Samtliga mina Shelly 2.5 (4 stycken) har packat ihop, den sista höll väl i 3 år ungefär. Samma symptom på alla, som jag förstår är relaterat till den omnämnda kondensatorn. Väldigt synd, för jag gillade hur de integrerade i Home Assistant. Vågar man tro att Shelly Plus 2 håller bättre kvalité?
 
D dagmartin skrev:
Samtliga mina Shelly 2.5 (4 stycken) har packat ihop, den sista höll väl i 3 år ungefär. Samma symptom på alla, som jag förstår är relaterat till den omnämnda kondensatorn. Väldigt synd, för jag gillade hur de integrerade i Home Assistant. Vågar man tro att Shelly Plus 2 håller bättre kvalité?
Som jag flaggat för så går de ju att reparera. =)
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Knappade in på ELFA och hittade nått som kan funka, men 1v leveranstid och 133kr i frakt?! Nejtack, undrar vad mouser säger istället.
Kjell och Co har det mesta i sina butiker.
 
L Leif i Skåne skrev:
Kjell och Co har det mesta i sina butiker.
Kan inte hitta några kondensatorer där, men länka gärna om du hittar.
 
Electrokit är ett alternativ till kjell
 
A Alexn72 skrev:
Electrokit är ett alternativ till kjell
Inte i rätt dimensioner i detta fall.
 
tme.eu då? kanske dyr frakt där med
du får köpa några extra så kan du sälja åt oss som också har några shelly :)

men det är kanske inget man byter med vanlig lödpenna själv?
 
nino nino skrev:
tme.eu då? kanske dyr frakt där med
du får köpa några extra så kan du sälja åt oss som också har några shelly :)

men det är kanske inget man byter med vanlig lödpenna själv?
tme har jag inte kollat, bra tips!

Alltså, ELFA och Mouser funkar ju, de har ju dock inte alltför billig frakt, men det är billigare än nya enheter.

Man vill nog ha en finare spets, så har man en sån och gärna en tennsug kommer man långt, hade gjort det hemma om inte min billiga lödstation börjat lösa JFBn
Jag har ju turen att ha tillgång till bra lödutrustning på jobb.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Skulle inte 10mm fungera?
[länk]
Tyvärr inte, går inte in i kapslingen.
 
B
För övrigt - för mig fungerar inte Shelly längre som starters/triggers/utlösare i rutiner i Google Home eller Amazon Alexa. Har läst lite på internet fler som har samma fel. Hur är det för er?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Tyvärr inte, går inte in i kapslingen.
Det borde gå att byta till en med lite lägre kapacitans om den fysiska storleken är begränsande?
 
useless useless skrev:
Det borde gå att byta till en med lite lägre kapacitans om den fysiska storleken är begränsande?
Det finns i rätt/högre kapacitans hos Elfa och Mouser, kikade bara på alternativ med lite lägre frakt.

Det är lite surt för jag samlade på mig en massa småprojekt för att komma upp i fraktfritt på mouser, och 3v senare så lämnar Dimmern in 🙄

Men det är bara att samla en beställning, får komplettera med fler 4.7uF/400V till mina 2.5 så byter jag dem i förebyggande syfte när jag ändå byter deras 1000uF/16V som lämnat in.

Vill någon mer ha komponenter så hojta till. 😉
 
Hej
En släkting har lite problem.
Tror han kört lokalt i gamla appen, å nu när han vill köra nya appen får han inte in enheterna, och när han provar lägga till enhet med ip numret säger appen att enheten är upptagen typ.
Finns det nått tips hur han ska göra, eller är det bara å avinstallera enheter å lägga in igen, kan väl kanske även koppla dom mot cloud men vet inte riktigt om han vill det
 
det borde inte vara något problem med att byta app-generation

använder han precis samma Shellykonto i gamla (där enheterna en gång lades in) och nya appen?

för det låter som att Shelly-systemet klagar på att han försöker lägga in en enhet som redan ägs av någon annan kontoägare ("gammelkontot@com") och därför tillåts den inte knytas till det nya ("nyakontot@com")

alltså han stöter på ett visst skydd mot att shellysar får allt för mycket fötter – "du skola inte ha begär efter din nästas Shelly-puckar"
 
  • Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.