Behöver tips. Ska bygga ett nytt badrum från grunden. Och har kommit till elen jag undrar om jag glömt något?
Sjäkvklart uttag för lampa i taket och strömbrytare, men hur gör folk med eluttag i ett badrum?.
Behövs nått eluttag? Eventuellt att jag drar en vp slang ur väggen till komod eller överskåp, beroende på vilken komod/överskåp vi väljer,
Tvättmaskin behövs ej då vi har tvättstuga.

OM endast lampa och strömbrytare ska finnas MÅSTE ? man ha jfb då?. Bra vet jag med måste det finnas i våtuttrymme?

Mvh
 
BirgitS
Eluttag är bra så att man kan t.ex. använda en hårfön och ladda en eltandborste.
Jordfelsbrytare behövs bara om det finns ett uttag, men den ger ju en bra säkerhetshöjande funktion i hela bostaden.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Tack. Ja det är för eltandborsten isåfall, men tänker att det ev blir ett överskåp med eluttag i vid handfatet?
 
BirgitS
Ja, det går utmärkt att göra så och jordfelsbrytare behövs.

Kommer du att bo kvar länge eller vill du tänka på vilket värde en framtida köpare ser?
 
Berätta gärna?
 
Se till att eluttaget inte är inne i skåpet, sådant blir man galen över.

Vi har ett separat uttag vid handfatet. Vi laddar tandborstar ich jag trimmar huvudet en gång i veckan.
 
  • Gilla
Elutte
  • Laddar…
BirgitS
Fario Fario skrev:
Se till att eluttaget inte är inne i skåpet, sådant blir man galen över.

Vi har ett separat uttag vid handfatet. Vi laddar tandborstar ich jag trimmar huvudet en gång i veckan.
Vi har inte blivit galna på eluttaget inne i spegelskåpet som används till laddning av eltandborstarna, som står inne i skåpet.

Vi har även ett uttag i kommoden för hårfönen. Där kan jag väl nu tycka att det hade varit bättre med ett uttag på väggen så att lådan inte behövde vara öppen alls, men det är ju inget jag blir galen på :)

E Elutte skrev:
Berätta gärna?
Det som verkar vara populärt är spottar eller ledlister i taket i stället för taklampa.
 
  • Gilla
Elutte
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Eluttag är bra så att man kan t.ex. använda en hårfön och ladda en eltandborste.
Jordfelsbrytare behövs bara om det finns ett uttag, men den ger ju en bra säkerhetshöjande funktion i hela bostaden.
Jordfelsbrytare är idag ett krav. Om ett badrum byggs nytt från grunden kan man betrakta det som att ändringen är såpass omfattande att dagens krav gäller, då blir bl.a. jordfelsbrytare ett krav. Därtill kan det också krävas beroende på hur djupt ledningar förläggs i väggar.
 
  • Gilla
Müssli och 5 till
  • Laddar…
Eluttag invid badrumsskåp är ett bra tips.
Fundera över:
- belysning. Plafond, spottar eller liknande.
- Golvvärme
- badrumsfläkt om inte mekanisk frånluft finns
 
  • Gilla
Elutte
  • Laddar…
Ett till inspel. Regelverket gällande el i badrum är inte helt enkelt om man inte har kunskaper. Du bör inte göra detta själv.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
tommib
Fario Fario skrev:
Se till att eluttaget inte är inne i skåpet, sådant blir man galen över.

Vi har ett separat uttag vid handfatet. Vi laddar tandborstar ich jag trimmar huvudet en gång i veckan.
Jag hade tvärt om blivit tokig på just att uttaget inte var i skåpet. Där tandborsten står, för att jag ska slippa se den hela tiden.

Vi har uttag utanför också för all del, till sagda hårfön och div andra hårgrunkor (fråga mig inte...). Där laddar jag också skäggtrimmern när det behövs.

Jordfelsbrytare tycker jag bör betraktas som ett absolut krav, oaktat uttag. Det finns ingen rimlig anledning att inte ha det i ett nybyggt badrum.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Bete
J Johan456 skrev:
Eluttag invid badrumsskåp är ett bra tips.
Fundera över:
- belysning. Plafond, spottar eller liknande.
- Golvvärme
- badrumsfläkt om inte mekanisk frånluft finns
El till badtums fläkt ex pax, ska det sitta eldosa bredvid eller drar man vp slang bredvid röret ?
 
tommib
I ett nybygge skulle jag dragit det direkt till fläkten.
 
  • Gilla
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jag hade tvärt om blivit tokig på just att uttaget inte var i skåpet. Där tandborsten står, för att jag ska slippa se den hela tiden.

Vi har uttag utanför också för all del, till sagda hårfön och div andra hårgrunkor (fråga mig inte...). Där laddar jag också skäggtrimmern när det behövs.

Jordfelsbrytare tycker jag bör betraktas som ett absolut krav, oaktat uttag. Det finns ingen rimlig anledning att inte ha det i ett nybyggt badrum.
Håller helt med. Har extra uttag bredvid spegelskåp, med inbyggd dosradio. Klockrent.
 
Dosradio för den kräsna lyssnaren…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.