A Ankmamma skrev:
Kostnaderna som blir av åtgärden fördelas den lika mellan delägare eller har man olika andelstal? Blir det extra dyrt för en del medlemmar? Om så är fallet bör det väl göras röstning genom andelstal.
Kostnader som läggs på avgiften till föreningen fördelas normalt enligt andelstal. Stadgarna anger hur röstfördelningen ser ut.
 
jonmo jonmo skrev:
Om inte stämman läggs på en konstig tid ser jag som aktiv styrelseledamot (vilket för min del inneburit många timmar av helt oavlönat arbete) inte att det är särskilt mycket begärt att man masar sig till en stämma en gång om året.

Anledningarna till att vara borta låter som undanflykter om det gäller fler än hälften av de äskande. Bor man inte permanent bör man inte äga en bostadsrätt. Att fler än hälften skulle vara bortresta eller ha liknande problem är lite svårt att tro på, men det kanske stämmer.

Nu vet vi ju inte vad motionen innebär i praktiken, men det är ju mycket möjligt att ett bifall orsakar merarbete för styrelsen (exempelvis bygge av balkonger). Som styrelseledamot skulle jag vara mycket oimponerad av den typen av beslut och det skulle såklart strö salt i såren ytterligare om man inte ens behagade närvara för att rösta om saken...
Hej
Hur tänker du här ?
Ska man inte få äga en brf lägenhet om man inte bor där permanent!?
Jag och kära frun äger två lägenheter utöver villan vi bor permanent i. Det för att kunna besöka och vårda åldrande släktingar på andra orter än där vårt permanenta boende ligger.
Att hyra (hyresrätt) godkänns inte då bostadsbolag endast i undantagsfall godtar hyresgäster som inte är skrivna på adressen.
Kvarstår brf, villa eller hotell och då känns brf mest rimligt för oss.
Jag förstår faktiskt inte oviljan hos många brf att ”äga men inte bo” attityden.
Vi ägde tidigare en lägenhet i brf som tillät även juridiska ägare och bättre förening har jag aldrig varit med om! Proffsigt skött av förvaltingsföretag med superb service.

Ja jag vet att man inte ”äger” en lägenhet i brf men ni vet vad jag menar.
/ Björkskär
 
  • Gilla
Ankmamma och 1 till
  • Laddar…
B Björkskär skrev:
Hej
Hur tänker du här ?
Ska man inte få äga en brf lägenhet om man inte bor där permanent!?
Håller helt med dig. På semesterdestinationer som Åre, Sälen o likn orter finns det många bostadsrättsföreningar. Andelen permanentboende i dessa är försvinnande litet i de flesta fall, men föreningarna fungerar lika bra för det.
 
B Björkskär skrev:
Hej
Hur tänker du här ?
Ska man inte få äga en brf lägenhet om man inte bor där permanent!?
Jag och kära frun äger två lägenheter utöver villan vi bor permanent i. Det för att kunna besöka och vårda åldrande släktingar på andra orter än där vårt permanenta boende ligger.
Att hyra (hyresrätt) godkänns inte då bostadsbolag endast i undantagsfall godtar hyresgäster som inte är skrivna på adressen.
Kvarstår brf, villa eller hotell och då känns brf mest rimligt för oss.
Jag förstår faktiskt inte oviljan hos många brf att ”äga men inte bo” attityden.
Vi ägde tidigare en lägenhet i brf som tillät även juridiska ägare och bättre förening har jag aldrig varit med om! Proffsigt skött av förvaltingsföretag med superb service.

Ja jag vet att man inte ”äger” en lägenhet i brf men ni vet vad jag menar.
/ Björkskär
Är det verkligen svårt att förstå? Det är väl väldigt rimligt att de flesta är mer engagerade i en brf där man bor och inte ”bara” äger en bostadsrätt, något som är en stark positiv faktor i en brf.
 
  • Gilla
Citrona och 3 till
  • Laddar…
S saltis99 skrev:
Håller helt med dig. På semesterdestinationer som Åre, Sälen o likn orter finns det många bostadsrättsföreningar. Andelen permanentboende i dessa är försvinnande litet i de flesta fall, men föreningarna fungerar lika bra för det.
Hej
Ja jag upplever också att föreningar typ dom du nämner fungerar mycket bra i förhållande till många andra föreningar i den ”gamla skolan”.
Styrelser som är svåra att få tag på och som ofta har attityden -jag gör det här på min fritid så jag gör det när jag har lust/har tid.

Tyvärr är det för många brf som har en styrelse som är sprungna ur arbetarrörelsens olika grenar typ hyresgästföreningen, LO- förbund, ABF osv och fungerar därefter. I den specifika förening vi hade en lägenhet som tillät även juridiska personer som medlemmar lejde man in alla operativa tjänster medan styrelsen ställde kravspecifikation/uppföljning för utförare.
Hade man en fråga fick man svar direkt och felanmälan behandlades oftast inom 24h.

/ Björkskär
 
  • Gilla
och en till och 2 till
  • Laddar…
Sådant tenderar att komma med en kostnad som de flesta gärna undviker.
 
  • Gilla
tveksamt och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Sådant tenderar att komma med en kostnad som de flesta gärna undviker.
Eller att man sparar på kostnader vid större projekt så att avgifterna hålls nere...
 
D Daniel 109 skrev:
Sådant tenderar att komma med en kostnad som de flesta gärna undviker.
Hej
Ja absolut kommer det med en kostnad men min erfarenhet är att de som är mest mån om att hålla kostnaderna nere är de som minst bidrar till det tex genom eget arbete.
Jag kommer genom mitt arbete ofta i kontakt med styrelser i brf. Det absolut vanligaste är att jag sitter med en styrelse och går igenom nödvändiga och i många akuta åtgärder som måste göras i huset. Det på grund av (ursäkta uttrycket!) ”snåla gamla gubbar” som inte skött sitt uppdrag i styrelsearbetet genom att inte utföra nödvändigt underhåll av fastigheten.
Dom sitter och slår sig för bröstet med orden typ -vi har inte höjt avgiften sedan 1991(se vad bra jag är..) Sedan sitter föreningen i en riktig knipa med en underhållsskuld som de inte har råd att göra eller fonderat pengar för. Resultatet är att husen förfaller, är oattraktiva på marknaden och får utföra dyra akutreparatiiner vilket i sin tur drabbar medlemmarna.
Viket av alternativen man gillar är olika men personligen fördrar jag att vara medlem i en väl fungerande förening med god service, bra underhåll och kompetenta människor att kommunicera med.

I en av föreningarna vi har en lägenhet i har vi sedan många år slutat ha städdagar utan istället avsyning av entreprenörer utfört arbete/städning med fika som avslutning för social samvaro.
Otroligt uppskattat av medlemmarna!!

Ha en bra dag
/ Björkskär
 
  • Gilla
och en till och 2 till
  • Laddar…
Måste göra ett till litet inlägg.

Allt för många ser det just som en ”kostnad” istället för en utgift(som man redan borde satt undan pengar för) för nödvändigt underhåll.
Att sedan addera andra projekt typ energieffektivisering, fönsterbyte, tilläggsisolering mm är en investering i fastigheten och inte en kostnad.
Kostnad för en investering beräknas ju inte på samma sätt som en kostnad för drift.
Kostnaden för en investering räknas mot någon typ av förväntad avkastning typ lägre energiförbrukning som ska finansiera investeringen.
Det kan vara en god idé att i samband med planerat underhåll även göra investeringar för att få ännu bättre avkastning på investeringen.
/ Björkskär
 
B Björkskär skrev:
Vi ägde tidigare en lägenhet i brf som tillät även juridiska ägare och bättre förening har jag aldrig varit med om! Proffsigt skött av förvaltingsföretag med superb service.
Var det här en "vanlig" förening med bostäder, eller något annat typ semesterboende?

Vi (en förening med ca 35 lägenheter i ett 30-talshus) utredde "profesionell förvaltning" i samband med mycket dåligt engagemang i styrelsen och kostnaden var helt orimlig. Vi räknade med minst 50% höjning av avgiften, som inte var speciellt låg från början.
 
Z ZipLock skrev:
Var det här en "vanlig" förening med bostäder, eller något annat typ semesterboende?

Vi (en förening med ca 35 lägenheter i ett 30-talshus) utredde "profesionell förvaltning" i samband med mycket dåligt engagemang i styrelsen och kostnaden var helt orimlig. Vi räknade med minst 50% höjning av avgiften, som inte var speciellt låg från början.
Hej
Det var en förening på ca 50 lägenheter med en mindre företagslokal i entrénplan.
Majoriteten av lägenheterna innehade privatpersoner men ca 15 st av juridiska personer.
Huset byggt på 80 talet.
Där upplevdes kostnaden för förvaltningen utöver inköpta tjänster ( trädgård,plogning, ronderingar av fastighetsskötare och normalt underhåll) inte speciellt hög.
Däremot var dom väldigt noga med att fakturera aktuell lägenhetsinnehavare om det var aktuellt.

Självklart tog dom betalt för utfört arbete men kostnaden för servicen med att de tillhandahöll felanmälan och ”vara kontakt för boende” var ingen stor kostnad. Om jag inte minns fel var det ca 2000kr/lgh/år.
Engångskostnader för framtagandet av underhållsplan kostade en del men uppdateringen av den för prisuppjusteringar varje år var inte alls höga.

Då känns det som ni fått en orimlig offert för förvaltningen!!
Räkneexempel avgift 6000kr/mån x 35 lgh är 2.520.000kr/år i avgifter. 50% höjning ger 1.260.000kr enbart för förvaltningen och det var minst detta. Det blir ju 3000kr/mån per lägenhet!
Låter helt orimligt!.

Hur som helst så var jag nöjd med den föreningen och kan inte uttala mig hur det ser ut i andra, men upplever ofta genom jobbet att lekmannastyrelser ofta kostar mer i långa loppet..
/ Björkskär
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.