H hablam skrev:
Bara som referens, jag har 3 grannar som byggt med dom som exempel, och sen några arbetskamrater. Och sen närstående vänner utöver det.
Fortfarande mest fascinerad av matematiken. Först var det "otroligt många", sedan blev det "6 st som jag känner" och nu är det "3 grannar som byggt med dom som exempel, och sen några arbetskamrater. Och sen närstående vänner utöver det".

Skit samma hur din bekantskapskrets ser ut. Den som läser tråden ser att några är väldigt missnöjda, någon rätt nöjd och någon annan som har uppgifter i andra hand och vid ett säljmöte försvarar företaget. Om jag läste tråden skulle jag leta vidare, då det finns många som bygger hus och just nu är det rätt tillfälle att utöva konsumentmakt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Fortfarande mest fascinerad av matematiken. Först var det "otroligt många", sedan blev det "6 st som jag känner" och nu är det "3 grannar som byggt med dom som exempel, och sen några arbetskamrater. Och sen närstående vänner utöver det".

Skit samma hur din bekantskapskrets ser ut. Den som läser tråden ser att några är väldigt missnöjda, någon rätt nöjd och någon annan som har uppgifter i andra hand och vid ett säljmöte försvarar företaget. Om jag läste tråden skulle jag leta vidare, då det finns många som bygger hus och just nu är det rätt tillfälle att utöva konsumentmakt.
Men jösses - måste man vara så konspiratorisk? Om vi är några stycken som har bra erfarenheter av att bygga med nämnda byggare eller om vi har allmänt goda vibes från bekanta som byggt är det jättekonstigt att man vill väga upp en rätt "katastrof-tung" tråd med några inlägg där det till och med gått riktigt bra?

Jag tror absolut att de i början på tråden haft riktigt pissiga upplevelser och att JB absolut har gjort bort sig vid några byggen - men han är inte Belsebub och jag är inte anställd som PR agent i denna ondskans axelmakt... :
 
Ni som har bra erfarenheter, har något strulat på vägen och hur löste de det då?

För som jag skrev tidigare, det är först när nått skiter sig som företaget visar sin rätta sida.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
G Gallianoman skrev:
Men jösses - måste man vara så konspiratorisk? Om vi är några stycken som har bra erfarenheter av att bygga med nämnda byggare eller om vi har allmänt goda vibes från bekanta som byggt är det jättekonstigt att man vill väga upp en rätt "katastrof-tung" tråd med några inlägg där det till och med gått riktigt bra?

Jag tror absolut att de i början på tråden haft riktigt pissiga upplevelser och att JB absolut har gjort bort sig vid några byggen - men han är inte Belsebub och jag är inte anställd som PR agent i denna ondskans axelmakt... :
Jag är inte ett dugg konspiratorisk. Det är inte jag som påstår att det är någon kampanj från företaget som ligger bakom inläggen. Det jag reagerade på var uttrycket "otroligt många", vilket jag tror att även du tycker låter rätt orimligt. Men det fick sin förklaring, och även om jag fortsätter retas lite över hur bekantskapskretsen varierar så är det ingen kritik mot företaget eller något argument för någon konspiration.

Mitt andra stycke är faktiskt bara ett försök till en neutral sammanfattning. Det finns åsikter åt båda hållen, vilklet det gör om de flesta företag. Fast som marknadsläget är just nu där många husbyggare står med tomma orderböcker, skulle jag leta vidare efter en annan tillverkare. Inget konstigt med det heller.

När jag läser recensioner om en pryl på nätet och står mellan två produkter som har ett betyggssnitt på 4,0, där den ena bara har fyror och den andra femmor och några ettor, brukar jag välja den med bara fyror.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
G Gallianoman skrev:
Men jösses - måste man vara så konspiratorisk? Om vi är några stycken som har bra erfarenheter av att bygga med nämnda byggare eller om vi har allmänt goda vibes från bekanta som byggt är det jättekonstigt att man vill väga upp en rätt "katastrof-tung" tråd med några inlägg där det till och med gått riktigt bra?

Jag tror absolut att de i början på tråden haft riktigt pissiga upplevelser och att JB absolut har gjort bort sig vid några byggen - men han är inte Belsebub och jag är inte anställd som PR agent i denna ondskans axelmakt... :
13th Marine 13th Marine skrev:
Ni som har bra erfarenheter, har något strulat på vägen och hur löste de det då?

För som jag skrev tidigare, det är först när nått skiter sig som företaget visar sin rätta sida.
Nej, det var inga stora saker som sket sig för oss... Det var segt att få en offert från början. Vissa val vi gjorde tyckte JB var onödigt dyra (loft) och vi fick nästan argumentera för varför innan han ritade in det och räknade fram offerten. Vi byggde dessutom utanför deras vanliga geografiska område... Man kan säga mycket om JB men han är inte en insmickrande säljartyp...

Vi hade några småsaker efter besiktningen som drog ut på tiden - men det löste sig till sist...

Jag själv är inte byggare på det sättet - men har en svåger som med jämna mellanrum kollade till bygget under resans gång.... Det fanns några lösningar som var annorlunda än han hade gjort, men i detaljer och inget som var direkt felaktigt eller riskkonstruktioner...
 
Hep Hep skrev:
Fortfarande mest fascinerad av matematiken. Först var det "otroligt många", sedan blev det "6 st som jag känner" och nu är det "3 grannar som byggt med dom som exempel, och sen några arbetskamrater. Och sen närstående vänner utöver det".

Skit samma hur din bekantskapskrets ser ut. Den som läser tråden ser att några är väldigt missnöjda, någon rätt nöjd och någon annan som har uppgifter i andra hand och vid ett säljmöte försvarar företaget. Om jag läste tråden skulle jag leta vidare, då det finns många som bygger hus och just nu är det rätt tillfälle att utöva konsumentmakt.
Hep Hep skrev:
Jag är inte ett dugg konspiratorisk. Det är inte jag som påstår att det är någon kampanj från företaget som ligger bakom inläggen. Det jag reagerade på var uttrycket "otroligt många", vilket jag tror att även du tycker låter rätt orimligt. Men det fick sin förklaring, och även om jag fortsätter retas lite över hur bekantskapskretsen varierar så är det ingen kritik mot företaget eller något argument för någon konspiration.
Jag tror inte vi är så osams, du och jag... jag borde citerat någon annan... :)

...sen fintolkar jag "otroligt många" mer som "jag känner fler som byggt med JB villan än vad som borde vara statistiskt säkerställt" snarare än ett absolut tal där "otroligt många" betyder över 100 000 personer....
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
H hablam skrev:
Vad jag säger är att när man läser en som skriver något negativt om ett företag i en tråd på internet så har man bara en sida av historien. Jag har träffat företaget och tagit in offerter, suttit med den här som ni kallar hotfulla VDn ( som jag upplevde som mycket proffsig och bra).
H hablam skrev:
Och beviset att han var trevlig efteråt med har jag ju via mina grannar, bekanta och vänner.
Personen du verkar tänka på är inte VD för företaget. Det är lätt hänt att det blir missförstånd i trådar som dessa.
 
Det är klart att JB-Villan precis som många andra företag gör snedsteg. Att bygga 1300 hus och inte göra ett enda snedsteg eller att ha en enda konflikt där man tycker olika är ju helt oundvikligt. Det är tråkigt om det blivit fel i vissa fall och att man inte har hittat en väg framåt. Men om man har byggt en stor del av husen runt omkring i Skaraborg så har man gjort något rätt.

Väljer man att bygga på fri hand utan katalog så får man också som kund vara lite extra tydlig i sin kommunikation och sen om något mot förmodan skulle gå fel så får man försöka lösa det som ett team och inte sätta sig på tvären. Då brukar det mesta lösa sig.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
P P-KAR skrev:
Personen du verkar tänka på är inte VD för företaget. Det är lätt hänt att det blir missförstånd i trådar s
P P-KAR skrev:
Personen du verkar tänka på är inte VD för företaget. Det är lätt hänt att det blir missförstånd i trådar som dessa.
Om inte det är Jan-Bertil vi tänker på så vet jag inte vem det skulle bara?
 
Hep Hep skrev:
Jag är inte ett dugg konspiratorisk. Det är inte jag som påstår att det är någon kampanj från företaget som ligger bakom inläggen. Det jag reagerade på var uttrycket "otroligt många", vilket jag tror att även du tycker låter rätt orimligt. Men det fick sin förklaring, och även om jag fortsätter retas lite över hur bekantskapskretsen varierar så är det ingen kritik mot företaget eller något argument för någon konspiration.

Mitt andra stycke är faktiskt bara ett försök till en neutral sammanfattning. Det finns åsikter åt båda hållen, vilklet det gör om de flesta företag. Fast som marknadsläget är just nu där många husbyggare står med tomma orderböcker, skulle jag leta vidare efter en annan tillverkare. Inget konstigt med det heller.

När jag läser recensioner om en pryl på nätet och står mellan två produkter som har ett betyggssnitt på 4,0, där den ena bara har fyror och den andra femmor och några ettor, brukar jag välja den med bara fyror.
Så har vi nog tolkat otroligt många lite olika. För mig iallafall så känner inte gemene man så många som bygger nya hus (tänk på att detta bara är hur jag ser det). Och därför blir otroligt många i denna situation (för mig) annorlunda. Men, om ordvalet stör dig mycket så ber jag om ursäkt och tar tillbaka det ordet. Jag ändrar texten till att jag känner flertalet personer som byggt med JB villan och samtliga har varit nöjda. Sen tycker jag alltid det är svårt med trådar på nätet för att se vad som hände egentligen. Om jag skulle haft en infekterad dispyt med en människa och en oberoende part hade förhört oss båda så vill jag lova att historierna hade blivit väldigt olika, därav är det svårt att
1: veta om TS tala fullständig sanning
2: man kan ha uppfattat olika situationer/dispyter olika

Jag hade definitivt byggt med dom om jag byggt ett till hus (valde Vårgårda hus den här gången då JB hade för lång väntetid just vid det tillfället jag skulle bygga). Och detta grundar jag då jag som tidigare sagt känner flertalet personer som byggt med dom och samtliga har varit mycket nöjda.
 
D Drojn skrev:
Det är klart att JB-Villan precis som många andra företag gör snedsteg. Att bygga 1300 hus och inte göra ett enda snedsteg eller att ha en enda konflikt där man tycker olika är ju helt oundvikligt. Det är tråkigt om det blivit fel i vissa fall och att man inte har hittat en väg framåt. Men om man har byggt en stor del av husen runt omkring i Skaraborg så har man gjort något rätt.

Väljer man att bygga på fri hand utan katalog så får man också som kund vara lite extra tydlig i sin kommunikation och sen om något mot förmodan skulle gå fel så får man försöka lösa det som ett team och inte sätta sig på tvären. Då brukar det mesta lösa sig.
H hablam skrev:
Om inte det är Jan-Bertil vi tänker på så vet jag inte vem det skulle bara?
Det är Christin som är VD, vi byggde med Jb 2018 och är mycket nöjda, vi gjorde mycket själva, bollade idéer och massa frågor till Jan bertil , det var ett bra samarbete.
 
  • Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
R ringen_00 skrev:
Det är Christin som är VD, vi byggde med Jb 2018 och är mycket nöjda, vi gjorde mycket själva, bollade idéer och massa frågor till Jan bertil , det var ett bra samarbete.
Ok, då ber jag om ursäkt för det. Trodde att han var ägare/vd med tanke på namnet på bolaget. Har han varit vd innan?
 
H hablam skrev:
Ok, då ber jag om ursäkt för det. Trodde att han var ägare/vd med tanke på namnet på bolaget. Har han varit vd innan?
Vet inte säkert men det tror jag hon varit, vi hade ju nästan bara kontakt med jan bertil, christin hjälpte oss med ett garantiärende mot vedum kök efter något år och det är jag väldigt tacksam över, vedum hade kört över oss om vi inte blandat in christin. Så tycker hon var mycket proffsig.
 
H hablam skrev:
Om inte det är Jan-Bertil vi tänker på så vet jag inte vem det skulle bara?
Det står på deras hemsida vem som har VD-rollen.
 
Hep Hep skrev:
När jag läser recensioner om en pryl på nätet och står mellan två produkter som har ett betyggssnitt på 4,0, där den ena bara har fyror och den andra femmor och några ettor, brukar jag välja den med bara fyror.
Lite off-topic men:
Jag handlar massor på Aliexpress m.m. och läser alltid recensioner av prylar bakifrån, ettor först o.s.v

Ofta är ettorna helt orelevanta avseende produkten, det är mera "varan kom aldrig" , "fastnade i tullen", "fel vara levererad".
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.