Höghus Höghus skrev:
Transportsektorn skulle behöva en årsproduktion av 25TWh för att elektrifieras. Tycker du själv det låter troligt att vi har sisådär tre nya F2 i drift om 11 år?
Eller en infrastruktur för vätgas som kräver ännu fler TWh?

/Höghus
Under 2022 byggde man ut endast vindkraften med 7 TWh så det känns inte orealistiskt. Sen kommer inte alla fossilbilar vara borta 2035, det kommer bara inte säljas några nya.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Under 2022 byggde man ut endast vindkraften med 7 TWh så det känns inte orealistiskt. Sen kommer inte alla fossilbilar vara borta 2035, det kommer bara inte säljas några nya.
Var har du fått siffran 25 TWh el ifrån? Ser mer ut som att du översatt fossilbaserad energiåtgång direkt till el. Transportsektorn ligger strax därunder redan i dag, med elektrifieringen kommer energiförbrukningen att minska kraftigt när innefektiva förbränningsmotorer fasas ut och ersätts av effektivare elmotorer.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
G
L Liljeros skrev:
Ser ingen anledning till att förmånsbilar beskattas hårdare, det är redan idag förhållandevis kostnadsneutralt att äga bilen privat kontra att ha den som tjänstebil.

Tjänstebilssektorn agerar motor för att få ut bilar på andrahandsmarknaden.

Exporten kommer nog minska i takt med att kronan stärks
Nej, förmånsbilar är inte kostnadsneutralt.
Om man är höginkomsttagare över 60000kr/mån, inte har något löneavdrag om man tar ut en förmånsbil, gratis parkering på jobbet med gratis laddning, kör mycket bil privat, plockar tex en Audi Q8 e-tron eller liknande bil i pris ( 800 000 till över miljonen) så blir de privata milen väldigt lågt skattade. Alltså inget större incitament att köra mindre.

Jämför med de med lägre lön, kring 35 000kr, utan förmånsbil, några mil till jobbet och väldigt svårt med kollektivtrafik, förmånsbeskattas för jobbparkering utan laddning. Köper privat en mycket billigare ny elbil med moms. Kanske inte ens kan ladda hemma. Den bilen blir dyr och är en väldigt stor del av lönen och högre skattat på marginalen.

Hur gagnas klimatet av stora dyra lyx-elbilar som tex ytterligheter som Hongqi E-HS9, Porsche Macan 4 osv?
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
W witten skrev:
Var har du fått siffran 25 TWh el ifrån? Ser mer ut som att du översatt fossilbaserad energiåtgång direkt till el. Transportsektorn ligger strax därunder redan i dag, med elektrifieringen kommer energiförbrukningen att minska kraftigt när innefektiva förbränningsmotorer fasas ut och ersätts av effektivare elmotorer.
Siffran 25kWh har jag inte presenterat men den känns inte nånstans orimlig. Trafiken ökar ju också
 
G OMathson skrev:
Nej, förmånsbilar är inte kostnadsneutralt.
Om man är höginkomsttagare över 60000kr/mån, inte har något löneavdrag om man tar ut en förmånsbil, gratis parkering på jobbet med gratis laddning, kör mycket bil privat, plockar tex en Audi Q8 e-tron eller liknande bil i pris ( 800 000 till över miljonen) så blir de privata milen väldigt lågt skattade. Alltså inget större incitament att köra mindre.

Jämför med de med lägre lön, kring 35 000kr, utan förmånsbil, några mil till jobbet och väldigt svårt med kollektivtrafik, förmånsbeskattas för jobbparkering utan laddning. Köper privat en mycket billigare ny elbil med moms. Kanske inte ens kan ladda hemma. Den bilen blir dyr och är en väldigt stor del av lönen och högre skattat på marginalen.

Hur gagnas klimatet av stora dyra lyx-elbilar som tex ytterligheter som Hongqi E-HS9, Porsche Macan 4 osv?
Jag har väldigt svårt att se att man igentligen oavsett titel får plocka ut en bil utan att det skulle påverka lönen. En bil runt 500.000 kostar företaget runt 11.000kr i månaden + drivmedel på det och sen ökade arbetsgivaravgifter. Ungefär 15-16.000kr skulle man nog kunna räkna med att bilen kostar företaget, man skulle således kunna få ut ungefär 9-10.000kr mer efter skatt om man tog lön istället för bil vilket är ungefär vad man kan privatleasa en bil i den prisklassen för.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Höghus Höghus skrev:
Transportsektorn skulle behöva en årsproduktion av 25TWh för att elektrifieras. Tycker du själv det låter troligt att vi har sisådär tre nya F2 i drift om 11 år?
Eller en infrastruktur för vätgas som kräver ännu fler TWh?

/Höghus
Sverige får väl dra ner lite på exporten, vi exporterade 33TWh, så fordonsflottan har vi råd med i energibudgeten.
 
G OMathson skrev:
Nej, förmånsbilar är inte kostnadsneutralt.
Om man är höginkomsttagare över 60000kr/mån, inte har något löneavdrag om man tar ut en förmånsbil, gratis parkering på jobbet med gratis laddning, kör mycket bil privat, plockar tex en Audi Q8 e-tron eller liknande bil i pris ( 800 000 till över miljonen) så blir de privata milen väldigt lågt skattade. Alltså inget större incitament att köra mindre.

Jämför med de med lägre lön, kring 35 000kr, utan förmånsbil, några mil till jobbet och väldigt svårt med kollektivtrafik, förmånsbeskattas för jobbparkering utan laddning. Köper privat en mycket billigare ny elbil med moms. Kanske inte ens kan ladda hemma. Den bilen blir dyr och är en väldigt stor del av lönen och högre skattat på marginalen.

Hur gagnas klimatet av stora dyra lyx-elbilar som tex ytterligheter som Hongqi E-HS9, Porsche Macan 4 osv?
Många kör med kostnadsneutral "personalbil" så all kostnad för bilen dras av från grundlön+pension +-0 för företaget men vinst för individen då det blir mindre skatt än om bilen skulle köpas privat.

Men klimatavtrycket får man nog jämföra med alternativscenariot. en Hoggi E-HS9 vs Audi Q7 diesel typ
 
D
L Liljeros skrev:
Tillverkarna har en ganska hård tumskruv från EU gällande minskade utsläpp så rena diesel och bensin går en ganska dyster framtid till mötes oavsett vad kunderna vill. För varje år krävs en ganska markant minskning
Gissar att EU kommer att ändra sig på den punkten.
 
D
G OMathson skrev:
Vilka privatköpare, antar i Sverige? och där har privatköpare minskat i antal drastiskt. Jag anser att förmånsbilar bör beskattas hårdare. Om både privat och förmånsbilar minskar minskar ju totalantalet bilar? Det är väl det som är meningen? Inte procenten. Många beggade svenska elbilar går på export. Alla nöjda? Sverige räddade klimatet...
Att det säljs färre bilar under ekonomiskt svåra tider är ingen nyhet, det kommer upprepa sig, och lösningen på klimatfrågan är inte att skapa dåliga ekonomier.

Andelen är i det perspektivet det enda intressanta, dåliga tider innebär också att äldre "sämre" bilar stannar i drift, så det är dubbelt dåligt.

Sveriges nuvarande strategi innebär att stimulera de med fossilbilar till högre konsumtion och säkra fossilkonsumtion på sikt genom att se till att fossildelen av nyförsäljningen är så hög som möjligt.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
G
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Många kör med kostnadsneutral "personalbil" så all kostnad för bilen dras av från grundlön+pension +-0 för företaget men vinst för individen då det blir mindre skatt än om bilen skulle köpas privat.

Men klimatavtrycket får man nog jämföra med alternativscenariot. en Hoggi E-HS9 vs Audi Q7 diesel typ
Alltså premieras förmånsbilar skattemässigt även i ditt exempel, samtidigt är det billigt att köra fler mil. De flesta har ingen möjlighet att få förmånsbil.

Jo, men en Q7 diesel betalar massor med skatt, Hoggi typ 0.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Många kör med kostnadsneutral "personalbil" så all kostnad för bilen dras av från grundlön+pension +-0 för företaget men vinst för individen då det blir mindre skatt än om bilen skulle köpas privat.

Men klimatavtrycket får man nog jämföra med alternativscenariot. en Hoggi E-HS9 vs Audi Q7 diesel typ
Om man skaffar en "personalbil" d.v.s en förmånsbil (en riktigt dålig förmån) som beskattas därefter får man ju skylla sig själv..

Behövs bil i tjänsten så får dom stå för hela kalaset säger jag eller så delar man firmabil med kollegorna.
 
G Greger_08 skrev:
Om man skaffar en "personalbil" d.v.s en förmånsbil (en riktigt dålig förmån) som beskattas därefter får man ju skylla sig själv..

Behövs bil i tjänsten så får dom stå för hela kalaset säger jag eller så delar man firmabil med kollegorna.
Inte nödvändigtvis något dåligt med det, jag har en bekant som kör en Tesla 3 som förmånsbil, hon kör ca 70 km varje dag bara för att ta sig till och från jobbet.
Och laddning sker i stort sett bara där också.
Hon är överlycklig över att slippa allt det tråkiga som kommer med att äga en bil och bara det är ju värt en hel del.
Hon hade tidigare en liten italiensk pisskur bara för att hålla ner kostnaderna så ett ganska rejält lyft överlag :)
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Alltså premieras förmånsbilar skattemässigt även i ditt exempel, samtidigt är det billigt att köra fler mil. De flesta har ingen möjlighet att få förmånsbil.

Jo, men en Q7 diesel betalar massor med skatt, Hoggi typ 0.
Det är korrekt att man straffar tunga fossilbilar extremt hårt med förmånsbeskattningen.

Jag skulle säga att tar man en standard elbil kan det finnas en viss marginal ekonomisk/skattemässig vinst i att ha en förmånsbil för individen. En hybrid skulle jag säga är plus/minus noll och fossilbil är dyrare än att äga privat. Framförallt stora tunga bilar. Enda vinsten för dom bilarna är att man kan göra en viss vinst på bränslet men då ska man köra mycket mil eller ha en typ dodge ram
 
G
snaggletooth snaggletooth skrev:
Inte nödvändigtvis något dåligt med det, jag har en bekant som kör en Tesla 3 som förmånsbil, hon kör ca 70 km varje dag bara för att ta sig till och från jobbet.
Och laddning sker i stort sett bara där också.
Hon är överlycklig över att slippa allt det tråkiga som kommer med att äga en bil och bara det är ju värt en hel del.
Hon hade tidigare en liten italiensk pisskur bara för att hålla ner kostnaderna så ett ganska rejält lyft överlag :)
Laddning på jobbet är vad jag förstår skattebefriat, de gör ju skillnaden ännu större för som kan ta ut förmånsbil och de som inte kan.
Beroende på var på löneskalan din bekant ligger kan det vara ekonomiskt dåligt, neutralt eller positivt, desto högre lön desto mer positivt och gillar jag inte. Minskar inte bilkörandet heller.
 
Jo, det är skattebefriat tills vidare men det är långt från alla arbetsgivare som erbjuder sina anställda att ladda gratis.

Där jag arbetar så får jag betala min laddning själv via app som dras på mitt privata kort.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.