A
J jonaserik skrev:
Det med min tråd är det inte, det är TS, sen det med att kasta ut pekpinnar i olika delar av EL på forumet är nog inte bra. Synd att behöva säga det, men du en teoretiker med boken framför näsan och yvs över den och inte elektriker, Det framkom i ett inlägg för länge sedan, att du inte fick hålla på med el för fruhan. Hur många timmar har du utfört inom El som anställd eller egen, kam inte vara många sådana Så där är det en milsvidd skillnad mellan dig och andra som utger sig eller är elektriker på forumet.
Så den kommentaren som du gav, betackar jag mig för.
mindervärdeskomplex klär dig onekligen.
men som vanligt så finns det enligt normalfördelningskurvan 5% elektriker som är jättebra som alla vill ha
5% som är odugliga som många får, resten högst mediokra som de flesta slipper men hamnar på lite byggen här och där, sällan längre jobb och blir först hemskickade.
 
  • Gilla
  • Arg
guggen och 2 till
  • Laddar…
A
J jonaserik skrev:
Klart det finns spisar som är rena 400V , men numera får man börja leta lite efter dom, det med den 3 fasen då. Varför ska det alltid på en häll vara 2 faser och den 3:e till en ugn. Det finns dom vill ha 2 ugnar och är det fel att använda den fria då, när spisen klarar sig med 2 faser. Sen finns det nog inga 2 fasspisar att köpa vad jag vet. Dom flesta är liksom omkopplingsbara på plinten i spisen, sen det med mm2 på kabel talar vi inte om, det är en annan sak i det hela
Så att även di ska försöka rättfärdiga andra på formut är nog inte bra, klart en del mothugg kan tas, men inte mot det som faktiskt och möjligt att utföra
de flesta hällar och spisarna har gått sönder av att elektriker kopplat fel.
 
electroluxaren skrev:
mindervärdeskomplex klär dig onekligen.
men som vanligt så finns det enligt normalfördelningskurvan 5% elektriker som är jättebra som alla vill ha
5% som är odugliga som många får, resten högst mediokra som de flesta slipper men hamnar på lite byggen här och där, sällan längre jobb och blir först hemskickade.
Passa dig så inte skrattet fastnar i halsen på dig en dag och du vet inte vilken dag. kanske håller koll på dina inlägg och hittar en lucka. Det finns ett uttryck, Kasta inte sten om du sitter i ett glashus, du kan hamna i ett sådant.
 
electroluxaren skrev:
de flesta hällar och spisarna har gått sönder av att elektriker kopplat fel.
Klart det finns en del som inte vet och kan läsa instruktionerna för inkoppling och gör ett fel. Men troligtvis är det blåbär som gör fel. Så inget ont om elektriker, som ska vara den största felkällan.
 
J jonaserik skrev:
Finner det mycket märkligt att sätta argt på inlägget @ Leif i Skåne är det något fel i det som jag skrev
Jag har flera gånger framfört att jag saknar 👎 när man kommenterar ett inlägg som inte är helt rätt !
Nu finns bara 😡som negativt kommentar och det är lite för kraftigt när man påpekar ett fel.

@Bo.Siltberg är en av detta forums bästa kunskapande medlem med gedigna kunskaper i ellära samt hårdvara till elektronik och stordatorer.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Passa dig så inte skrattet fastnar i halsen på dig en dag och du vet inte vilken dag. kanske håller koll på dina inlägg och hittar en lucka. Det finns ett uttryck, Kasta inte sten om du sitter i ett glashus, du kan hamna i ett sådant.
Ja, jag vet att du blir överlycklig när du hittar ett stavfel eller något annat misstag hos någon som påpekar dina fel. Jag är helt övertygad om att du håller koll bland annat electroluxarens inlägg.
 
  • Arg
Bo.Siltberg
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Nu var det så att schemat visar 3 fas och 1 fas ( ursäkta ) men om man är fullfjädrad elektriker så går det att koppla den 2 fasigt och ha den 3 till en ugn. så inga problem med det.
👍
Fast frågeställaren bör ju få ett svar relaterat till bilden och manualens förutsättningar.

J jonaserik skrev:
I # 39 framgår att TS nog bara har 3 faser och jord i uttaget och behöver 1 ledning till som noll. Så inget fel med att det ska vara 5 anslutna i uttaget för att TS ska kunna ha en spis med häll som fordrar 230 V, Så att fara fram med pinnen lite bryskt kanske inte är så bra och säga som en del, ÄR helt fel du skriver, när det inte är ett fel i sig. Finns fler som ska vara petiteser i olika frågor på detta forum. När det ska vara 5 ledningar till uttaget som jag skrev, för att få liv i den tilltänkta spisen, utan att elda upp den. Går utmärkt säga något på annat sätt.
Men alla är olika med sina pinnar och skriver i forumet det dom vill.
Jag ville förklara varför du fick ”röd arg gubbe”.

Jag uppskattar personer med erfarenhet och kunskaper.

Ibland har man lite ”otur” när man formulerar sig.

Jag ber om ursäkt för mitt påhopp och spekulationer om du läst bilden fel.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Fairlane
J jonaserik skrev:
Klart det finns spisar som är rena 400V , men numera får man börja leta lite efter dom, det med den 3 fasen då. Varför ska det alltid på en häll vara 2 faser och den 3:e till en ugn. Det finns dom vill ha 2 ugnar och är det fel att använda den fria då, när spisen klarar sig med 2 faser. Sen finns det nog inga 2 fasspisar att köpa vad jag vet. Dom flesta är liksom omkopplingsbara på plinten i spisen, sen det med mm2 på kabel talar vi inte om, det är en annan sak i det hela
Så att även di ska försöka rättfärdiga andra på formut är nog inte bra, klart en del mothugg kan tas, men inte mot det som faktiskt och möjligt att utföra
TS har aktivt letat en trefasspis med induktion. Varför vill du koppla om den till tvåfas? Om TS vill ha en tvåfasspis så är det väl bättre att köpa det?
Men du får gärna tipsa en 400V induktionsspis...
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Jag har flera gånger framfört att jag saknar 👎 när man kommenterar ett inlägg som inte är helt rätt !
Nu finns bara 😡som negativt kommentar och det är lite för kraftigt när man påpekar ett fel.

@Bo.Siltberg är en av detta forums bästa kunskapande medlem med gedigna kunskaper i ellära samt hårdvara till elektronik och stordatorer.
Du ska inte gå in och försvara någon, inte vara advokat, det ska ingen på forumet göra med några rosor. Nu är det så att den tilltänkta ska svar själv i forumet eller med PM , mig är det egalt. men få jag påhopp på det personliga planet så ger jag igen med det jag vet om denne och fodrar då ett svar i retur och inte från andra.
Tror inte du själv accepterar något negativt från någon, utan en förklaring.
Sen finns dom som alltid ska vara petimeter och tillrättavisa andra om små skitsaker, som sort. vi vet alla vem det är så jag behöver inte skriva vem.
 
J jonaserik skrev:
Sen finns det nog inga 2 fasspisar att köpa vad jag vet.
I så fall har du missat 80% av inläggen i tråden. Bosch/Siemens hela sortiment av spisar med induktionshäll går på två faser (en till ugnen och en till hällen).
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Jag tror att han syftar på en 400V enfasspis när han skriver att det inte finns tvåfas spisar. Spisar som går på två faser finns som sagt.
 
useless useless skrev:
I så fall har du missat 80% av inläggen i tråden. Bosch/Siemens hela sortiment av spisar med induktionshäll går på två faser (en till ugnen och en till hällen).
Har inte missat något, men du verkar ha gjort det. Skrev om att spisar inte var tillverkade för 2 fas, är det rätt ?. Nu var det en fullvuxen spis med ugn TS ville ha och den var för 3 fas och nolla eller 1 fas med nolla men kan kopplas 2 fas av någon som vet om el. Hällar är i princip bara i 230 V och det var nu inte den stora frågan i det hela.
 
Fairlane
J jonaserik skrev:
Har inte missat något, men du verkar ha gjort det. Skrev om att spisar inte var tillverkade för 2 fas, är det rätt ?. Nu var det en fullvuxen spis med ugn TS ville ha och den var för 3 fas och nolla eller 1 fas med nolla men kan kopplas 2 fas av någon som vet om el. Hällar är i princip bara i 230 V och det var nu inte den stora frågan i det hela.
Ja klart att det går, men finns det något som tyder på att TS är intresserad av det?
Man kan köpa en bil med 200 hk också och sen sänka effekten till 150 hk om man vill, men det känns ju smartare då att köpa den billigare bilen direkt, liksom det känns smartare att köpa den billigare spisen direkt om man vill ha en som går på två faser istället för att betala en elektriker för att "försämra" spisen.

TS har uttryckligen frågat efter en induktionsspis som utnyttjar alla tre faser så varför vill du briljera med din kunskap om hur man kan köpa en trefasspis på 400V och koppla om den till något som TS inte vill ha?

Jag tolkar det som att du är elektriker. Är det så du brukar göra med dina kunder, ge de något de inte vill ha för att visa att du kan koppla om?
 
Nu verkar det som att tråden går på tvärs med alla konstiga kommentarer. Dina kommentarer är inte värt att svara på, då du inte har läst ordagrant och förstått innebörden i någon text, Hej då
 
  • Haha
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Ska vi försöka lugna oss lite nu kanske.. 🙏
 
  • Gilla
pjgb och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.