MultiMan
lilytwig lilytwig skrev:
Nejdå den är 8,33 öre
Du har extremt billigt elnät, här är det 26,3 öre (plus 8300 per år för 16A)::

Diagram och detaljerad faktura som visar elförbrukning med energikostnad på 26,3 öre/kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Isakare Isakare skrev:
Angående klimatavtryck, så hamnade Toyota Prius Prime först i årets sammanställning från ACEEE.
En laddhybrid som går 7 mil på el (säljs ej i Sverige)
Topp 10 är 6 elbilar, 2 laddhybrider och 2 rena hybrider.
Inte så konstigt egentligen att det är en bra setup. Mindre klimatpåverkan när man kan minska batteriet med 50kWh. Fast det är ju en extra förbränningsmotor där. Tror jag skulle klara ca 80% av all min bilkörning på ren el med en 100km plug-in hybrid.
 
L Liljeros skrev:
Såg en kalkyl på en Nissan Leaf för ett tag sedan, tror den låg runt 17kr/mil i totalkostnad
En ny?

Den bilen jag räknade på är alltså typ 15 kr milen i ett år, kanske 2. Sen sjunker den till 8-9 kr. Det bästa är att jag haft en innan så jag kan den utan och innantill om det skulle vara något :p
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Räkna på nya bilar ska man aldrig göra, då blir man bara ledsen 😂
Nej alltså det är lätt att det blir en depression av räknandet. En ny elbil är så dyr att man kan köra slut på minst 10 st 10-15 år gamla bilar innan man ska räkna hem något på en elbil .O

Jag gav upp iallafall. Är inriktad på en billig diesel med låg skatt låg förbrukning och billiga delar. Med mindre lull lull. Enda tekniken är en digital hastighetsmätare. Resten är basic.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
JanneJanne123
R Rkarlsson skrev:
Nej alltså det är lätt att det blir en depression av räknandet. En ny elbil är så dyr att man kan köra slut på minst 10 st 10-15 år gamla bilar innan man ska räkna hem något på en elbil .O

Jag gav upp iallafall. Är inriktad på en billig diesel med låg skatt låg förbrukning och billiga delar. Med mindre lull lull. Enda tekniken är en digital hastighetsmätare. Resten är basic.
Brukar själv motivera ny bil med att man tar det från kul-kontot, men vet ju hur mycket problem du har haft med din bil, så gissar att det inte känns så kul.

Låter som att du gör helt rätt i att byta.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Brukar själv motivera ny bil med att man tar det från kul-kontot, men vet ju hur mycket problem du har haft med din bil, så gissar att det inte känns så kul.

Låter som att du gör helt rätt i att byta.
Jo men så räknade jag med. Det är kul med ny bil. Vilket inte blev så bra tyvärr.

Men jag återkommer till el säkerligen om 1,5-2 år eller något =) Men kommer lusläsa varenda artikel om bilarna och vw kommer jag inte röra mer i mitt liv om jag inte ser en möjlighet att kunna tjäna pengar för att någon annan säljer en bil billigt =)
 
R Rkarlsson skrev:
Med en snabb räkning så kostar min id3 minst 45 kr milen.
R Rkarlsson skrev:
Bilen jag har tilltänkt kommer kosta mig under 15 kr milen
Ja, värdeminskningen är den största delkostnaden om man kör relativt nya bilar. För de flesta av oss står dock inte valet mellan en ny elbil och en 15 år gammal diesel som man skruvar på själv, vilket jag antar är dina alternativ.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Angående klimatavtryck, så hamnade Toyota Prius Prime först i årets sammanställning från ACEEE.
En laddhybrid som går 7 mil på el (säljs ej i Sverige)
Topp 10 är 6 elbilar, 2 laddhybrider och 2 rena hybrider.
Är det den här?
https://www.aceee.org/greener-cars
Intressant att det också fanns en elbil på "meanest list"
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, värdeminskningen är den största delkostnaden om man kör relativt nya bilar. För de flesta av oss står dock inte valet mellan en ny elbil och en 15 år gammal diesel som man skruvar på själv, vilket jag antar är dina alternativ.
I den uträkningen fanns ingen värdeminskning. Utan utgifterna per månad.

Absolut ca 12-14 år och runt 15000 mil på mätarna :)
 
R Rkarlsson skrev:
I den uträkningen fanns ingen värdeminskning. Utan utgifterna per månad.

Absolut ca 12-14 år och runt 15000 mil på mätarna :)
Den uträkningen får du gärna visa 😊
 
  • Gilla
witten och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
En ny?

Den bilen jag räknade på är alltså typ 15 kr milen i ett år, kanske 2. Sen sjunker den till 8-9 kr. Det bästa är att jag haft en innan så jag kan den utan och innantill om det skulle vara något :p
Nä det är nog få nya bilar som ligger däromkring. Jag själv gör ingen större skillnad på en bil från 2019 eller 2024, finns inget egenvärde i att själva bilen är ny för mig.

Likt många andra skrivit så behöver man ju jämföra äpplen med äpplen, en ID4 eller model Y ska ju jämföras med en motsvarande förbränningsbil, då ser kalkylen inte lika ljus ut
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
I den uträkningen fanns ingen värdeminskning. Utan utgifterna per månad.
Intressant. Då gissar jag att det är försäkring eller kostnader för laddare som du slagit ut på relativt få körda mil. Trots det tycker jag att 45 kr/mil låter väldigt högt.

Och som @13th Marine undrar även jag om uträkningen. Att bara redovisa slutsiffrorna hjälper ju inte diskussionen nämnvärt.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
S
useless useless skrev:
82 öre? Vilken nätägare har du?
EON.
Har hittills klarat mig med 16A utan lastbalansering eftersom vi laddar på natten.
 
  • Tabell över elnätsavgifter från E.ON med olika abonnemangs- och överföringsavgifter, giltig från januari 2024.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
djac
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
EON.
Har hittills klarat mig med 16A utan lastbalanseringen eftersom vi laddar på natten.
Dom visste hur dom skulle ta betalt, tycker personligen modellen som SEOM men även en del andra bolag börjat med är bättre, dvs att man istället för att betala per kWh betalar för utnyttjad effekt. Det är samma abonnemangskostnad för 16,20,25 ampere och sen betalar vi istället för utnyttjad effekt mellan 7-19 vardagar. Dvs nattetid eller på helger kan jag maxa våran 25A säkring utan att det kostar en krona utöver förbrukad el
 
Redigerat:
Till dem som skrattar åt dem som undrar över räckvidden med skotersläp bakom elbilen. 😉

Elbil som laddas vid Tesla Supercharger med ett släp med två snöskotrar parkerat bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.