M magnusos skrev:
Trådrubriken avslutas med ”…. Återskapa funkis?” :)

Vi vill ha ett hem där vi trivs och som känns modernt men spelar an på perioden då huset byggdes. Vi kommer tex också ha högtalare integrerade i taket.

Vi har även tagit hjälp av en professionell inredare som hjälper till med färgsättning och materialval… vi hade en genomgång med henne igår och vi kommer göra om layouten på köket och köksön rätt markant… återkommer med en uppdatering så snart vi har ritat om med köksleverantören.
Absolut, som jag skrev, jag tycker köket är snyggt. Men i och med att du frågade en annan användare i tråden vad som vore mer tidstypiskt kunde jag inte motstå att ge lite tips, och även uttrycka varför jag håller med den personen om att det ser klart modernt ut.

Ingen förväntan att du ska följa dem, men jag tycker tips och råd ur olika vinklar är en stor anledning till att posta här. Ser fram emot nästa uppdatering. :)
 
  • Gilla
YuGi
  • Laddar…
F FunkishJonny skrev:
Absolut, som jag skrev, jag tycker köket är snyggt. Men i och med att du frågade en annan användare i tråden vad som vore mer tidstypiskt kunde jag inte motstå att ge lite tips, och även uttrycka varför jag håller med den personen om att det ser klart modernt ut.

Ingen förväntan att du ska följa dem, men jag tycker tips och råd ur olika vinklar är en stor anledning till att posta här. Ser fram emot nästa uppdatering. :)
Jag förstår, så inga problem :)
 
  • Gilla
FunkishJonny
  • Laddar…
H henche skrev:
Vad blir det för köksleverantör?
Vi hade i princip bestämt oss för Nordiska Kök, men vi har nog omvärderat det iom komplexiteten på köket… De har ingen lokal representant som kan komma ut och titta på plats… Så vi har lite börjat om kan man säga…
 
  • Gilla
henche
  • Laddar…
M magnusos skrev:
Vi hade i princip bestämt oss för Nordiska Kök, men vi har nog omvärderat det iom komplexiteten på köket… De har ingen lokal representant som kan komma ut och titta på plats… Så vi har lite börjat om kan man säga…
OK!

Vi är på gång med att starta vårt köksbygge om ett tag, kommer gå på JM som jag skrev ovan. Men i stan finns ju även Dahlströms kök (dyrare offert för vårt del) men har även hört gott om dem, de gör väl i princip platsbyggda kök med produktion i Hallsta. Sen finns ju Kvänum och Pustelli om det ska upp någon nivå...
 
Då har vi ett nytt förslag på layout… tror vi är nära nu… beslag och bänkskivor är inte bestämda än…

Vi börjar bli rätt nöjda nu…

3D-rendering av ett kök med skåp, ugn, diskbänk och rutigt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-rendering av modernt kök, vita skåp, svarta stolar, geometriskt golv, öppet och minimalistiskt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-rendering av modernt kök med vita skåp, köksö, pallar och inbyggd spishäll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modernt kök, vit inredning, barstolar, ökö, fönster, 3D-rendering, diskbänk, induktionshäll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Känns som att det är lite konstigt med slagning uppåt på skåpet som är i hörnet vid bänkskivan. Kanske vill ha den mot väggen istället. Men ni har nog tänkt på det. Det är iaf en "udda" ergonimisk rörelse att öppna den luckan
 
G Greatstomp skrev:
Känns som att det är lite konstigt med slagning uppåt på skåpet som är i hörnet vid bänkskivan. Kanske vill ha den mot väggen istället. Men ni har nog tänkt på det. Det är iaf en "udda" ergonimisk rörelse att öppna den luckan
Jag gissar att den "luckan" i själva verket är ett drag-jalusi.
 
  • Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
S
M magnusos skrev:
Då har vi ett nytt förslag på layout… tror vi är nära nu… beslag och bänkskivor är inte bestämda än…

Vi börjar bli rätt nöjda nu…

[bild][bild][bild][bild]
Kommer nog bli kanonfint! Kan inte minnas att jag läst vad ni tänker er med väggarna? Blir det tapet eller enfärgat? Vi är också lite sugna på rutigt hemma, men är inte helt övertygade om att det kommer funka med vår tapet.
 
S Sunken8b skrev:
Kommer nog bli kanonfint! Kan inte minnas att jag läst vad ni tänker er med väggarna? Blir det tapet eller enfärgat? Vi är också lite sugna på rutigt hemma, men är inte helt övertygade om att det kommer funka med vår tapet.
Vi är inte helt färdiga med upplägget för väggarna annat än det blir målat och ngn tapet 😀
 
  • Gilla
Sunken8b
  • Laddar…
Då var vi klara med val av färg på luckor, golv (blir rutigt) och bänkskiva! Kvarstår gör fortfarande val av knoppar… Rivning av vägg och uppbyggnad av kök påbörjas v11 om allt går som det ska!
 
  • Vitt, svart och grått kakelprov mot vit vägg, på trägolv. Materialjämförelse eller designval för hemmet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
YuGi och 3 till
  • Laddar…
Vi hade en första tanke att låta köksleverantören tillverka ett vitrinskåp men vi landade i att ta in ett arvegods istället (måtten råkar vara perfekta :)) - tror det kommer ge ytterligare karaktär till köket 👌🏼

Färgsättningen av skåpet är inte riktigt klart än… just nu är det en ljusblå färg inne i skåpet… Planen är att sätta in ngn belysning också…
 
  • Ett datorgenererat kök med vit inredning, svarta pallar och rutigt golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett klassiskt vitmålat skåp med glasdörrar, omgivet av tavlor och heminredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
TickyNucker och 12 till
  • Laddar…
Har gjort en första ritning för belysning och el…

Tanken är att vi kör Plejd på detta samt att det är 3 separata belysningsgrupper:

1. Integrerade spotlights som allmänbelysning
2. Spotlights på skena för arbetsbelysning
3. Hängande belysning på köksön
Elektrisk planritning: belysning, lampknappar, högtalare, förstärkare. Tekniska symboler och måttangivelser visas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite osäker på svängen på belysningen uppe i hörnet… Skafferiet kommer där och vill säkerställa att man ser ordentligt….

Tankar på detta?
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
I veckan levereras vitvarorna (idag kom kyl och frys) - rätt tunga pjäser 😮 69 kg vägde den tyngsta och vi tog bara leverans till tomtgränsen.... Nästa omgång har vi inbärning inkluderat...

Tycker ändå vi fick till ett rätt bra paket och pris...

 
Låter som en bra uppsättning. Vitvarorna var den budgetpost jag gissade mest fel på när jag höftade på vad köket skulle kunna kosta 😄 Jag tänkte att de kanske går på sisådär 5000 kr/styck, men sen föll ju inte valen på budgetalternativen 🙈

Är det marmoleum click golvplattor? Vi la det i förra huset, väldigt skön känsla att gå på 🙂 De är lite känsliga för hårt tryck, vi fick byta ut ett par plattor som kylen stod på medan vi la golvet under kylens riktiga plats. Den lämnade synliga märken efter ”fötterna” 😕 Förutom det var vi nöjda de två-tre åren vi bodde kvar efter golvbytet, och tex köksbordet och stolarna lämnade inga märken.
 
M mrsnhp skrev:
Låter som en bra uppsättning. Vitvarorna var den budgetpost jag gissade mest fel på när jag höftade på vad köket skulle kunna kosta 😄 Jag tänkte att de kanske går på sisådär 5000 kr/styck, men sen föll ju inte valen på budgetalternativen 🙈

Är det marmoleum click golvplattor? Vi la det i förra huset, väldigt skön känsla att gå på 🙂 De är lite känsliga för hårt tryck, vi fick byta ut ett par plattor som kylen stod på medan vi la golvet under kylens riktiga plats. Den lämnade synliga märken efter ”fötterna” 😕 Förutom det var vi nöjda de två-tre åren vi bodde kvar efter golvbytet, och tex köksbordet och stolarna lämnade inga märken.
Kyl å frys tyckte jag var väldigt dyrt 😬😂

Vi har köpt fr lite olika ställen för att få till ett bra pris och typ av vitvara..

Ja, det är marmoleum click!
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.