Jag hade gjort om ramen lite och lagt ner pushrod i lilla gluggen mellan övre bärarmen och ramen typ.

Fast egentligen ska ju ramev vara special och anpassad efter hjulupphängningen och inte tvärtom
 
Blir inte vinkeln på push rod-en för stor då?

Tror inte sfro skulle godkänna en coilover monterad med den lutningen... 🤔
 
Beror nog på besiktningsman. De flesta har inte koll och godkänner bara etablerade lösningar
 
Här är första versionen jag ritade för ett tag sen
Ritning av olika steg i konstruktion av en vippanordning med inbyggt drop stop.

Hade tänkt ha nån form av "drop stop" inbyggt i vippan, genom att limma gummiduk på ramen .. vet inte om det är en bra ide eller inte .. måste placera vridpunkten högre i alla fall, det är ram där den är på skissen ..
..
 
Blir ju lite trixande med geometrin. Också beroende på vilken karaktär man vill ha. En del vill ha progressiv fjädring. och med utväxling hade man kunnat köra med en kortare stötdämpare med mindre slaglängd.

Här är väl närmaste linjär 1:1 som utgångspunkt. Sitter rotationspunkten på centrumlinjen mellan dämparen och p-rod får samma avtagande som ökande utväxling från rotationsvinkeländringen
Sekvens av fyrstegs mekanisk rörelse, kulledad, skisser, simulerad datormjukvara, blå och röd framhävning.
Schematisk illustration av fjädringssystem med betonad geometri och rotationspunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Justerbarhet med olika hål, kan vara nice att snabbt kunna ändra utväxling på dämparen
Handritad skiss som visar geometrin för fjädring med olika positionsalternativ för stötdämparens fäste.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
Tack för inputen, där fick jag lite att fundera över .. 👍

Har ritat lite mer, med utgångspunkt i att hålla de två sidorna spegelvända.

version 1, horisontell
Schematisk ritning, perspektiv, geometriska former, linjer, måttmarkeringar, två kuber, gråtoner, ingen färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


version 2, sänkt inre fästpunkt för dämparen
Teknisk ritning; geometriska former; dimensioner angivna i millimeter; planskiss eller konstruktionsskiss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


version 3 höjd inre fästpunkt;
Teknisk ritning/rendering av mekanisk konstruktion med måttangivelser och kinematiska leder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Eftersom dämparen är 410 mm cc i ride height måste det inre fästet upp för att få vettiga vinklar på vippan ..
Men då hamnar halva vippan utanför karossen .. ska man flytta in den behöver dämparen hamna innanför mitttenlinjen på ramen ..

Jag ritar vidare .. ska titta på att dra push rod-en i hålet över det inre länkarmrfästet med ... det kanske är bättre att kapa och svetsa om ramen där ..
 
Hum hum...

Bli klar snabbt;
Bild av bilens chassi under konstruktion i en verkstad med verktyg och delar runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vs mentalt sammanbrott;
Komplext byggprojekt med chassidelar och verktyg på arbetsbänk i verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Metallram för ett byggprojekt på en arbetsbänk i en verkstad med verktyg och träplankor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Gaaaaaaahhh!
 
Det kanske skulle funka ...

Man hamnar på "andra sidan" så dämparna skulle behöva "offset"-as i längsled...
Ride height;
Skiss av fordonets hjulupphängning med märkta mått och vippans rotationspunkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Max bump;
Konstruktionsritning av upphängningssystem med markerade mått och rotationspunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Max droop;
Teknisk ritning av fordonets hjulupphängning och dess komponenters rörelser och dimensioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Problemet blir att vippans rotationspunkt hamnar nånstans "mitti" så det behöver ju byggas en del struktur för att stödja den ....
 
Jahapp.. Styrning på plats..

Lite mer än ett finger mellan styrstaget och länkarmen på passagerarsidan, lite mindre än ett finger på förarsidan... 😖
Bilens framvagnsupphängning under konstruktion i verkstad, nära avstånd mellan styrstag och länkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jeppson och 3 till
  • Laddar…
Undrar hur mycket utrymme det behövs egentligen?

Det är inte många millimeter vid fullt styrutslag och max bump...

Förarsidan är värst..
Närbild av svetsad metallstång med begränsat utrymme i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Passagerarsidan
Närbild på bilens hjulupphängning och styrstag som visar begränsat utrymme vid fullt styrutslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Undrar hur mycket utrymme det behövs egentligen?

Det är inte många millimeter vid fullt styrutslag och max bump...

Förarsidan är värst..
[bild]

Passagerarsidan
[bild]
Offra lite styrutslag då om det behövs. När behöver man fullt styrutslag på en leksak?
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Styrväxeln har 120 mm slag totalt, minskar man till 100, dvs 10 mm per håll så får man nån millimeter till... Hoppas jag kan få svar från nån på sfro om vad som faktiskt är rimligt, men måste det vara en centimeter så gör det ingen skillnad..

Om det bara behöver "inte ta i" så kan det vara det som gör att det funkar..

Enklaste lösningen annars är att flytta länkarmsröret neråt, det kan ge en cm ungefär...
 
Försöker mäta bumpsteer...

Tänker jag rätt här, är frågan....

Jag har ungefär 2 cm avvikelse från vågrätt plan.
Det är 118 cm från lasern till spegeln, och 130 cm från spegeln till väggen.

Blir avvikelsen ca 0.462 grader?
Skärmdump av en triangelberäknare som visar vinkeln av bumpsteer-mätningen, ungefär 0.462 grader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


 
Nej, det blir inte rätt. Räkna med 130cm. Sedan är bumpsteer hälften av siffran du får fram.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det blir inte rätt. Räkna med 130cm. Sedan är bumpsteer hälften av siffran du får fram.
Tackar, tackar! Verkar inte vara så vanligt att mäta såhär, även om det är enkelt..

Lyckades hitta en liten Youtubekanal som beskrev hur de gjorde, och steget innan är att räkna bort vinkeln mellan lasern och punkten på väggen, för att sedan mäta avvikelsen.... Har köpt en "bättre" laserpekare så jag slipper använda ir-termometern, så fort den kommer ska jag testa mer.... Och hitta en ny spegel, den jag hade ramlade ner och gick i bitar såklart... 😬
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.