tror jag kör min Aygo de år som återstår till pensionen och efter detta struntar jag i hur det går.
Jag tippar att elcyklar har en framtid och även elektriska mopedbilar tillverkade inom EU.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 142 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 142 inlägg
Det är lugnt, regeringen har en plan. Planen är bra, riktigt bra om jag förstår det hela rätt. Den är väldigt luddig, inte ett dugg konkret, men det är en bra plan. Många kanske inte skulle kalla det en riktig plan, eftersom antalet konkreta åtgärder är få och små, men det är fel, det är en bra plan...
Det kan finnas spår av ironi i stycket ovan.
Undrar hur många som känner till att beräkningarna som används i planen för att visa på hur Sveriges utsläpp sjunker efter ett tillfälligt ryck uppåt bygger på en ökad reduktionsplikt. Det har Tidöpartierna talat väldigt tyst om, kanske för att det inte skulle ta emot väl?
Bilden tagen från DN. Nu kan man såklart alltid skjuta in sig på DN om man inte gillar den tidningen, men siffrorna kommer från Energimyndigheten som räknat på regeringens begäran och det är dessa siffror som regeringen använder (givetvis utan att nämna reduktionsplikten).
För övrigt känns 40:-/liter som väldigt mycket kvällstidningsrubrik. Beräkningar på höjningar mellan 1,24 och 4,50 från olika håll, men Bränsleupproret klämmer till med 40 kr/l, från en källa som man givetvis inte får veta något om eller hur beräkningarna är gjorda.
Det kan finnas spår av ironi i stycket ovan.
Undrar hur många som känner till att beräkningarna som används i planen för att visa på hur Sveriges utsläpp sjunker efter ett tillfälligt ryck uppåt bygger på en ökad reduktionsplikt. Det har Tidöpartierna talat väldigt tyst om, kanske för att det inte skulle ta emot väl?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilden tagen från DN. Nu kan man såklart alltid skjuta in sig på DN om man inte gillar den tidningen, men siffrorna kommer från Energimyndigheten som räknat på regeringens begäran och det är dessa siffror som regeringen använder (givetvis utan att nämna reduktionsplikten).
För övrigt känns 40:-/liter som väldigt mycket kvällstidningsrubrik. Beräkningar på höjningar mellan 1,24 och 4,50 från olika håll, men Bränsleupproret klämmer till med 40 kr/l, från en källa som man givetvis inte får veta något om eller hur beräkningarna är gjorda.
Värst vad folk ska köpa svindyra elbilar.
Har man inte pengar att köpa en 600 000kr bil så gör inte det då.
Ligger gott om elbilar under 200 000 för den normala pendlaren. Inga roliga åka till fjällen bilar men jobb, mat och unghämtning klarar majoriteten av befolkningen.
Sen är ju alla som är emot elbilar långfärdsåkare och resande säljare i norrland, och då får ni väl köra diesel ett tag till.
Har man inte pengar att köpa en 600 000kr bil så gör inte det då.
Ligger gott om elbilar under 200 000 för den normala pendlaren. Inga roliga åka till fjällen bilar men jobb, mat och unghämtning klarar majoriteten av befolkningen.
Sen är ju alla som är emot elbilar långfärdsåkare och resande säljare i norrland, och då får ni väl köra diesel ett tag till.
Medlem
· Västernorrland
· 10 744 inlägg
Vem har sagt det? Gör man inte en massa åt dylika problem redan idag? Sverige är kanske världsledande på ren miljöomställning i allt möjligt. Ett av världens "renaste" länder typ. Låt den utvecklingen ske i lagom takt så blir nog allt troligen bättre på sikt. Varför tror man att jorden räddas om man vill göra allt på en gång?D Daniel 109 skrev:
Fairlane skrev:Det är lugnt, regeringen har en plan. Planen är bra, riktigt bra om jag förstår det hela rätt. Den är väldigt luddig, inte ett dugg konkret, men det är en bra plan. Många kanske inte skulle kalla det en riktig plan, eftersom antalet konkreta åtgärder är få och små, men det är fel, det är en bra plan...
Det kan finnas spår av ironi i stycket ovan.
Undrar hur många som känner till att beräkningarna som används i planen för att visa på hur Sveriges utsläpp sjunker efter ett tillfälligt ryck uppåt bygger på en ökad reduktionsplikt. Det har Tidöpartierna talat väldigt tyst om, kanske för att det inte skulle ta emot väl?
[bild]
Bilden tagen från DN. Nu kan man såklart alltid skjuta in sig på DN om man inte gillar den tidningen, men siffrorna kommer från Energimyndigheten som räknat på regeringens begäran och det är dessa siffror som regeringen använder (givetvis utan att nämna reduktionsplikten).
För övrigt känns 40:-/liter som väldigt mycket kvällstidningsrubrik. Beräkningar på höjningar mellan 1,24 och 4,50 från olika håll, men Bränsleupproret klämmer till med 40 kr/l, från en källa som man givetvis inte får veta något om eller hur beräkningarna är gjorda.
EU har ju haft en fastställd trappa för regelbundna höjningar av reduktionsplikten sedan länge. Att Sverige sänkte sig till lägstanivån betyder inte att vi kan ligga kvar på den nivån särskilt länge.
Var det någon som trodde det?