1 467 339 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Det har även skett en höjning av dieselbilar speciellt. För bra bilar under 100 tusen så har de höjts med mellan 30-50 tusen sedan 2-3 år tillbaka.13th Marine skrev:
2 exempel.
- Hyundai i40 premium 2012, köpte en för 82000 för typ 4-5 år sen, idag hittar du ingen sådan som gått runt 15 som min hade gått för under 100 eller nära 100.
- Renault megane 2010, köpte min med 15000 mil på mätaren för 60 för typ 6-7 år sen, idag går en sådan loss på över 80
Sen huruvida de säljer de låter jag vara osagt. Jag ska snart in i den fighten och jaga bil. Får se hur pass hårda säljarna är när man lägger bud som är realistiska mot höjningana.
Du?A Avemo skrev:
Och det är det där "de flesta" som jag opponerar mig mot.A Avemo skrev:
Hade du sagt "vissa" eller "ett fåtal" hade jag hållit med dig, men tittar man på vad folk i gemen köper för bilar så är ju 90% av alla bilköp en begagnad bil. Och utbudet av begagnade elbilar är än så länge skralt i jämförelse med utbudet av begagnade bränslebilar.
Och om ni nu ska använda det argumentet kan jag vända på det och säga att kollektivtrafik fungerar för de allra flesta om viljan finns.
håller med!! bidrag ska bort !! alla bidragA AndersS skrev:En fundering, tror ni det är för tidigt att köpa elbil och är räckvidden tillräcklig?
Läste att begagnade elbilar sjunkit i pris, men inget konstigt utifrån pris som varit på nya, där bidragsdelen varit starkt påverkande så må det aldrig komma tillbaka. Sedan står det att de rasat, 6% är kanske inget ras utifrån de förutsättningarna utan för lite för att bli tillräckligt köpintressant, det är inte så konstigt utifrån de höga priser som tidigare varit på nya bilar och även begagnat.
[länk]
Byggveteran
· 2 322 inlägg
Så du menar att det är ett fåtal som köper ny elbil??N Nerre skrev:Du?
Och det är det där "de flesta" som jag opponerar mig mot.
Hade du sagt "vissa" eller "ett fåtal" hade jag hållit med dig, men tittar man på vad folk i gemen köper för bilar så är ju 90% av alla bilköp en begagnad bil. Och utbudet av begagnade elbilar är än så länge skralt i jämförelse med utbudet av begagnade bränslebilar.
Och om ni nu ska använda det argumentet kan jag vända på det och säga att kollektivtrafik fungerar för de allra flesta om viljan finns.
Bevisligen fungerar det för rätt många som köper ny bil och då brukar den kategorin vara dom som kör mest..
Om inte dom köper ny bil (elbil) blir det inga begagnade för alla andra att köpa.
Ja, priserna på begagnade bilar har utvecklats helt sjukt i spåren av räntehöjningarna. Bilen jag har köpte jag för 85' för snart tre år sedan. Nu har jag fått ett inbytespris från två bilhandlare på ca 100'. Det ligger två på blocket av samma årsmodell och miltal som min för 125' respektive 129'.R Rkarlsson skrev:Det har även skett en höjning av dieselbilar speciellt. För bra bilar under 100 tusen så har de höjts med mellan 30-50 tusen sedan 2-3 år tillbaka.
2 exempel.
- Hyundai i40 premium 2012, köpte en för 82000 för typ 4-5 år sen, idag hittar du ingen sådan som gått runt 15 som min hade gått för under 100 eller nära 100.
- Renault megane 2010, köpte min med 15000 mil på mätaren för 60 för typ 6-7 år sen, idag går en sådan loss på över 80
Sen huruvida de säljer de låter jag vara osagt. Jag ska snart in i den fighten och jaga bil. Får se hur pass hårda säljarna är när man lägger bud som är realistiska mot höjningana.
Det är rätt galet.useless skrev:
Här är exempel. https://www.blocket.se/annons/1000968971
Min var förvisso svart och manuell. Men denna är 27800 kr dyrare.
Dock är denna vita med skavanker som sliten ratt, ej rekondad inför foto, rätt repig bakstöt.
Ja, precis. Dels är det bara ett fåtal (ungefär 10%) som köper ny bil, och av dem är det inte så jättemånga som köper elbil.A Argastesnickaren skrev:
Visst är det så att några behöver köpa nya bilar för att det ska dyka upp begagnade bilar senare, men tittar man på hur det sett ut historiskt så är det relativt ovanligt att privatpersoner köper ny bil. Så det här med att privatpersoner pungar ut kring en halv mille eller mer för en bil är nåt ganska nytt.
Jag tror att många nog hellre gör roligare saker för pengarna. Men kollar jag på den enda närmaste grannen som har elbil så har de redan pool och husbil, så de hade kanske inte nåt roligare att lägga pengarna på
Byggveteran
· 2 322 inlägg
Totalt registrerades över 120 000 nya elbilar under året 2023, enligt car.info. Vilket är nästan tre gånger så mycket antalet dieselbilar (43199) och bensinbilar (42311). Näst populäraste kategori efter de rena elbilarna var plug-in hybrider med 60 000 nyregistrerade.N Nerre skrev:Ja, precis. Dels är det bara ett fåtal (ungefär 10%) som köper ny bil, och av dem är det inte så jättemånga som köper elbil.
Visst är det så att några behöver köpa nya bilar för att det ska dyka upp begagnade bilar senare, men tittar man på hur det sett ut historiskt så är det relativt ovanligt att privatpersoner köper ny bil. Så det här med att privatpersoner pungar ut kring en halv mille eller mer för en bil är nåt ganska nytt.
Jag tror att många nog hellre gör roligare saker för pengarna. Men kollar jag på den enda närmaste grannen som har elbil så har de redan pool och husbil, så de hade kanske inte nåt roligare att lägga pengarna på
Så totalt ca 180 000 bilar som helt eller delvis går på el.
Det är ju inte bara ett fåtal stycken utan faktiskt rätt många
Det ser ut som att du missade innebörden av vad jag skrev. Jag skrev att det fungerar rent tekniskt för de flesta om viljan finns. Att det inte finns begagnade elbilar till alla som skulle kunna använda dem är ett högst relevant problem. Och det har jag aldrig sagt emot.N Nerre skrev:Och det är det där "de flesta" som jag opponerar mig mot.
Hade du sagt "vissa" eller "ett fåtal" hade jag hållit med dig, men tittar man på vad folk i gemen köper för bilar så är ju 90% av alla bilköp en begagnad bil. Och utbudet av begagnade elbilar är än så länge skralt i jämförelse med utbudet av begagnade bränslebilar.
Jag protesterar inte.N Nerre skrev:
Då det väl finns cirka 5 miljoner personbilar i Sverige så blir det 3,6% av bilflottan.A Argastesnickaren skrev:
D.v.s. ungefär hälften av de ungefär 10% som är nybilsförsäljning.
Att det fungerar "tekniskt" är ju inte samma sak som att det fungerar "praktiskt" eller "ekonomiskt".A Avemo skrev:
Det fungerar antagligen "tekniskt" för de flesta elbilsägare att cykla istället för att åka bil, om bara viljan finns.
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 732 inlägg
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 855 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 855 inlägg
Nej det är klart att det inte är samma sak, men i en sådan här tråd är det väl underförstått att man när man säger att elbil funkar för de flesta menar ur ett tekniskt perspektiv? Att de flesta inte har råd att betala norr om halvmiljonen för en bil förstår nog just de flesta.N Nerre skrev:
Är vi överens om att funktionen på en elbil avviker så lite från funktionen på en förbränningsmotordriven bil att merparten av människor kan använda valfri utan att det blir fråga om en stor uppoffring? Att väldigt många inte har råd med en elbil vet vi båda. Att många inte vill ha elbil vet vi också båda. Och givetvis är detta två fullt normala orsaker att inte ha elbil.N Nerre skrev:
Låt oss återgå till vad jag först kommenterade:
Där är vi också helt överens. Men du antyder att jag och andra skulle säga emot dig. Det gör i alla falla inte jag. Och jag ser inte att andra gör det heller.N Nerre skrev: