Nissens Nissens skrev:
Jag har inte gått back någonting eftersom jag inte har sålt något.

Och jag vet över huvudtaget inte vad syftet är med dina kalkyler. Tråden handlar om att sälja sin fastighet för att frigöra kapital när man blir äldre. Det är en bra idé, och jag tänker göra så när den tiden kommer. Finns ingen anledning att ha kapital man inte kommer åt - man kan ändå inte ta med sig något till andra sidan.

Och då tillhör jag ändå de som får en riktigt bra pension utöver denna bonusen. 😊
Det jag pekar på är att det blir inte så billigt som man kan tro att sätta sig på annat boende, hyror och avgifter drar iväg ordentligt och någon lägre ränta finns inte på horisonten.

I dag:
Bostadsköparna lånar mindre och skuldkvoten sjunker, men räntorna äter upp en större del av inkomsten.
Finansinspektionen (FI) uppmanar hushållen att förbereda ekonomin för ett fortsatt tufft år.

FI:s generaldirektör Daniel Barr uppmanar hushållen att fortsätta förbereda ekonomin för ett ansträngande år.
– Räkna med att bolånen inte kommer att komma tillbaka till den nivå som var innan räntehöjningarna, utan möjligtvis gå ned till omkring 3,5 procent, säger han på en pressträff.

Dessutom får de som bor i bostadsrätt som regel en extra smäll i form av högre månadsavgifter – i snitt åtta procent, enligt FI.
 
  • Gilla
BL66
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Vad är det grova felet i hur jag räknar?
2,7 +100% = 5,4 vilket är kanske lite i underkant mot "fortfarande värt mer än det dubbla jag betalade då"
men låt oss vara generösa, 2,7 +120% = 5,94 vilket blir hisnande 6%/år.

De senaste två åren har du gått back 2,5%/år bara med inflationen på 8.4 & 8,5 % 2022-2023 ovanpå värdeminskningen.
Inflationen kan ju bita väldigt olika.

Vårt hushåll har den knappt rört alls, snarare tvärtom. Medan vissa kännt av det som hänt väldigt mycket mer.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens
D Dilato skrev:
Det jag pekar på är att det blir inte så billigt som man kan tro att sätta sig på annat boende, hyror och avgifter drar iväg ordentligt och någon lägre ränta finns inte på horisonten.

I dag:
Bostadsköparna lånar mindre och skuldkvoten sjunker, men räntorna äter upp en större del av inkomsten.
Finansinspektionen (FI) uppmanar hushållen att förbereda ekonomin för ett fortsatt tufft år.

FI:s generaldirektör Daniel Barr uppmanar hushållen att fortsätta förbereda ekonomin för ett ansträngande år.
– Räkna med att bolånen inte kommer att komma tillbaka till den nivå som var innan räntehöjningarna, utan möjligtvis gå ned till omkring 3,5 procent, säger han på en pressträff.

Dessutom får de som bor i bostadsrätt som regel en extra smäll i form av högre månadsavgifter – i snitt åtta procent, enligt FI.
Ingen har sagt att det blir billigare, det handlar om att frigöra det bundna kapitalet.

Har du inte förstått att vi alla kommer att dö en dag, och att vi kan inte ta med oss ett jota?

Den dagen förlorar du precis allt du äger och har, varför ha kvar mer än nödvändigt?

Du kan ju se det som att ju mer du har kvar när du trillar av pinn, desto mer förlorar du..
 
  • Gilla
Citrona och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ingen har sagt att det blir billigare, det handlar om att frigöra det bundna kapitalet.

Har du inte förstått att vi alla kommer att dö en dag, och att vi kan inte ta med oss ett jota?

Den dagen förlorar du precis allt du äger och har, varför ha kvar mer än nödvändigt?
Det finns fler än jag i hushållet, jag kan inte bara tänka på mig själv.

Sen har jag redan mycket mer än jag behöver och en lägenhet är nog det sista på min lista.
 
  • Gilla
Vilhelmkurt och 2 till
  • Laddar…
H hellem skrev:
Premissen var ju att man "sitter på miljoner efter försäljning" och det är vi nog många som gör. 10 miljoner fritt är rätt lockande just nu.

"Folk runt 40 årsåldern" stämmer också bra på mitt inlägg.
Nej. Premissen var inte jättetydlig men enligt mig mer en reflektion kring att sälja eller icke sälja
 
Nissens
D Dilato skrev:
Det finns fler än jag i hushållet, jag kan inte bara tänka på mig själv.

Sen har jag redan mycket mer än jag behöver och en lägenhet är nog det sista på min lista.
Spelar ingen roll, vi alla förlorar allt vi har en dag.

Tror du att det bara är lägenheter man kan hyra?

Men sitt du på dina fasta tillgångar och lägg tid på att sköta om dem resten av livet.

Själv tänker jag lyfta en rejäl pension, ha tillgängligt kapital och umgås med familj o vänner, resa och skämma bort mig, min partner o barn o barnbarn.

Att unna sig. 😊
 
  • Gilla
  • Haha
4KAAsHole och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
P Pligg85 skrev:
50åringar idag ska ju per automatik vara miljonärer oavsett om de säljer sitt boende eller inte.

De har oftast köpt sitt boende direkt efter turbulensen på 90-talet. Allt därefter har spelat dem direkt i händerna.

Måste vara pundare eller dylikt om man inte förvaltat den straffsparken
Har de ofta köpt sitt boende direkt efter turbulensen på 90-talet? Kanske de som gick direkt från högstadiet eller möjligen gymnasiet ut i jobb direkt, dvs på mindre orter. De som pluggade vidare gjorde nog inte det.
 
  • Gilla
Hemmagubben och 3 till
  • Laddar…
Nissens
Fairlane Fairlane skrev:
Har de ofta köpt sitt boende direkt efter turbulensen på 90-talet? Kanske de som gick direkt från högstadiet eller möjligen gymnasiet ut i jobb direkt, dvs på mindre orter. De som pluggade vidare gjorde nog inte det.
Helt rätt, det är snarare 60 åringarna som hamnat i rätt tidsläge. Alltså 60-talisterna.
 
  • Gilla
Ulric och 2 till
  • Laddar…
När man bygger (eller köper villa) ställer man sig naturligtvis i bostadskö i närmaste storstad (eller var man kan tänka sig bo). Jag byggde för 18 år sedan och har nu lika lång kötid samt har betalat 300:-/året under denna tid. Det är tryggt att veta att jag har ett alternativ.

Hade jag varit ännu vettigare hade jag självklart ställt mig i en HSBkö så det råder jag forumvännerna att göra. En nybyggd bostadsrätt är kanon då man kan peta in villavinsten där. Det kommer en dag för de flesta av oss då vi inte orkar med hus och trädgård.
 
  • Gilla
sin och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Helt rätt, det är snarare 60 åringarna som hamnat i rätt tidsläge. Alltså 60-talisterna.
Många 60åringar som fick problem. Känner flera som gjorde fruktansvärt dåligt tajmade fastighetsaffärer. På den tiden bodde man inte hemma och pluggade i 30 år och väntade 10 till på att köpa bostad.
 
Fairlane
P Pligg85 skrev:
Många 60åringar som fick problem. Känner flera som gjorde fruktansvärt dåligt tajmade fastighetsaffärer. På den tiden bodde man inte hemma och pluggade i 30 år och väntade 10 till på att köpa bostad.
Köpte man sin bostad i 30-årsåldern för 30 år sen så är man ju 60+ idag.
Klart det fanns folk som pluggade till 25-30 årsåldern då, jag vet många. Alla bodde inte hemma, många bodde i studentkorridor eller liknande i städer i andra delar av landet än ursprungsorten. De som köpte egen bostad då var nog få.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Spelar ingen roll, vi alla förlorar allt vi har en dag
Passa på och förbruka kapitalet medans du lever och har hälsan om det är vad DU vill.
Allmänna arvsfonden tar hand om resterna om man saknar efterlevande och har man arvingar kanske de är av den slösaktigt typen som inte bör anförtros några större summor/värden.

Jag för min del däremot tänker att färdigbetalda fastigheter och kanske nån lägenhet eller liten hyresfastighet i staden är lämpligt att lämna efter sig till de efterkommande så de inte behöver fundera på om det är för dyrt att köpa kåk eller skog/fritidsfastighet. Pengar på banken,börsen eller i räntebärande papper känns för mig osäkrare än fast egendom, skog/jord.
 
  • Gilla
Ljudfjollan och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Spelar ingen roll, vi alla förlorar allt vi har en dag.

Tror du att det bara är lägenheter man kan hyra?

Men sitt du på dina fasta tillgångar och lägg tid på att sköta om dem resten av livet.

Själv tänker jag lyfta en rejäl pension, ha tillgängligt kapital och umgås med familj o vänner, resa och skämma bort mig, min partner o barn o barnbarn.

Att unna sig. 😊
Jag är redan där😇
Min pension räcker till allt som du beskriver ovan, och jag har gott om likvida medel.

Mina huskostnader ska ju delas på antalet boende, då blir det inte många kronor per person.

Underhåll behöver man ju inte bry sig särskilt mycket om, endast det mest angelägna.
 
Nissens
D Dilato skrev:
Jag är redan där😇
Min pension räcker till allt som du beskriver ovan, och jag har gott om likvida medel.

Mina huskostnader ska ju delas på antalet boende, då blir det inte många kronor per person.

Underhåll behöver man ju inte bry sig särskilt mycket om, endast det mest angelägna.
Som sagt, jag tänker inte bara på mig själv, det känns tex bra att hjälpa ungarna att amortera av rejält på sina bostadslån etc.

Självklart har man mer kapital när man sålt sin fasta egendom än om man inte har gjort det.

Du verkar inte vilja förstå fördelarna med att frigöra det bundna kapitalet medan man lever.
 
R Rulf.K skrev:
Ganska dumt att enbart räkna driftkostnad och inte ta hänsyn till kapitalkostnaden.

Har du en villa värd 8mkr utan lån, med en driftkostnad på 8000:- i månaden är en mer relevant "bostadskostnad" 8000:- + 5% av 8mkr = 41,333:-/månad.
Det är väl ändå eventuell utbliven vinst och ingen kapitalkostnad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.