H Harald Blåtumme skrev:
@Martin Lundmark: Jo vi har diskuterat detta en hel del på forumet i många olika trådar, att det finns en problematik i svaga lokalnät när det blir en hög lokal elproduktion som ska gå uppströms.

Det som är intressant för vår egen del är att den ursprungliga solcellskalkylen - som baserades på ett relativt högt elpris - nu fått en ytterligare viktig komponent nämligen kraftigt ökade elnätskostnader, med tillägg av effektavgifter helt nyligen. Det har därför blivit allt mera betydelsefullt att hålla nere denna konstnadskomponent med ökande tonvikt på vad det är man har för toppeffekt i sin förbrukningsprofil.

Värt att notera att i detta fall VEAB (Växjös lokala eldistributör) väljer att höja effekttariffen från 42 kr/kW till 51,5 kr/kW endast 4 månader efter införandet, en höjning på nästan 23%. I tillägg höjs även den fasta avgiften en smula från 230 till 235 kr/mån för 16A. Elmomsen har även höjts en hel del vilket spelar in i totalen.

Jag kan tänka mig att det är en betydande kassako för lokala elnät att låta tex mitt överskott av el "gå rakt in i grannens elbilsladdare, poolvärmare etc" (bildligt talat), där det nu dessutom tas ut en rätt saftig effekttariff. Jag får en liten skärva av detta via ersättningen för nätnytta som nu är 1,81 öre/kWh plus 9,43% av aktuellt timpris på spotmarknaden.
Hej Harald Blåtumme

Jag håller det för mycket rimligt, att en stor bidragande orsak till ”kraftigt ökade elnätskostnader” beror på agerande från oss som är anslutna till elnätet.

När vi t.ex. agerar för att bli egna elproducenter, då gäller det att samtidigt undvika att vi orsakar behov av förtida investeringar i elnäte och därmed ökade kostnader för elnätet.

Desto mer vi elkraftsmässigt kan och förstår hur elnäten fungerar desto lättare kan vi undvika att satsa på investeringar, som på sikt ökar våra kostnader för att använda elnäten.

För ett knappt år sedan startades tråden ” Ska vi välja en för STOR solcellsanläggning eller inte?”
https://www.byggahus.se/forum/threa...r-stor-solcellsanlaeggning-eller-inte.479087/

När jag där tog upp problematiken med att en utökad installation av solceller på villor riskerar att det kommer behov att förstärka elnäten inklusive medföljande kostnader så fick jag mothugg.

Så här stod i ett inlägg ( #30); ”Förstärkning av elnät är sällan eller aldrig nödvändigt i de sammanhang då småförbrukare (enskilda hushåll i lokala nät) väljer att installera solceller eller annan mikroproduktion. ”

I inlägg (#214) i tråden så kunde vi läsa; ”Så rådet till TS är köp så mycket du kan och har råd med det kommer att löna sig under lång tid, den takten som våra politiker leker med energiproduktion så lär det ta minst 10 år innan något är på plats.”

Se exempelvis även på inlägg #69, #169, #173, #190, #195, #197 i tråden.

Jag anar att råden är något annorlunda idag och kommer att vara så även åren framöver.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej Harald Blåtumme

Jag håller det för mycket rimligt, att en stor bidragande orsak till ”kraftigt ökade elnätskostnader” beror på agerande från oss som är anslutna till elnätet.

När vi t.ex. agerar för att bli egna elproducenter, då gäller det att samtidigt undvika att vi orsakar behov av förtida investeringar i elnäte och därmed ökade kostnader för elnätet.

Desto mer vi elkraftsmässigt kan och förstår hur elnäten fungerar desto lättare kan vi undvika att satsa på investeringar, som på sikt ökar våra kostnader för att använda elnäten.

För ett knappt år sedan startades tråden ” Ska vi välja en för STOR solcellsanläggning eller inte?”
[länk]

När jag där tog upp problematiken med att en utökad installation av solceller på villor riskerar att det kommer behov att förstärka elnäten inklusive medföljande kostnader så fick jag mothugg.

Så här stod i ett inlägg ( #30); ”Förstärkning av elnät är sällan eller aldrig nödvändigt i de sammanhang då småförbrukare (enskilda hushåll i lokala nät) väljer att installera solceller eller annan mikroproduktion. ”

I inlägg (#214) i tråden så kunde vi läsa; ”Så rådet till TS är köp så mycket du kan och har råd med det kommer att löna sig under lång tid, den takten som våra politiker leker med energiproduktion så lär det ta minst 10 år innan något är på plats.”

Se exempelvis även på inlägg #69, #169, #173, #190, #195, #197 i tråden.

Jag anar att råden är något annorlunda idag och kommer att vara så även åren framöver.
Hej Martin, jag är fullt insatt i de parametrar du tar upp.

Som konsument (och mikroproducent) har jag att förhålla mig till de ekonomiska förutsättningar som ställs upp av gällande regelverk, och ersättnings/prismodeller. Det är detta jag redogjort för ovan, även mina egna vägval och strategiska långsiktiga responser på dessa.

Som privatperson har jag inget intresse av att "second guess" vad som ev skulle vara bäst för elbolaget eller kollektivet av elkonsumenter. Jag agerar uteslutande för att maximera min egen nytta, reducera mina egna kostnader inom ramen för de regler och ersättningsmodeller som ställts upp.

Jag hoppas att detta är tydligt.
 
  • Gilla
Klacken
  • Laddar…
T Taxture skrev:
Köpte den 2020 gått upp 13,43% sen dess känns inte direkt som garanterat 10% om året…….
Hur har du lyckats med det? Även om du köpte vid sämsta möjliga tidpunkt 2020 har väl Avanza Zero ändå gått upp 50% sedan dess?

/Krille
 
H Harald Blåtumme skrev:
Hej Martin, jag är fullt insatt i de parametrar du tar upp.

Som konsument (och mikroproducent) har jag att förhålla mig till de ekonomiska förutsättningar som ställs upp av gällande regelverk, och ersättnings/prismodeller. Det är detta jag redogjort för ovan, även mina egna vägval och strategiska långsiktiga responser på dessa.

Som privatperson har jag inget intresse av att "second guess" vad som ev skulle vara bäst för elbolaget eller kollektivet av elkonsumenter. Jag agerar uteslutande för att maximera min egen nytta, reducera mina egna kostnader inom ramen för de regler och ersättningsmodeller som ställts upp.

Jag hoppas att detta är tydligt.
Hej Harald Blåtumme

Jag tror nog de flesta agerar utifrån sitt eget bästa.


MEN, när jag skriver här försöker jag dessutom hjälpa andra genom att se vad som ”skulle vara bäst för elbolaget eller kollektivet av elkonsumenter”.

Om jag kan undvika att elnätsbolaget får ökade kostnader för sina elnät så ”bidrar det” på sikt till att hålla nere mina egna utgifter till elnätsbolaget.

Omvänt om jag bidrar till att elnätsbolaget får ökade kostnader för sina elnät så ”bidrar det” på sikt till att öka mina egna utgifter till elnätsbolaget.

Genom att sprida den medvetenheten till ”kollektivet av elkonsumenter” så bidrar det till att fler elkonsumenter kan bidraga till att hålla nere en ("onödig") ökad kostnad för elnäten framöver.

De extra (förtida) investeringar som elnätsbolagen är ”tvungna” att göra genom vårt agerande kan inte ”göras ogjorda”. De kommer att påföras de som orsakat kostnaderna åren framöver.
 
Hej Martin, jag är inte särskilt altruistiskt lagd vad gäller el och energikostnader.

För mig handlar det om att hitta sätt att betala så litet som möjligt för att hålla huset varmt, kunna använda el till vad jag behöver använda det till, plus ha pengar över till annat skojigare. På sätt och vis en klassisk "smålänning" i själ och hjärta, hushålla med knappa resurser.

Exempel 1, lokala fjärrvärmebolaget ökade taxan för fjv ordentligt senaste året. Min respons blev att växla över så mycket som möjligt av uppvärmning till värmepump istället, dragit ned uttaget av energi ur fjv-systemet med ca 50 % senaste året och betalar väldigt mycket mindre för värmen än vad jag annars skulle gjort. Därmed minskar jag givetvis lönsamheten i hela den infrastrukturen, det kommer att drabba kvarvarande kunder med ännu högre energipriser alternativt att hela detta system så småningom kollapsar pga för dålig effektivitet vs alternativen.

Exempel 2, lokala elbolaget ökar distributionskostnaderna radikalt och inför effekttaxa men med en lägre löpande distributionskostnad. Respons: dra ner effekttopparna aktivt, att göra dessa galet låga över året. I detta fall delvis via en redan gjord investering i en solcellsanläggning. Inte en chans att just jag blir en "vinst-konsument" här för elbolaget, snarare tvärtom vilket betyder att andra konsumenter får betala mer.

Exempel 3: har fri tillgång till egen ved i vår stuga, behövs iofs litet jobb med att hugga upp den och elda. Här "lurar" jag systemet genom att inte betala ett skvatt moms etc på detta energitillskott som annars skulle täckas av elenergi med distrkostander, moms, skatt etc. Jag förbrukar alltså mycket mindre el via denna åtgärd och bidrar således mindre för att täcka infrastrukturkostnader osv, vilket får täckas av andra konsumenter.

Det är så jag fungerar.

____
PS. Koppling till solceller kan vara värt att kommentera.

Exempel 1: här har jag ett incitament att köpa el motsvarande vad som sålts, räknat per år, för att få den extra "60-öringen". Här misslyckades vi delvis 2023 pga att anläggningen driftsattes mitten april och att vi kört övervägande fjv fram tills dess. Nästa årsavräkning blir mer i balans eftersom vi växlade ut fjv för att köra LLVP på fullt denna uppvärmningssäsong.

Exempel 2: som sagt en oväntad effekt som inte ingick i kalkylen men mycket bra att slippa bekymra sig över höga effektavgifter större delen av året, det mesta sugs upp av solcellsanläggningens överskott. Lär hamna på minimala effektavgifter utslaget över året.

Exempel 3: mer långsökt, vedeldning sker främst i en stuga som inte har solceller idag. Men visst, ved är lagrad solenergi och på det hela taget har vi genom vår skog ett negativt CO2-bidrag, trots att vi tex kör med ICE-bil. Dvs vårt hushåll är en reell kolsänka i praktiken om man inkluderar skogen vi sköter :)
 
Redigerat:
K Krille4 skrev:
Hur har du lyckats med det? Även om du köpte vid sämsta möjliga tidpunkt 2020 har väl Avanza Zero ändå gått upp 50% sedan dess?
Översikt av investeringsfond Avanza Zero med procentuell förändring och värde: daglig förändring 0,44%, 3 månader 8,16%, sedan köp 13,43%, värde 28 357 kr.
 
  • Ledsen
Dilato
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Hej Martin, jag är inte särskilt altruistiskt lagd vad gäller el och energikostnader.

För mig handlar det om att hitta sätt att betala så litet som möjligt för att hålla huset varmt, kunna använda el till vad jag behöver använda det till, plus ha pengar över till annat skojigare. På sätt och vis en klassisk "smålänning" i själ och hjärta, hushålla med knappa resurser.

Exempel 1, lokala fjärrvärmebolaget ökade taxan för fjv ordentligt senaste året. Min respons blev att växla över så mycket som möjligt av uppvärmning till värmepump istället, dragit ned uttaget av energi ur fjv-systemet med ca 50 % senaste året och betalar väldigt mycket mindre för värmen än vad jag annars skulle gjort. Därmed minskar jag givetvis lönsamheten i hela den infrastrukturen, det kommer att drabba kvarvarande kunder med ännu högre energipriser alternativt att hela detta system så småningom kollapsar pga för dålig effektivitet vs alternativen.

Exempel 2, lokala elbolaget ökar distributionskostnaderna radikalt och inför effekttaxa men med en lägre löpande distributionskostnad. Respons: dra ner effekttopparna aktivt, att göra dessa galet låga över året. I detta fall delvis via en redan gjord investering i en solcellsanläggning. Inte en chans att just jag blir en "vinst-konsument" här för elbolaget, snarare tvärtom vilket betyder att andra konsumenter får betala mer.

Exempel 3: har fri tillgång till egen ved i vår stuga, behövs iofs litet jobb med att hugga upp den och elda. Här "lurar" jag systemet genom att inte betala ett skvatt moms etc på detta energitillskott som annars skulle täckas av elenergi med distrkostander, moms, skatt etc. Jag förbrukar alltså mycket mindre el via denna åtgärd och bidrar således mindre för att täcka infrastrukturkostnader osv, vilket får täckas av andra konsumenter.

Det är så jag fungerar.

____
PS. Koppling till solceller kan vara värt att kommentera.

Exempel 1: här har jag ett incitament att köpa el motsvarande vad som sålts, räknat per år, för att få den extra "60-öringen". Här misslyckades vi delvis 2023 pga att anläggningen driftsattes mitten april och att vi kört övervägande fjv fram tills dess. Nästa årsavräkning blir mer i balans eftersom vi växlade ut fjv för att köra LLVP på fullt denna uppvärmningssäsong.

Exempel 2: som sagt en oväntad effekt som inte ingick i kalkylen men mycket bra att slippa bekymra sig över höga effektavgifter större delen av året, det mesta sugs upp av solcellsanläggningens överskott. Lär hamna på minimala effektavgifter utslaget över året.

Exempel 3: mer långsökt, vedeldning sker främst i en stuga som inte har solceller idag. Men visst, ved är lagrad solenergi och på det hela taget har vi genom vår skog ett negativt CO2-bidrag, trots att vi tex kör med ICE-bil. Dvs vårt hushåll är en reell kolsänka i praktiken om man inkluderar skogen vi sköter :)
Hej Harald Blåtumme

Jag ser definitivt inte mitt liv som en självuppoffring, tvärtom.

Jag har haft ett rikt yrkesliv som elektriker, ingenjör, lärare och forskare, där jag sett mig själv som en pusselbit i ett väl fungerande samhälle. Och jag fortsätter som förnöjsam pensionär.

Precis som en familj fungerar bäst om man samarbetar, och omvänt dåligt om alla prioriterar sig själva, så fungerar samhället bättre om vi kan samarbeta.

Och det speciellt om nu tiderna framöver rimligen blir tuffare, bland annat med tanke på ett krig i närområdet.

Jag har kunnat sänka husets energibehov från 42 600 kWh/år till ca 14 000 kWh/år idag. Jag förbereder nu att klara huset och familjen vid ett strömavbrott upp till en vecka, enligt MSB:s rekommendationer.

Även det känns meningsfullt och viktigt samarbete med övriga samhället.

Här på forumen så tänker jag fortsätta att agera för det som ”skulle vara bäst för elbolaget eller kollektivet av elkonsumenter”.

Detta även om du tänker fortsätta att agera utifrån; ”Som privatperson har jag inget intresse av att "second guess" vad som ev skulle vara bäst för elbolaget eller kollektivet av elkonsumenter. Jag agerar uteslutande för att maximera min egen nytta, reducera mina egna kostnader inom ramen för de regler och ersättningsmodeller som ställts upp.”

Jag avser att tacka för dialogen denna gång.🙂
 
T Taxture skrev:
[bild]
Ursäkta OT men är du säker på att du köpte 2020? Även om du köpte när kursen var som högst under 2020 så måste kursen ha gått upp i alla fall 50%? Men det kanske var 2022 du köpte? På så kort sikt som två år är det lite tidigt att dra några slutsatser om långsiktig avkastning. Speciellt om man jämför med solceller där investeringen är på 15-20 år. Mobilskärm som visar fonden Avanza Zero, graf över avkastning, utan avgift och risknivåindikator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej Harald Blåtumme

Jag ser definitivt inte mitt liv som en självuppoffring, tvärtom.

Jag har haft ett rikt yrkesliv som elektriker, ingenjör, lärare och forskare, där jag sett mig själv som en pusselbit i ett väl fungerande samhälle. Och jag fortsätter som förnöjsam pensionär.

Precis som en familj fungerar bäst om man samarbetar, och omvänt dåligt om alla prioriterar sig själva, så fungerar samhället bättre om vi kan samarbeta.

Och det speciellt om nu tiderna framöver rimligen blir tuffare, bland annat med tanke på ett krig i närområdet.

Jag har kunnat sänka husets energibehov från 42 600 kWh/år till ca 14 000 kWh/år idag. Jag förbereder nu att klara huset och familjen vid ett strömavbrott upp till en vecka, enligt MSB:s rekommendationer.

Även det känns meningsfullt och viktigt samarbete med övriga samhället.

Här på forumen så tänker jag fortsätta att agera för det som ”skulle vara bäst för elbolaget eller kollektivet av elkonsumenter”.

Detta även om du tänker fortsätta att agera utifrån; ”Som privatperson har jag inget intresse av att "second guess" vad som ev skulle vara bäst för elbolaget eller kollektivet av elkonsumenter. Jag agerar uteslutande för att maximera min egen nytta, reducera mina egna kostnader inom ramen för de regler och ersättningsmodeller som ställts upp.”

Jag avser att tacka för dialogen denna gång.🙂
Hej Martin tack för bra inpass! Hoppas vi träffas igen även om vi - i alla fall skenbart - kan tyckas ha olika utgångspunkter.

Man får komma ihåg att de ersättnings-/debiteringssystem som utformats och som delvis styr våra beteenden har det allmännas bästa som mål, marknadsmässigt, samhällsekonomiskt.

Inga av dessa system är perfekta på något vis men de kan alltid göras bättre, mera rättvisa. Jag tror det är detta du egentligen är ute efter att utforska och jag är gärna med dig på den resan.

Jag är inte riktigt så egoistisk som jag framställde mig av retoriska skäl.

___
PS. Exempelvis kan jag ifrågasätta rimligheten att det krävs en solcellsanläggning för att mitigera de rätt tuffa ekonomiska effekterna av en effekttariff på säg 42 eller som nu senast för oss 50,1 kr / kW. Detta slår hårt mot många, inte minst de som skaffat elbil.
 
Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Hej lilytwig

Din produktionssäkring kan inte undvika risken, att elnätet måste förstärkas om dagens elnät (som bara är byggda för en effektriktning) t.ex. får för hög spänning vid villorna vid inmatning av effekt från solceller.

Vad dagens lokalnät ut till villorna klarar varierar naturligtvis. Det varierar även hur många villaägare som vill ansluta solceller och hur stora (hur många) solceller det blir för varje 10/0.4 kV transformator.

Därför blir utfallet olika.

Fysikens lagar om effektförluster och spänningsfall kan vi ”trolla bort” med tyckanden och åsikter. Utan det måste vi bearbeta genom att t.ex. förstärka näten där de inte uppfyller dagens krav på spänningsnivåer.
Jag varken trollar eller tycker något. Och jag vet vad det kan innebära om antalet solceller blir för många. Men det är inget som bara "händer". Det här har nätbolaget koll på. I ditt slutbesked står både hur mycket effekt du får mata ut och vilken max spänning din vx får hålla. Om du går över den spänningen så måste vx slå av. Det finns alltså fakta både på vad nätägaren lovat att kunna mata ut, och vad solceller kan tillåtas mata in. När nu nästa ansökan kommer in så vet man om det är ok att koppla på, eller om man behöver ändra i trafon först.
I första hand minskar nätförlusterna när solceller kopplas på. Om inmatad och utmatad effekt är lika så blir förlusterna teoretiskt noll. Om inmatad effekt stiger upp till den nivå som var vanlig innan solceller existerade, så har inget förändrats, annat än att effekten bytt riktning. Ingen ökning av nätförluster har egentligen skett.
Om inmatning ökar utöver detta så ökar så klart förlusterna. Inget katastrofalt händer med nätet. Om spänningen stiger över den nivå som nätägaren tillåter så kommer växelriktarna att stänga av.
Jag har dock aldrig hört att det har hänt, men vad vet jag om det.
Om det krävs modernisering av nätet för att kunna ta emot min solel så kostar det givetvis en slant, men det bidrar ochså i högre grad till minskade nätförluster. Om jag blir tvungen att betala om jag vill mata ut extremt med effekt när behovet är lågt, så är det fine för mig, men då vill jag också ha större del av nätnytta när den uppstår.

En ytterligare aspekt är att vi solelsproducenter bidrar till att trycka ner priset på el. Det är inte bara till nytta för oss utan för alla elkonsumenter.
 
Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
När vi t.ex. agerar för att bli egna elproducenter, då gäller det att samtidigt undvika att vi orsakar behov av förtida investeringar i elnäte och därmed ökade kostnader för elnätet.
Får tillstå att det där är en obegriplig formulering för min del. I verkligheten är det tvärtom. Man gör de infrastrukturinvesteringar som är nödvändiga.

Tänk om man någon vid införande av 4G sagt att det måste införas utan nämnvärda infrastrukturinvesteringar. I verkligheten har operatörerna investerat massivt vid införande av såväl 4G som 3G. Och nu gör för 5G.

Eller om man sagt så för 30 år sedan ang internet. Då hade vi inte haft något internet idag. Istället har operatörerna investerat massivt och kapaciteten har ökat extremt.

Så varför skulle det inte gå att investera i elnätet?
Helt bisarrt.

Skulle det nu uppstå kostnader pga villaägare som levererar el till grannarna så får väl nätägaren då lägga det som en minuspost på nätnyttan så den bli mindre då. Problem solved.
 
  • Gilla
Cramse och 2 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Får tillstå att det där är en obegriplig formulering för min del. I verkligheten är det tvärtom. Man gör de infrastrukturinvesteringar som är nödvändiga.

Tänk om man någon vid införande av 4G sagt att det måste införas utan nämnvärda infrastrukturinvesteringar. I verkligheten har operatörerna investerat massivt vid införande av såväl 4G som 3G. Och nu gör för 5G.

Eller om man sagt så för 30 år sedan ang internet. Då hade vi inte haft något internet idag. Istället har operatörerna investerat massivt och kapaciteten har ökat extremt.

Så varför skulle det inte gå att investera i elnätet?
Helt bisarrt.

Skulle det nu uppstå kostnader pga villaägare som levererar el till grannarna så får väl nätägaren då lägga det som en minuspost på nätnyttan så den bli mindre då. Problem solved.
Så sant.

Litet off topic, men på 70-talet hördes en liknande diskussion som i denna tråd. Då handlade det om färg-TV. Galet att investera så mycket i den tekniken.
 
  • Gilla
jannebmw och 1 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Får tillstå att det där är en obegriplig formulering för min del. I verkligheten är det tvärtom. Man gör de infrastrukturinvesteringar som är nödvändiga.

Tänk om man någon vid införande av 4G sagt att det måste införas utan nämnvärda infrastrukturinvesteringar. I verkligheten har operatörerna investerat massivt vid införande av såväl 4G som 3G. Och nu gör för 5G.

Eller om man sagt så för 30 år sedan ang internet. Då hade vi inte haft något internet idag. Istället har operatörerna investerat massivt och kapaciteten har ökat extremt.

Så varför skulle det inte gå att investera i elnätet?
Helt bisarrt.

Skulle det nu uppstå kostnader pga villaägare som levererar el till grannarna så får väl nätägaren då lägga det som en minuspost på nätnyttan så den bli mindre då. Problem solved.
Hej daVinci

Måhända obegriplig för dig, men rimligen inte för de elnätsbolag som har elnät som måste förstärkas i förtid till stora kostnader.

När jag var på senaste elfackmässan i Göteborg så var bl.a. detta ett av samtalsämnen.

Jag utgår ifrån att du nu kontaktar ditt elnätsbolag och lyssnar vad de anser om din jämförelse av deras elnät med internet och 5G
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej daVinci

Måhända obegriplig för dig, men rimligen inte för de elnätsbolag som har elnät som måste förstärkas i förtid till stora kostnader.
Ja, herregud ska dom behöva leverera efter kundernas önskemål. Kan man inte lagstifta mot det.
M Martin Lundmark skrev:
När jag var på senaste elfackmässan i Göteborg så var bl.a. detta ett av samtalsämnen.
Skulle inte bli förvånad om man önskade lagstiftning. Kanske förbjuda kunder.
M Martin Lundmark skrev:
Jag utgår ifrån att du nu kontaktar ditt elnätsbolag och lyssnar vad de anser om din jämförelse av deras elnät med internet och 5G
De kommunala elnätsbolagen kanske behöver konkurrensutsättas.

För det är skillnaden. Mobiloperatörerna är konkurrensutsatta, och måste underkasta sig kundernas vilja om dom vill överleva. Därav att man tänker i termer av investeringar för att det skall bli bättre för kunderna.

Medan du gnäller över tanken att behöva investera. Det är väl bulls eye det här. Eller hur.


lilytwig lilytwig skrev:
Så sant.

Litet off topic, men på 70-talet hördes en liknande diskussion som i denna tråd. Då handlade det om färg-TV. Galet att investera så mycket i den tekniken.
Och aningen senare så pratades det om 0-tillväxt som något önskvärt. (Hos de med hjärtat till vänster då. Då hade man insett att deras politik ger 0-tillväxt. Och därmed var det något positivt).
 
Får be om ursäkt för året det var inte 2020 utan 2021….. fick pengarna 2020 men placerade i avanza 2021
Bäst avkastning hitintills sett till mer än rent ekonomiskt är att varit ”lågbelånad”
Iaf enligt mitt tycke och solceller kan mycket väl bli en viktig del i det även om jag inte har några än….. 🤔
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.