T
P Plank el staket skrev:
Min granne satte upp ett plank när vi var på semester ca 20 cm in på sin tomt. Planket mäter i snitt 6.7m där lägsta ända är vid trottoar 99cm sen varierar höjden mot mitt garage från ca 170-196-183 m. Anmälde genast och fick Mail från kommunen att det krävs bygglov. Då allt är tätt. Nu helt plötsligt så har kommunen sagt att bygglov inte krävs då grannen på olika höjder har borrat upp hål från ca 1.24cm och uppåt då kallar kommunen detta helt plötsligt för ett sedvanligt staket. Här kommer bilder på eländet. Så vad tycker ni att det är ett sedvanligt staket på 1.1m?
Är väl skitbra att sätta upp när man bor så nära. Dessutom var det ett luftigt plank. Förstår inte alla dessa människor som vill ha insyn till sina grannar. Förstår att han inte vill se er garageuppfart och era bilar utan ha lite mer privacy. Men han kanske borde ha berättat om det innan och inte bara smällt upp ett plank.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P Plank el staket skrev:
Blir att överklaga. det ni inte kan se på bilden är att planket går 20cm in mot mitt garage som Jag inte längre kan komma åt att underhålla. Tyvärr är min kropp lite bredare n 15cm.
Kanske skulle tänkt på det och pratat m grannen istället för att anmäla direkt. Kan se honom liggande i en baden baden o titta på dig(ts) när du ligger på garagetaket o målar med en 2,5 m lång pensel, förmodligen knäcker han en bira o skålar med dig oxå....
 
  • Haha
  • Gilla
TobbeP och 7 till
  • Laddar…
P Plank el staket skrev:
Han skulle gärna få ha planket men då så han kan sköta det från sin tomt.
Han säger säkert samma sak om ditt garage. Passa dig så de inte börjar rota i gamla bygglov, då kanske du får flytta ditt garage 3m in på din tomt🤣🤣🤣🤣
 
  • Gilla
  • Haha
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
P Plank el staket skrev:
Blir att överklaga. det ni inte kan se på bilden är att planket går 20cm in mot mitt garage som Jag inte längre kan komma åt att underhålla. Tyvärr är min kropp lite bredare n 15cm.
Du gick emellan, fastnade och kunde inte andas, du fick panik och sparkade för ditt liv hela vägen
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Var går gränsen?
Hur nära grannen får man göra saker som grannen inte har något med att göra utan att nämna det?
Och gäller det bara staket, eller är det andra saker också?
Förstår man inte det så är det svårt att förklara. Det hade varit enkelt för staketbyggaren att säga till sin granne, 'Jag tänker bygga ett staket, det kommer att stå på min sida helt och hållet'. Eftersom svensken oftast är konflikträdd så kommer han inte bli nekad.
 
  • Gilla
  • Wow
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
P Plank el staket skrev:
Jag har möjlighet att överklaga.jag har även möjlighet att se till att han också kan få ett plank så han inte kommer åt sin vägg. Hade han bara pratat och frågat innan han smäller upp något så kunde man löst detta lätt. Tyvärr vill han strida. Jag kommer såklart överklaga och skulle det visa sig att man får bygga helt täta staket upp till 1.1m med lustiga hål upp till 2m så kommer han få det. Men det har han nog inte tänkt på ännu.
Vad är problemet med planket? Vill du se in till grannen eller över grannens tomt? Förstör det utsikten däråt?
 
  • Gilla
Titan123 och 3 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Jag tycker det ser ut som hälften luft på den höjd där det behövs. Jag gissar att grannen sågat upp precis så mycket som behövs. Kommunen verkar hålla med.
Det finns ingen definition på vad som anses vara ett bygglovspliktigt plank. Dom flesta kommuner har tagit fram egna riktlinjer på vad som bedöms utgöra lovpliktigt plank. Vissa skriver 50 eller minst 50 cm luft mellan varje planka för att det inte ska kräva lov. Andra säger 80 cm. Ett staket kräver inte lov, finns inte med under lovpliktiga åtgärder som inte är byggnader. Det är genomsiktligheten som avgör om det betraktas som plank eller staket. Riktlinjerna är inte juridiskt bindande men baseras oftast på rättsfall. För plank finns hur många rättsfall som helst.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P Plank el staket skrev:
Meddelande jag fick. Med ärende.Nr och allt

Hej!

Skickar kartutdrag från våra kartor och en utdrag från Lantmäteriets hemsida om gränser. Samhällsbyggnadskontoret bedömer att planket står på deras tomt och enligt preliminär bedömning kan en bygglov för planket beviljas i efterhand. Då planket är byggd utan startbesked tillkommer även sanktionsavgifter. Beslutet om bygglov skickas även till dig som granne och då har du möjlighet att överklaga den.


Efter detta Mail fick jag ingen information alls
om du inte fått någon info efter detta, vet du ju inte om kommunen godkännt det. Eller har jag missat något? Det troliga är väl att det inte lämnats in någon ansökan. Du får väl kolla med kommunen.
Om du sätter ett eget plank får du ju ännu mindre plats att öppna bildörren.
Sedan undrar jag varför grannen valt att sätta ett plank just där. Vad tror du själv
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 3 till
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
Så är det förstås. Icke desto mindre kommer effekten av planket att vara defacto just detta.
TS vill troligtvis inte ha ett plank på grannens tomt.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
N Nilsson i Boda skrev:
Förstår man inte det så är det svårt att förklara. Det hade varit enkelt för staketbyggaren att säga till sin granne, 'Jag tänker bygga ett staket, det kommer att stå på min sida helt och hållet'. Eftersom svensken oftast är konflikträdd så kommer han inte bli nekad.
Jag förstår absolut värdet i att ha en bra relation med sina grannar och vidtala de åtgärder man tar som de skulle kunna ha åsikter om.
Men det gör jag ju för att jag värnar om min grannsämja. Skulle jag skita i den skulle jag ju också skita i att prata med honom.

Du verkar mena att man ska säga till för att man ska säga till, vad grannen sedan tycker är ändå strunt samma, grannen är väl konflikträdd så det blir ändå inget av värde sagt.

Men ändå så verkar du ha en tydlig gräns för vad som är okej, 20 cm in på egen fastighet är ju, enligt dig, solklart på fel sida om vad som är okej. Så jag frågar igen, var är denna tydliga gräns?
Om grannen byggt det en meter in på sin egen fastighet, hade det varit okej?
Är det för att det är ett staket?
Hade det varit annorlunda om det var en thujahäck?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
P Plank el staket skrev:
Min granne satte upp ett plank när vi var på semester ca 20 cm in på sin tomt. Planket mäter i snitt 6.7m där lägsta ända är vid trottoar 99cm sen varierar höjden mot mitt garage från ca 170-196-183 m. Anmälde genast och fick Mail från kommunen att det krävs bygglov. Då allt är tätt. Nu helt plötsligt så har kommunen sagt att bygglov inte krävs då grannen på olika höjder har borrat upp hål från ca 1.24cm och uppåt då kallar kommunen detta helt plötsligt för ett sedvanligt staket. Här kommer bilder på eländet. Så vad tycker ni att det är ett sedvanligt staket på 1.1m?
Jäklar vad fult! Kunde han inte ha ansträngt sig lite ens?🥴
 
  • Gilla
Bonzo2000 och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Jag förstår absolut värdet i att ha en bra relation med sina grannar och vidtala de åtgärder man tar som de skulle kunna ha åsikter om.
Men det gör jag ju för att jag värnar om min grannsämja. Skulle jag skita i den skulle jag ju också skita i att prata med honom.

Du verkar mena att man ska säga till för att man ska säga till, vad grannen sedan tycker är ändå strunt samma, grannen är väl konflikträdd så det blir ändå inget av värde sagt.

Men ändå så verkar du ha en tydlig gräns för vad som är okej, 20 cm in på egen fastighet är ju, enligt dig, solklart på fel sida om vad som är okej. Så jag frågar igen, var är denna tydliga gräns?
Om grannen byggt det en meter in på sin egen fastighet, hade det varit okej?
Är det för att det är ett staket?
Hade det varit annorlunda om det var en thujahäck?
Jag tolkar det som att TS garage står i princip vid fastighetsgränsen. Grannen har satt plankstaketet 20 cm in på sin tomt. Detta medför en spalt på ca 20 cm, och detta gör att TS i framtiden får svårt att underhålla sitt garage.
 
  • Gilla
Legere och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Knappast med svansen mellan benen. Försöker nog hitta något ställe hen får medhåll istället. 😊
Ska kolla om denne finns på Flashback eller Familjeliv :D
 
  • Gilla
  • Älska
Bengt Numelin och 3 till
  • Laddar…
P Plank el staket skrev:
Min granne satte upp ett plank när vi var på semester ca 20 cm in på sin tomt. Planket mäter i snitt 6.7m där lägsta ända är vid trottoar 99cm sen varierar höjden mot mitt garage från ca 170-196-183 m. Anmälde genast och fick Mail från kommunen att det krävs bygglov. Då allt är tätt. Nu helt plötsligt så har kommunen sagt att bygglov inte krävs då grannen på olika höjder har borrat upp hål från ca 1.24cm och uppåt då kallar kommunen detta helt plötsligt för ett sedvanligt staket. Här kommer bilder på eländet. Så vad tycker ni att det är ett sedvanligt staket på 1.1m?
Staket vid tomtgräns är maximalt 110cm högt. Allt över det skall man söka bygglov på.
 
  • Wow
Sernando
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Har du verkligen tittat noga på bilden? Håltagningen lämnar kanske lite att önska för att det ska kunna kallas snyggt…
[bild]
It looks good from far, but far from good.
 
  • Gilla
TobbeP och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.