N
B Blejdarn skrev:
70 cm breda spisar finns med induktionshäll.
Sök på nätet 70 cm spis induktion så finner du exempelvis Elektrolux EKI7553BTW 696mm bred
70 spisar har funnits ”hur länge som helst” mamma hade en Husqvarna på 60-talet ocg jag slängde ut en Cylinda för tre veckor sen. Jag gissar att några modeller kan diffa på ett par cm, så du måste läsa specarna noga om ditt ”hål” är exakt 680mm.

60 bredd är nog vanligast och det var en sån jag köpte. Ska leva med en 10cm spalt tills köket byggs om. Skarvar nog bänkskivan ändå och kanske orkar plugga hålet. Lycka till!
Det var ungefär det som finns på länken jag skickade i ett tidigare inlägg #15.
 
N
Storsockret Storsockret skrev:
För att annars hade jag lika gärna kunnat göra upp en brasa och vänta på glöd för det skulle gå lika fort.
Hyfsat överdrivet om det är gjutjärnsplattorna du syftar på.

Förresten - måste folk ha så fruktansvärt bråttom att de inte hinner vänta på att en spisplatta blir varm?
Jösses säger jag bara.
 
  • Gilla
  • Haha
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
Storsockret
N Nalleman64 skrev:
Hyfsat överdrivet om det är gjutjärnsplattorna du syftar på.

Förresten - måste folk ha så fruktansvärt bråttom att de inte hinner vänta på att en spisplatta blir varm?
Jösses säger jag bara.
Det kanske inte heller var helt seriöst, utan bara ett trött svar på ett märkligt ifrågasättande? Spisen kan väl ha varit trasig eller vad som helst. Vad spelar det för roll varför vi bytte ut den när jag bara visade exempel hur man kan lösa glipan?

Vi bytte för att vi ville ha induktion då vi föredrar hastigheten i både att höja och sänka värme, att det inte är varmt på spisen länge efter att man stängt av. Vi ville ha varmluftsugn och lite annat. Måste folk vara så brydda i vad andra värdesätter i en spis? Jösses säger jag bara.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
jonaskop och 12 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Det ska vara 63.5cm istället för den gamla standarden 60cm.

Men man kanske vill jävlas med dem som inte vill ha Ikeas egna inbyggnadsvitvaror.
Frun ville ha två inbyggda ugnar (Ikea) och häll (Brosch, ej induktion).
Jag fick inte snickra ett skåp till häll och ugn för frun så jag köpte ett färdigt på Ikea.
Inte gick det att trycka in i gamla spishålet.

Fick montera isär och såga av 5mm på bredden. In igen för att upptäcka att det inte gick in på djupet.

Isär med bänken igen och såga av i bakändan också.

Pust....

Hur klara sig folk utan bänksåg mm.
Det kändes lite konstigt/knäppt att såga i det helt nya skåpet....
 
A
D Daniel 109 skrev:
Att spisar ska vara 60cm breda och gå på 230V är knappast en EU regel.
nä men EU-standard
 
Vilken standard?
 
A
D Daniel 109 skrev:
Vilken standard?
EUs du hittar den bland övriga typ krokiga gurkor och felfärgade bananer samt jordgubbars standardiserade storlek.
 
electroluxaren skrev:
EUs du hittar den bland övriga typ krokiga gurkor och felfärgade bananer samt jordgubbars standardiserade storlek.
Det finns en utbredd tro att det EU-byråkrater som hittade på en handelsnorm som förbjuder krokiga gurkor. Men det är en myt.
I själva verket var det en arbetsgrupp i FN med representanter från Holland, Italien, Belgien, Polen, Spanien, UK och Tyskland som 1964 utformade en handelsnorm för gurka.
Den innehöll ett krav att om gurkorna är riktigt krokiga så ska det framgå av märkningen
EU har därefter använt normen – men det finns inget förbud.

Inom EU finns olika klasser för jordgubbar, så att odlarna ska kunna sortera dem på ett sätt som kunder över hela EU känner igen. Extra prima jordgubbar ska vara minst 25 millimeter i diameter. Jordgubbar i klass 1 och 2 ska vara minst 22 millimeter. Jordgubbar som är mindre säljs som syltjordgubbar - och är inte förbjudna.

Bananers färg (gäller bara gröna bananer):
Därutöver ska händer och klasar (delar av händer) omfatta– en tillräcklig andel krona med normal färg.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Ring och 11 till
  • Laddar…
P Pe_Er skrev:
Bosch har inga 70cm alternativ med induktionshäll.

Så vilka tillverkare ska man överväga? Kanske inte spelar någon roll nuförtiden, känslan är att det mesta är av svajjig kvalitet..
Gällande just spisar så vet jag inte om Siemens/Bosch är så mycket bättre än tex elektrolux.
Hade det varit fråga om tex kyl eller tvättmaskin så hade jag absolut sagt Bosch.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Sedan tidigt 70-tal har iaf 60cm spisar varit väldigt vanligt i Sverige.
I alla hem jag har bott i eller vistats mycket i har det varit 60cm från byggaren.
Från 70-90-tal.
70 förekommer men är mindre vanligt.

55cm förekommer också. Känner två som har det.

Men 70cm föredrar man ju tveklöst om man tycker om att laga mat.
 
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
P Pe_Er skrev:
Är på jakt efter en ny fristående spis. Och bredden på samtliga modeller jag tittat på är 60cm. Min nuvarande spis ligger på ca 68cm bred. Är 60cm en ny standard?
Isf, förslag på vad jag gör med mina ca 8cm som blir över? 🤔
Vi hade samma problem. Den första spisen vi satte in var 68cm och vi trodde det var standard. När den skulle bytas ut var det omöjligt att hitta någon med det måttet. De var antingen 60 eller 70cm. Vi fick köpa en 60 cm och gjorde en bräda bara som täckte resterande. Satte den lite längre bort. Fick inte plats med något skåp för bakplåtar.
 
  • Vit fristående spis på 60 cm med mikrovågsugn ovanpå och träpanel bredvid i kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök med 60cm spis bredvid diskbänk, täckt lucka för bräda istället för bakplåtsskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P Pe_Er skrev:
Är på jakt efter en ny fristående spis. Och bredden på samtliga modeller jag tittat på är 60cm. Min nuvarande spis ligger på ca 68cm bred. Är 60cm en ny standard?
Isf, förslag på vad jag gör med mina ca 8cm som blir över? 🤔
Electrolux säljer 70-spisar t ex EKI7553TBW, kan den passa? 60 cm är vanligast men äldre fastigheter har ofta 70-spis. Annars finns en spismodul med bänkskiva 100 mm att köpa.

 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P Pe_Er skrev:
Är på jakt efter en ny fristående spis. Och bredden på samtliga modeller jag tittat på är 60cm. Min nuvarande spis ligger på ca 68cm bred. Är 60cm en ny standard?
Isf, förslag på vad jag gör med mina ca 8cm som blir över? 🤔
Electrolux säljer 70-spisar t ex EKI7553TBW, kan den passa? 60 cm är vanligast men äldre fastigheter har ofta 70-spis. Annars finns en spismodul med bänkskiva 100 mm att köpa.

P Pe_Er skrev:
Och om man har en "glugg" på 70cm men vill installera en 60cm spis. Finns det då någon smidig lösning, för att hantera gluggen på 10cm?
Finns en spismodul hos t ex Skånebeslag när man googlar
 
  • Vit spis och ugn med 100 mm spismodul och bänkskiva i ett kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Japp samma dag vi gick med i EU blev standarden 60cm och 230V
Det var mycket tidigare runt -73-75 som standarden byttes från 70-60 cm, har alltså inget med EU att göra
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
P Pe_Er skrev:
Är på jakt efter en ny fristående spis. Och bredden på samtliga modeller jag tittat på är 60cm. Min nuvarande spis ligger på ca 68cm bred. Är 60cm en ny standard?
Isf, förslag på vad jag gör med mina ca 8cm som blir över? 🤔
Electrolux säljer 70-spisar t ex EKI7553TBW, kan den passa? 60 cm är vanligast men äldre fastigheter har ofta 70-spis. Annars finns en spismodul med bänkskiva 100 mm att köpa.

P Pe_Er skrev:
Och om man har en "glugg" på 70cm men vill installera en 60cm spis. Finns det då någon smidig lösning, för att hantera gluggen på 10cm?
Finns en spismodul hos t ex Skånebeslag när man googlar
P Pe_Er skrev:
Mäter jag lite noggrannare så kan jag nog få till 68cm, men inte 70cm. Finns det en standard på 60cm och en på 70cm, eller vad?
ja standard är 60 och 70. Även 50, 55 o 90 finns.
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.