13th Marine 13th Marine skrev:
Kan också sägas att nu närmar sig priserna 10% värdeminskning per år precis som för "vanliga" bilar. 50%/3år upplevde jag som borta för 5år år sedan när jag köpte bil senast.
Det har även skett en höjning av dieselbilar speciellt. För bra bilar under 100 tusen så har de höjts med mellan 30-50 tusen sedan 2-3 år tillbaka.

2 exempel.
- Hyundai i40 premium 2012, köpte en för 82000 för typ 4-5 år sen, idag hittar du ingen sådan som gått runt 15 som min hade gått för under 100 eller nära 100.
- Renault megane 2010, köpte min med 15000 mil på mätaren för 60 för typ 6-7 år sen, idag går en sådan loss på över 80 :p

Sen huruvida de säljer de låter jag vara osagt. Jag ska snart in i den fighten och jaga bil. Får se hur pass hårda säljarna är när man lägger bud som är realistiska mot höjningana.
 
A Avemo skrev:
Men vem säger emot dig?
Du? :)
A Avemo skrev:
Det är många som hävdar att elbil fungerar för de allra flesta om viljan finns.
Och det är det där "de flesta" som jag opponerar mig mot.

Hade du sagt "vissa" eller "ett fåtal" hade jag hållit med dig, men tittar man på vad folk i gemen köper för bilar så är ju 90% av alla bilköp en begagnad bil. Och utbudet av begagnade elbilar är än så länge skralt i jämförelse med utbudet av begagnade bränslebilar.

Och om ni nu ska använda det argumentet kan jag vända på det och säga att kollektivtrafik fungerar för de allra flesta om viljan finns.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Är det verkligen någon som hävdar det?
Ja, det har förekommit såna påståenden flera gånger i tråden.
 
A AndersS skrev:
En fundering, tror ni det är för tidigt att köpa elbil och är räckvidden tillräcklig?

Läste att begagnade elbilar sjunkit i pris, men inget konstigt utifrån pris som varit på nya, där bidragsdelen varit starkt påverkande så må det aldrig komma tillbaka. Sedan står det att de rasat, 6% är kanske inget ras utifrån de förutsättningarna utan för lite för att bli tillräckligt köpintressant, det är inte så konstigt utifrån de höga priser som tidigare varit på nya bilar och även begagnat.
[länk]
håller med!! bidrag ska bort !! alla bidrag
 
N Nerre skrev:
Du? :)

Och det är det där "de flesta" som jag opponerar mig mot.

Hade du sagt "vissa" eller "ett fåtal" hade jag hållit med dig, men tittar man på vad folk i gemen köper för bilar så är ju 90% av alla bilköp en begagnad bil. Och utbudet av begagnade elbilar är än så länge skralt i jämförelse med utbudet av begagnade bränslebilar.

Och om ni nu ska använda det argumentet kan jag vända på det och säga att kollektivtrafik fungerar för de allra flesta om viljan finns.
Så du menar att det är ett fåtal som köper ny elbil??
Bevisligen fungerar det för rätt många som köper ny bil och då brukar den kategorin vara dom som kör mest..
Om inte dom köper ny bil (elbil) blir det inga begagnade för alla andra att köpa.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Det har även skett en höjning av dieselbilar speciellt. För bra bilar under 100 tusen så har de höjts med mellan 30-50 tusen sedan 2-3 år tillbaka.

2 exempel.
- Hyundai i40 premium 2012, köpte en för 82000 för typ 4-5 år sen, idag hittar du ingen sådan som gått runt 15 som min hade gått för under 100 eller nära 100.
- Renault megane 2010, köpte min med 15000 mil på mätaren för 60 för typ 6-7 år sen, idag går en sådan loss på över 80 :p

Sen huruvida de säljer de låter jag vara osagt. Jag ska snart in i den fighten och jaga bil. Får se hur pass hårda säljarna är när man lägger bud som är realistiska mot höjningana.
Ja, priserna på begagnade bilar har utvecklats helt sjukt i spåren av räntehöjningarna. Bilen jag har köpte jag för 85' för snart tre år sedan. Nu har jag fått ett inbytespris från två bilhandlare på ca 100'. Det ligger två på blocket av samma årsmodell och miltal som min för 125' respektive 129'.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, priserna på begagnade bilar har utvecklats helt sjukt i spåren av räntehöjningarna. Bilen jag har köpte jag för 85' för snart tre år sedan. Nu har jag fått ett inbytespris från två bilhandlare på ca 100'. Det ligger två på blocket av samma årsmodell och miltal som min för 125' respektive 129'.
Det är rätt galet.
Här är exempel. https://www.blocket.se/annons/1000968971
Min var förvisso svart och manuell. Men denna är 27800 kr dyrare.
Dock är denna vita med skavanker som sliten ratt, ej rekondad inför foto, rätt repig bakstöt.
 
A Argastesnickaren skrev:
Så du menar att det är ett fåtal som köper ny elbil??
Ja, precis. Dels är det bara ett fåtal (ungefär 10%) som köper ny bil, och av dem är det inte så jättemånga som köper elbil.

Visst är det så att några behöver köpa nya bilar för att det ska dyka upp begagnade bilar senare, men tittar man på hur det sett ut historiskt så är det relativt ovanligt att privatpersoner köper ny bil. Så det här med att privatpersoner pungar ut kring en halv mille eller mer för en bil är nåt ganska nytt.

Jag tror att många nog hellre gör roligare saker för pengarna. Men kollar jag på den enda närmaste grannen som har elbil så har de redan pool och husbil, så de hade kanske inte nåt roligare att lägga pengarna på :)
 
N Nerre skrev:
Ja, precis. Dels är det bara ett fåtal (ungefär 10%) som köper ny bil, och av dem är det inte så jättemånga som köper elbil.

Visst är det så att några behöver köpa nya bilar för att det ska dyka upp begagnade bilar senare, men tittar man på hur det sett ut historiskt så är det relativt ovanligt att privatpersoner köper ny bil. Så det här med att privatpersoner pungar ut kring en halv mille eller mer för en bil är nåt ganska nytt.

Jag tror att många nog hellre gör roligare saker för pengarna. Men kollar jag på den enda närmaste grannen som har elbil så har de redan pool och husbil, så de hade kanske inte nåt roligare att lägga pengarna på :)
Totalt registrerades över 120 000 nya elbilar under året 2023, enligt car.info. Vilket är nästan tre gånger så mycket antalet dieselbilar (43199) och bensinbilar (42311). Näst populäraste kategori efter de rena elbilarna var plug-in hybrider med 60 000 nyregistrerade.

Så totalt ca 180 000 bilar som helt eller delvis går på el.
Det är ju inte bara ett fåtal stycken utan faktiskt rätt många:)
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 9 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Och det är det där "de flesta" som jag opponerar mig mot.

Hade du sagt "vissa" eller "ett fåtal" hade jag hållit med dig, men tittar man på vad folk i gemen köper för bilar så är ju 90% av alla bilköp en begagnad bil. Och utbudet av begagnade elbilar är än så länge skralt i jämförelse med utbudet av begagnade bränslebilar.
Det ser ut som att du missade innebörden av vad jag skrev. Jag skrev att det fungerar rent tekniskt för de flesta om viljan finns. Att det inte finns begagnade elbilar till alla som skulle kunna använda dem är ett högst relevant problem. Och det har jag aldrig sagt emot.

N Nerre skrev:
Och om ni nu ska använda det argumentet kan jag vända på det och säga att kollektivtrafik fungerar för de allra flesta om viljan finns.
Jag protesterar inte.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Så totalt ca 180 000 bilar som helt eller delvis går på el.
Det är ju inte bara ett fåtal stycken utan faktiskt rätt många:)
Då det väl finns cirka 5 miljoner personbilar i Sverige så blir det 3,6% av bilflottan.

D.v.s. ungefär hälften av de ungefär 10% som är nybilsförsäljning.
 
A Avemo skrev:
Det ser ut som att du missade innebörden av vad jag skrev. Jag skrev att det fungerar rent tekniskt för de flesta om viljan finns.
Att det fungerar "tekniskt" är ju inte samma sak som att det fungerar "praktiskt" eller "ekonomiskt".

Det fungerar antagligen "tekniskt" för de flesta elbilsägare att cykla istället för att åka bil, om bara viljan finns.
 
Linjediagram som visar ökning av antalet elbilar i Sverige från 2016 till 2024.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jocke31 och 4 till
  • Laddar…
JanneJanne123
N Nerre skrev:
Att det fungerar "tekniskt" är ju inte samma sak som att det fungerar "praktiskt" eller "ekonomiskt".

Det fungerar antagligen "tekniskt" för de flesta elbilsägare att cykla istället för att åka bil, om bara viljan finns.
Nej det är klart att det inte är samma sak, men i en sådan här tråd är det väl underförstått att man när man säger att elbil funkar för de flesta menar ur ett tekniskt perspektiv? Att de flesta inte har råd att betala norr om halvmiljonen för en bil förstår nog just de flesta.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Att det fungerar "tekniskt" är ju inte samma sak som att det fungerar "praktiskt" eller "ekonomiskt".
Är vi överens om att funktionen på en elbil avviker så lite från funktionen på en förbränningsmotordriven bil att merparten av människor kan använda valfri utan att det blir fråga om en stor uppoffring? Att väldigt många inte har råd med en elbil vet vi båda. Att många inte vill ha elbil vet vi också båda. Och givetvis är detta två fullt normala orsaker att inte ha elbil.

Låt oss återgå till vad jag först kommenterade:
N Nerre skrev:
Jag försöker bara visa att det faktiskt finns rätt många som inte lär kunna byta till elbil de närmsta 5-10 åren, av en massa olika anledningar.
Där är vi också helt överens. Men du antyder att jag och andra skulle säga emot dig. Det gör i alla falla inte jag. Och jag ser inte att andra gör det heller.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.