F fribygg skrev:
Hur tänker du att staten ska få in pengarna om man inte ska beskatta vinst vid försäljning?
Det kanske kommer som en nyhet för dig men staten har en del andra intäkter.
 
Först vill jag ta bort drömmen om att bli miljonär. På 70-talet köpteman en nybyggd villa på Lidingö får en miljonvinst på penninglotteriet, man fick tom över pengar till möbler från NK.
Idag räcker en miljon väl till en etta i Örebro....utan möbler
Jag är pensionär och bor i en villa i ett litet samhälle i Värmland. De flesta villorna här är från 60-70-talen när Sverige fungerade, och många grannar är med råge pensionerade med halvtaskig pension, däremot är oftast lånen betalda.
Skulle man sälja huset och flytta till lägenhet blir det intressant matematik
Boendekostnaden idag är i princip el och vatten, runt 7000 kr/månad
Halvdan pension berättigar till max 7000 kr i bostadstillägg, om man inte har för mycket pengar på banken eller sommarstuga
Säljer man kåken och flyttar till en mindre hyreslägenhet får man betala runt 7000 kr/mån i varmhyra i våran by
Och eftersom man då får en massa pengar, säg en halv miljon plus minus, på banken minskar bostadstillägget
I min värld betyder det sämre boende för mer pengar samt noll koll på framtida hyreshöjningar
 
  • Gilla
Lilllen och 4 till
  • Laddar…
nattugglan11 nattugglan11 skrev:
Önskar det fanns lite storys eller artiklar om detta. Dessa tankar har jag aldrig hört någon prata om - kanske för att de inte finns?
De flesta flyttar från villan innan de dör. Så nog förekommer det allt. Vet inte varför det inte skrivs något om det. Kanske för att det uppfattas som ganska ointressant. Finns inget alarmistiskt i det.

Tittar jag där min pappa bodde så flyttade alla innan de dog. (Eller hamnande på äldreboende).
Vanligen till HR vad jag känner till. Det var en mellanstor svensk stad. Gick nog att komma över HR där till måttlig kötid.
Några vet jag hamnade i ett gammalt utanförskapsområde. Var det när jag växte upp. Skulle aldrig bosätta mig där. Möjligen blev det mindre problem sedan när ungarna växt upp och flyttat därifrån.
Var faktiskt ganska många som "sålde" huset till något barn.

Även bland släkten flyttade folk till HR när de blev gamla (70+). Men även där var det mellanstora städer.

Bland kollegor i Stockholm så har en del sålt villa radhus och flyttat till central BR. Men då lär inga pengar frigöras för konsumtion. Oftast är det kvinnorna i familjen som vill bo centralt.

En kvinnlig kollega gjorde dock motsatsen. När hon pensionerade sig sålde hon sin centrala BR och köpte en villa på landet. Hon ville fritidsmåla och då är bara en villa med stort rum det rimliga.

Några grannar har byggt en villa i obygden och skall flytta dit när de pensionerat sig. Lite synd för det är bra grannar. Dom lär dock få loss stålar på det.

Sedan finns de som bor kvar i villan, till döden eller äldreboende. Man kan se i villakvarteren dåligt underhållna villor. Då är det god sannolikhet att det bor en gamling där som inte orkar/vill sköta om något mer.

Det finns ju företag som levererar tjänster för att sköta om trädgård och måla om huset och så. Men de här gamlingarna tar inga sådana initiativ.
 
nattugglan11 nattugglan11 skrev:
Många, framförallt äldre, i storstädernas villaområden blir miljonärer när de säljer sina villor, eller lägenheter. Även folk runt 40års ålder kan sitta på miljoner efter försäljning. Kan detta locka folk att skaffa hyresrätt och "bränna pengarna" på livsnjutande ting på ålderns höst eller investera pengarna på t.ex börsen?

Är man pensionär finns kanske inga större begär att jaga mer rikedom, utan då är viktigt bara njuta för dagen. Kanske man därför bara bor kvar i villan, alt köper nybyggt seniorboende i fint område. Men är man 40-50 år och har kanske ett arv i fickan plus lycka mycket till efter försäljning av bostadsrätten, så kanske det lockar att investera. Eller vill de flesta leva i nuet och faktiskt köpa o leva i det där drömhuset med sina tonårsbarn?

Önskar det fanns lite storys eller artiklar om detta. Dessa tankar har jag aldrig hört någon prata om - kanske för att de inte finns?
Sålde en villa med vinst -14. Köpte ett smärre hyreshus cetralt. Betalar själv ganska hög hyra och har nu 70 år gammal noterat att lånen kommer att bli för dyra tillsammans med ökade elkostnader. Har därför börjat arbeta igen i syfte att inte behöva höja hyrorna utan kunna överlåta huset med en rejäl vinst till mina älskade barn då den tiden kommer. Eftersom lånen är bundna satsar jag pengarna på börsen för att sälja när det blir dax att amortera. Har även en till fullo betald lgh i Spanien som utnyttjas när andan faller på. Trivs med arbetet, följer med i politikern och aktiemarknaden och hoppas mina barn blir rika i framtiden. Jag har en bra pension och ett bra liv. Inga planer på att sätta mej i lgh. Det valde jag bort när jag sålde villan. Hela mitt kapital hade då gått till insatsen i en bostadsrätt. Nu kan jag när det går bra låta hyresinkomsterna betala mitt boende och annars får jag väl dra lite av lasset själv.
 
P Pin skrev:
En aspekt är att en skuldfri pensionär utan sparat kapital har svårt att låna pengar. Det blir begränsat handlingsutrymme. Kan vara bättre med lite lån på huset och pengar på banken.
En pensionär har oftast haft 5 decennier på sig att planera. Är man någorlunda bra på lågstadiematte så hinner man pensionera sig som skuldfri och rejält fylld kassa.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Jag har precis samma inställning som mina 80+ åriga föräldrar , dvs att aldrig i livet flytta ifrån sin villa till lägenhet.
Skulle inte göra det ens om hyran var 0kr.
 
  • Gilla
  • Älska
SuperMarius83 och 2 till
  • Laddar…
Om man anses tillräckligt skruttig i vår kommun kan man få gräsmattan klippt för en hundring och hjälp med snöskottning. Det är nog billigare för kommunen än att bygga fler lägenheter. Men visst har vi flera fallfärdiga hus också, men dom verkar obebodda. Men som vanligt ska man inte spara pengar på underhållet. Ser man till att fönstren år målade och takpannorna hela när man går i pension klarar man sig länge.
Jag undrar hur den som sålde kåken och flyttade till hyreslägenhet för fem år sen tänker idag?
 
  • Gilla
Jodenmarck
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Var hittar du en ledig hyresrätt som en f.d. villaägare vill flytta till med en hyra som inte äter upp "förmögenheten" snabbt?

Min betalda villa 1700 kvm tomt och gott om boyta med dubbelgarage och stora förråd drar kanske 8 tusen i månaden i drift allt betalt, vad kostar en lägenhet?
Vi tittade på en bostadsrätt i ett äldre hus i Jönköping ca 90 kvm. Insats 3,5 miljoner, månadshyra 8500 kr innan uppvärmning och hushållsel. Inte ens en av våra pensioner räcker till i månaden för det. Nej, tack, vi bor nog kvar i huset så länge det går.
 
  • Gilla
maria01 och 3 till
  • Laddar…
M MiTi skrev:
Det kanske kommer som en nyhet för dig men staten har en del andra intäkter.
Du tänker inte att beskattningen istället ska tas ut som en löpande fastighetsskatt?
Om staten klarar sina åtaganden utan att beskatta våra boenden vore ju det bästa, reavinstskatt vid försäljning likt den TS planerar är ju mycket bättre än att beskatta ägandet löpande.
 
  • Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
En pensionär har oftast haft 5 decennier på sig att planera. Är man någorlunda bra på lågstadiematte så hinner man pensionera sig som skuldfri och rejält fylld kassa.
Jag håller med om att pensionärer haft hela livet på dig att planera och spara. Ändå pratas det om fattigpensionärer och att de inte har råd med någonting. Egentligen lever de i ett lyxliv relativt hur det var när de föddes runt andra världskriget med utedass och enkel standard på allt.
 
Många som verkar ha väldigt bråttom att gå i pension. Om jag inte trivdes med mitt jobb skulle jag byta och jobba vidare med det nya. Tänker mig själv att jobba på i många år men trappa ner lite.
 
  • Älska
SuperMarius83
  • Laddar…
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Jag undrar hur den som sålde kåken och flyttade till hyreslägenhet för fem år sen tänker idag?
Jag var god man och förvaltare åt min pappa. Så jag har hygglig insyn i hans ekonomi.
Han fick ut ca 17.8k/månad från pensionsmyndigheten +alecta+AMF.

Villan hade gått att sälja för ca 2 MSEK. Den var liten och i behov av modernisering. Sedan fanns ett fritidshus som hade gått att sälja för 400k. Det skulle han i alla fall inte ha besökt mer.

Från försäljningarna skulle han ha kvar efter att staten stulit sin del ca 1.87 MSEK.
Hade han placerat de i en globalfond hade han kanske fått ut ca 10k efter skatt i avkastning från den.

Dvs han hade haft i snitt 27.8k i månaden för hyra, mat och övriga utgifter.
Jag ser väl inte riktigt att det skulle vara ett (ekonomiskt) bekymmer.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Ändå pratas det om fattigpensionärer
Fattigpensionärer blir man inte av med så lätt. Det är de pensionärer som har en lägre inkomst än några % under medianinkomsten i landet.

För att bli av med fattigpensionärer måste man nivellera inkomsterna något extremt. Inte ens Nordkorea lär klara av det.
 
P Pin skrev:
Jag håller med om att pensionärer haft hela livet på dig att planera och spara. Ändå pratas det om fattigpensionärer och att de inte har råd med någonting. Egentligen lever de i ett lyxliv relativt hur det var när de föddes runt andra världskriget med utedass och enkel standard på allt.
För de som föddes i statarfamiljer finns sannolikt inte på kartan att nu på ålderdommen sälja av den betalda bostaden och hyra en lägenhet.

Om vi saknar egna erfarenheter och insikter behöver vi knappast gå längre än till forummedlemmen @heimlaga och hans inlägg för att inse värdet av ett eget skuldfritt boende med låga driftskostnader.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Hitta en billig tomt bygga liyet och energisnålt med solpaneler är kanske ett alternativ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.