Mikael_L
R Rejäl skrev:
Saknas gör avdrag så A i ordet ÄTA finns inte mot konsument om du inte specifikt har avtalat det😊
A står väl för "avgående" ... har jag för mig.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
R
Mikael_L Mikael_L skrev:
A står väl för "avgående" ... har jag för mig.
Ja det stämmer, betyder ju samma men jag skrev fel😊
 
Claes Sörmland
O oliven1 skrev:
skrivelsen om hinder finns ju med i kontraktet som man avtalat med TS om?

Vite åt andra hållet är det också fel då eller?
Kunden TS har inte hindrat företaget från att genomföra tjänsten. Det är nya sakomständigheter som har framkommit efter att arbetet påbörjades. Dessa sakomständigheter gör att företaget inte kan följa sin tidsplan i och med att de enligt lag (4 § konsumenttjänstlagen) måste leverera fackmässigt utfört arbete. Det skulle inte vara fackmässigt att fortsätta arbetet. De kommer således inte att hålla sin del av avtalet och leverera tjänsten i tid. Inget av detta har med TS att göra.

Frågan är väl snarast hur TS ska ersättas av företaget för denna försening tänker jag. Troligen inte alls eftersom företaget inte är att skylla för denna försening.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kunden TS har inte hindrat företaget från att genomföra tjänsten. Det är nya sakomständigheter som har framkommit efter att arbetet påbörjades. Dessa sakomständigheter gör att företaget inte kan följa sin tidsplan i och med att de enligt lag (4 § konsumenttjänstlagen) måste leverera fackmässigt utfört arbete. Det skulle inte vara fackmässigt att fortsätta arbetet. De kommer således inte att hålla sin del av avtalet och leverera tjänsten i tid. Inget av detta har med TS att göra.

Frågan är väl snarast hur TS ska ersättas av företaget för denna försening tänker jag. Troligen inte alls eftersom företaget inte är att skylla för denna försening.
antar att du inte tror på detta själv?

det beror ju bara på TS omständigheter inget med hantverkaren att göra.
förutsättningarna är inte enligt avtalat då är det ett hinder och hantverkaren ska ha betalat då man avtalat om detta.
 
Mikael_L
Jag tycker att TS skriver ihop en hävning av pågående arbeten ikväll.
Hänvisa till att det gäller minskad nytta och fördyring i enlighet med §6 KTjL.
Sen tar TS med sig någon vän eller så (som får en kopia på detta dokument och kollar att det är likalydande, TS och vännen åker till hantverkaren och räcker över det.
Detta krångel för att hävningen ska inkomma direkt, även om den skickas i me REK kan det ta veckor innan hantverkaren har den i sin hand (eller kan påstå att han hade den i sin hand).

Sen kan vi väl kolla ifall det är en hantverkare som är så pass dumdristig och modig att han vågar syna i domstolsprocess.

Sen kan du, om du fortfarande har något förtroende kvar, diskutera en fortsättning av arbetet efter att uttorkningen är klar, och det ska absolut ske kostnadsfritt, annars gäller hävningen.

Sen kontaktar du något annat företag, som får ge en prisuppgift på att fullfölja arbetet efter uttorkningen och ta det överenskomna priset minus denna uppgift, och betala detta belopp för det som redan är utfört.
Det är värdet på redan utfört arbete, och tillhör självklart den firma som utfört denna första del av jobbet.
 
R
Nej företaget kan inte bli ersättningsskyldiga för att det finns fukt i bjälklaget hos TS, däremot så förskjuts tidsplanen med dom dagar veckor som detta tar extra att lösa..

Jag hade inte som företagare gått in i en diskussion om stillestånd mer än kanske dom första dagarna som man behöver ställa om till ett annat arbete, om ens det😊
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
R Rejäl skrev:
Ja det stämmer, betyder ju samma men jag skrev fel😊
Ja det var ju i sak inte speciellt viktigt, men jag ville bara kolla ifall jag har uppfattat rätt.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Claes Sörmland
O oliven1 skrev:
antar att du inte tror på detta själv?

det beror ju bara på TS omständigheter inget med hantverkaren att göra.
förutsättningarna är inte enligt avtalat då är det ett hinder och hantverkaren ska ha betalat då man avtalat om detta.
Det är företaget som är den som sitter på expertkunskapen här och ska ha gett konsumenten TS upplysningar om vanliga scenarion om hur arbetet kommer att fortskrida. Att man t ex hittar fuktskador när äldre badrums rivs är mycket vanligt. Detta känner företaget till och ska ha tagit höjd för. TS är en okunnig konsument som inte arbetar med detta och förväntas inte kunna detta.

Det är upplägget i konsumenttjänstlagen. Tycka vad man vill om det men så är det. 3 §: "Avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i denna lag är till nackdel för konsumenten är utan verkan mot denne, om inte annat anges i lagen."
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är företaget som är den som sitter på expertkunskapen här och ska ha gett konsumenten TS upplysningar om vanliga scenarion om hur arbetet kommer att fortskrida. Att man t ex hittar fuktskador när äldre badrums rivs är mycket vanligt. Detta känner företaget till och ska ha tagit höjd för. TS är en okunnig konsument som inte arbetar med detta och förväntas inte kunna detta.

Det är upplägget i konsumenttjänstlagen. Tycka vad man vill om det men så är det. 3 §: "Avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i denna lag är till nackdel för konsumenten är utan verkan mot denne, om inte annat anges i lagen."
nä så fungerar det inte, tror du inte direkt arbetar med detta.

man kan aldrig som entreprenör förvänta sig fuktskador.
då skulle man ju aldrig kunna göra en tidplan utan den skulle vara oändligt lång.
kan ju vara, fuktskador, mögel, asbest, PCB, Kvarts, ftalater osv.
ska man ta hänsyn till allt detta i sin tidplan menar du?

ingen skulle våga lämna en tidplan för upptäcker man detta så kan man inte hålla tidsplanen och då åker man på vite från beställaren.
 
Claes Sörmland
O oliven1 skrev:
nä så fungerar det inte, tror du inte direkt arbetar med detta.

man kan aldrig som entreprenör förvänta sig fuktskador.
då skulle man ju aldrig kunna göra en tidplan utan den skulle vara oändligt lång.
kan ju vara, fuktskador, mögel, asbest, PCB, Kvarts, ftalater osv.
ska man ta hänsyn till allt detta i sin tidplan menar du?

ingen skulle våga lämna en tidplan för upptäcker man detta så kan man inte hålla tidsplanen och då åker man på vite från beställaren.
Dessa risker förväntas du berätta för din kund konsumenten om eller i alla fall ta höjd för. Konsument förväntas inte känna till detta. Konsumenttjänstlagen.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Dessa risker förväntas du berätta för din kund konsumenten om eller i alla fall ta höjd för. Konsument förväntas inte känna till detta. Konsumenttjänstlagen.
så du menar på allvar att man ska ta höjd för allt detta i sina kalkyler och tider?
 
Claes Sörmland
O oliven1 skrev:
så du menar på allvar att man ska ta höjd för allt detta i sina kalkyler och tider?
Beror på vad du menar "ta höjd".

I sin verksamhetsplanering, garanterat! Annars blir man inte långvarig i branschen.

I kommunikation med konsument? Garanterat, förbind dig inte att genomföra saker med korta deadlines som kräver vackert väder för att fungera. Håll det just så där flummigt med konsument gällande tiderna som konsumenttjänstlagen ger dig som företagare rätt till. Var transparent om riskerna.
 
  • Gilla
Krille4 och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Beror på vad du menar "ta höjd".

I sin verksamhetsplanering, garanterat! Annars blir man inte långvarig i branschen.

I kommunikation med konsument? Garanterat, förbind dig inte att genomföra saker med korta deadlines som kräver vackert väder för att fungera. Håll det just så där flummigt med konsument gällande tiderna som konsumenttjänstlagen ger dig som företagare rätt till. Var transparent om riskerna.
självklart ska man inte ta höjd för allt det i sina tider och kalkyler.
då hade ingen hantverkare kunnat lämna en enda offert eftersom kraven hade varit helt orimliga.

alla kalkyler hade blivit orimligt höga eftersom man måste ta hänsyn till alla risker i världen enligt dig.
samtdigt att tidsplanerna blivit oändligt långa då man måste ta hänsyn till alla risker.
 
Claes Sörmland
Nu är det väl ändå dags att varva ned och landa lite med argumentationen. Att konsumenträtten i Sverige är rejält på konsumentens sida kan väl inte komma som en överraskning. Hemkunskapslärare Gun har ju tjatat om detta sen 80-talet så det borde ha plockats upp i skolan hos de flesta som är i upp till medelåldern idag.
 
  • Gilla
Krille4 och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nu är det väl ändå dags att varva ned och landa lite med argumentationen. Att konsumenträtten i Sverige är rejält på konsumentens sida kan väl inte komma som en överraskning. Hemkunskapslärare Gun har ju tjatat om detta sen 80-talet så det borde ha plockats upp i skolan hos de flesta som är i upp till medelåldern idag.
absolut att man tolkningsföreträde etc.
men innebär ju inte att entreprenör ska ta hänsyn till alla risker i en entreprenad det är ju bara löjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.