114 332 läst · 1 009 svar
114k läst
1,0k svar
Tillverka plant "bord"
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 640 inlägg
Jag hade gjort om ramen lite och lagt ner pushrod i lilla gluggen mellan övre bärarmen och ramen typ.
Fast egentligen ska ju ramev vara special och anpassad efter hjulupphängningen och inte tvärtom
Fast egentligen ska ju ramev vara special och anpassad efter hjulupphängningen och inte tvärtom
Allvetare
· Västra götaland
· 9 067 inlägg
Blir inte vinkeln på push rod-en för stor då?
Tror inte sfro skulle godkänna en coilover monterad med den lutningen... 🤔
Tror inte sfro skulle godkänna en coilover monterad med den lutningen... 🤔
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 640 inlägg
Beror nog på besiktningsman. De flesta har inte koll och godkänner bara etablerade lösningar
Allvetare
· Västra götaland
· 9 067 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 640 inlägg
Blir ju lite trixande med geometrin. Också beroende på vilken karaktär man vill ha. En del vill ha progressiv fjädring. och med utväxling hade man kunnat köra med en kortare stötdämpare med mindre slaglängd.
Här är väl närmaste linjär 1:1 som utgångspunkt. Sitter rotationspunkten på centrumlinjen mellan dämparen och p-rod får samma avtagande som ökande utväxling från rotationsvinkeländringen
Justerbarhet med olika hål, kan vara nice att snabbt kunna ändra utväxling på dämparen
Här är väl närmaste linjär 1:1 som utgångspunkt. Sitter rotationspunkten på centrumlinjen mellan dämparen och p-rod får samma avtagande som ökande utväxling från rotationsvinkeländringen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Justerbarhet med olika hål, kan vara nice att snabbt kunna ändra utväxling på dämparen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 067 inlägg
Tack för inputen, där fick jag lite att fundera över .. 👍
Har ritat lite mer, med utgångspunkt i att hålla de två sidorna spegelvända.
version 1, horisontell
version 2, sänkt inre fästpunkt för dämparen
version 3 höjd inre fästpunkt;
Eftersom dämparen är 410 mm cc i ride height måste det inre fästet upp för att få vettiga vinklar på vippan ..
Men då hamnar halva vippan utanför karossen .. ska man flytta in den behöver dämparen hamna innanför mitttenlinjen på ramen ..
Jag ritar vidare .. ska titta på att dra push rod-en i hålet över det inre länkarmrfästet med ... det kanske är bättre att kapa och svetsa om ramen där ..
Har ritat lite mer, med utgångspunkt i att hålla de två sidorna spegelvända.
version 1, horisontell
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
version 2, sänkt inre fästpunkt för dämparen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
version 3 höjd inre fästpunkt;
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom dämparen är 410 mm cc i ride height måste det inre fästet upp för att få vettiga vinklar på vippan ..
Men då hamnar halva vippan utanför karossen .. ska man flytta in den behöver dämparen hamna innanför mitttenlinjen på ramen ..
Jag ritar vidare .. ska titta på att dra push rod-en i hålet över det inre länkarmrfästet med ... det kanske är bättre att kapa och svetsa om ramen där ..
Allvetare
· Västra götaland
· 9 067 inlägg
Hum hum...
Bli klar snabbt;
Vs mentalt sammanbrott;
Gaaaaaaahhh!
Bli klar snabbt;
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vs mentalt sammanbrott;
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gaaaaaaahhh!
Allvetare
· Västra götaland
· 9 067 inlägg
Det kanske skulle funka ...
Man hamnar på "andra sidan" så dämparna skulle behöva "offset"-as i längsled...
Ride height;
Max bump;
Max droop;
Problemet blir att vippans rotationspunkt hamnar nånstans "mitti" så det behöver ju byggas en del struktur för att stödja den ....
Man hamnar på "andra sidan" så dämparna skulle behöva "offset"-as i längsled...
Ride height;
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Max bump;
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Max droop;
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Problemet blir att vippans rotationspunkt hamnar nånstans "mitti" så det behöver ju byggas en del struktur för att stödja den ....
Allvetare
· Västra götaland
· 9 067 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 9 067 inlägg
Undrar hur mycket utrymme det behövs egentligen?
Det är inte många millimeter vid fullt styrutslag och max bump...
Förarsidan är värst..
Passagerarsidan
Det är inte många millimeter vid fullt styrutslag och max bump...
Förarsidan är värst..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Passagerarsidan
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Västra götaland
· 9 067 inlägg
Styrväxeln har 120 mm slag totalt, minskar man till 100, dvs 10 mm per håll så får man nån millimeter till... Hoppas jag kan få svar från nån på sfro om vad som faktiskt är rimligt, men måste det vara en centimeter så gör det ingen skillnad..
Om det bara behöver "inte ta i" så kan det vara det som gör att det funkar..
Enklaste lösningen annars är att flytta länkarmsröret neråt, det kan ge en cm ungefär...
Om det bara behöver "inte ta i" så kan det vara det som gör att det funkar..
Enklaste lösningen annars är att flytta länkarmsröret neråt, det kan ge en cm ungefär...
Allvetare
· Västra götaland
· 9 067 inlägg
Försöker mäta bumpsteer...
Tänker jag rätt här, är frågan....
Jag har ungefär 2 cm avvikelse från vågrätt plan.
Det är 118 cm från lasern till spegeln, och 130 cm från spegeln till väggen.
Blir avvikelsen ca 0.462 grader?
Tänker jag rätt här, är frågan....
Jag har ungefär 2 cm avvikelse från vågrätt plan.
Det är 118 cm från lasern till spegeln, och 130 cm från spegeln till väggen.
Blir avvikelsen ca 0.462 grader?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, det blir inte rätt. Räkna med 130cm. Sedan är bumpsteer hälften av siffran du får fram.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 067 inlägg
Tackar, tackar! Verkar inte vara så vanligt att mäta såhär, även om det är enkelt..D Daniel 109 skrev:
Lyckades hitta en liten Youtubekanal som beskrev hur de gjorde, och steget innan är att räkna bort vinkeln mellan lasern och punkten på väggen, för att sedan mäta avvikelsen.... Har köpt en "bättre" laserpekare så jag slipper använda ir-termometern, så fort den kommer ska jag testa mer.... Och hitta en ny spegel, den jag hade ramlade ner och gick i bitar såklart... 😬