1 466 595 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Vad avser begreppet "framtid" i år?L Liljeros skrev:
EU har ju haft ett mål med försäljning och 2035, men verkar hacka.
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 732 inlägg
Var det inte någon husvagn som hade både batteri och motor? 🤔
Att jag ställde frågan var att den är en flytande definition i tråden.😀L Liljeros skrev:
Och det finns mycket troende och tyckande.
2030 eller 2035 är för mig abstrakt gällande elbil och bilbyte.
Det är biltillverkarna detta krav gäller, helt enkelt uppnå kraven eller betala viten. Att sälja rena bensinbilar kommer slå väldigt hårt på utsläppssiffrorna så har svårt att tro att man kommer kunna köpa annat än hybridbilar eller rena elbilar om 4-5år.A AndersS skrev:
0g om ca 11 år är endast uppnåeligt med rena elbilar eller tex vätgas så på en tioårsperiod ska alla fossilmotorer fasas ut från nybilsförsäljningen.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 500 inlägg
Släpet får helt enkelt ha en liten fjuttig hjälpmotor kopplat till dragkulan/hastighet.L Liljeros skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 732 inlägg
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Vilka privatköpare, antar i Sverige? och där har privatköpare minskat i antal drastiskt. Jag anser att förmånsbilar bör beskattas hårdare. Om både privat och förmånsbilar minskar minskar ju totalantalet bilar? Det är väl det som är meningen? Inte procenten. Många beggade svenska elbilar går på export. Alla nöjda? Sverige räddade klimatet...D djac skrev:
Men frågan blir då "För tidigt att köpa elbil?'L Liljeros skrev:Det är biltillverkarna detta krav gäller, helt enkelt uppnå kraven eller betala viten. Att sälja rena bensinbilar kommer slå väldigt hårt på utsläppssiffrorna så har svårt att tro att man kommer kunna köpa annat än hybridbilar eller rena elbilar om 4-5år.
0g om ca 11 år är endast uppnåeligt med rena elbilar eller tex vätgas så på en tioårsperiod ska alla fossilmotorer fasas ut från nybilsförsäljningen.
För mig inget påverkan alls med den definition av framtid!😉
Gällande den frågeställningen har jag min klara ståndpunkt, dagens elbilar har nått en funktion där det inte är för tidigt att hoppa på tåget. Gemene man kommer utan problem kunna förflytta sig relativt obehindrat. För dom som stretar mot får politiken successivt driva igenom bytet, marknaden kommer successivt få fram betydligt billigare alternativ parallellt med en växande andrahandsmarknadA AndersS skrev:
Ser ingen anledning till att förmånsbilar beskattas hårdare, det är redan idag förhållandevis kostnadsneutralt att äga bilen privat kontra att ha den som tjänstebil.G OMathson skrev:Vilka privatköpare, antar i Sverige? och där har privatköpare minskat i antal drastiskt. Jag anser att förmånsbilar bör beskattas hårdare. Om både privat och förmånsbilar minskar minskar ju totalantalet bilar? Det är väl det som är meningen? Inte procenten. Många beggade svenska elbilar går på export. Alla nöjda? Sverige räddade klimatet...
Tjänstebilssektorn agerar motor för att få ut bilar på andrahandsmarknaden.
Exporten kommer nog minska i takt med att kronan stärks
Nä, idag passar inte elbil alla, men i en framtid om det avser 2035 så stämmer det nog bättre😉L Liljeros skrev:Gällande den frågeställningen har jag min klara ståndpunkt, dagens elbilar har nått en funktion där det inte är för tidigt att hoppa på tåget. Gemene man kommer utan problem kunna förflytta sig relativt obehindrat. För dom som stretar mot får politiken successivt driva igenom bytet, marknaden kommer successivt få fram betydligt billigare alternativ parallellt med en växande andrahandsmarknad
Du svarade ju inte på frågan om tid😃
Transportsektorn skulle behöva en årsproduktion av 25TWh för att elektrifieras. Tycker du själv det låter troligt att vi har sisådär tre nya F2 i drift om 11 år?L Liljeros skrev:Det är biltillverkarna detta krav gäller, helt enkelt uppnå kraven eller betala viten. Att sälja rena bensinbilar kommer slå väldigt hårt på utsläppssiffrorna så har svårt att tro att man kommer kunna köpa annat än hybridbilar eller rena elbilar om 4-5år.
0g om ca 11 år är endast uppnåeligt med rena elbilar eller tex vätgas så på en tioårsperiod ska alla fossilmotorer fasas ut från nybilsförsäljningen.
Eller en infrastruktur för vätgas som kräver ännu fler TWh?
/Höghus